Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Jag har varit ute och sprungit med bildstabilisatorn idag, både handhållet och med en hemmabyggd stabiliseringsannordning, vid både vidvinkel och tele.

 

Här är ett handhållet klipp i full vidvinkel där jag först sprang och sedan gick: http://stagvall.mine.nu/hv20/OIStest-0000.m2t

 

Slutsatsen blir tyvärr att jag aldrig har stött på en sämre bildstabilisator. Inte ens på min hemmabyggda stabilisationsannordning genererade den något bättre resultat. Bilden studsar och vibrerar närmast som en geleklump. Till och med den elektroniska bildstabilisatorn på min gamla Sony genererar många gånger bättre resultat.

Är jag bara bortskämd, ska OISen verkligen bete sig på det här viset? Jag stötte inte ens på något liknande när jag ägde en DVX100 med OIS.

Som tidigare sagts så fungerar bildstabilisatorn bra när man håller kameran stilla, men så fort man rör på den så börjar bilden att flippa ur. Jag har aldrig varit med om något liknande.

 

EDIT: Jag har nu testat kameran på min hemmabyggda stabliseringsannordning med OIS OFF. Samma fenomen där. Bilden studsar och vibrerar fortfarande som en geleklump, så OISen verkar inte ha någon inverkan alls på dessa skakningar.

Jag vill absolut inte avskräcka någon. Jag försöker bara ta reda på om det är något fel på just min kamera eller om jag på något vis hade för höga förväntningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nobert du kunde inte hitta någon bättre ftp eller? ;D

Såg förbedrövligt ut när du sprang med kameran.

Funderar på att bygga någon ratt liknande stativ som jag kan gå med. Men det kommer väl inte till någon vidare nytta om kameran ändå är så känslig vid rörelse. http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=55021

 

Kul att du är nöjd med bildkvaliten när kameran visserligen står stadig på ett stativ men gött att den kan prestera iaf.

 

Är det värt köpet?

http://www.tradera.com/SONY_vidvinkelobjektiv_Vidvinkelkonverter_vidvinkel_46mm-auktion-42237715

http://www.tradera.com/_Vidvinkelobjektiv_Teleobjektiv_Vidvinkel_Tele_46mm_AIZER-auktion-42238370

 

Till hv20. Jag skulle isf steppa upp dem till 46mm. (100kr på cyberfoto eller va stället heter)

Eller ska man köpa nytt? Funderar också på att köpa några uv-linser fast då från butik

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jag slängde in den på min egen server så det kan ta en stund att tanka. Försöker ladda upp mindre filer på Filefront just nu.

 

Det stämmer att jag är mer än nöjd med bildkvaliteten i övrigt. Den överträffade helt klart mina förväntningar, synd bara att stabiliteten i bilden inte gjorde det. Jag förväntade mig inte att bilden skulle vobbla så onaturligt mycket även vid full vidvinkel. Något sånt har jag aldrig sett tidigare.

 

Stabilisatorn som jag har byggt fungerar precis som ratt-annordningen du funderar på, bara att jag har skippat ratten och istället har en bräda med två handtag längst ut på vardera kanten. Efter mina tester kan jag meddela att min annordning inte hjälpte mot de här små skakningarna som min HV20 har för sig. Tillsammans med min gamla Sony gör den dock underverk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej allihopa,

 

Nu har jag skickat iväg mitt ex och ska få ett ersättningsexemplar inom kort.

Jag hoppas också (liksom du Calaf, och tack förrästen för ditt pep-talk :bire ) att det är ett isolerat fel och att nästa exemplar inte kommer att uppvisa det här.

I väntan tänkte jag be er som redan har fått era om ni skulle kunna göra följande test:

 

Filma en mörk bakgrund i dunkelt ljus och kika på det filmade materialets vänstra sida om det här fenomenet uppstår.

 

När jag inatt skrev mitt tidigare inlägg trodde jag att jag kunde återskapa det här i bra ljusförhållanden. Ytterligare tester visar att det här är fel och att det endast syns i lowlight och då tydligast mot en mörk bakgrund.

 

hälsningar

 

 

Pelai

Länk till kommentar
Share on other sites

Här lägger jag upp en bild som visar den blåa linjen.

Den första "original" är oförändrad. har ni svårt att se felet har jag tagit med samma kort igen men den här gången har jag ändrat ljus, kontrast, färgmättnad. Då syns linjen väldigt tydligt.

original.jpg

Kontrast:ljus:mättnad.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag laddat upp lite mindre filer på Filefront som påvisar mitt problem med vobblande bild.

 

Går med kameran handhållen, OIS påslagen: http://files.filefront.com/7340877

Går med kameran på stabiliseringsannordning, OIS påslagen: http://files.filefront.com/7340999

 

Det är som om bilden trycks ihop och sträcks ut jättefort vid varje "hopp". Jag hoppas verkligen att det här är något som har gått snett i tillverkningen av just mitt exemplar så att jag kan få ut en ny på garantin, för jag kan nog inte jobba med kameran om jag är bunden till stativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, jag ser din blåa linje, Pelai. Efter att ha undersökt snapshots från några av mina egna lowlight-test, kan jag gladeligen meddela att jag inte kan finna någon liknande linje. För säkerhetsskull har jag laddat upp två bilder, så att du kan se efter personligen:

 

Väldigt dåligt upplyst trapphus

Skansen Kronan här i Göteborg, filmad nattetid

 

Cheers,

Calaf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Calaf för fotona du lade upp. Fotona tyder på att din kamera inte lider av det här problemet. Men, det var en sak som fick mig att undra ändå...ditt trapphuskort är visserligen mörkt men är inte särkilt präglad av gain. Och det är bara vid gain som den här linjen syns. Det andra fotot med "kupolen" i nattmörkret har visserligen mer gain men jag kan inte med säkerhet säga att det är okey. Det här problemet är nämligen inte lätt alltid se på alla bilder.

 

Iallfall så vad jag gjorde är att jag kikade på nätet efter andra HV-20 användares bilder och hittade ett klipp filmat utomhus i nattmörker.

Här är gainen väldigt tydlig och bilden ganska brusig. Det intressanta är att den lades upp, inte för att påvisa något som helst fel utan för att visa dens ljuskänslighet. Men ändå kunde jag se just samma problem som med min kamera:

En (ibland två) blå vertikal rand på bildens vänstra sida.

Jag lägger upp två bilder här igen, tagna från det här andra bildmaterialet, och där man kan se just den här linjen. Än en gång, för dem som har svårt att se det här linjen har jag lagt upp en likadan bild där jag lekt med ljus o kontrast för att få fram linjen.

 

Calaf, jag vet att du är optimistisk angående problemets utsträckning, men själv kan jag bara konstatera att det här troligtvis är ett problem som de flesta om inte alla hv-20 kameror är drabbade av i mindre eller större utsträckning.

 

För vissa, speciellt de som i ett mer professionellt sätt kommer att använda sig av hv-20 behöver det här problemet inte vara så allvarligt (till skillnad mot wobblingen som Norbert nämnde), eftersom gain är det man alltid försöker hålla sig ifrån. Men... för en mer hemmavideoanvändare eller dokumentärfilmare är det här ödesdigert.

 

hälsningar

Pelai

original 2.jpg

förtydligad 2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Men gud vad störande att bildstabilisatorn va så dålig då, Det avgör nog faktiskt mitt köp tyvärr:/ eftersom jag jobbar så mycket med bilder när kameran kommer röra sig väldigt mycket så kommer detta inte funka, får se om det kommer någon åtgärd eller liknande, då kanske jag ändrar mig

Länk till kommentar
Share on other sites

pelai: Jag kan tydligt se den där blå randen redan i displayen när jag riktar min HV20 mot något mörkt. Använder jag zoomen så verkar jag också få en grön linje lite till vänster om den blå, men den gröna syns inte lika tydligt. Ska man anta att detta är en barnsjukdom hos alla HV20?

 

antonjansson: Jag utreder fortfarande om den darrande bilden är ett problem med alla HV20 eller om det är en defekt i just mitt exemplar. Hittills har jag bara fått kommentarer från andra som aldrig har sett något liknande, så jag kommer nog att skicka tillbaks min kamera och hoppas på att få en ny som fungerar som den ska.

Länk till kommentar
Share on other sites

tråkigt och höra norbert. Ser på dvxuser hur ni diskuterade denna frågan och det är väl som du själv tror nu att du bör byta in den mot en ny.

Jag vill gärna få lite svar angående mitt köp av vidvinkellins. Är det ett bra köp om man steppar upp linsen och sätter på en 46mm vidvinkellins?

 

Går ju ut imorgon så det skulle ju va skönt och ha ett svar imorgon eftermiddag nu tar jag kvällen hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det verkar som många har problem med "den mystiska blåa strecket" har någon av er kollat med återförsäljaren/canon eller liknande om just detta problem? tänk ifall det är alla kameror :O?

 

Norbert: fy fan vad det såg ut med stablisatorn, det bar jävligt tråkit, men annars är ju kameran kanon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, Pelai, jag har testat lite mer nu och kan konstatera att den där blåa linjen är ett problem som min kamera också lider av (så var det med den optimismen:P ). Precis som du säger förefaller det mig dock som om linjen är en produkt av kamerans "gain" funktion, vilket förklarar varför jag aldrig sett den tidigare.

 

Det här påminde mig faktiskt om något som jag har velat fråga länge, men aldrig kommit mig för att göra. Är kamerans gain en rent digital funktion? Och i så fall, vad skulle hända om man filmade i mycket dåligt ljus med gain låst på 0, och sedan ökade ljusstyrkan och/eller kontrasten i efterproduktionen? Skulle det ha samma/likvärdig effekt som kamerans gain, eller vad?

 

----

 

Intressant det här med den optiska bildstabilisatorn. Jag skall ge mig ut och springa lite imorgon jag med, så får vi se om det blir lika skakigt som Norberts.

 

Cheers,

Calaf

 

P.S.

Jag vet inte om du såg mitt senaste inlägg rörande UV- och polarisationsfiltren, Norbert. Du postade ett inlägg några sekunder efter mitt, och inledde därmed en ny sida, så om du använder forumets "hoppa till senast olästa inlägg"-knapp fick du nog aldrig se det. Ville bara nämna det för säkerhetsskull.

D.S.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så man kanske skulle satsa på det eller Hoyas, som bara är fyra kronor dyrare än Soligors DHG UV-filter?
Bättre antireflexbehandling låter ju bra. Jag har ingen personlig erfarenhet av filter men jag hade nog valt Soligors DHG-filter eftersom ett UV-filter oftast blir sittandes på linsen för att skydda den. Å andra sidan kan det vara klokt att inte spendera så mycket pengar på något som är tänkt att ta första smällen.

 

Tack för förslaget angående polarisationsfilter! Jag ser att Scandinavian Photo erbjuder två varianter 43mm; det ena kostar 225:- (Hoya), och det andra över det dubbla, 495:- (B+W). Om det dyrare filtret skriver de: " Detta filter är specialdesignat för att användas på spegelreflexkameror med autofokus och inbyggd mätning samt videokameror. Filtret påverkar inte mätsystemet i dessa kameror".

Skulle du säga att detta är 'muy importante', eller fungerar det väl med de billigare filtren också?

Jag har inte hört annat än ros om B+Ws filter, men smakar det så kostar det naturligtvis. När det gäller en så pass stor prisskillnad så hade jag själv börjat med ett Hoya och lärt mig själv varför jag behöver det dyrare filtret. Förklaringen de har på B+Ws filter verkar ju lite väl diffus.

 

Förresten, med reflexer menar du skarpa ljusreflexer, eller hur? Blev lite förvirrad då jag nyss såg en fotojämförelse som hävdade att även reflektioner av objekt (ex herr kameraman;) ) försvinner.
Ett polfilter tar hand om alla sorters reflexer. Om du vill filma genom en glasruta där du bara ser reflexen av dig själv så är det bara att vrida på filtret tills reflexen försvinner och du ser igenom glaset. Det tar även hand om skarpa ljusreflexer i lövverk och dylikt en solig dag, så att dessa partier slipper bli överexponerade. Mycket händigt filter. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill gärna få lite svar angående mitt köp av vidvinkellins. Är det ett bra köp om man steppar upp linsen och sätter på en 46mm vidvinkellins?

 

Går ju ut imorgon så det skulle ju va skönt och ha ett svar imorgon eftermiddag nu tar jag kvällen hej!

Jag kan inte vara helt säker eftersom jag aldrig har provat själv, men jag gissar att det kommer att fungera galant med tanke på att du stegar upp, och det bara 3 mm. Hade du stegat ner till en konverter med mindre gänga än kameran så hade du eventuellt råkat ut för vinjettering.
Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant det här med den optiska bildstabilisatorn. Jag skall ge mig ut och springa lite imorgon jag med, så får vi se om det blir lika skakigt som Norberts.
Kanon. Prova också att gå sakta som jag gjorde. När jag sprang så skakade det så katastrofalt mycket att man inte kunde urskilja de där darrningarna som jag pratar om.

Om du har samma problem så kan det vara så att detta är ett problem med alla PAL HV20, eftersom ingen på dvxuser verkar kunna relatera till detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, så har jag testat att springa och gå med kameran. Gå-klippet är ännu inte uppladdat, men försöket att springa kan ni se här.

 

Uppdaterar det här inlägget när gå-klippet är uppladdat.

 

I kort resumé kan emellertid sägas att mitt OIS test uppvisar precis samma problem som Norberts... Även med cykel var det relativt skakigt, om än ej alls så farligt som vid långsam promenad eller då jag sprang.

 

Cheers,

Calaf

 

UPPDATERING:

Gå-klippet

Länk till kommentar
Share on other sites

Så den här kameran kan alltså inte leverera när det gäller gåscener och andra scener där inte kameran sitter stadigt på ett stativ?

 

Om detta inte går att lösa börjar jag nästan gråta. Hade tänkt att investera i en inom kort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tråkigt. På dvxuser hade de inte sett något liknande så jag antar att det här är ett problem med PAL-versionen enbart. Den har ju bara funnits i handeln sedan förra veckan så det är kanske inte så konstigt om den har några barnsjukdomar.

 

Jag mejlade Scandinavianphoto om detta och fick till svar att jag skulle testa att stänga av det progressiva läget. Jag tror att jag förklarade mitt problem lite för dåligt i mitt mejl. Hur som helst, jag ska testa detta ändå och försöka få dem att förstå att det här är ett unikt problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...