Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag har varit ute och filmat med kameran i helgen. DV wide är det jag har använt. Allltså inte HDV 24p. Det har funkat utmärkt. Jag har kunnat springa runt och lattja ganska duktigt. Jag är helnöjd med bildkvaliteten. Riktigt riktigt bra. (men då är jag en sablans nybörjare också!!)

 

Enda problemet är att det blir ränder när jag spelar upp grejorna i datorn, men det har jag fått förklarat för mig att det har med interlaced v progressiv att göra, så det ska tydligen vara ok sen när man spelar upp det på från skiva på TV.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ska skaffa ett motljusskydd till HV20:an. Någon som kan rekommendera något bra och snyggt?

 

Den är ju 43 mm och jag har inte hittat någon som funkar rätt av, men det borde gå att lösa med en stepring eller?

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Sååå, ska vi kanske se framåt mot nästa kamera och att förtag kan lära sig av Canons misstag med denna kamera och göra en ännu bättre kamera för konsumenter. Frågan är bara hur lång tid vi behöver vänta på att en ny kamera ska komma ut på marknaden? Jag orkar nog inte vänta tills nästa år till ett nyköp av kamera. Skulle vart soft om problemet kan vara fixat till sommarn isf tänker jag nog köpa kameran. Men HV20 har visat vägen för att bra kameror inte behöver kosta skjortan av en det är ju klart ett plus. Säg till när problemet är löst ;D Själv sitter jag i Berlin och skriver. Är på utbyte nämlingen. Och nästa vecka drar jag till Bulgarien i 10 dagar. Då hoppas jag att ni älskande filmgrabbar har fått koll på problemet och sia om hv20 framtid om det är något som man ska investera i eller om man ska vänta än en gå på något bättre.

 

Tschüß :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är farligt att vänta på nästa kamera. :-)

 

Hur många gånger har det inte hänt att bra lösningar fått mindre värdiga efterföljare. Exempel är ju Sonys HDR-HC1 och Panasonics GS400.

 

Hitta en som passar dina behov och slå till. Det saknas alltid någonting väsentligt på en konsumentkamera. Det har någon bestämt. ;-)

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Efterföljaren heter Canon HR10 och spelar in 12mbps AVCHD på dvd-skivor. Den har fortfarande CMOS-sensor och rullande slutare så jag antar att Canon inte har kunnat lösa problemet på så kort tid. Den släpps först i augusti.

 

Det känns som att man får satsa på något med CCD istället för CMOS om man arbetar mycket med rörliga tagningar. Vi får nog vänta en tid till innan 3CCD eller ens 1CCD kommer ner i samma prisklass som HV20 när det är frågan om HDV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Norbert,

 

Jag har följt hela wobbling-rollingshutter diskussionerna med intresse både här o på de andra forumen.

Jag kom således fam till samma slutsats som du. Att ccd kanske är kanske det enda alternativet för handhållen kamera.

 

I den här prisklassen hittar jag :

Panasonics sd1 eller snarare sd3:a nu.

 

Inte mycket har skrivits om om den som alternativ til Hv-20 eller Sonys HC7. Förutom Camcorder infos slutliga jämförelse som inkluderar JVC hd7.

Däremot verkar den ha en oslagbart stabil bild i jämförelse med just de här två, och inte så tokiga bilder i bra ljus förutom en bra manuell ergonomi.

 

Bland dess nackdelar har man räknat upp:

 

- Inspelningsformatet - AVCHD

- Ingen tillbehörsko på ovansidan (bökigt men det går att ordna med en adapter från undersidan.)

- Ingen hörlursutgång (går också att fixa via av-utgången)

 

Av dessa nackdelar är det bara en som gör att jag tvekar inför inköpet av denna modell och det är AVCHD.

 

Jag skulle vara intresserad av din input när det gäller den här panasonic-modellen.

 

Som jag förstår av dina inlägg har du inte tänkt på Sonys HC7a som ett alternativ till HV 20 (är det pga rollingshutter effekten som onekligen måste finnas där fastän den verkar lindrigare än HV 20? Eller avsaknaden av 25p?). På många forum ställer man just dessa två modeller mot varandra.

 

Själv hoppas jag på att Final Cut Pro snart kan klippa Panasonics codec och att de eventuellt kan släppa en ny 3ccd i höst som matchar mer HV 20 kvalité med 25p och kanske full HD (som sd3).

Länk till kommentar
Share on other sites

pelai: Helt rätt. Det som gjorde mig intresserad av HV20 var först och främst 25p, och i alla jämförelser av bildkvalitet mellan HV20 och HC7 så föredrog jag alltid bilden från HV20.

Jag hade nämligen en 25p-kamera tidigare som jag sålde, så jag såg HV20 som en skänk från ovan när den hade 25p till det priset. När man väl har börjat kan man inte sluta. :) Av den anledningen så är inte Panasonics SD-serie av något särskilt intresse för mig. Vad jag har förstått ska de även vara dyrare än HV20, eller har jag fel? Jag måste påpeka att jag är en sån som förespråkar band (bättre för arkivering), så alla kameror som spelar in på hårddisk eller dvd är inte särskilt attraktiva i mina ögon. Kameror som spelar in på billiga minneskort kan dock vara ett bra substitut för band tror jag.

 

Tomtebo: AVCHD är mpeg4 har jag för mig, medan HDV är mpeg2. AVCHD ska vara mer effektivt, så 25mbps AVCHD ska i teorin ge bättre bildkvalitet än 25mbps HDV, men när det är bara 12mbps det gäller så är det antagligen inte mer imponerande än HDV.

AVCHD är ett format som skapades av Sony och Panasonic men även Canon och JVC köpte in sig på det, så jag antar att vi snart inte ser fler nya HDV-kameror från någon av tillverkarna.

HR10 kommer att ha 24/25p, Cine Mode och HDMI likt HV20, men ingen mikrofoningång och ingen kontroll över ljudet. Mikrofoningången var en av de viktigaste funktionerna för mig, så mitt intresse för HR10 är väldigt svalt. Läs mer här: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=93398

Det positiva i kråksången är i alla fall att Canon bara verkar släppa kameror med 24/25p och 24/25F nu för tiden. Det bådar gott för framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt snabba svar, Norbert.

Jo visst håller jag med dig om HR-10, utan mic-ingång är det inget för mig. Vad som kan däremot vara intressant är att se hur deras AVCHD håller sig i jämförelse med Panasonic's. Men där har ju Panasonic två modeller: en som spelar in på dvd och en på minneskort. Och när det spelas in på minneskort går det att få en högre bitrate och därmed bättre bildkvalité.

 

Det tuffa med Canons 25p är ju att det dessutom sätter press på de andra tillverkarna att komma med den funktionen.

 

Hur det nu blir med mitt köp av kamera är det svårt att säga, jag återlämnade ju mitt ex av HV 20, inte pga av wobblandet utan pga den blåa linjen den uppvisade. När nu en affär här i frankrike (där jag bor) har fått in HV-20 att kika på kunde jag testa den och konstatera att mitt exemplar garanterat var defekt. Vilket är positivt.

 

Därför hoppas jag kunna testa en ny HV-20 i Sverige när jag flyttar tillbaka om en månad och se ifall wobblandet går att undvika med en monopod och på så sätt hålla sig på säker mark men går det inte... så får det bli en annan.

 

Annars, tack alla för ett toppenforum! Det är trevligt att läsa era posts och känna sig "hemma" i Sverige med er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon har bevisat att HDV kan se riktigt bra ut så jag tvivlar inte på att de kan ge AVCHD ett likadant lyft. Canon är definitivt på krigsstigen och jag väntar fortfarande på att Panasonic och Sony ska kontra. :)

 

Det jobbiga är att HV20 är den enda kameran just nu som passar mina behov om det inte vore för den oväntat ostadiga bilden. Hade jag mest filmat med stativ så hade det inte varit några problem alls, men jag är ute efter en "allroundkamera". Jag är så pass kräsen så jag väntar nog på nästa lilla "revolution" inom videokameravärlden och hoppas på att den möter alla mina behov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: Ah tackar för den infon. Trevligt att de börjar göra kameror med 24fps och cinemode men ingen ljudingång och inspelning av dvdskiva? nej tack, tycker heller om bandformatet. Hmm skeptiskt fortfarande när det gäller Hv20, men förmodligen införskaffar jag mig den och tittar efter hur det är med wobblandet. Annars lär det väl vara så att man får lägga på lite extra och köpa en lite dyrar kamera..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi antar att wobblandet är ett problem med alla HV20 så har det verkligen fått subjektiva reaktioner, för vissa verkar det inte alls vara ett problem. Så det är nog, som du säger, klokt av dig att prova en och se själv om du tror att den kan tjäna dig väl i det just du tänker använda den till. Det är det värt.

 

Det vackra med HV20 för min del var just priset. Innan HV20 kom in i bilden hade jag siktet inställt på en XHA1, men det kommer att dröja innan jag har råd med en kamera för över 30 000 kr. Jag kan ju i alla fall glädja mig över att det verkar gå åt rätt håll. Kamerorna blir mer packade med pro-funktioner och de blir billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är verkligen synd detta me wobblingen.

 

Jag har funnit två problem till. Jag filmade en show här om dagen och i går så la ja in allt material på datorn. Jag gjorde allt till 2 stora filer. När jag sen kollade på dom så märkte jag de första problemet, ljudet gick söligare än bilden. I början märker man inte de men efter 20 minuter så såg man de väldigt tydligt och de blev bara väre ju längre tiden gick. Har detta med att ja gjorde de till så stora filer?

 

Andra problemet: Två gånger på de första bandet så hackar de till i bilden och jag förlorade ungefär 10 frame eller nott sont. Har detta med att jag kör me dv band (sony premium)? Banden var helt nya.

 

Har ni varit me om nott sådant?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, det det med ljudet låter mystiskt.

Ditt andra problem låter som en dropped frame. Jag har för mig att när du spelar in i HDV så uppdateras bara hela bildrutan var 12e bildruta, så de 11 bildrutorna där emellan hämtar information från den senast helt uppdaterade bildrutan. Tappar man en sådan bildruta (som kallas keyframe förresten) så tappar man därför även de 11 efterföljande bildrutorna.

Jag använder också Sony Premium. Det ska vara bra band, så det ska inte vara några problem egentligen tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

It looked like the images had been projected onto a shaking bowl of Jello(tm whoever).
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Bra att någon verkar se lika allvarligt på det här som jag. Jag trodde ett tag att det var bara jag som var för kräsen. Men men, man lär sig något nytt varje dag. Nu vet jag att jag är så pass kräsen så att jag istället ska hålla mig till CCD eller CMOS med global shutter i fortsättningen. Tackar för länken!
Länk till kommentar
Share on other sites

Rent generellt (baserat på tidigare erfarenhet som återförsäljare av XM2/XL2/XL H1) är Canon-kameror inte så förtjusta i Sony-band. Dom föredrar Panasonic eller JVC's pro hd-band pga olika tröghet i bandspänning och andra bindemedel. Men främst gäller det för det mesta att hålla sig till samma märke.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är väl iofs ett extremfall när han sitter i en helikopter, men precis sådär betedde sig min HV20 i något mindre utsträckning när jag försökte gå sakta med den på min planka.

Man kan säkert minimera wobblingarna om man ger sig den på det men jag kunde helt enkelt inte lita på att jag alltid skulle lyckas. Jag lyckades å andra sidan aldrig få någon stadig bild när kameran var i rörelse vad jag än gjorde, men den kanske fungerar bättre på en riktig stabiliseringsannordning som en Merlin eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...