Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

vet inte varför jag tar mig tid till att posta den här tråden. men jag gör det iaf för att jag fick lite över =)

saken är den att jag blir så jävla förbannad på dessa människor som antingen missat att vi har en grundskola att gå i. eller helt enkelt inte förstår inebrden i at stava rät.

jag kan förstå om man måste skynda sig att undra eller komma med något påstående här. men man kan väl för fan ta sig tid att försöka få nån bokstav rätt!?

i mina ögon så ser det så himmla taskigt ut. jag förmodar att det är den yngre generationen som detta gäller. isf finns det ju inte mycket till framtid kvar att tro på.

man låter som nån gammal svenskalärare =)

tror jag fick betyg i svenska a, för dom som undrar!!!

//johan

Postad

Håller med!

Särskrivningar, frågetecken/utropstecken mitt i meningar, värdelös stavning och en allmänt uppkäftig attityd är inte längre en ovanlig syn.

På detta forum tycker jag ändå att språket är rätt bra, men det är väl bara en tidsfråga innan småbarnen hittar hit nu när foto/film blivit så populärt.

Just det, det ÄR de yngre (även om jag inte är så gammal själv) som skriver värdelöst.

Problemet är att nuförtiden anses inte ett bra språk vara något viktigt, snarare tvärtom. Det är nästan "inne" att prata som en dynghög, vara allmänt blåst och högljudd.

Vi får gott sitta och hålla tummarna om att Paris Hilton-idealet blåser bort innan hela den yngre generationen är bortkastad.

Postad
vet inte varför jag tar mig tid till att posta den här tråden. men jag gör det iaf för att jag fick lite över =)

saken är den att jag blir så jävla förbannad på dessa människor som antingen missat att vi har en grundskola att gå i. eller helt enkelt inte förstår inebrden i at stava rät.

jag kan förstå om man måste skynda sig att undra eller komma med något påstående här. men man kan väl för fan ta sig tid att försöka få nån bokstav rätt!?

i mina ögon så ser det så himmla taskigt ut. jag förmodar att det är den yngre generationen som detta gäller. isf finns det ju inte mycket till framtid kvar att tro på.

man låter som nån gammal svenskalärare =)

tror jag fick betyg i svenska a, för dom som undrar!!!

//johan

funderar lite på vad du säger, du klagar på att stava rätt och det stavas inte rät. sen så verkar du ha problem med förkortningar om jag antar rätt varför då skriva isf och iaf. du klagar även på alla som skriver svär ord och du även nämner fan och jävlar. och svenska a, nja, tvivel aktigt, men jag är inte så mycket bättre själv, fast jag går i 8:an så jag har väll inte så mycket att säga om tycker väll de flesta.

men jag brukar även använda engelskan i svenska (spelar mycket dataspel, typ cs osv.) och då snackar man ren svängelska och det är ju fel. och det svenska språket försvinner ju i stort sätt men det är en del av evolutionen och jag ser det inte som ett problem, vore det inte bättre om alla prata samma språk?

men sen finns det ett annat fel i svenska idag och det är när vissa säger: till exempel vid mat bordet fy fan vad skit gott det var, då säger man egentligen fy satan (djävulen) vad bajs gott det var. men det kan ju även ses från olika vinklar. ett annat ex. fy vad förskräckligt bra denna film var. då säger man ju fy vad dåligt bra det var.

Men det är nog inte alla som håller med men detta är evolutionen och det kan ingen neka och jag anser att det inte har betydelse vilket betyg du hade i skolan när det gäller detta, för det beror på oss alla, har bland annat kompisar som säger LOL i varannan mening och shit, och det är ju rena svängelskan, ursäkta mig men jag har faktiskt rätt. och inte rät.

//Johannes

Postad

Slasken har delvis även rätt men som ungdom så tycker jag att det är de vuxnas ansvar att förändra barnens situation i sådanna fall.

jag är 15 år gammal om någon bryr sig.

Postad
Slasken har delvis även rätt men som ungdom så tycker jag att det är de vuxnas ansvar att förändra barnens situation i sådanna fall.

jag är 15 år gammal om någon bryr sig.

Kan glatt räkna mig in i ungdomsskaran jag med så någon dammig åldring är jag då inte.

Som jag sa så är det lite på modet att vara dum, glömde bort att skriva "trotsig mot sina föräldrar" i den listan.

Föräldrarna kan inte ta allt ansvar de heller, hela samhället behöver en attitydsändring.

Gå till exempel in på aftonbladet.se, hälften av artiklarna där handlar om kändisbrudars festande osv.

Det finns alltså ett intresse hos unga att läsa om kändisar, så sluta för fan upp med att bara skriva om deras idiotiska upptåg!

De framställs som idioter (vem vet, de kanske är det?) och självklart försöker vi ungdomar vara lika som dem, de är ju rika och får gå på fest!

Först när kändisdyrkan, Counter-strike och skumma ideal försvinner har jag hopp om framtiden.

Postad

För det första; att wiberg skrev "inebrden i at stava rät" var ju uppenbarligen medvetet. Kul att du ägnar ditt inlägg åt att klanka ned på det, Headman. I övrigt var det rent ut sagt pinsamt att läsa ditt inlägg. Skulle jag gissa din årskurs så skulle jag gissa på max femman. Du stavar som en kratta, meningarna är dåligt uppbyggda och alldeles för långa. - Precis som wiberg skriver. Vad menar du med att han blandar ihop förkortningar? Var gjorde han det?

Hur fan du kan kalla ett förslappat språk "evolution" begriper jag inte. Låter enbart som en synnerligen dum bortförklaring.

Sen att wiberg kommer med denna synpunkt utan en enda stor bokstav är lite ironiskt.

Capitalization is the difference between "I had to help my uncle Jack off a horse.." and "I had to help my uncle jack off a horse.."

Postad

Varför bry sej. Om 20 år talar svenskar både svenska och engelska lika bra. Engelska tutorials i AE förstås av alla. Om 50 år är svenska ett språk endast intressant för tillbakasträvande historiker och släktforskare. Sen är språket på internet som det är, går inte att ändra. Man talar bättre än man skriver på internet. Att skriva som man tänker kan i många fall vara en kul grej, kan även misstolkas.

/nils

Postad

Wiberg och andra som nu klagar på ungdomar som skriver väldigt ovårdat. Jag förstår att ni då, syftar på de som inte orkar ta sig tid till att skriva ordentligt. Men betänk också då att när ni chattar online har ni inte möjlighet att se vem som skrivit. Ett exempel de flesta av mina vänner tyckte för ungefär ett halvår sen att jag nästan var Dyslektiker. Själv vet jag inte hur dåligt jag stavar har alltid haft problem med stavning, hatade att skriva på grund av att jag alltid fick klagomål på stavningenm, men började lösa korsord och lärde mig att stava någorlunda. Själv har jag gått Svenska A, B orkade inte gå C.

Det jag försöker säga är att det inte bara beror på lathet så klaga inte om du inte är säker på varför det är som det är. Det finns folk som blir väldigt sårade, dock inte jag längre.

Tog absolut inte illa upp men finns folk som kan göra det, klart att man ska peka ut stavfel och liknande men lite ödmjukhet kanske?

Angående internet "språk" och liknande så finns det många språkforskare som anser att det är en positiv utveckling.

Postad

Jag har egentligen inte mycket att tillföra denna diskussion förutom att försöka att kommentera en punkt i slaskens andra inlägg. Det är inte endast föräldrarnas och samhällets ansvar, det är naturligtvis vårt, ungdomarnas, eget ansvar. I alla fall om vi som är runt femton år. Då är vi absolut gamla nog att kunna ta hand och vårda vårat eget språk.

Jag att det är rent ut sagt patetiskt att försöka skylla ifrån sig eller förklara bort sina egna brister. Det kommer man ju ingenvart med. Det liknar lite en diskussion här på forumet angående piratkopiering.

En uppmaning till de med ovårdat språk: ta tag i det och använd ordbok om ni känner att ni är osäkra.

PS. Påpeka gärna mitt eget inlägg. Det enda jag känner mig osäker på är vilket av vårt och vårat man ska använda...

Postad

Vad synd att jag inte såg den här tråden lite tidigare. Jag hade varit blixtsnabb att syrligt fråga om man inte lär sig stavninging, punkt och stor bokstav i skolan nu för tiden. Förvisso är det sant att språket utvecklas, men när det utvecklas skall det inte bara betyda att det förändras utan att språket tar ett kliv framåt och följer med sin tid. Då följer man lite regler så att språket fortfarande har konsekvens och så att finns en rimlig chans för tex en utlänning att lära sig språket.

Nu behöver jag inte kommentera det, utan istället ifrågasätta hur i allsin dar man kan vara så oansvarlig att kasta över ansvaret för sin egen utbildning på föräldragenerationen? Min barn har aldrig fått tex pengar för sina betyg. Varför det? Det är inte min framtid. Framtiden blir exakt vad som man själv planterar som ung. Som förälder kan jag se till att förutsättningarna för mina barns framtid blir så bra som möjligt.

Om man gladeligen lägger över allt ansvar på andra när man är 11, 15, 18 år; När skall man börja ta eget ansvar? Det kommer aldrig att hända utan man blir praktiskt taget värdelös som vuxen, och ingen vill ha en (i tex arbetslivet). Jag ser inga problem med att en 11-åring själv packar sin träningsväska och ser till att alla grejor kommer med till träningen (och hem igen). Jag ser inga problem med att skolbarnen själva planerar och gör sina läxor utan att man skall behöva tjata som en idiot. Vill ungdomarna bli idioter, inte mig emot.

Postad

Det e klart att man inte kan neka utvecklingen på nätet och i språket för den delen heller. Och att klandra på dom som verkligen har problem med språket och då stavningen, behöver man ju inte göra.

Ville bara ha sagt det att det vore kul om folk tänkte till två gånger. Att iallafall försöka få till sina ord rätt.

Sen att man kan vara ironisk i sitt sätt att skriva, kan även det krävas en eller två tankar för att förstå!? Det kommer med åren, vad vet jag.

Kul att det inte bara är jag som "irriteras" av att man dag på dag möts av omkullfallna bokstäver, eller borttappade punkter.

Kan erkänna att även jag åkte utan stavar i skidbacken en gång i tiden. Vilket då kanske berodde på att man inte visste hur man skulle hantera dom. Men med tiden så lärde man sig även det!

Det är klart att man råkar fara ut i skogen då och då, vilket olyckligtvis kan resultera i en bruten stav. Går ju ej att komma ifrån.

//johan

jo carbe, fint va!? ;)

Postad

Förstår dig att du stör dig på dessa felstavningar överallt. När jag var barn stavade jag som en kratta. Men med åldern lär man sig behärska orden åtminstone något sådär. Jag själv har det ibland svårt för vissa ord. Jag fick gå extra svenska när jag var liten och bara då hade jag det svårt. Sedan brukar jag skriva ner som jag tänker och då blir ordföljden samt meningarna lite fel placerade. Desutom har jag svårt för om de orden ska sitta ihop eller inte. Men man försöker så gott det går. Jag stör mig dock jävligt mycket på dagens "fjortis" språk. Att byta ut s mot z och dyl. exempel: "Asssåå typ, han bara likzom gjrd mig på dirr" (apdålig på fjortis språk :D ) Annars har jag överseende med hur folk stavar. (om det inte är åthelvete fel håll)

Postad

Jag tycker att det vore en idé om folk här på forumet som är dyslektiker skrev det i sin profil. Då slipper man fundera över dennes IQ och/eller seriositet. Kan ju förstås vara pinigt. Men, bara en idé...

Postad
För det första; att wiberg skrev "inebrden i at stava rät" var ju uppenbarligen medvetet. Kul att du ägnar ditt inlägg åt att klanka ned på det, Headman. I övrigt var det rent ut sagt pinsamt att läsa ditt inlägg. Skulle jag gissa din årskurs så skulle jag gissa på max femman. Du stavar som en kratta, meningarna är dåligt uppbyggda och alldeles för långa. - Precis som wiberg skriver. Vad menar du med att han blandar ihop förkortningar? Var gjorde han det?

Hur fan du kan kalla ett förslappat språk "evolution" begriper jag inte. Låter enbart som en synnerligen dum bortförklaring.

Sen att wiberg kommer med denna synpunkt utan en enda stor bokstav är lite ironiskt.

Capitalization is the difference between "I had to help my uncle Jack off a horse.." and "I had to help my uncle jack off a horse.."

evolution kanske är fel ord kanske, men man kan väll säga framtida utveckling.

jag anser att alla språk kommer nog att växa ihop till sist, fast det tar nog tid, fast svenska kommer att försvinna för att det bor för lite folk i sverige och jag anser att jag skrev visserligen lite dåligt med menings byte men man ska tänka på att det lär man sig det mesta i 9:an så jag har ett år ditt.

evolution menar man ju egentligen utveckling på kropps delar så det var lite dåligt ord. Och att det var ironiskt, kan det ju ha varit, tänkte inte på det, märklig. ber om ursäkt.

Men jag ser detta som en utveckling och inget fel i detta. sen det där med förkortningar läste fel. ledsen. och inte blanda ihop, tyckte att han skrev att man prata i förkortningar men jag var lite stressad när jag läste och ville nog mer än vad det stod. ber om ursäkt igen.

men fortfarande vill jag säga att jag har en massa att lära men jag kan ändå gå med MVG stolt på bröstet :p

och lilla farbron, är du svenska lärare?

Postad

Jag tror inte alla språk växer ihop. Det är ganska historielöst att tro det.

Evolution är inte så dumt beskrivet så det behöver du inte be om ursäkt för. Evolution betyder faktiskt "utveckling". Enda invändingen är att det är engelska som plockats upp i svenska språket. Men det gör ingenting. Så har språken utvecklats i evinerliga tider, att låna in ord från de språken som hade starka influenser för tillfället.

När jag var barn, och hälsade på gamla människor med högre utbildning så märkte jag att all facklitteratur i deras bokhyllor var på tyska. Engelskans influenser i europa kom inte föränn alliansens framgångar under andra världskriget. Innan tyskan var det franska som hade starkast influenser. Alla dessa influenser märks på svenska språket än i dag.

Svenskan har ju tex påverkat engelska språket en gång i tiden, tex fornsvenska ordet för fönster "vinduve" (mycket tveksam till stavningen?) gladeligen exporterades till engelska språket som "Window". Att man sedan glömde ordet i svenska språket och hittade på "fönster" istället är en annan sak. Vad heter det på norska? "Vindue"?

Vad som kan vara spännande att spekulera i är vilket språk som kommer att räknas som "världspråk" om 50 eller hundra år? Spanska (som med viss modifiering av sanningen gått om engelska till och med i USA)? Eller kommer kinesiskan blir det viktigaste språket när kina blir ledande stormakt i världen?

Innan dess, tror jag det är viktigt att vårda våra språk och göra sitt bästa att göra sig förstådd. Om inte annat kommer vår egen historia bli helt obegripligt om inte dagens generation förstår ens Vilhelm Moberg utan att behöva nytolkas.

Postad
Jag hade varit blixtsnabb att syrligt fråga om man inte lär sig stavninging, punkt och stor bokstav i skolan nu för tiden.

"Det viktiga är att du tänker rätt". Så är det tyvärr. I högstadiet fick vi skriva nationella proven på dator. Ingen behöver kunna stava längre. Sen det här med att stava rätt på forum, varför inte slänga in svaret i Word innan man postar? Sen finns det ju webbläsare med stavningskontroll. Fast om de rättar svenska vet jag inte.

Postad

Nu måste jag lägga mig i!

jag tillhör också skaran som har extremt svårt för felstavningar och gramatisk inkorrekthet.

Spelar väl ingen roll vilket språk det handlar om, rätt ska väl vara rätt ändå.

Det heter väl inte "svensklärare"? Svensklärare blir ju som Svensk lärare utan särskrivning? I min värld heter det Svenskalärare i och med att läraren lär ut Svenska och inte Svensk. Älskar att märka ord=)

Sen att en liten groda kan hoppa ut i förbifarten är väl inga problem, men felstavning som regel, urk!

Postad

Nu hänvisade väl LudvigHolmqvist till den där klassiska sketchen där en invandrare håller i svenskaämnet? Då säger han väl något i stil med: ''Jak er er ny svensklerer''

Dessutom skriver väl vi svenskar alla språk med liten bokstav i början? Så i din värld där det heter Svensklärare måste väl vara fel?

Sedan stavas väl grammatisk med två ''m''?

Postad
"Det viktiga är att du tänker rätt". Så är det tyvärr. I högstadiet fick vi skriva nationella proven på dator. Ingen behöver kunna stava längre. Sen det här med att stava rätt på forum, varför inte slänga in svaret i Word innan man postar? Sen finns det ju webbläsare med stavningskontroll. Fast om de rättar svenska vet jag inte.

Tror att det finns forum(plugin?) med rättstavning. Vet inte om det finns på Svenska.

Känner mig lite träffad av tråden då jag själv inte stavar något vidare. Jag hoppas att jag kan göra mig förstådd ändå.

Vad som stör mig mycket på voodoo (med risk för att bli OT) är folk som inte kan skriva en rubrik till tråden utan skriver "hjäälp" "Problem" och alla dessa j*vla särskrivningar i rubriker gör mig galen (trots att jag själv halkar dit ibland *host*) Sedan att vissa foruminlägg (speciellt hur-gör- man- en sådan-där-grej-manick-du-vet-liksom,frågor) är helt obegripliga gör inte saken bättre.

Postad

Creator. Precis. Egennamn stavas med stor bokstav. "Sverige" är ett egennamn, men inte "svensk". Men om nån patriotisk snubbe hette Svensk i efternamn så ska det vara stor bokstav.

Alla med?

(Jag kan också irriteras över felstavningar och syftningsfel... men samtidigt är svärmor dyslexilärare, så jag vet hur det kan vara för vissa)

Postad

Precis! Nu är du med ;)

Det heter ju inte engelskaspråkig, utan engelskspråkig.

EDIT:

Sen är det ju skillnad mellan vad folk säger i talspråk, och vad som är det grammatiskt korrekta...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...