Norbert Postad 13 maj 2007 Postad 13 maj 2007 edit: en fråga lite off topic. DVinfo, är det bara jag som inte få se bilder man har lagt upp där eller ändra något i sin egen control? får hela tiden en sida som säger att jag inte har tillgång till den sektionen.. sorry för off topic iallafall..Är du reggad där? Tror man måste vara det. 0 Citera
Fidde Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Fidde: det såg förjävligt ut, shit vad det wobblade. Kanske inte så smart att ha den på en cykel sådär Jo, det blev en del, men eftersom jag inte har testat kameran så mycket än så visste jag inte om det enbart kunde tillskrivas kameran, utan att fästet kan vara rätt dåligt... Lite nervöst var det, ganska mycket små vibrationer.... Får testa vidare, dock utan hoj, ser ut som om att jag får använda min minikamera även i fortsättningen när jag filmar hojfilm :( 0 Citera
jmalmsten Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 norbert: Som sagt... det jag skriver är ju bara spekulationer baserat på saker andra har gjort med kameran + det jag läst om tekniken bakom. Men varför det skulle vobbla på det sättet som det gör i hoj-bilden/helikopterbilden... som om den "vore projicerad på gele" som någon så fint uttryckte det som, övergår mitt förstånd ens på spekulationsnivå... speciellt eftersom kameran verkar vara så kräsen på hur den hålls. Hur löjligt det än låter så verkar det ju som att kameran känner att den är handhållen och skriker "NEJ NEJ SLÄPP MIG!!! JAG VILL INTE!!!" som en buren gris (btw, stuckna grisar är ju i princip tysta;)) Och precis som med grisar så fort man släpper ner dom så dom får stå på egna ben så blir dom tysta och keliga som kattungar... Man måste ju fråga sig vad det är som framkallar det överdrivna vobblandet? jag tvivlar ju själv på min teori om slutartid... jag har glott runt lite på youtube och sett bilder tagna med 1/25 och 1/24 (beroende på land) utan vobbling också... Jag har också tänkt vidare på det där med att det skulle minska vid interlaced... det enda jag kom fram till var just att bilden läses av dubbelt så snabbt tack vare att det är bara hälften av pixlarna som måste läsas varje gång.... så hela min teori om slutartid är nog helt åt fanders... Jag vet inte riktigt heller hur det fungerar exakt... "bränns" bilden in i sensorn under den inställda slutartiden, sedan laddas den ur och gör sig redo för nästa bild? eller läses bilden in medans den "bränns" in? Är det en fysisk slutare eller är det elektroniskt och i så fall, hur fungerar en sådan? Det ser ju ut på vobblandet som att bilden läses medans den exponeras iallafall, eller är jag på fel spår igen? Och varför går det så mycket bättre när den sitter på stativ??? sitter det en knapp i skruvhålet som säger "Nämen, titta, nu sitter jag fasst, nu är det lugnt, nu kan jag stänga av 'J-OwobbL.dll'."??? hade canon en lösning som stabilisatorn kunde vara ett substitut till? vilken var det? 0 Citera
Tomtebo Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 fidde: testa med en tripod och gå runt med kameran på. då tror jag du inte får så mycket wobblandet. Norbert: jag är reggad där sedan jan 07. får endå inte se tex på bifogade bilder eller liknande. helt werid. jmalsten: "NEJ NEJ SLÄPP MIG!!! JAG VILL INTE!!!" som en buren gris" haha, skön referens. Håller med dig dock, varför funkar det liksom bättre på stativ? sedan hur lyckas endel medan andra inte? är det kameran eller är det person i frågan bakom? eller är det båda två? för endel visar skit klipp och ende visar underbara klipp som man inte ens tror att det kommer från en hv20 kamera.. man blir ju lite förvirrad ju. 0 Citera
Norbert Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Fidde: Precis som du har många hittills avfärdat vobblandet i tron om att felet ligger i allt annat än kameran, men jag kan tydligt se hur bilden trycks ihop och sträcks ut i varje "hopp". Spelar man bilden bildruta för bildruta så ska man se denna förvrängning. Jag är helt övertygad om att skit bakom spakarna inte kan få bilden att bete sig på det sättet. Vanliga skakningar kan jag förstå, men inte vobblandet. Tomtebo: Det du säger är väldigt mystiskt. Jag kan i alla fall titta på bilder och jag har varit reggad sedan okt 2006. jmalmsten: Haha ja, stuckengrisfnatt kan man verkligen likna det vid. :P Om vobblandet är en produkt av slutaren och sensorn så borde det som du säger minska vid 50i eftersom artefakter av den rullande slutaren tydligen är 240% större i 25p än 50i. Jag själv upplevde inte någon stor skillnad. Jag har ingen aning om hur kameran arbetar med bilden, om den läses in när hela bilden är exponerad eller om den läses in under tiden, men jag gissar på det senare för annars skulle den rullande slutaren inte ha några negativa effekter. Det vore så skönt att bara kunna radera J-OwobbL.dll. :D Nej, Canon har inte yttrat ett ord om det här problemet vad jag vet. Ett tag trodde jag att Solomon var lejd av Canon för att neutralisera diskussionerna på forumen. :P Jag tror inte att någon ens har försökt kontakta techheadsen på Canon för att ta reda på vad det är frågan om. 0 Citera
megawatti Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Har ni något förslag på var jag kan lägga upp klippet sedan? Har lagt upp DV-klippet på youtube ( ), men kvalitén blir ju minst sagt lidande (testade att springa med kameran i handen först)... //Fredric Helvete vad de wobblade, Här är mitt klipp förutom de vanliga skakningarna från mark osv så var de inget när jag spelade in med min billiga sony: http://sprocket.se/media.php?id=1821 Nu kommer jag nog inte köpa denna kamera... Fan också. 0 Citera
Tomtebo Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Norbert: det är sjukt mystikt då jag inte kan ens ändras något i mina personliga inställningar :P Jag önskar också man kunde ta bort den dll filen ifall det fann någon sådan :D jag väntar för fullt efter solmons andra klipp som han skulle lägga upp. Man börjar ju undra hur fan lyckas av alla personer på denna planet. jag vill också köpa den och lyckas.. 0 Citera
megawatti Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 jag vill kunna spela in utan stativ eftersom du kan få så mycke bättre vinklar samt allt behöver inte ta så lång tid, stillastående kankse i lite rörelse, Men jag menar detta är fan extremt för en kamera? eller finns de andra som betersig på samma sätt? Hoppa det är ett desing fel så de kommer en hv20 v2 till sommarn ;). Btw enligt canons hemsida där en kille visar hur bra de nya hd-kamerorna är berättar han om hur bra stabilseringstekniken är och inte enns den bumpigaste väg ska få oskärpa osv osv... My ass. 0 Citera
Norbert Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag tycker också att det här är ett extremt fenomen, men alla ser det tydligen inte så. Som jag ser det så finns det finns tre grupper: 1. De som tror att det beror på skit bakom spakarna 2. De som säger att problemet är oundvikligt för CMOS + rullande slutare och att man får göra det bästa av situationen. 3. De som ser det som ett extremt problem som man som konsument inte ska behöva leva med eller ens ska behöva lösa på egen hand. Jag tillhör grupp nr 3. Även om ett stativ skulle vara den ultimata lösningen på problemet för de som inte har en steadycam så ser jag inte det som ett substitut för en ickevobblande bild. Kameran riktar sig främst till konsumenter som vill filma sina barns födelsedagar, semester osv. och jag tror att stativlösningen skulle vara rätt långsökt för den konsumentgruppen bara för att få en användbar bild. Som en amatörfilmare skulle jag gladeligen använda ett stativ för att slippa vobblandet men som en vanlig konsument vill jag inte att mina minnen ska vobbla som en sån där tillbakablick på tv. Man börjar undra vad ingenjörerna på Canon får betalt för egentligen. De lever ju på att lösa problem. Även om det ligger i just den här teknikens natur att bete sig på det här sättet så bör Canons ingenjörer kunna hitta en lösning för konsumentens skull. Allt är inte ristat i sten. Vi konsumenter måste pusha Canon till att prestera bättre. Jag tycker att det nästan är helt meningslöst att diskutera hur man som konsument kan minimera problemet. Jag bör tillägga att jag inte skulle ha varit såhär irriterad om jag inte hade förälskat mig så mycket i kameran i övrigt. Kameran har verkligen potential och jag tycker att det är synd om både mig själv och Canon om det här problemet ska förstöra så mycket. 0 Citera
Tomtebo Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Sant Norbert. Vi kanske borde skriva in till Canon då? verkar ju inte som någon har gjort det. varför är ju min fråga? att ingen har tagit tummen ur röven och gjort det. Har själv börjat tänka, att jag borde skicka ett mail till dem. men jag känner mig inte tillräcklig insatt i vad som är det stora problemet. Jag har fattat att de är "the rolling shutter" men så mycket mer teknisk är jag liksom inte.. 0 Citera
Norbert Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Det förefaller sig handla om att den rullande slutaren är en fysisk skiva med hål i som roterar framför bildsensorn. Varje gång ett hål hamnar framför bildensorn exponeras den för ljuset som kommer in genom optiken. Om vi nu antar att skivans rotationscentrum är placerat till vänster om bildsensorn och skivan snurrar medsols så kommer bildsensorns övre del alltid att exponeras före bildsensorns undre del. Det är tydligen det som orsakar problemet när det är mycket rörelse däremellan. Då får man en slags förskjutning mellan den övre halvan och den undre. Så har jag förstått det hela i alla fall. Med en global slutare exponeras varje pixel samtidigt. Om man bara visste hur man på ett enkelt sätt kunde förklara detta för någon på Canon utan att låta som en dåligt påläst konsument som bara är för skakig på handen. Man pratar ju hur som helst med Canons support först, och då känns det lite dumt eftersom jag inte ens har min HV20 kvar. 0 Citera
Tomtebo Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 okej, jo det var så jag fattade också. tanke på att jag inte ens har kameran så känns det väligt dumt att prata med dem. 0 Citera
megawatti Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag tycker också alternativ 3 passar mig bäst, ifall den är så dålig borde de skicka med en stedycam anodning och inte de här bandet på sidan som är tillför att man ska hålla i, det är ju meningen att man ska springa runt med kameran, Detta är en amatörkamera. Och sen att påstå att deras steadycam funktion är så bra på denna kamera.. :P Ska nog köpa en sony! 0 Citera
pinto Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag körde med en hemmabyggd steadycam som ser ut ungefär så här: http://www.smartstuff.se/media/stedicam.jpg Det kostar inte mycket att bygga en sådan själv, så det tipsar jag verkligen om. För enda gången jag fått sådan där vobblande bild var när jag sprang med tofflor allt vad jag pallade och sket i om kameran stutsade fram och tillbaka. Jag ärt ledsen att jag försvarar kameran, men det är nog bara för att jag blivit förälskad i den:) Vill ni se något annat test me kameran, angående vobblande bild? 0 Citera
Tomtebo Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Ja tack, det skulle jag gärna vilja se. och ett klipp när du springer med steadycamen. Jag själv är också väldigt förjust i kameran. Den är perfekt för min plånbok och har exakt de grejerna jag vill ha. Har inte hittat någon kamrea med den bildkvaliten och egenskaperna för ungefär 9-10 tusen. Det är därför det känns lite jobbigt att se dessa wobblande klipp.. Men jag kommer nog förmodligen köpa hv20 och andvända mitt stativ eller göra en steady när jag filmar min kortfilm. 0 Citera
antonjansson Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 någon som vet om det är rullande slutare på hc7? 0 Citera
antonjansson Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 är det någon som hört något om wobblande bild på sony's hc7? jag har inte lyckats hitta en enda 0 Citera
Fidde Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Skall försöka filma lite med stativ som stabiliseringsmetod när jag går, springer och hoppar osv. Dock jobbar jag kväll och har en hel del att göra innan jobbet, så jag får se när jag får tid, men är ju själv väldigt nyfiken på hur det blir, så jag vill göra det så snart som möjligt. 0 Citera
Norbert Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 pinto: Inget fel i att försvara kameran. Så länge du själv är nöjd så är allt bra. Jag önskar bara att jag också kunde vara nöjd. antonjansson: Även HC7 ska ha CMOS och rullande slutare vad jag vet, men man har inte hört något om vobblande bild på den. Kanske den har vobblande bild men kanske ingen har tänkt på det eftersom ingen har nämnt det? Så verkade ju fallet vara med HV20. Fidde: Inväntar resultaten med spänning. 0 Citera
tobbedj Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Jag ber om ursäkt om min fråga möjligen är litet ovidkommande i just den här tråden, men behöver några kloka råd angående valet mellan Panasonic GS500 och Canon HV20. Jag är alltså inte i första hand ute efter HD-upplösningen i en HV20 utan vill ha bra DV bildkvalitet, hur konstigt det än kan låta. Jag har ett par enklare Canon DV-kameror tidigare, och vill kunna använda dem tillsammans, dvs det som filmats med de olika kamerorna ska kunna redigeras ihop. Som komplement till de kameror jag redan har vill jag i första hand ha: - mic in - dv in Att jag har Canon-kameror tidigare betyder att jag har en drös extra batterier som går att använda i en HV20 (jag har kollat den saken ganska noga). Att en HV20 kostar något mer än en GS500 gör inte så mycket då jag inte behöver köpa fler extra batterier. Jag har heller inte övrig utrustning (förutom pc) för att kunna visa HD-film, så just den finessen är inte det viktigaste för min del. Frågan är då: De problem med wobbling som diskuteras i den här tråden, kan de bli ett problem även om jag i första hand tänker filma i vanligt dv-läge? 0 Citera
Norbert Postad 14 maj 2007 Postad 14 maj 2007 Om du inte är ute efter HDV så råder jag dig att välja en GS500. De manuella kontrollerna är bättre på GS500 än på HV20. Jag upplevde mindre problem med den vobblande bilden i DV-läget på HV20:n men jag ska inte uttala mig mer om det eftersom mina tester mest gjordes i HDV. 0 Citera
Johankan Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 Jag har inte haft några problem med vobbel i DV-läge. Jag stod i exakt samma val och kval när det gällde GS500/HV20. Slog till sist till med HV20 eftersom den trots allt medger HDV när jag väl får till utrustning som kan redigera det med någotsånär i framtiden. GS500 har ju dock som sagt ett par bättre manuella funktioner. Dessutom kan man tänka sig (här är jag ute på riktigt djupt vatten) att andrahandsvärdet på en kamera UTAN HDV (oavsett hur bra den är) är ganska knappt eftersom det är en rätt käck liten trebokstavsförkortning :-). Johan 0 Citera
megawatti Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 sonyns hc-5:a någon som har klipp från den eller lille/storebor hc-3 eller 7 ? 0 Citera
Norbert Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 megawatti: På sektionen för Sonys HC-serie på http://www.dvinfo.net bör du hitta en del klipp. 0 Citera
megawatti Postad 15 maj 2007 Postad 15 maj 2007 megawatti: På sektionen för Sonys HC-serie på http://www.dvinfo.com bör du hitta en del klipp. Kom in på en spansksida, kan inte spanska :/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.