Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Vad hette det där kortet man kunde köpa så man kunde få in okomprimerad film till datorn för redigering? pratar jag i nattmössan och hittat på detta, för jag har fått för mig att det var något man kunde köpa till. Om det är så att man kan köpa till de, var då någonstans?

Menar du black magic kortet som kan ta in okomprimerade hdmi signaler?

http://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hette det där kortet man kunde köpa så man kunde få in okomprimerad film till datorn för redigering? pratar jag i nattmössan och hittat på detta, för jag har fått för mig att det var något man kunde köpa till. Om det är så att man kan köpa till de, var då någonstans?

Intensity heter det, ganska säker, sök på google så hittar du nog något kort.

har svårt att tro att det finns markbutiker som säljer det nu

Länk till kommentar
Share on other sites

För att kunna få någon användning av kortet så måste man spela in LIVE. Alltså på plast om jag inte minns fel. Håller på just nu och söker runt på om man kan skaffa en box till ett pci kort. Isf kan man ju ta med sig en bärbar dator på fältet och spela in. Men då kommer ju nästa problem. Plats på hårddisken. :D Jag har för mig att man måste ha ganska stora lagringsuttrymmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget sånt kort till laptop ännu men det är på väg tror jag. Det är ändå mest användbart och lämpligast i studio om du till exempel vill göra det lättare att keya bort en greenscreen eller dylikt. Okomprimerad HD innebär ju nämligen större färgutrymme och hela bildrutan uppdateras för varje bildruta.

 

Problemen på fältet blir att man måste ha mycket lagringsutrymme med sig och väldigt snabba diskar i datorn man använder för att spela in med.

Länk till kommentar
Share on other sites

På hv20.com diskuteras en portabel hårddiskinspelningspryl med hdmi-interface vilken då skulle bli ett perfekt komplement till HV20 om den inte hade kostat omkring 21 gånger så mycket som kameran själv. :P Det finns även en light-variant som spelar in 4:2:2, vilket inte är okomprimerat men fortfarande bättre än HDV som är 4:2:0. Den kostar dock fortfarande 7 gånger så mycket som kameran.

Här finns info: http://www.truecolorspace.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämer det verkligen att man kan ta ut okomprimerat HD från HV20 ?

Står inget om det i Canons spec.

 

Det är i stort sett det som skiljer A1 från G1 och för det får man nästan betala dubbla priset för G1 mot A1 !

Nu har jag inte sådana behov och Flachdiskar är än så länge dyra, Då finns ett lite klumpigare och dyrare altenativ - Panasonic AG-HVX200, men så bra altenativ när man fått allt på plats. Det är synd att flachdiskarna inte är billiga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stämer det verkligen att man kan ta ut okomprimerat HD från HV20 ?
Det beror nog på vad du har att fånga videon med tror jag. Den har i alla fall HDMI-utgång. Det har snackats om att signalen därifrån ska vara okomprimerad, eller i alla fall inte hdv-komprimerad. Jag kan inte bekräfta det här dock. Hittar du något om det så säg gärna till.

 

Norbert: Hur är kameran? lägg upp lite filmer vetja!
Batteriet sitter på laddning fortfarande. Ikväll vid 19-tiden kanske jag har något att visa och lite fler recensioner. :) Kameran är faktiskt lite större än jag trodde att den skulle vara. Jag väntade mig en riktig miniatyr men den är faktiskt lite mer att ta på än min gamla Sony.
Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag tillbaka efter att blivit lite varm i kläderna med den här kameran och jag har lagt upp några råa m2t-klipp här: http://stagvall.mine.nu/hv20/

 

Alla klippen är filmade med 1/50 slutartid i 25p med låst exponering och med OIS påslagen. Jag hade tyvärr inget intressant att filma och jag försökte hela tiden att hålla mig ifrån gain och överexponerade områden så därför är många klipp underexponerade, även klippet jag tog inomhus.

 

Det är svårt att veta var på skalan man egentligen är när man låser exponeringen så det är svårt att veta när gain kommer in i bilden, men om man kan se genom linsen att bländaröppningen inte öppnas upp mer, då är resten bara gain förutsatt att man har låst slutartiden redan.

 

Hur som helst är jag sjukt imponerad av bildkvaliteten och det dynamiska omfånget även utan Cine Mode. Det känns som om jag får med mycket mer information i skuggorna än med min gamla Sony. Bilden är också så ren förutsatt att man håller sig borta från gain. Bilden från DVX100 var mycket brusigare vill jag minnas. Så tummarna upp, jag kommer nog att ha mycket kul med den här kameran!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nobert, skulle gärna vilja att du filmade lite skakigt och se om verkligen bildstabilisatorn är så otroligt dålig som jag sett på dom andra klippen,

Filma fritt med handen utan zoom, gå med kameran ganska fort, spring med kameran osv. ifall du har till gång till inlines/skateboard så skulle jag villje se om stabilisatorn funkar lika dåligt/bra där

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: Kul att du fått kameran nu, beställde du från scandinavianphoto? Jag beställde 1 veckan innan den kom till sverige och ja har inte fått den än:(
Hm, det låter konstigt. Jag beställde från Scandinavianphoto torsdag förra veckan och fick den idag tisdag. Det låter som att du får ta och kontakta dem och höra efter.

 

Nobert, skulle gärna vilja att du filmade lite skakigt och se om verkligen bildstabilisatorn är så otroligt dålig som jag sett på dom andra klippen,

Filma fritt med handen utan zoom, gå med kameran ganska fort, spring med kameran osv. ifall du har till gång till inlines/skateboard så skulle jag villje se om stabilisatorn funkar lika dåligt/bra där

Imorgon ska jag ut och springa lite och sätta bildstabilisatorn på prov. Jag tar både vidvinkel och tele eftersom skakningarna är mer påtagliga vid tele. Jag har tyvärr ingen tillgång till skateboard eller inlines dock.
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick precis min Hv-20 idag (pal versionen) och måste säga att jag är riktigt orolig.

Jag filmade en liten testsnutt och såg när jag tankat ner den på datorn en blå vertikal linje genom hela bilden på den vänstra sidan.

Denna blåa linje syns bäst i mot mörk bakgrund i dunkelt ljus men finns i stort sett genom hela tagningen

Det är inte en linje som kommer från bandet eller huvuderna eftersom jag genast testade att koppla kameran till tv'n och kunde där återskapa samma linje när jag riktade kameran mot mina jeans...

 

Jag skulle gärna vilja tro att det här är en isolerad händelse och att få kameran utbytt borde fixa det här, om det inte vore för liknande rapporter

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=91985

och

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=92025

 

Dessa rapporter kommer från USA-version av HV-20 med 24p 60i, vilket tyder på att det rör sig om ett konstruktionsfel som kanske drabbar alla HV-20 i större eller mindre utsträckning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick precis min Hv-20 idag (pal versionen) och måste säga att jag är riktigt orolig.

Jag filmade en liten testsnutt och såg när jag tankat ner den på datorn en blå vertikal linje genom hela bilden på den vänstra sidan.

Denna blåa linje syns bäst i mot mörk bakgrund i dunkelt ljus men finns i stort sett genom hela tagningen

Det är inte en linje som kommer från bandet eller huvuderna eftersom jag genast testade att koppla kameran till tv'n och kunde där återskapa samma linje när jag riktade kameran mot mina jeans...

 

Jag skulle gärna vilja tro att det här är en isolerad händelse och att få kameran utbytt borde fixa det här, om det inte vore för liknande rapporter

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=91985

och

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=92025

 

Dessa rapporter kommer från USA-version av HV-20 med 24p 60i, vilket tyder på att det rör sig om ett konstruktionsfel som kanske drabbar alla HV-20 i större eller mindre utsträckning.

 

Hej Pelai!

 

Jag förstår din oro, men vill bara påpeka att den mycket väl kan vara ogrundad. Under årens lopp har jag givit den här problematiken än hel del tanke, och vad jag kommit fram till är att det oftast handlar om otur, och inget annat. Och jag är väldigt glad att jag nådde den slutsatsen, för annars tror jag inte att jag hade ägt någon elektronisk apparat alls, med tanke på de många negativa recensioner och rapporter, många av vilka hänvisar till likartade problem, som alltid cirkulerar kring de mer populära apparaterna på marknaden.

 

Hur som helst, tillåt mig illustrera hur jag tänker (tankekedjan har anpassats till HV20an):

 

HV20an kostar runt 10.000kr i Sverige, vilket för all del är mycket pengar men jämfört med många prosumer camcorders, för att inte nämna de professionella kameror som de stora filmbolagen såsom SVT och liknande använder, är det en relativt liten summa. Förvisso är det jag nu yrkar för en hypotes som inte baserar sig på annat än eget spekulerande, men jag vill hävda att Canon använt sig av en hel del "billigare"(1) komponenter när de tillverkade HV20an, eftersom den i annat fall skulle ha hamnat i en helt annan prisklass.

 

Om min hypotes stämmer, vore det inte otroligt att tänka sig minst två svårigheter för Canon under produktionen av dessa nya HV20 kameror:

 

1) eftersom priserna redan är allvarligt pressade, kommer det att förekomma en hel del komponenter som är defekta, vare sig allvarligt eller lindrigt, och det kommer också att finnas en hel del komponenter som, ehuru ej defekta, ändock inte uppvisar den kvalitetsnivå som de bör. Om en viss komponent är mycket svår att tillverka, är det inte otroligt att defekta exemplar av och till kommer att levereras till monteringsfabrikerna. Det är heller inte otroligt att dessa defekta exemplar, skulle resultera i ett likartat problem för alla kameror som de installerats i.

 

2) all apparatur som drivs av ett innandöme och en elektronik så komplex och precis som Canons HV20, kräver exakt och noggrann montering. Återigen - och det här problemet gäller oavsett prisklass men påverkar troligtvis hemmaprodukter mer än de professionella - kommer misstag att göras, och fel att inträffa. Om det då finns ett extra ömtåligt steg i monteringen, ett steg där även det minsta fel har allvarliga konsekvenser och där varje fel ter sig likartat konsekvensmässigt, är det ofrånkomligt att det är just dessa fel som flest köpare kommer att notera. Dock innebär inte detta att det finns ett allvarligt konstruktionsfel med Canons nya HV20, eller att alla kameror förr eller senare kommer att märka av detta problem - allt det betyder är att det kan finnas ett steg i monteringen som är mycket känsligt.

 

Min poäng, hur som helst, är att ett fåtal personer har påkallat uppmärksamhet rörande problem med HV20, och ett antal av dessa problemrapporter har refererat till likartade defekter. Av detta kan vi utläsa att, ja, det kan röra sig om ett konstruktionsfel, men det kan precis lika gärna, för att inte säga troligare, röra sig om ett produktionsfel grundat i en monteringskedja med en ömtålig länk (en kedja är endast så stark som dess svagaste länk!). Så jag skulle personligen råda att vänta med paniken. Dessutom har HV20an lovordats till skyarna av så många människor på diverse forum, att en sak är säker: det finns en väldig massa inte bara välfungerande, utan till och med häpnadsväckande HV20or i händerna på entusiastiska filmskapare världen över.

 

 

Hoppas att det lugnar en aning! Det har i alla fall lugnat mig, och generellt sett har det också visat sig ganska sant. Har ännu inte fått tag på någon elektronisk apparat somjag varit tvungen att lämna tillbaka, trots vissa negativa recensioner och rapporter som cirkulerat kring dem.

 

Cheers,

Calaf

 

Fotnot:

1. Med "biligare" avses i det här fallet komponenter vars kostnad understiger de dyrare broadcast kamerornas komponenter (SVTs kameror, et cetera).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag har en fråga också, angående UV-filter till HV20an. Detta är första gången som jag beställer ett filter överhuvudtaget men som jag förstår det kan ett UV-filter vara en bra investering, inte minst därför att den skyddar kameralinsen.

 

Min fråga gäller dock vilket filter som bör införskaffas. 43mm gänga skall det förstås vara, men sedan… Tillskillnad från konvertrar (ex vidvinkelkonverter) behöver jag väl inte köpa ett speciellt filter bara för att HV20 spelar in HDV istället för SD, eller hur?

 

Cyperphoto har ett antal olika UV-filter (43mm), däribland:

Soligor UV - 165:-

Soligor UV Digital High Grade - 195:-

Hoya UV - 199:-

 

Några tankar/förslag rörande vilket jag bör välja, eller är de likartade allihop så att det inte egentligen spelar någon roll?

 

Det finns ju också skyligt filter som är, vad jag förstår, svagt färgtonade UV-filter…

 

Hrm… inväntar nyfiket era expertråd.

 

Cheers,

Calaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bör också köpa ett UV-filter känner jag, mest för att skydda linsen. Att kameran spelar in HDV istället för DV har ingen betydelse för vilket filter du väljer skulle jag tro, annars hade marknaden redan varit översvämmad med HDV-varianter av de flesta filter.

 

Hoya brukar vara lite dyrare än Soligor men om Hoyas filter är av bättre kvalitet ska jag låta vara osagt. Står det något om vad som är bättre med "Digital High Grade" förresten?

 

När du ändå tittar på filter så föreslår jag att du kikar på ett cirkulärt polarisationsfilter. Med det kan du få reflexer i glas, vatten, etc. att försvinna genom att vrida på filtret. Det ska också göra färgerna lite mer mättade. Speciellt en blå himmel blir riktigt djupblå med ett polarisationsfilter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bör också köpa ett UV-filter känner jag, mest för att skydda linsen. Att kameran spelar in HDV istället för DV har ingen betydelse för vilket filter du väljer skulle jag tro, annars hade marknaden redan varit översvämmad med HDV-varianter av de flesta filter.

 

Hoya brukar vara lite dyrare än Soligor men om Hoyas filter är av bättre kvalitet ska jag låta vara osagt. Står det något om vad som är bättre med "Digital High Grade" förresten?

 

När du ändå tittar på filter så föreslår jag att du kikar på ett cirkulärt polarisationsfilter. Med det kan du få reflexer i glas, vatten, etc. att försvinna genom att vrida på filtret. Det ska också göra färgerna lite mer mättade. Speciellt en blå himmel blir riktigt djupblå med ett polarisationsfilter.

 

Ah, excellente! Så slipper jag bekymra mig över speciella filter för HDV; jag har en känsla av att de hade varit bra mycket dyrare ifall de hade funnits:P.

 

Jodå, de skriver vad 'Digital High Grade' innebär; det är: "[…] Soligors lite bättre filterserie. Skillnaden mot deras "vanliga" filter är bl a bättre antireflexbehandling samt att filterringen är något tunnare för att minska risken för vinjettering."

 

Så man kanske skulle satsa på det eller Hoyas, som bara är fyra kronor dyrare än Soligors DHG UV-filter?

 

Tack för förslaget angående polarisationsfilter! Jag ser att Scandinavian Photo erbjuder två varianter 43mm; det ena kostar 225:- (Hoya), och det andra över det dubbla, 495:- (B+W). Om det dyrare filtret skriver de: " Detta filter är specialdesignat för att användas på spegelreflexkameror med autofokus och inbyggd mätning samt videokameror. Filtret påverkar inte mätsystemet i dessa kameror".

Skulle du säga att detta är 'muy importante', eller fungerar det väl med de billigare filtren också?

 

Förresten, med reflexer menar du skarpa ljusreflexer, eller hur? Blev lite förvirrad då jag nyss såg en fotojämförelse som hävdade att även reflektioner av objekt (ex herr kameraman;) ) försvinner.

 

Cheers,

Calaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...