megawatti Postad 11 maj 2007 Postad 11 maj 2007 Jag funderar starkt på hyra en semipro kamera för min kortfilm. Tänker då inte spendera 10papp ifall kameran beter sig sådär..*suckar* Den hade sådan fin framtid... allt i helvete .. Ja.. Skulle beställa samma dag som jag läste de där, såg de där 2 videoklippen nu! Vafan! Blir ju exakt som med mobilkameran. 0 Citera
MrRob Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Titta på det här klippet: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=93855 Ser riktigt riktigt bra ut, väntar ivrigt på att han svarar på frågorna i tråden. Känner mej riktigt förvirrad, ena dagen ser man klipp som ser för taskiga ut (skakar och vobblar) och ena dagen ser man klipp som det där. :/ *förvirrad* 0 Citera
Norbert Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Alltid kommer någon och filmar något som antyder att det är personen bakom spakarna som gör bilden, inte kameran. Ofattbar snygg liten video måste jag säga. Jag skulle aldrig ha gissat på en HV20. Hur som helst, kameran sitter uppenbarligen på en stabiliseringsannordning, men det är det första rörliga klipp från HV20 som jag har sett som absolut inte lider av den wobblande bilden alls. Vad är hemligheten, Åke? EDIT: I det där videoklippet användes tydligen bara ett stativ för att stabilisera kameran. Mystiskt. Jag önskar att jag hade min kvar nu så att jag hade kunnat prova den på ett stativ. :P 0 Citera
Skrytsson Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Hur är lillebror hv10 i jämförelse med hv20? Också wobblande bild? Rolling shutter? 0 Citera
Norbert Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Borde vara samma sak där. Samma sensor på båda kamerorna. 0 Citera
megawatti Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Vobblingen sitter väl i slutaren som jag förstått det? 0 Citera
Tomtebo Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 De klippet var det absolut snyggaste jag har sett frn hv20 hitills. Grymt bra! Känner mig också jävligt förvirrad nu, ena studen suger kameran något grymt för wobblandet och sedan kommer detta upp, världens bästa rörliga klipp med hv20. Det känns som om man ska spela lite rysk roullett och köpa sig en hv20 och hoppas på att wobblandet är inte så lika farligt för " denna kamera" då.... frågan ärju.. 0 Citera
megawatti Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 De klippet var det absolut snyggaste jag har sett frn hv20 hitills. Grymt bra! Känner mig också jävligt förvirrad nu, ena studen suger kameran något grymt för wobblandet och sedan kommer detta upp, världens bästa rörliga klipp med hv20. Det känns som om man ska spela lite rysk roullett och köpa sig en hv20 och hoppas på att wobblandet är inte så lika farligt för " denna kamera" då.... frågan ärju.. .... ifall det är värt 8-10tusen att testa .... 0 Citera
Norbert Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Tomtebo, jag tycker definitivt att du ska köpa en och prova själv. Om du gör det, prova isåfall att springa omkring med den på ett stativ som Solomon gjorde i sitt klipp. Det kan vara den ultimata lösning som jag aldrig tänkte på att prova. :D Köper du den på nätet så har du ju alltid 14 dagars ångerrätt. 0 Citera
Tomtebo Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Har ju ett trevligt stativ här som väntar på att andvändas :) Jag har faktiskt testat filma med en annan kamera med min tripod och jag blev förvånad hur stabil bilden blev med den. Har andvänt den som stablitor i min förra film. Ska bli intressant hur det blir när jag införskaffar mig kameran. 0 Citera
Norbert Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Javisst, jag har stabiliserat både min Sony och min föredetta DVX100 på stativ och båda gångerna fick jag en över förväntan stadig bild, så det kan kanske vara lösningen på problemet med HV20. Jag har nämligen upptäckt att min planka inte var den ultimata lösningen eftersom mina handleder fortfarande kunde få annordningen att gunga fram och tillbaks. En Fig Rig skulle alltså troligtvis fungera lika illa eftersom det är samma princip där. Men ett stativ.. att jag inte tänkte på det. Om man fäller ut stativbenen åt sidorna och håller i två av benen med varsin hand så låser man till viss grad handledernas rörelser. 0 Citera
Tomtebo Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Det var så jag gjorde med min tripod. fällde ut stativbenen. Blev en otrolig bra stablitet faktiskt. Ska göra ett test så snart man har fått hv20. Så bra som den filmen med bara en tripod så tror jag också på denna lösning.. 0 Citera
Norbert Postad 12 maj 2007 Postad 12 maj 2007 Solomon har nu talat om att han höll i stativhuvudet med en hand och lät stativbenens vikt stabilisera rörelsen. Man får hålla på det sätt som känns mest stabillt. Jag tror på tvåhandsfattningen då man även stabiliserar rörelsen i det horisontella ledet lite mer. Gott att man äntligen ser en liten strimma ljus i mörkret. Kommer med spänning att vänta på ditt test. :) 0 Citera
Fidde Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Skall precis ut och mecka ihop ett fäste för min Canon HV20 så att jag kan sätta fast den på tanken på min hoj. Eftersom detta är en nakenhoj, så kommer det att blåsa en hel del när man kör + motorljud. Kommer detta att sabba micken på kameran? Funderade på om man kör manuella ljudinställningar och sänker ljudet där, eller om det inte spelar någon roll, utan att jag måste täcka micken för att stänga ute så mycket ljud som möjligt? 0 Citera
Norbert Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Du har kontroll över ljudet på kameran. Lägg gärna upp ett klipp sedan, det kan vara intressant för diskussionen som vi för om HV20ns "wobblande" bild. Om verkligen alla HV20 har problem med wobblande bild så antar jag att bilden kommer att wobbla järnet när den sitter på en motorcykel med tanke på hur den betedde sig i en helikopter. Men man vet ju aldrig. Lägg därför gärna upp ett klipp som sagt. :) 0 Citera
jmalmsten Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Helvetes heliga skit vilket vobblande!... nä det där var verkligen bra mycket värre än jag någonsin anat... om jag inte får se ett "fungerande" exemplar (om nu dessa var defekta) så blir det dödskallelistan för den här kameran... satan... jag skulle aldrig acceptera något liknande... finns det något svar från canon? Edit... Men vanu? såg just rain-klippet... då ser den ju ut som det bästa jag någonsin sett från en videokamera... kan den ta å bestämma sig??? (bortsett från att den är uppenbart colorcorrectad...) Det måste ju sitta nått fundamentalt inställningsfel känns det som. Och jag förstår inte hur bara vissa upphängningar orsakar problem med kameran... Min tanke är efter att sett regn-klippet är: Någonstans verkar det bli skit bakom ratten för en del;) nu vill jag ha kameran igen... fan vad manodeprisiv jag känner mig>_ Edit2: läste den där tråden lite mer... kom till detta: solomon chase: Yep, ran with the tripod. just gripped the head and let the legs stabilize the motion. Because the slow mo was shot in 60i instead of 24p, rolling shutter is reduced 240 percent. (because the CMOS sensor is "read out" faster) Det fick mig att tänka efter lite... det är ju fan självklart! slutaren håller ju bilden öppen för sensorn... om slutaren är snabbare (som också i fallet 60i) så hinner den inte vobbla medans bilden registreras... så... alltså... ska det vara så enkelt att om folk bara gav sig på lite snabbare slutare minskar problemet, även om den inte försvinner helt?... kan någon med kameran i handen testa? jag vill gärna veta... för om det är så så kan jag gärna ge mig på kameran om allt som behövs är en kvickare slutare:) Kan det vara så att det är lite knas med alla som vant sig vid att kunna springa omkring med helt öppen slutare? Överallt har man ju fått lära sig att för video ska man skjuta med 1/50 slutare... medan kameran tar halvbilderna i 50 hz... och det är ju vida känt bland film-folket att en öppen bländare ser skit ut även på den dyraste 35mm kameran;) eller... kanske finns 35or med global slutare också... vet inte hur dom skulle fungera dock... polariserande glas (som med nyare 3dglasögon) kanske? eller en som klipper ner supersnabbt utan att öka slutarhastigheten? vad vet jag... jag är ju bara en student? :p eller tänker jag i fel banor? men en "rullande slutare" låter ju som att den skulle fungera som en roterande slutare på en filmkamera... dvs att den öppnar först uppe och släcker sist nere... och om motivet hinner ändra sig under den tiden så är ju vobblingen ett väntat faktum... 0 Citera
clonad Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Jag själv drar till Bulgarien om en timma. :D Hoppas allt löser sig så att man kan bestämma sig om man ska köpa den här kameran eller inte. För den ger ju ifrån sig härliga bilder som det ser ur nu iaf. På återseende! 0 Citera
Norbert Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Ännu en som ser mycket allvarligt på detta. Bra. Vi ska inte behöva stå ut med det tycker jag. Men om det helt enkelt är teknikens natur i HV20 så får den kräsne satsa på en dyrare kamera. Vad jag vet har ingen hört något ord från Canon ännu. Det intressanta är den lilla videon som Solomon Chase filmade springandes med kameran på ett stativ, vilken var helt fri från problemet. Det är första gången jag har sett något liknande från HV20n: http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=93855 EDIT: Ciao, clonad! Det hoppas jag med. 0 Citera
Tomtebo Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Ha det så gött i bulgarien Clonad. jmalmsten: Jag känner mig också som du just nu. Ena stunden sitter man och tänker, "ne fan ifall den krånglar så, tänker jag inte lägga ut 10 papp på den " och sedan får man se regn klippen. Jag har inte sett något så snyggt från en sådan billig kamera i hela mitt liv... bah! vad jobbig sits man sitter. Ska man köpa eller inte? :P 0 Citera
Norbert Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Att köra med snabbare slutartid hade inte någon påtaglig positiv effekt på den vobblande bilden om du frågar mig. Jag provade allt. Det kändes hopplöst. Om du väljer en slutartid själv så är slutaren lika snabb/långsam i både 25p och 50i, så jag tvivlar på att det är just därför, men om problemet sitter i slutaren så borde effekten ändras när man ändrar slutartiden. Om man nu skulle kunna minimera vobblandet med snabbare slutartid så är nog HV20 ändå inte kameran för mig. Jag vill kunna generera en användbar bild från åtminstone 1/25 och uppåt. Olika situationer kräver olika slutartider för att få en viss känsla i rörelsen, speciellt när man gör spelfilm och är ute efter att förmedla känslor. Jag känner mig också lite smått manodepressiv när det gäller den här kameran på grund av Solomons video. Jag menar, om problemet verkligen bara berodde på skit bakom spakarna så skulle jag även ha försökt lämna tillbaks min gamla Sony för länge sedan, men den går hur stadigt som helst när jag försöker hålla den stadigt även utan någon stabiliseringsannordning. Det kunde man inte säga om min HV20. Jag lyckades kanske få en stadig bild i några sekunder åt gången men grejen är att jag inte vågade lita på att jag alltid skulle lyckas. Jag tyckte helt enkelt att det där vobblandet var för fult för att jag skulle kunna ha överseende med det, även om det bara skulle hända någon gång ibland. När jag såg Solomons video kändes det som att jag tittade på en video filmad med en helt annan kamera. Jag trodde nästan att han narrades. :P Kan det vara något så enkelt som att använda ett stativ för att stabilisera bilden? Är det stativet som skiljer Solomons video från alla andras? Jag bad honom lägga upp ett klipp där han filmar handhållet så kan vi kanske se om hans kamera beter sig på samma sätt som min gjorde. För om det bara krävs ett stativ för att få en sån stadig bild så kan jag tänka mig att köpa en HV20 igen. Dock känns det ju lite snopet att köpa en handycam som fungerar dåligt som just HANDYcam. :P 0 Citera
pinto Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Jag fick dåligt samvete för att ja inte testat hv20 i skakläge så mycket så idag sprang jag med min steadycam efter min lillasyster. Och resultatet blev helt ok, jag blev både förvånad och glad. Det är ju självkalrt inte 100% bra men jag tycker fortfarande det är helt OK. Här kan du ladda ner klippet: http://www.filefactory.com/file/010580/ 0 Citera
jmalmsten Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Att köra med snabbare slutartid hade inte någon påtaglig positiv effekt på den vobblande bilden om du frågar mig. Jag provade allt. Det kändes hopplöst. Om du väljer en slutartid själv så är slutaren lika snabb/långsam i både 25p och 50i, så jag tvivlar på att det är just därför, men om problemet sitter i slutaren så borde effekten ändras när man ändrar slutartiden. Om man nu skulle kunna minimera vobblandet med snabbare slutartid så är nog HV20 ändå inte kameran för mig. Jag vill kunna generera en användbar bild från åtminstone 1/25 och uppåt. Olika situationer kräver olika slutartider för att få en viss känsla i rörelsen, speciellt när man gör spelfilm och är ute efter att förmedla känslor. Jag känner mig också lite smått manodepressiv när det gäller den här kameran på grund av Solomons video. Jag menar, om problemet verkligen bara berodde på skit bakom spakarna så skulle jag även ha försökt lämna tillbaks min gamla Sony för länge sedan, men den går hur stadigt som helst när jag försöker hålla den stadigt även utan någon stabiliseringsannordning. Det kunde man inte säga om min HV20. Jag lyckades kanske få en stadig bild i några sekunder åt gången men grejen är att jag inte vågade lita på att jag alltid skulle lyckas. Jag tyckte helt enkelt att det där vobblandet var för fult för att jag skulle kunna ha överseende med det, även om det bara skulle hända någon gång ibland. När jag såg Solomons video kändes det som att jag tittade på en video filmad med en helt annan kamera. Jag trodde nästan att han narrades. :P Kan det vara något så enkelt som att använda ett stativ för att stabilisera bilden? Är det stativet som skiljer Solomons video från alla andras? Jag bad honom lägga upp ett klipp där han filmar handhållet så kan vi kanske se om hans kamera beter sig på samma sätt som min gjorde. För om det bara krävs ett stativ för att få en sån stadig bild så kan jag tänka mig att köpa en HV20 igen. Dock känns det ju lite snopet att köpa en handycam som fungerar dåligt som just HANDYcam. :P Jo jag förstår dig... men jag kan ju inte komma ifrån att det nog måste vara så här en rullande slutare ska bete sig... för om man som du säger vill köra 1/25 på slutaren så betyder det ju att slutaren sveps över så sakta att i princip läses översta raden pixlar av precis efter nedersta. Så egentligen är det i mina ögon naturligt och jag misstänker att film uppför sig likadant med en så seg slutare...(borde ju vara svårt att få en slutare så seg på film... nån gång måste ju filmen få matas fram också mellan exponeringarna) Och rent i övrigt så vetetusan om jag skulle ge mig på något segare än 1/50 ändå. Salomons regnklipp kändes förresten väldigt snabb i slutaren... nästan ingen rörelseoskärpa... tror att han var ute efter det korta skärpedjupet så han öppnade bländaren max, och kortade av slutartiden för att få ner ljusmängden ner till underexponerad nivå för att i post ta upp den igen(dom nämner ju att dom "pressade" bilden)... Men jag har ju inte provat kameran själv. Så jag sitter ju bara å spekulerar. Det är jag medveten om. Men salomon borde få en eloge från Canon då han lyckades sky alla tvivel och få fram en så fin bild och shocka alla som klagat... Lillsyrran som springer var ganska halvtaskigt deinterlacad bild (funkade inte progressivläget?) eller var det någon udda framedoubling som pågick vid nedsaktandet? ;) Jag noterade med stor uppmärksamhet stolpen hon sprang förbi... den var ju rak å fin hela vägen... vad är det här? Hur framkallar man sånna där skräckbilder vi sett förut när kameran bevisligen KAN ge fina bilder... hmmm... tydligen säljer dom hv20 på elgiganten... och en sådan butik finns ju i lule... må iväg och testa mina teorier imorrn eller på tisdag... Lite kan jag hålla med Norbert också om att det känns lite udda att godta en handy-cam när den inte verkar funka som handy(gemensamma nämnaren på alla fina bilder vi sett är ju någon form av "stativ")... Men de senare bilderna tyder ändock, om inte skit bakom ratten, på att en viss mentalitetsförändring som måste ske hoss filmaren... vi kanske är lite för bortskämda med globala slutare på handycams? Jag själv har alltid undrat varför man ska ha segare än 1/50 på en kamera... finns det förresten någon fin bild utan kraftig colorcorrection/slowmo? skulle vara skoj att se hur bilden ser ut i råform så man har nått att jämföra med skräckexemplen?... 0 Citera
Fidde Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Du har kontroll över ljudet på kameran. Lägg gärna upp ett klipp sedan, det kan vara intressant för diskussionen som vi för om HV20ns "wobblande" bild. Har varit ute och kört en del. Dock blev inte fästet i sig så bra som jag hade hoppats på, så det är nog inte riktigt rättvist mot kameran. Dessutom spelade jag in i DV-mode, eftersom jag inte har hunnit fixa någon bra codec för att arbeta med HDV i datorn. - Norbert, har du något förslag på en bra setup för att hantera (Importera, redigera och exportera) HDV? Använder Premiere Pro 2.0, codectips mm skulle vara av stort intresse. När jag fått ordning på codecs osv, så skall jag köra en tur och spela in i HD. Vilka inställningar vill ni att jag skall köra med för att tydligast åskådligöra problemet med wobblingen? Har ni något förslag på var jag kan lägga upp klippet sedan? Har lagt upp DV-klippet på youtube ( ), men kvalitén blir ju minst sagt lidande (testade att springa med kameran i handen först)... //Fredric 0 Citera
Norbert Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 pinto: Wow, jag är lika imponerad av ditt klipp som Solomons klipp. En steadycam kan tydligen ta hand om problemet. Vad använde du för steadycam? Jag önskar ju att jag hade råd med en steadycam men jag fick nästan dåligt samvete av att köpa bara kameran, så jag tycker inte att man ska behöva köpa en steadycam som ett substitut för en lösning på problemet från Canons sida. jmalmsten: Må så vara att en CMOS och rullande slutare ska bete sig på det här sättet men då kan jag bara säga att HV20 inte är kameran för mig eftersom jag inte kunde få något användbart ens med 1/50 slutare. Solomon hade 1/120 slutare om jag inte minns fel, men jag kunde inte minimera problemet med 1/100 slutare. Man har ju för övrigt aldrig sett den här effekten (vobblandet) på riktig film heller. Riktig film skjuts väl oftast med 1/48 slutare? Fidde: Själv använde jag HDVsplit för att fånga det som råa m2t-filer: http://strony.aster.pl/paviko/hdvsplit.htm Bilden vobblade en hel del för dig även om du filmade i DV. Själv upplevde jag mycket mindre vobblande när jag filmade DV med min HV20. EDIT: Jag har gjort en upptäckt med min gamla Sony som bara gör mig ännu mer förvirrad. Antagligen har den också rullande slutare, för när jag sätter den på ett stativ och panorerar förbi en vertikal linje så börjar linjen att luta. Men bilden vobblar inte när jag går med den för det. Om någon undrar hur jag ser ut så ser jag ut som ett frågetecken. Iofs så filmar min gamla Sony bara DV, och jag har tidigare påstått att problemet inte var lika påtagligt när jag filmade DV med min HV20, så problemet kanske enbart är relaterat till HDV? Eller kan det vara ett problem med just kombinationen CMOS + rullande slutare + HDV? Det skulle förklara varför bilden från min gamla Sony med CCD och rullande slutare inte vobblar. 0 Citera
Tomtebo Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 Pinto: jävligt snyggt klipp. Ser absolut inget wobblande i bilden. Antar du andvände steadygrej av något slag. En tripod kanske ;P? Skönt att få se lite matrial som är i mycket rörelse utan wobblandet. Fidde: det såg förjävligt ut, shit vad det wobblade. Kanske inte så smart att ha den på en cykel sådär. edit: en fråga lite off topic. DVinfo, är det bara jag som inte få se bilder man har lagt upp där eller ändra något i sin egen control? får hela tiden en sida som säger att jag inte har tillgång till den sektionen.. sorry för off topic iallafall.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.