Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Om de får in den då så är jag sugen, och självklart kommer jag att testa kameran och lägga upp klipp här om jag blir den första.

Först tänkte jag att man kanske skulle vänta och se vad alla kameratillverkare har att presentera på NAB nu i april, men även om någon presenterar en kamera som slår HV20 så får man ju antagligen vänta till vintern innan man kan köpa den. Så jag kommer nog definitivt att försöka få tag på en HV20 så fort som möjligt så att man har en kamera nu i sommar.

 

Föresten, mer klipp: http://homepage.mac.com/WebObjects/FileSharing.woa/3/wo/AmUGrsUwW0FxQUgU.1/0.2.1.2.26.27.97.0.35.0.1.1.1?user=pappasarts&fpath=CANON%20%20HV20%2024P%20CLIPS%20PART%201&templatefn=FileSharing1.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det då 2a april men Scandinavianphoto verkar inte ha HV20 i lager. De brukar väl inte vara först med nya kameror heller.

 

På Cyberphoto stod det igår att de skulle få in den i april så jag mejlade och frågade när i april de tror att de kommer att få in den. Idag står det helt plötsligt att den kommer i maj istället. :P

 

Jag antar att man hur som helst får vänta en månad till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mailade scandinavian photo idag såhär sa dem...

 

Kameran ska börja levereras från Canon idag men vi har en förhandsbokning på ett

20-tal och tyvärr kommer vi nog inte få så många i första tilldelningen. Om du

vill ha en fortast möjligt så kan jag ställa dig på kölistan.

 

Jag skulle vilja ha en kamera innan i mitten av påsklovet men jag har inte förhandsbokat någonting ännu. :) Får bli en dokumentär med min fars gamla sony ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kanske bäst att ställa sig på en kölista då annars får man aldrig nån. :P

Såhär säger Cyberphoto:

 

"Det senaste leveransbesked vi fått på denna modell är tyvärr framflyttat

till början av maj månad ...

 

Något svar varför har vi ännu inte fått från Canon ännu."

Länk till kommentar
Share on other sites

Min far snackade me en som vara ansvarig för importen hos scandinavien foto.

Han trodde dom skulle få hem canon hv 20 i mitten av april.

 

trevliga nyhetr pinto. Själv blir det väl att man sneglar på hv20 i maj juni. Just nu försöker man bli klar med manuset så man har något att filma. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej -Helt ny i forumsammanhang men försöker här med ett inlägg.

Har följt detta forum med Hv20. Tycker inte allt för mycket om dessa små videokameror.Min Panasonic NVDA-1 dv kamera37-630mm zoom från hösten 1998 är dubbelt så stor vilket jag tycker är en fördel.

Nu i helgen på mässa i jönköping kände jag på HV20 .Fullspäckad med finesser och bra recensioner på camcorderinfo talar väldigt mycket för denna kamera- MEN den saknar Lanc ingång samt är "obekväm/pillig" vid zoom reglaget och andra reglage. Jämför du med sony´s Hc7 så känns hc-7bättre-och den har Lanc-ingång. Detta är ju en smaksak-men prova SJÄLV innan du bestämmer .

Det finns ju zoomreglage på skärmen så det fungerar ju ändå.

Jag väntar nog till "HV21" med Lanc -ingång och rejälare reglage......hoppas den kommer

 

Kände lite på JVC´s nya Hd-7 ,en större kamera med (för mig)rätt reglage och storlek .Men varför så liten zoom på alla konsumenthdkameror??

 

Slutsats :kan du acceptera storleken/greppet och ej lanc-ingång lär du få en toppenkamera med mycket bra bildkvalite till bra pris

Länk till kommentar
Share on other sites

Där sa du nåt. Jag hade tänkt använda HV20 med någon FigRig-liknande stabilisering men om kameran saknar LANC går det inte att koppla in en fjärrkontroll för att hantera zoom och focus när man har båda händerna på ratten. Att jag inte tänkte på att kolla upp det tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo visst vore det. 3 x 1/2,7" CCD, 25p/50i, 1080p, HDV och inga stympade manuella kontroller hade varit fint. Men men, det är det man betalar 24 000 kr extra för om man stegar upp till en A1 i princip.

Att HV20 har bara 1 CMOS stör jag mig inte på. Den verkar producera en väldigt bra bild ändå. Det är kontrollerna jag ser som en nackdel bara.

 

Men som jag sa i en diskussion på dvxuser, HV20 kan fortfarande användas kreativt till personliga seriösa projekt om man har en stark vilja men inte så mycket pengar.

Ska man göra något med budget så skulle jag ha hyrt något bättre men behållt HV20 som personlig kamera att träna på att filma med.

 

Det verkar dessutom vara riktigt att den dyker upp på Scandinavianphoto någon gång i mitten på april. "Om en vecka eller två" skrev de till mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som att man inte har någon som helst kontroll över gain på HV20. Den verkar dock klara mörka till väldigt ljusa förhållanden utan några ND-filter så det spekuleras om att kameran kan lägga på både positiv och negativ gain när den tycker att det passar. Gain = brusig bild.

Detta kan jag se som ett problem om kameran ska användas till något seriöst projekt, men kameran har fortfarande inte någon rival i sin prisklass.

Länk till kommentar
Share on other sites

Uttnytja man csn kortet idag kommer man ner i 10000sek för kameran. Gött de. Men norbert vad tror du om en vidvinkellins till den här? Har kollat in raynox och panasonic vidvinkellinsar. (Raynox HD-6600 Pro Vidvinkellins 0,66x 43mm som jag tror är en digtalkamera adapter och Panasonic VW LW4307ME)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg att du hade ställt frågan på dvinfo också. Där borde du få svar. Jag har inte testat några vidvinkellinser själv men Raynox verkar vara populära. Jag gissar att Raynox är billigare än Panasonic?

 

Jag gjorde en sökning och hittade dessa:

Raynox HD5050:

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=87658&highlight=raynox

http://dvinfo.net/conf/showthread.php?t=75774&highlight=hd5050

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=89452&highlight=raynox

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=83693&highlight=raynox

 

Någon kommentar om Raynox HD2200:

http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=89314&highlight=raynox

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som att man inte har någon som helst kontroll över gain på HV20. Den verkar dock klara mörka till väldigt ljusa förhållanden utan några ND-filter så det spekuleras om att kameran kan lägga på både positiv och negativ gain när den tycker att det passar. Gain = brusig bild.

Detta kan jag se som ett problem om kameran ska användas till något seriöst projekt, men kameran har fortfarande inte någon rival i sin prisklass.

 

Men tanke på prisklassen får man ju väldigt mycket kamera för pengarna.

Själv ska man filma med en Hv20 i sommar. Jag hoppas filmen blir as nice med den kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Barry på dvxuser har testat vidare och konstaterat att om man skulle haft inbyggda lysdioder i exempelvis linslocket som skickar ut exakt önskad lumens så kan man ställa kameran i Tv, välja önskad slutartid och sedan trycka in EXP-knappen och exponera efter ljuset i linslocket och låsa exponeringen där innan man tar av linslocket. Målet med detta är att få ett så stort omfång som möjligt när man sedan väljer att ställa exponeringen med EXP-knappen.

Omfånget man kan ställa exponeringen inom beror nämligen på hur ljust/mörkt det är när man låser exponeringen.

 

Barry förklarar bättre i 7e inlägget uppifrån här: http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=92431&page=7

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...