tomgrejs Posted May 23, 2007 Posted May 23, 2007 Nån mer som sett filmen? Såg den på premiären i natt, och ja, blandade kännslor. mest för att jag hade så oerhört höga förväntningar. Just nu.. Lite halvdan film. Ibland grymt kul och bra precis som Pirates ska vara, fast vädligt segt, mycket dialoger och förvirrande handling. Och när det väl blev action- Nästan överdrivet för att utklassa tidigare filmer. Men så många bra skådespelare. Svårt. ska funderar lite över dagen och se filmen igen. Den är grym. men kanske inte så bra som jag hade hoppats på? 0 Quote
Swe__ Posted May 23, 2007 Posted May 23, 2007 Jag ska se den ikväll, hoppas att du har fel... man har ju så höga förväntningar 0 Quote
Selin Posted May 23, 2007 Posted May 23, 2007 Jag har svårt att tänka mig att At World´s End kan vara bättre än den första filmen. Jag tyckte dom förstörde historien nog med dead mans chest! 0 Quote
tomgrejs Posted May 23, 2007 Author Posted May 23, 2007 SPOILERS I TEXTEN VARNING nu när jag fått lite tid att fundera. pot3 var en oerhörd grym film. har aldrig skrattat så mycket på bio. allt fanns. allt var så underbart. och upplösningen på piraterna sagan. var bara att njuta. samtidigt var det ännu ett steg längre från pirates 1 och även två på de flesta plan. handlingen är inte ihop nystad3000. med trean så fanns redan en handling som skulle fortsättas, och avslutas iom tidigare filmer. men samtidigt ville säkert manusförfattarna nysta in ännu mer saga och mytologi vilket gjorde att det blev ännu mer dialoger, berättande av legender och saker som ibland känndes väldigt onödiga. framförallt förhållandet mellan bloom och knightly. det var i sitt extas i ettan, för att sen bli knackigt i tvåan- trean var som uppgjord att det skulle hända något. vi förväntade oss det- istället fick ingenting. ingenting av det vi tidigare sett i filmerna. kärleken var bortbytt mot kungar och pirater, kaptener och lurendrejerier. och i ren panik från manusförfattarna: -"oj! vi har glömt bort dom ja, nu är det bara slutstriden kvar. äh, dom får väl gifta sig under den. och sen avsluta med att det går på skit för alla. det är iallafall oväntat" ettan är som en lång antoning. viförväntar oss vissa saker. en disneyfilm med vedervärdigt sorgligt slut är vad vi får. varför ska det gå dåligt för alla? sista scenen med bloom och knightly känns väldigt motiverande. det som irriterar mig mest dock är det öppna slutet som är tillför att just, kunna fortsätta berättelsen med pirates4. varför förstöra en hel film, eller tre igentligen med att anpassa för en fjärde som inte ens kommer ha med saken och göra? under filmens gång tänkte jag också. gud vad segt och vad onödigt. det är så fruktansvärt mycket som ska klaras upp och hinnas med, jag vet vad jag blivit förberedd på. men ändå fortsätter de trampa utdragna omotiverade scener som håller på i minuter. varför? som sagt, dom hade alla möjligheter i världen att göra tidernas avslutning, de flesta, jag iallafall hade hoppats på det efter de tidigare filmerna. men nu känns ettan verkligen mer och mer som den bästa filmen och tvåan är också riktigt bra. kanske om trean får lite mer tid kan den bli bättre. men aldrig i samma underbara enkla pirat action som första filmen. så är det bara. aftonbladet skrev en rätt så bra recension föressten över filmen. för en gång skull håller jag med. http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,1075319,00.html betyg 8/10 varför? 0 Quote
Swe__ Posted May 23, 2007 Posted May 23, 2007 SPOILERS I TEXTEN Okej, nu har jag sett den. Alltså, neej. ettan och tvåan är bra, trean är inte lika bra alls. Allt blev för spektakulärt, ungefär nu brassar vi på med en jävla budget och specialeffekter. 5/10 0 Quote
Danell Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Var också på premiären. Och efteråt visste jag verkligen inte vad jag tyckte om filmen. Var jag jätte nöjd eller jätte besviken? Så om vi gör det såhär: Dåligt: * Seeeeg * Alla bara, lurar, byter status och dör hela tiden. RÖRIGT * Mycket nytt, vilket kan tolkas som bra, men det blev för mycket. Det kändes som om den inte hade något med de två tidigare filmerna att göra. * Dialog, dialog, dialog... * Det var inte något Disney alls över den. Det är ju det som är POTC!! Det ska vara lite klychigt och... ja Disney * Eftersom det inte var Disney blev det helt plötsligt konstigt med alla skumma händelser och myter, eftersom de nu var tvugna att förklara allt. Hade det varit Disney hade man köpt alla skumma saker direkt. Bra: * Så sjukt snygg. När de spränger skeppet i slutet var fan i mig det snyggaste jag sett!!! * Bra skådespelare! * En ändå riiiiktigt schysst grundberättelse * Humorn. (fast än humorn i POTC är mest byggd på de roliga karraktäerna och man har nästan kramat ut allt roligt ur dem under två filmer. Att Sparrow är skum har man redan skrattat åt) Nu ska man ju inte dömma en film innan man sett den en andra gång, men jag blev riktigt besviken. Visst, hade man höga förväntingar, men vad väntar de sig efter att ha gjort de andra filmerna. (även fast andra filmen inte är en favorit) Så mest kändes det som om manusförfattarna hade idébrister. (Va var det där när Jack var bland det vita i början? Alla krabbor o skit? Det var ju kul... de första två minuterna. Men det höll ju på i all oändlighet!!!) De harde tappat sig lite ur temat och virrat bort sig själva. Men som sagt är det ändå i slutändan en Pirates film! Betyg: 3/5 0 Quote
lilla_farbrorn Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Såg den också på nattpremiären på Rigoletto och jag blev väldigt besviken. Alldeles för rörigt och jag saknade en röd tråd genom hela berättelsen. Jag skrattade en hel del, men det gör inte filmen godkänd. Jag ger den en stark 2/5 på sin höjd. Hoppades på att det bara skulle vara tvåan som floppade. 0 Quote
Tomtebo Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 (Spoiler) Sådär jag, nu har även jag sett den på bio. I det stora hela är det en typisk popcorn rulle. Jag blev lite besviken av filmen dock. Den var väldigt rörig i mitten," Romansen "mellan Turner och Swan var ju helt onödig att lägga på, speciellt i slutstriderna. Sedan var slutet av filmen rätt dålig enligt mig.. Dock tyckte jag att den var värd mina pengar som jag spenderade. Bra humor, Jonny depp alltid lika underbar, skådisarna funkade... Men man ska inte glöma den röda tråden som Lilla_farbron säger, den försvann där ett tag. Jag ger den 6/10 Ps: Älskar dom där dumma soldaterna som är med "guvunören" som skyddar hjärtat. Har inte de varit med i alla filmer? Kommer inte ihåg ifall de var med i 1an, men tvåan var de väl med? eller är det tvärtom. Aja, dom är lika flummiga som Pintel och Ragetti :) 0 Quote
tomgrejs Posted June 7, 2007 Author Posted June 7, 2007 efter att ha konverserat lite med ted och terry, manusförfattarna till trilogin, och sett filmen ett antal gånger till så har jag nog ändrat min åsikt lite. först och främst lär man ge en film av den här komplexiteten fler chanser. se den mer än en gång. sen när jag tänker efter. jag gillade aldrig pirates 1 eller 2 första gången jag såg dom. utan det har mer växt fram när jag insett vilka mästerverk det är. och precis så börjar trean växa fram nu. se bara på musiken- fick soundtracket till pirates 3 igår.. zimmer gör nog sitt bästa verk någonsin. det lyser verkligen igenom som en framtida klassiker ala morricone, och kommer gå till historien som en klassiker. gore verbinski har inte heller gjort bort sig, då trean är konst i filmens högsta klass. skådespelarna har vuxit in i rollerna och gör helt sjukt bra insattser. rush skulle jag tilloch med villja ge en oscar. så pirates trilogin avslutas (förhoppningsvis) som ett mästerverk. njut av den sista delen medans den fortfarande går på bio säger jag bara. bättre än så här blir det inte. :) 0 Quote
louis cyphre Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Jag skrattade väldigt mycket, för den är verkligen kul. Och så är manuset jävligt effektivt. Jag blev imponerad flera gånger, men så händer det något ologiskt och man tänker. Va fan? Som att, varför ska krabborna börja bära på skeppet just när de andra kommer? Men jag tycker inte att den var så rörig, vilket den har fått många sågningar för. Den ska vara svår att hänga med i.... Nja, det är väl rätt enkelt? 0 Quote
_nemo_ Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Men jag tycker inte att den var så rörig, vilket den har fått många sågningar för. Den ska vara svår att hänga med i.... Nja, det är väl rätt enkelt? Håller med, skrev även om det i en annan tråd. Ett exempel på en rörig film är Spiderman 3. Där har ni en rörig jävla film. Pirates 3 är även den första i serien som jag gillat efter första tittningen. 0 Quote
Rjzonez Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 Måste bara säga detta: JAG ÄLSKAR PIRATES OF THE CARIBBEAN! Den är komisk, SK*TBRA musik, med sköna effekter, bra story (lite tragiskt i trean) och Jack Sparrow e så skön ;) haha :P /Xinga 0 Quote
Eibon Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 skönt äventyr men det är lite för over the top för min smak. tex i 2an då dom springer på hjulet där kunde varit en kort grej bara tycker jag, inte flyga ut o in o fastna med nyckeln o hoppa upp o snura runt o springa inne i hjulet, ovanpå hjulet, hoppa in och ut från hjulet etc etc. 0 Quote
Andreas Sjoeberg Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 Första filmen är helt ok, lite nyskapande med jack sparrow, men uppföljarna var mest en pina att se tycker jag. Alldeles för mycket hollywood kliché i dem. 0 Quote
Rjzonez Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 skönt äventyr men det är lite för over the top för min smak. tex i 2an då dom springer på hjulet där kunde varit en kort grej bara tycker jag, inte flyga ut o in o fastna med nyckeln o hoppa upp o snura runt o springa inne i hjulet, ovanpå hjulet, hoppa in och ut från hjulet etc etc. De e ju de som e överdrivet :D thihih Själv måste jag säga att trean var lite "splittrad" - liksom ingen riktig röd tråd, fast den var ju rolig oxo :) 0 Quote
Eibon Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 föredrar matinéstil på äventyrsfilm, typ raiders of the lost ark. 0 Quote
Max_H Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 Hmm, den har jag inte sett :P Allvarligt??? /Max 0 Quote
Tomtebo Posted August 11, 2007 Posted August 11, 2007 Oj oj oj! Nu har du fan missat något. Nu får du ta och se den direkt! Annars blir det ta me fan, bums i säng! 0 Quote
Usarpe89 Posted August 12, 2007 Posted August 12, 2007 Jag gillade den inte något särskilt. Den var snygg, lång lista bra skådespelare, och rolig för det mesta men det föll på ett alldeles för krångligt och enligt mig konstigt manuset. Det blev för mycket på för liten yta, och så har jag svårt för Orlando Bloom.^^ 0 Quote
Arclight Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 Jag gillade den inte något särskilt. Den var snygg, lång lista bra skådespelare, och rolig för det mesta men det föll på ett alldeles för krångligt och enligt mig konstigt manuset. Det blev för mycket på för liten yta, och så har jag svårt för Orlando Bloom.^^ Hehe jo, Orlando kan jag hålla med om. Han spelar mest i sådana här roller och den enda han egentligen gjorde bra är LOTR. Han överdriver inlevelsen ibland, tycker jag. 0 Quote
John Posted August 13, 2007 Posted August 13, 2007 föredrar matinéstil på äventyrsfilm, typ raiders of the lost ark. Även känd som Indiana Jones, om man inte är insatt.. 0 Quote
Simon W Posted August 15, 2007 Posted August 15, 2007 Pirates 1 var fräsch med ballt, rakt, kul manus. Pirates 2 var bland det spretigaste manuset i mannaminne. Otydligt, osäkert - och efter att ha sett lite dokumentärer om inspelningen så vet jag varför. Håller med - vattenhjulscenen var alldeles för lång. Och varför skulle Kieras Elithabeth plötsligt gapa och muttra över mäns dumhet där på stranden när Jack, Will och Norrington fäktades om kistan? Jo, för att Knott och Tott skulle kunna smyga fram och ta den. Det kändes helt ologiskt och tillrättalagt att hennes karaktär helt plötsligt gick bort från den tidigare handlingskraftiga/smarta. 0 Quote
Recommended Posts