Tomtebo Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Norbert: okey, Jag hoppas att Canon har börjat kolla upp detta och börjat rätta till felen.. Inte så kul att lägga ut 10tusen på wobblande bild. Annars är ju kameran perfekt :) 0 Citera
Norbert Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Det är det som är så irriterande, att den har så frestande bra bildkvalitet. Jag vill ju börja filma något seriöst med den här lilla besten så fort som möjligt! 0 Citera
Rallen Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Befinner mig i Japan for tillfallet och var ute pa stan idag. Tankte ifall man kunde kopa HV20 (PAL) till en bra pris, men till min forvaning fanns inte just Canons kameror i PAL-verision i Japan. Alla andra japanska marken fanns i PAL (Sony, JVC mf) Forsaljaren rekomenderade da en annan kamera vid namn JVC GZ-HDV7 (PAL) for ett riktigt bra pris (cika 9000 kr) http://www.webhallen.com/prod.php?id=74748&ref=Prisjakt Vilken av dessa kameror skulle ni valja om de kostade lika mycket ? ( Vet att det ar lite offtopic, men det kanndes onodigt att starta en ny trad ) 0 Citera
tant gredelin Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Förlåt att jag går ännu mer offtopic, men jag måste ändå ställa två små dummar frågor i hopp om att någon kan förbarma sig över en n00b: Vad är PAL? Och vad är OIS? 0 Citera
Norbert Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Befinner mig i Japan for tillfallet och var ute pa stan idag. Tankte ifall man kunde kopa HV20 (PAL) till en bra pris, men till min forvaning fanns inte just Canons kameror i PAL-verision i Japan. Alla andra japanska marken fanns i PAL (Sony, JVC mf) Forsaljaren rekomenderade da en annan kamera vid namn JVC GZ-HDV7 (PAL) for ett riktigt bra pris (cika 9000 kr) http://www.webhallen.com/prod.php?id=74748&ref=Prisjakt Vilken av dessa kameror skulle ni valja om de kostade lika mycket ? ( Vet att det ar lite offtopic, men det kanndes onodigt att starta en ny trad )Det var verkligen konstigt. Jag hade personligen valt HV20 eftersom jag vill ha 25p. JVCs kamera verkar ha lite svårare att hantera högdagrar än HV20 också. Förlåt att jag går ännu mer offtopic, men jag måste ändå ställa två små dummar frågor i hopp om att någon kan förbarma sig över en n00b: Vad är PAL? Och vad är OIS?PAL står för Phase alterning line. Det är ett sätt att sända tv på i stora delar av Europa, Asien, Afrika, Sydamerika och Australien. Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Phase_Alternating_Line I USA sänder de tv på ett sätt som heter NTSC. Här kan du läsa mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/NTSC OIS står för Optical Image Stabilizer och det är en teknik som används i kameror för att minska skakningar i bilden. 0 Citera
Tomtebo Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Skulle säga Hv20 också. 25fps är väldigt lookande plus att de inte spelas på en hdd. Dock är ju Jvc manuella focusmöjligheter lockande också. Islutändan tycker jag dock att hv20 vinner i längden, om den inte krånglar de vill säga. Som den "blåa" linjen och "wobblandet" när man springer. Dock verkar dett som ett fabriksfel.. 0 Citera
Johankan Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Kolla på camcorderinfo.com. Det verkar som om HV20 drar hem vinstlotten i år. Johan 0 Citera
Norbert Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Dock är ju Jvc manuella focusmöjligheter lockande också. Islutändan tycker jag dock att hv20 vinner i längdenPrexis. Man får fundera på vad man är ute efter bara. JVC:n skulle jag välja för sina manuella kontroller och HV20 skulle jag välja för bildkvaliteten. Bildkvaliteten var snäppet viktigare för mig. Nu säger jag inte att man får en värdelös bild från en Everio heller, tvärtom, den levererar en kanonbild. Jag personligen gillar dock bilden från HV20 bättre. 0 Citera
Tomtebo Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Dessutom om man ska införskaffa sig en Sgpro som jag har tänkt så har man ju redan löst Focusproblemen där, Då har man en grym kamera + Sgpro adaptern med 35mm objektiv (DOF look). 15tusen för att få sådan bildkvalite, 25fps, cinemode om man andvänder den + adaptern = riktigt nice kap! Man får ju en sådan kamera för 30tusen och uppåt. Man har ju tjänat in rätt mycket pengar. 0 Citera
antonjansson Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 hv20 värkar vara en grym kamera, men varför nämner ingen sonys hdr-hc7 i någon tråd? vad jag finner är enda skillnaden att den inte har 25fps, den har istället en grymt smart ctrl ratt. någon speciell anledning? tror nämligen att jag kommer köpa den, vill ha lite råd osv! 0 Citera
Norbert Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 I de direkta jämförelser jag har sett mellan HV20 och HC7 så föredrog jag alltid bilden från HV20, och som jag har nämnt tidigare så är det viktigt för mig att jag är så nöjd jag kan vara med bildkvaliteten och att jag har 25p. Jag hade 25p tidigare och när man väl har börjat kan man inte sluta. ;) Hur som helst, på det här forumet verkar det inte pratas någonting alls om HC7, men jag vet att det pratas mer om den på till exempel dvinfo.net där Sonys HC-serie har en egen del av forumet. Jag tror att Canon HV20 har stulit mycket av uppmärksamheten just tack vare bildkvaliteten och att den är den första kameran som erbjuder 25p för under 30 000 kr, och det är också en bra bit under 30 000 kr. Sonyn verkar istället ha mer logiska manuella kontroller om jag har förstått det rätt. Det man kan göra som konsument är att läsa allt man kan komma över om kamerorna och kika på videoklipp osv och sedan fråga sig själv vad man kan kompromissa och vad man absolut behöver, för att sedan försöka bygga sig en uppfattning om vilken kamera det är som bäst passar ens egna behov. I just den här tråden tror jag att många har hänförts av just HV20:n. :) 0 Citera
Bulan Postad 1 maj 2007 Postad 1 maj 2007 Skulle säga Hv20 också. 25fps är väldigt lookande plus att de inte spelas på en hdd. Dock är ju Jvc manuella focusmöjligheter lockande också. Islutändan tycker jag dock att hv20 vinner i längden, om den inte krånglar de vill säga. Som den "blåa" linjen och "wobblandet" när man springer. Dock verkar dett som ett fabriksfel.. Jag är rädd det inte är ett fabriks-fel, verkar som praktiskt taget alla har dessa problem. Dock har ja sett film då bilden fladdrat till fast den vart helt still i stort sett, detta bör va fabriksfel men att bilden blir böjd/vågig/wobblig när kameran skakas verkar va standard för den lille kameran. Mycket synd, ja har dock aldrig filmat hdv tidigare så trodde de hade me OIS för små kameror o hdv att göra men inte samma sak på HC7 eller? 0 Citera
Tomtebo Postad 1 maj 2007 Postad 1 maj 2007 Bulan: Jag har börjat märka detta. fler och fler trådar på internet snackar om bildens wobblighet. Verkar defintivt vara något väldigt skumt. Detta är ju inte alls bra för Canon. Jag hoppas någon börjar ta upp detta med Canon så man kan skicka tillbaka sina kameror och bli fixade. Jag har ju fått mindre lust att införskaffa mig en Hv20 nu när jag märker att alla har dessa problem. Har inte pengar eller tid att få något fel då jag ska spela in en kortfilm på en hv20 i sommar. Inte så kul ifall kvaliten blir wobblig. Norbert: hur går det för dig med din kamera? Något svar från scandinavian eller canon kanske? 0 Citera
Norbert Postad 1 maj 2007 Postad 1 maj 2007 En kille på hv20.com har hjälpt mig att luska ut vad det är som egentligen händer med bilden. Läs den fjärde posten uppifrån i den här tråden: http://www.hv20.com/showthread.php?p=878&posted=1#post878 Bilderna säger allt. Det verkar som att alla HV20 har det är problemet men det är bara ett fåtal som ser det som ett problem. Jag hoppas därför att någon kontaktar Canon och går till botten med vad det är som orsakar detta fenomen och få dem att se att vi inte nöjer oss med detta. Jag gör åtminstone inte det. Imorgon bör jag få ett kort från Scandinavian så att jag kan skicka tillbaks kameran. 0 Citera
Johankan Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 En annat grej. Jag har filmat en del i DV-mode med HV20-kameran. Det blir ganska bra bilder MEN, när en person rör sig (kameran helt still på tripod/motsv) så uppstår horisontella linjer i kontrasten mellan det rörliga föremålet och bakgrunden. Det ser märkligt ut, är det normalt för DV eller någonting som kameran ställer till med? Har ni några tips på hur jag undviker detta? 0 Citera
Norbert Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Det har jag också upptäckt att bilden inte skakar på samma sätt när man filmar DV med HV20:n. Man kan inte filma progressiv DV med den dock, så du bör deinterlaca materialet om du ska kika på det på datorn, annars uppstår horisontella linjer vid rörelse. Om det är det som är problemet så borde det inte bli några horisontella linjer när du spelar upp materialet på en tv. 0 Citera
Johankan Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Tack Norbert! Då följer nästa fråga (jag är fullständigt urkass på det här, så ni får ursäkta dumstrutsfrågan) Deinterlace, gör jag det vid: 1) capture 2) rendering (i Vegas) 3) Eller vid komprimeringen? Eller vid något annat stadium i processen? Johan 0 Citera
Rallen Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Verkar som om man ska vanta med ett HV20 kop ? Trist att behova vanta pa en nyare verision dock... 0 Citera
Norbert Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Tack Norbert! Då följer nästa fråga (jag är fullständigt urkass på det här, så ni får ursäkta dumstrutsfrågan) Deinterlace, gör jag det vid: 1) capture 2) rendering (i Vegas) 3) Eller vid komprimeringen? Eller vid något annat stadium i processen? JohanI just Vegas tror jag att du kan välja att göra det vid alla tre stegen. Ett av dem ska räcka. Trist att behova vanta pa en nyare verision dock...Jättetråkigt att behöva vänta, men vi vet inte ens om Canon tänker göra något åt detta, eller om de ens kan. Just nu spekuleras det om att det ska vara ett problem med just CMOS och HDV, så det kanske inte är klassat som ett problem hos Canon utan snarare något man får leva med. Men som sagt, Canon har inte sagt något själva så någon som är mer tekniskt inbiten borde kontakta Canon. 0 Citera
Johankan Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Garv! Tack!! Det är ju annars märkligt att sådana tekniska fantaster som snubbarna på camcorderinfo.com missar sådana problem som verkar vara med kameran... jag fattar inte. Johan 0 Citera
Tomtebo Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Man var väl så inne i kameran att man inte testade den ordentlige eller liknande :P Jag hoppas de fixar det innan juli. Annars vette fan vilken kamera jag ska spela in med.. 0 Citera
Norbert Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Jag känner mig också helt tagen på sängen. Om detta inte kommer att fixas så antar jag att man får finna sig i att inte kunna få så stadiga bilder med rörlig kamera, så länge man absolut vill ha 25p till det här priset. Men jag funderar, borde inte Sonys HC-serie också ha samma problem om detta nu är ett problem med CMOS och HDV? 0 Citera
megawatti Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Vobblighet ser man tydligt på tex mobilkameror, Kan vissa sekvenser av hv-20 bli likande? Jag menar min billiga sony klarar ju sig utan detta, även i de kraftigaste rörelserna :/ 0 Citera
Norbert Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Döm själv av videoklippen som har lagts upp här i tråden. Det är nog upp till var och en att döma om det är ett problem eller ej. Det verkar nästan som att alla HV20 har detta problem men hittills är det bara ett fåtal som har klagat på det, så det har nog mer att göra med personliga förväntningar kanske? Jag har i alla fall aldrig stöt på något liknande i en videokamera och jag har också en äldre Sony som presterar långt mycket bättre som sagt, så jag personligen känner mig inte nöjd om det verkligen är meningen att bilden ska vobbla på det sätt som den gör på min HV20. 0 Citera
antonjansson Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Jag känner mig också helt tagen på sängen. Om detta inte kommer att fixas så antar jag att man får finna sig i att inte kunna få så stadiga bilder med rörlig kamera, så länge man absolut vill ha 25p till det här priset. Men jag funderar, borde inte Sonys HC-serie också ha samma problem om detta nu är ett problem med CMOS och HDV? på sonys hc1 med cmos uppstår inte detta problem, har inte hört något liknande på hc3,5 eller 7 häller 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.