Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Jag skulle nog inte satsa på den billigast möjliga återförsäljaren. Jag väntar istället på någon erkännt bra återförsäljare som jag känner att jag kan lita på när det gäller sånna här grejer. Synd att cyberphoto inte får in den förrän maj.

Länk till kommentar
Share on other sites

på prisjakt har dom recentioner på hur bra företagen är på "ta hand" om kunden så att säga. Mjo man vill ju vara säker på sitt köp. Det är ju en heldel pengar. Samma gäller ju när man köper adaptern. Jag själv har aldrig köpt något från Uk så jag vet inte hur det går till direkt. Men jag hoppas det går smidigt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sådan beslutsångest så jag väntar nog tills dess att kameran finns i lager. Även om jag skulle ställa mig i kö nu så blir jag antagligen tvungen att vänta på nästa leverans.

PAL HV20 levereras tydligen i england nu.

 

pinto: Överös gärna den här tråden med videoklipp och framegrabs när du har kameran i händerna. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

De du nämnde skulle vara intressanta att se. Speciellt svagt ljus skulle vara bra att se som en rå fil direkt från kameran eftersom komprimering kan lägga till brus i bilden som inte finns där från början.

 

Sedan är jag intresserad av att se en direkt jämförelse mellan Auto och Cine Mode där du filmar samma bild. Något med mycket färger, detaljer och kontraster kan vara bra att testa detta mot. Skogsnatur kanske. Var noga med att välja full automatik i jämförelsen och inte Tv eller Av, eftersom bländare och slutare går på full automatik även i Cine Mode.

 

Kan vara kul att se lite inzoomade bilder med kort skärpedjup också så att man får bedöma kamerans bokeh. Gärna lite handhållet med full zoom också så att man får se kvaliteten på den optiska bildstabilisationen.

 

Gemensamt för alla dessa tester bör naturligtvis vara 25p. ;) Men det kan vara intressant att se direkta jämförelser mellan 25p och 50i med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får se vad jag kan göra. Men de låter som intresanta tester du nämner.

Kan ju dröja ett tag innan jag får den, men så snart jag fått kamerna ska jag lägga upp mina tester.

 

Vet du non bra sida där ja kan ladda upp mina tester? Det finns säkert några trådar om de här på voodoo men hittade inte de.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får se vad jag kan göra. Men de låter som intresanta tester du nämner.

Kan ju dröja ett tag innan jag får den, men så snart jag fått kamerna ska jag lägga upp mina tester.

 

Vet du non bra sida där ja kan ladda upp mina tester? Det finns säkert några trådar om de här på voodoo men hittade inte de.

http://www.filefront.com funkar bra

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick nyss veta att scandinavian photo inte är ensamma om hv20 i sverige, nyss kom det besked om att också ecedata har fått in några på sitt lager. Känns som att många företag kommer få in sina leveranser imorgon eller nästa vecka. Vad tror ni?

 

(Nu också netonnet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad kul att höra! Nu kommer snart trevliga klipp från andvändare i sverige med Hv20. Jag säger som norbert. Samma bild matrial men olika mode som cinema mode och tv mode. focuseringar på ett objekt, Depht of field som sagt. Ska nog snart beställa min Hv20 också..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en 43mm mått på kameran. Jag håller på och undersöker samma sak. Det står mellan raynox och canons nya variant som kommer nu när hv20 kommer ut.

 

Jag kollade med Raynox sv repr som bekräftade att HD-5050Pro skulle passsa bra och den är testad att fungera bra på HV10 (samma optik).

http://raynox.co.jp/english/video/hd5050pro/index.htm

Vet ej om faktorn på Canons nya, men för egen del är minimum 0,5x.

I Raynox fall är den inte distorsionsfri, i den meningen att den är raktecknande (alltså inte distorsion som påverkar skärpan).

Däremot gör kravet på raka linje att det krävs fler linser och att kantskärpan ändå kan bli lidande. Nu är inte 5050 så rundtecknande att det besvärar (jfr fisheye uppåt 180graders diagonal).

Vid panoreringar (i vidvinkelläget) är det en fördel, förmodar jag, att slippa de raka horisontella linjernas sjösjukeeffekt.

Se exempel: http://www.viewlofoten.no/viewpoints/henningsvar.html

Vad tycker ni? Horisontella panoramor har alltid, av naturliga skäl, böjda horisontella linjer p g a rotationen (gäller även äkta stillbildspanoramor).

 

HV20 finns nu hos Scandinavian men 5050 är restad

Länk till kommentar
Share on other sites

grattis Norbert! Du kanske får din Hv20 snart då med andra ord. När du får den, publicera bilder och klipp från kameran. Speciellt sådan klipp som jag och du nämnde förut i denna tråd! :D
Naturligtvis gör jag det. :) Såg att Dustin Home fick in den igår också. Nu är det bara en tidsfråga innan vi har en massa HV20-ägare i vårt avlånga land.
Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, har blivit väldigt sugen på denna kamera, med tanke på alla specs och priset

 

men en sak jag är orolig för är hur den klarar av filmning med mycket rörelse i!

 

Jag filmar istort sett bara extremsport där utövaren rör sig snabbt, klarar denna kamera sådana bilder? eller om man åker efter en person med kameran och den skakar en del! vad händer?

 

förklara gärna så utförligt som möjöigt:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...