Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

så sant norbert. gör en mailorder eller liknande, där folk skriver på att deras kamera wobblar till canon och be dem titta över den då? en slags protetlista eller liknande.

Postad

Hur ser det ut nudå? Kommer Canon göra något åt hv20's vobbliga bild? Eller ska man sikta in sig på en annan kamera? Ska man vänta till hösten då något annat kommer ut på marknaden? Jag ska åka bort i tre veckor nu och är sugen på att köpa något intressant innan studenten. Min fråga är om man ska köpa den här kameran. Är det fel på vissa eller är det alla? Många frågor finns det och jag får inga direkta svar. Jag har ju laddat hem lätt 50klipp på hv20 över nätet och det ser ju lovande ut om man har några knep med sig i bakfickan.

Postad
så sant norbert. gör en mailorder eller liknande, där folk skriver på att deras kamera wobblar till canon och be dem titta över den då? en slags protetlista eller liknande.
Det vore en idé, men alla verkar inte ha samma problem med sina HV20.

Ursakta annu en dumstrutfraga fran mitt hall, men vad ar 25p for nagot?
25p står för 25 progressive och med det menas att kameran spelar in 25 hela bildrutor per sekund för att försöka efterlikna riktig film som spelas upp med 24 hela bildrutor per sekund på bio, eller 25 bildrutor per sekund på en PAL-tv.

PAL-kameror som inte har 25p spelar bara in 50 halvbilder per sekund och det kallas istället 50i och står för 50 interlaced. Gör en sökning vettja, det finns mycket att läsa om detta.

Kommer Canon göra något åt hv20's vobbliga bild?
Det skulle jag också bra gärna vilja veta.
Postad

Vet någon en länk där man kan ladda ner en manual ?

Canon har för dålig hemsida. Inte alls i parantet med sony där man kan få mer uppgifter och ladda ner manualer så man ser vad kamerorna klarar.

Vad har canon för motsvarighet ???

Postad

på canon´s usa sida kan du hämta deras manual -kanske den skiljer sig åt mot pal !!

tydligen har de upptäck linjer som kommer med vid inspelning

kika på hv20´s produktsida usa och gå till supportfliken

på FAQ sidan kan man bl a hitta nedanstående fråga samt förhoppningsvis kommer frågan upp om bildstabilisatorproblemen framöver:

Issue: Camcorder is displaying lines across the screen in camera (recording) mode

--------------------------------------------------------------------------------

Solution: The HV20 requires service.

Unfortunately, the issue you describe seems to indicate that your product requires repair service. Canon has excellent service options and we are eager to provide any assistance you may need. Links to the service options that are available for your product are listed below:

Vi får hoppas canon tar tag i detta snarast!!

Postad

Om ni har följt tråden på hv20.com så var det en kille där som just bekräftade min teori om att alla HV20 har detta problem men att endast ett fåtal ägare ser det som ett problem.

Först påstod han att han inte hade det här problemet, men efter att ha sett mitt videoklipp så insåg han att hans kamera betedde sig på samma sätt.

Han trodde helt enkelt att det berodde på hans skakiga händer.

Angående den vertikala linjen som lutade vid snabb panorering på stativ så sägs det att det beror på kamerans "rolling shutter", mao rullande slutare. Fler kameror har rullande slutare så det kanske inte är det det beror på? Ingen som vet ingen som vet.

Jag får anta att Canon snart lejer någon för att få mig att försvinna. :P

Postad

Var på LRTV i Sthlm idag för att kolla detta fenomen: http://prolost.blogspot.com/2007/05/24p-4-1g.html .

Dvs strulet med Canons rolling shutter som ev kan ge en "sned" bild. Vi testade att panorera i olika fart förbi vertikala linjer och det är klart tydligt att HV-20 får en sned bild där dom raka linjerna blir snedare och snedare ju fortare man panorerar...

SUCK - jag som var helt inne på en för den okomprimerade HDMI:ns skull. Detta påverkar ju detta LÅNGT ifrån alla men dom som 3D trackar och kompar mycket får ju mer strul i den typen av jobb.

LRTV-killarna hade också en del anmärkningar på ljudkvaliteten (brusnivån) - ngn som testat med en bra mik? (Dom testade med Sennheiser K6 gissar jag som ju får kallas en relativt bra mik).

/Max

Postad

Max H: Kan det vara den rullande slutaren som orsakar mitt problem med vobblande bild? Isåfall är det kanske inte lönt att vänta på en HV20 som "fungerar som den ska"?

Postad

Det kan absolut vara det. Klippet på hv20.com visade exakt samma fenomen. Vi gjorde tester på samma objekt med en Sony Z1 också (3 ccd) och gav inte alls samma detta problem.

Jag skulle kolla HÅRT med Canon och hänvisa till QT klippet eller ännu bättre göra ett eget med en egen kamera.

/Max

Postad

Här är klippet jag tog med min HV20 som lider av vobblande bild: http://files.filefront.com/7340999

Full vidvinkel, OIS påslagen och stabiliseringsannordning.

På dvinfo hade en kille samma problem och han har gjort ett litet klipp där han kör "vobblingarna" i slow motion för att visa att bilden hoppar till och blir förvrängd: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=89865&highlight=stable

Det är det första klippet i det första inlägget.

Jag blir ändå lite förvirrad om den här vobblande bilden skulle bero på den rullande slutaren, för isåfall skulle det betyda att alla har samma problem med sin HV20, och på dvxuser hade de andra HV20-ägarna aldrig sett något liknande när jag visade mitt klipp. Hur hänger det ihop?

Postad

Fan va tråkigt, hade sett fram imot att köpa den här kameran, har väntat flera månader nu. :/

Konstigt att ingen nämnde nått om dessa problem när den först släpptes i usa.

Får tacka för länkarna och filmklippen Norbert!

Postad

Fler och fler kommer tillbaks och rapporterar att de faktiskt har samma problem med sina HV20 även om de inte trodde det från början. Min teori har återigen bekräftats. Jag tror nämligen att de som köpte den när den släpptes i USA var alldeles för upprymda för att lägga märke till att bilden studsade omkring. Det är först nu när någon har påpekat att det kan vara ett problem som folk börjar se det som ett problem.

Det spekuleras fortfarande om att det kan vara den rullande slutaren som orsakar problemet och att det märks mer på PAL-kamerorna eftersom PAL-kamerorna läser bilden uppifrån och ner långsammare än vad NTSC-kamerorna gör. NTSC läser ju in fler bildrutor per sekund än PAL.

Använder man ändå mest stativ, dollys och liknande till sina produktioner så är HV20 fortfarande oslagbar.

Postad
Använder man ändå mest stativ, dollys och liknande till sina produktioner så är HV20 fortfarande oslagbar.

Håller med - för all "vanlig" filmning (hur man nu definierar det...) så är det en grym kamera.

/Max

Postad

ok, nu har jag ju inte läst mycket om denna kameran, bara ett par recensioner och de senaste inläggen i denna tråden.

Men är inte "rolling shutter" något som ska efterlikna en filmkameras roterande slutare? sitter och funderar om jag har tänkt på rätt uttryck dock...

och angående dess "24p" på ntsc som nämns i recensionen... mig veterligen så är det ju en begränsning med hdv att dom bara kan spela in i antingen 50 eller 60... de progressiva blir 25 och 30... men det dom ofta gör i ntsc-kameror med 24p som ska ner på hdv är att de tar upp 24p och kör en 2:3 pulldown. Som, när det spelas upp med lämplig pullup, ger en fullt progressiv bild igen.

Låter som en riktigt skoj kamera dock... hoppas dom fixar wobblandet dock... men eftersom jag är i målgruppen (konsument med filmarambitioner över turistnivå) så är jag ändå väldigt intresserad... men hur är det med wobblandet, är det väldigt se-bart vid stativ-grejer?

Postad

På stativ upplevde jag inte något wobblande alls. Den rullande slutaren gör sig å andra sidan påminnd vid snabba panoreringar då vertikala linjer i bilden börjar luta.

Postad

Ok, men är den rullande slutaren som jag fått för mig en mer filmisk detalj eller är det en mer digital-video åkomma? Eller är den en alldeles omöjlig sak att leva med? jag är lite förvirrad på den punkten... för tydligen är det "rullande slutare" på de flesta videokameror, och dom har jag inte haft problem med vare sig det varit handhållet eller stativpanoreringar.

Och om wobblandet inte syns vid stativskjutande, är det då en defekt i stabilisatorn helt enkelt? går den att stänga av? för om jag vill ha stadiga bilder så använder jag ju stativ iallafall. Tar jag av den så är jag ute efter shakeycam... bara jag är säker på att så är fallet.;)

Låter ju i övrigt som en helt ok kamera för nollbudgetfilmare som mig... :) men det blir nog någon månads sparande innan jag byter upp mig ändå...

Postad

Jag är inte så tekniskt kunnig, men jag tror att just rullande slutare och CMOS kan innebära problem. Det finns tydligen något som heter global slutare också.

Jag kan inte ens använda kameran på en stabiliseringannordning, så jag vet inte hur jag ska få några användbara rörliga sekvenser från den här kameran. Den optiska bildstabilisatorn i kameran verkar inte göra någon skillnad. Det rör sig om något annat än vanliga handhållna skakningar. Bilden darrar på ett onaturligt sätt och jag har aldrig upplevt det med någon annan videokamera tidigare. Vanliga handhållna skakningar kan jag också stå ut med, men inte detta.

Men som sagt, på stativ och dolly och liknande fungerar den hur fint som helst.

Postad

Norbert: har du fått den nya kameran ? tänke bara kolla ifall det är samma problem med den, visst den kanakse wobblar också men kanske inte i lika hög grad som din gjorde från början? vem vet?

Postad

Tyvärr måste jag meddela att jag precis ringde och hävde köpet eftersom jag nu känner mig ganska säker på att problemet gäller alla HV20 eller i alla fall de flesta. Dock kommer jag med intresse att följa utvecklingen av den här kameran så gott jag kan.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...