Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

men en sak jag är orolig för är hur den klarar av filmning med mycket rörelse i!

 

Jag filmar istort sett bara extremsport där utövaren rör sig snabbt, klarar denna kamera sådana bilder? eller om man åker efter en person med kameran och den skakar en del! vad händer?

 

Det är svårt att säga. Förmodligen kommer kameran klara av det utmärkt.

kolla in http://www.hv20.com/index.php

samt http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?f=104

Där kan du kanske hitta lite videoklipp med hv20 med tillräckligt snabba rörelse..

 

Provade kameran idag och är imponerad av bild, mm men blev fruktansvärt missnöjd med ljudet som brusar väldigt mycket trots extern mic.

 

Du måste publicera lite klipp nu när du har den rogge! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

HV20 klarar snabb rörelse lika bra/illa som alla andra HDV-kameror. HDV är nämligen inte det bästa alternativet för många och snabba rörelser eftersom hela bilden uppdateras endast var 12e bildruta eller nåt sånt. Bildrutorna däremellan uppdateras tydligen inte helt och hållet. Är det därför mycket förändring av bilden från bildruta till bildruta så uppstår artefakter. Jag vet att det finns folk här inne som har riktig kläm på tekniken så det är bara att söka/fråga om du vill ha en bättre eller eventuellt mer korrekt förklaring.

 

I praktiken fungerar det nog ändå tillfredsställande för de flesta. De videoklipp jag har sett hittills gör mig inte speciellt orolig.

Länk till kommentar
Share on other sites

men en sak jag är orolig för är hur den klarar av filmning med mycket rörelse i!

 

Varför skulle HV-20 vara sämre på det än någon annan (H)DV-kamera?

 

Däremot så har väl tror jag Sony HC3 någon typ av 4xslowmotion-facilitet men bara i tre sekunder i taget (vilket blir 12 s på bandet, så man får vänta minst 15s innan man kan ta nästa sekvens, man kan hoppas på att Sony lägger denna finess på hårddisk-kamerorna i framtiden för längre sekvenser). Vet heller inte im upplösningen blir sämre med i slowmotion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter här och funderar på om man inte skulle investera i ett program snart och bärja vara lite laglig :D

Jag kollade in avid xpress academic och gillade programmet.

Borde man skaffa det här programmet nu när man dels får hv20? Om man nu ska göra några halvseriösa projekt som kan komma att säljas i framtiden?

Tänkte köpa produkten genom http://www.avid.se/student för 1 998:-. Är det så att man inte får producera något mer än för personligt bruk?

Lite off-topic men... :/

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter här och funderar på om man inte skulle investera i ett program snart och bärja vara lite laglig :D

Jag kollade in avid xpress academic och gillade programmet.

Borde man skaffa det här programmet nu när man dels får hv20? Om man nu ska göra några halvseriösa projekt som kan komma att säljas i framtiden?

Tänkte köpa produkten genom http://www.avid.se/student för 1 998:-. Är det så att man inte får producera något mer än för personligt bruk?

Lite off-topic men... :/

 

"Avid Xpress Pro for Education and Avid Xpress Pro for Students/Faculty may be used for educational purposes only and not for commercial use."

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, så gör jag äntligen entré på forumet, efter att ha spanat från de djupa skuggorna i över två månader, eller i alla fall sedan Canon tillkännagav att de skulle tillverka HV20. Att jag gör entré nu är helt enkelt därför att jag igår hade turen att vakna upp till den glädjestrålande nyheten att Scandinavian Photo i Göteborg hade ett exemplar av HV20 i lager. Jag ringde dem naturligtvis omedelbart, och efter en kort tids väntan i telefonkö fick jag det efterlängtade svaret att, jo, de hade en HV20 i butiken och, nej, ingen hade ännu reserverat den.

 

Hämtade kameran igår, och spenderade givetvis hela eftermiddagen med att grundligt studera manualen medan batteriet laddade. I samband med att alla spöken i staden vaknar till liv (alltså midnatt), kunde jag börja provfilma lite. Vid den tiden var det givetvis lågljusförhållanden som gällde, men det gav mig möjlighet att se hur väl kameran klarar sig i 25p i situationer med bristande ljuskällor.

 

Jag har laddat upp lite test klipp, men samtliga är komprimerade. Jag vet att Okomprimerade filmklipp tagna under dåliga ljusförhållanden är eftersökta, men på grund av tidsbrist och diverse "misstag" (första gången med HDV - var tvungen att använda annan mjukvara för att föra över det jag filmat till datorn!) så fick jag komprimera det i alla fall.

 

Avslutande vill jag också påpeka att jag är Engelskstuderande på en lärarhögskola, och inget filmproffs. Entusiastisk amatör är nog rätta benämningen på mig, vilket givetvis poängteras så att inte alltför höga förväntningar på det material som jag filmar och presenterar här skall byggas upp.

 

Vad har jag då laddat upp?

Jag har laddat upp två .rar filer, den ena innehållandes två filmklipp som utgör en demonstration av cine mode på/av. Dessa två klipp är filmade med full automatik påslagen, stativ och givetvis i 25p (allt jag hittills har filmat är i 25p). Filmklippen spelades in i trapphuset där jag bor, och jag vill mena att ljusförhållandena var dåliga.

 

http://files.filefront.com/7297143/

 

Den andra filen innehåller tre filmklipp tagna under dålig ljusförhållanden.

 

LowLight_EcpLck_25p_GothenburgAtNight.m2t.MOV – filmades från min balkong och visar Göteborg nattetid. Exposure var låst, stativ användes och jag kan även ha låst shutter vid 25, men är osäker (glömde min loggbok!)

 

LowLight_ExpLck_25p.m2t.MOV – återigen från trapphuset, men den här gången på en annan våning där ljusförhållandena var ändock digrare. Trapphusbelysningen slocknar faktiskt medan jag filmar, vilket oväntat höjer ribban för detta lågljustest. Exposure var låst, vilket medförde att kameran inte fick panik när belysningen slocknade. Stativ användes, och cine mode av avstängd.

 

LowLightTest_25p.MOV – mer eller mindre identiskt med klippet ovan. Skillnaden är att belysningen inte slocknar, och att kameran löper under full automatik.

 

http://files.filefront.com/7297144/

 

Skall försöka ge mig ut och filma lite mer idag, och om någon har önskemål är det bara att hojta till, så skall jag göra mitt bästa för att bemöta dem (glöm bara inte bort att jag är en hobbyist, med tillhörande bristande teknik och kunskap :P).

 

Cheers

Nils (men det finns visst redan en Nils här, eller hur? Så vad sägs om Calaf, mitt användarnamn, eller Pasi, mitt andranamn, istället?).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att du vill ge med dig av din kameras kapacitet genom några småsnuttar och väl introducerade filmsnuttar där man vet vad du har för inställningar.

Ett klipp som jag tycker att du kanske skulle testa är att kanske göra en handhållen tagning där du går med kameran.

 

EDIT: hmm tänkte nästan att det var som så jag (med erbjudnadet av avid)

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot så har väl tror jag Sony HC3 någon typ av 4xslowmotion-facilitet men bara i tre sekunder i taget
Men detta är väl också i väldigt låg upplösning?

 

Jag sitter här och funderar på om man inte skulle investera i ett program snart och bärja vara lite laglig
Det har jag också funderat på, men jag väntar tills jag gör något kommersiellt. Jag riktar blickarna mot Vegas då det verkar vara väldigt tolerant mot de flesta formaten. Jag gillar dock inte hur man klipper i Vegas men man vänjer sig antar jag. Vegas är ju inte så fasligt dyrt heller om man jämför med exempelvis PPro. Ett annat alternativ i samma prisklass som Vegas är Canopus Edius.

 

Hämtade kameran igår
Grattis till köpet, Calaf! Jättebra att du skriver ett så uttömmande inlägg. Jag laddar hem den första nu och ska kolla den efter lunch.

 

EDIT: Jag har tittat på de första klippen med/utan Cine Mode och jag måste nog säga att jag föredrar den utan Cine Mode. Den är skarpare och mer definierad. Det verkar inte heller som att man vinner så mycket mer på högdagrarna genom att slå på Cine Mode. Lamporna i taket är lika överexponerade i båda klippen. Jag är lite lättad över detta eftersom man inte har någon kontroll över bländare eller slutare när man har Cine Mode påslaget.

 

EDIT #2: Nu har jag tittat på de tre sista klippen och man kan ju bara konstatera att bilden inte alls är brusig när du filmar ut över staden. I klippet där belysningen slocknar är inte bilden heller så farligt brusig. Man märker dock att kameran antagligen lägger på gain för att göra bilden ljusare när du kör på full automatik för den är brusigare.

 

Slutsatsen jag kan dra av detta är att om man låser exponeringen och underexponerar lite grann så får man en förhållandevis ren bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Calaf: Hjälten som kommer ut från mörkret och ger oss chansen att titta på hans filmklipp. Man tackar så hjärtligt! :) Laddar ner dem nu, tar väl ett tag (kollar på nerladdningen.. 54 min Oj oj, hinner nog laga mat)

 

Grattis till köpet iallafall. ska komentera klippen sen. Läs våran tråd, där skrev jag och norbert några klipp som jag och han ville se. Cinemamode på och filma samma klipp, focusering på objekt m.m

Länk till kommentar
Share on other sites

Något som jag är intresserad av är om man kan återskapa Cine Mode-bilden genom att ställa in brightness, contrast, color och sharpness i menyn. På så vis borde man kunna få den där mjuka bilden och samtidigt ha kontroll över slutare och bländare.

Det förutsätter förstås att kontrastinställningen ändrar den inkommande signalen istället för den utgående, för annars kan man lika gärna dra ner kontrasten på klippet i datorn. Om kontrasten bara ändrar den utgående signalen vinner man ändå inget extra kontrastomfång som Cine Mode antagligen ska göra.

 

Det verkar som att bilden är aningen mindre brusig i Cine Mode, och mer utrymme lämnas för eventuell färgkorrigering. Om jag ska vara helt ärlig så hade det varit guld om man hade haft manuell kontroll även i Cine Mode men man kan ju inte få allt för dryga 10 500 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

En ny dag har grytt och passerat, och jag tar åter plats bakom datorskärmen för att presentera ett litet urval av dagens tester och experiment. Först och främst vill jag dock passa på att tacka för alla vänliga kommentarer!

 

Clonad: Du föreslog du att jag skulle filma med kameran i rörelse. Detta har jag nu gjort, både med och utan OIS. Klippet som jag har lagt upp filmades med OIS påslagen, och all övrig kontroll överlämnades till kameran.

 

Norbert: Också jag föredrar klippet utan Cine mode, och efter en dags filmande och flera ytterligare försök med Cine mode påslaget börjar jag fundera över om jag överhuvudtaget någonsin kommer att använda den funktionen. Men bara för sakens skull har jag lagt upp ännu en jämförelse mellan Cine på/av. Den här gången filmade jag toppen av en trädkrona rätt underifrån, så att kvistar och knoppar avtecknade sig i tydlig kontrast mot den molnfria, blåa himlen. Jag började med 10x zoom (vilket förstås är maximal zoomning med HV20 utan extra tillbehör), och lät bilden vila ett par sekunder innan jag zoomade ut så att en större del av kronan och delar av stammen blev synliga. Stativ användes, exposure var låst och kameran spelade in i 25p.

 

Vad gäller filmklippet i dåligt ljus inne i trapphuset, då kameran kör på full automatik, så stämmer det väl att den "brusar upp" rätt så ordentligt över det makabra ljusförhållande som råder :P. Manuel exposure kan ju bara ändras +/- 11 steg, och i det här fallet vill jag minnas att -11 steg inte var tillräckligt. För att få det resultat jag fick i klippet då ljuset slocknar, var jag därför tvungen att lura kameran till att tro att det var ljusare än det egentligen var. Jag nämner detta, eftersom det säger en del om hur mycket gain kameran faktiskt lagt till i klippet där full automatik är påslagen.

 

På det hela taget är jag emellertid mycket nöjd med HV20s hantering av svagt ljus.

 

Tomtebo: Hihi, ut ur mörkret ja, hmm, börjar låta som Lucia… eh :P. Ett till test med Cine Mode påslaget har jag nu laddat upp (trädet), och jag skall ge mig på fokusering på objekt snarast. Det går i alla fall att filma mycket nära objekt samtidigt som skärpa bibehålls; jag testade med blommor och blad idag, och även diverse objekt när jag kom hem från slottsskogen.

 

Tree_25pCine_Comparison.rar

WalkTest_25p.rar

 

Cheers,

Calaf

 

P.S.

Angående Cine Mode: menyn för kontrast, skärpa, färg m.m. är fortfarande tillgänglig medan Cine Mode är påslagen. Jag vet inte om det säger er något, men tänkte att jag i alla fall skulle nämna det.

 

Jag har också för mig att jag läste någonstans att Cine Mode arbetar med en längre slutartid (slutare=shutter, eller hur? Blandar alltid ihop dem!) än kameran skulle välja i full auto, vilket kanske är anledningen varför Cine Mode klarar sig bättre under dåliga ljusförhållanden.

D.S.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är verkligen kanon att du tar dig tid att göra detta. Det är bra att veta i förväg vad man ger sig in på. :)

 

För att få det resultat jag fick i klippet då ljuset slocknar, var jag därför tvungen att lura kameran till att tro att det var ljusare än det egentligen var. Jag nämner detta, eftersom det säger en del om hur mycket gain kameran faktiskt lagt till i klippet där full automatik är påslagen.
Det finns tydligen två bra trick för att lura kameran till ett så stort exponeringsomfång som möjligt utan att kameran lägger på gain:

1. Sätt kameran i Tv-mode och välj en slutartid. Ladda sedan upp en helvit bild på en mobiltelefon och sätt den framför linsen och lås exponeringen efter den bilden.

Eller...

2. Slå på zebra-mönster och låt ca 30-50% av bilden fyllas med zebramönster och lås exponeringen där.

Man ska på så vis få en neutral exponering att utgå från.

 

Jag har också för mig att jag läste någonstans att Cine Mode arbetar med en längre slutartid (slutare=shutter, eller hur? Blandar alltid ihop dem!) än kameran skulle välja i full auto, vilket kanske är anledningen varför Cine Mode klarar sig bättre under dåliga ljusförhållanden.

D.S.

Cine Mode försöker tydligen så gott det bara går att stanna på 1/50 slutartid, men den kan bli längre om kameran tycker att det behövs, och jag tror det stämmer det du säger, att den kan bli längre i Cine Mode än i de andra lägena. Om slutartiden förlängs mycket för att klara dåliga ljusförhållanden så borde man se en skillnad i rörelse. Personligen vill jag att slutartiden ska vara låst och att man exponerar med bländaren istället, så Cine Mode kommer jag förmodligen heller aldrig att kunna förlita mig på.

 

Angående Tree 25pCine Comparison-klippen så gillar jag den utan Cine Mode bäst. Här verkade nästan den med Cine Mode vara lite brusigare, speciellt den blå himlen.

 

När jag såg WalkTest kunde jag se det som jag oroade mig för tidigare. Det verkar som att bilden hoppar till ibland med en snabb vågrörelse när OIS är påslagen, mycket likt en gammal digitalkamera som min granne hade. Kan det vara bara i min dator som det här händer i uppspelningen eller ser du också den här effekten direkt från kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju visserligen låsa och ställa exponeringen i Cine Mode med joysticken men eftersom kameran i Cine Mode själv kan ändra slutartiden utan att man som fotograf har en aning om att den gör det så verkar inte Cine Mode vara något annat en häftig finess för de som inte bryr sig om vad kameran gör utan nöjer sig med att man ser vad som försigår i bilden under alla tänkbara ljusförhållanden.

 

Jag tycker att det låter lite som en paradox. Cine gamma var tidigare en nyckelfunktion i de semiprofessionella kamerorna som DVX100 och XL2 för att hjälpa semiproffsen att försöka härma film och den funktionen fungerade riktigt bra i dessa kameror. Jag tycker dock att funktionen är lite felplacerad i en sån här kamera när fotografen ändå är tvingad köra kameran på automatik om han vill använda Cine Mode.

 

När jag först hörde om HV20 trodde jag att Cine Mode skulle vara avskilt från Tv och Av. Jag trodde då att Cine Mode skulle vara en inställning i någon meny, likt kontrast, ljus, färg och skärpa. Därför ska jag se om det går att återskapa bilden från Cine Mode genom att göra inställningar på just dessa när jag har fått kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag först hörde om HV20 trodde jag att Cine Mode skulle vara avskilt från Tv och Av. Jag trodde då att Cine Mode skulle vara en inställning i någon meny, likt kontrast, ljus, färg och skärpa. Därför ska jag se om det går att återskapa bilden från Cine Mode genom att göra inställningar på just dessa när jag har fått kameran.

Kan bli intressant om du kommer fram till något, Norbert.

Funderar på att köpa min kamera kanske nästa vecka någon gång då lönen kommer. :D

 

Va ute lite på tradera och fann några "sjysst" vidvinkelslinser. Gängan låg på 46mm linserna.(steppar ju förstås ner den till 43mm isf) Skulle den kunna göra ett någorlunda arbete eller är det en ny lins som gäller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Calaf!

Tack för din info. Jag sitter själv med en alldeles färsk HV20 och funderar på hur jag ska få över klipp taget i HDV och 25 p till datorn. Vad använder du för mjukvara för det? Jag håller på att testa runt bland olika redigeringsprogram, men testversionerna stödjer ju inte HDV så det blir bara mörker. (Jag är ruggig nybörjare på det här, därav dumstrutfrågorna).

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Calaf!

Tack för din info. Jag sitter själv med en alldeles färsk HV20 och funderar på hur jag ska få över klipp taget i HDV och 25 p till datorn. Vad använder du för mjukvara för det? Jag håller på att testa runt bland olika redigeringsprogram, men testversionerna stödjer ju inte HDV så det blir bara mörker. (Jag är ruggig nybörjare på det här, därav dumstrutfrågorna).

 

Johan

 

Hej Johankan!

 

Jag använder ett program som heter HDV split, som man kan ladda ner gratis från den här sidan. Programmet för över det inspelade från kameran, och delar automatiskt upp filmen i separata filmklipp baserat på antalet gånger du satt på och stängt av inspelningen. Filmklippen sparas sedan i .m2t filer.

 

Hihi, jag upptäckte också den där "begränsningen" med förhandsversionerna. Jag har en äldre version av Premiere som inte stöder HDV, men tänker uppgradera nu när jag har fått tag på HV20. Studentrabatten på Adobes produkter ligger ju på 80% för studentlicenser, så är allt dags att slå till nu. Frågan är bara när de levereras. Misco påstår i slutet av April, men Adobe själva skriver att den Engelska utgåvan av nya Premiere inte kommer att vara redo förrän tidigast i juli! Hrm… hade ju hoppats på att kunna sätta igång att redigera allt jag filmat lite tidigare än så :/.

 

Lycka till med filmandet, och överförandet!

 

Edit:

Norbert, du har helt rätt angående OISen på HV20an - den hoppar till ibland vid plötslig rörelse. Däremot fungerar den väldigt väl om man är stillastående, även vid maxzoom. Men som sagt, om du rör på dig blir den lätt upprörd.

 

Här är lite diverse filmklipp på saker och ting i närbild: CloseUp.rar. Vet inte riktigt om detta var vad ni var ute efter, men jag gör gärna fler test om det inte var så. Har tyvärr inte tid att skriva något utförligt om dem nu, men i korthet kan sägas att .rar filen innehåller fem stycken filer med fokus diverse ting.

 

Cheers,

Calaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hette det där kortet man kunde köpa så man kunde få in okomprimerad film till datorn för redigering? pratar jag i nattmössan och hittat på detta, för jag har fått för mig att det var något man kunde köpa till. Om det är så att man kan köpa till de, var då någonstans?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...