Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Köper du den på internet kan du ju dessutom lämna tillbaks den inom 14 dagar om du inte är nöjd med den. Jag föreslår att du provar.

Kommer nog göra så att jag använder studentrabatten från misco och köper med en sakförsäkring (9% av varans pris + 175kr) Vet dock inte hur länge detta räcker om det är två år eller tre.

Men om jag sen blir så missnöjd av produkten kan jag då få tillbaka sakförsäkringen eller är den förevigt betald?

Postad

Tack StenR, den tråden var mycket intressant. Jag tar mig friheten att citera divergents inlägg från den tråden som jag tyckte var bra:

Any vertical movement is going to result in the top of the frame recording a slightly different angle of view than the bottom of the frame - this results in each field image being slightly stretched or compressed vertically relative to the same shot from a static camera. So as the camera tilts up the image is compressed, and as it tilts down the image is stretched - if it is wobbling up and down (i.e. typical handheld footage) the image will alternate between stretched and compressed creating the "rubbery" effect.
Jag tycker att det låter som en vettig beskrivning av hur kameran beter sig.

Laurence Kingston nämnde att han köpte ett spiderbrace och det löste tydligen problemet för honom. Jag börjar bli mer och mer säker på att min stabiliseringsannordning (figrig-liknande) var den värsta tänkbara för detta problem eftersom den inte alls dämpade vertikala rörelser, bara horisontella. Ett stativ eller ett spiderbrace borde alltså hjälpa mycket bättre om det som divergent säger stämmer.

Om allt som krävs är ett spiderbrace eller ett liknande shouldermount så köper jag en HV20 igen. En sån annordning används ju för just run & gun, så det är inte så speciellt olämpligt. Är man tvingad till att använda ett shouldermount så får man ju dessutom alltid lite stabilare run & gun-bilder på köpet och det är ju inte direkt en negativ effekt.

Men jag undrar... kommer inte bilden att guppa ännu mer på grund av den delen som ligger på axeln om man går med ett spiderbrace eller liknande?

Postad

Vad i he.... spiderbrace... det är ju just en sån där jag tänkt bygga till min kamera för att få hand-held bilder som ser ut lite mer som filmiska hand-held... alltså modell axelkamera som panavision å grabbarna har... fasst eftersom de kameror jag har är lite på den lätta sidan (tror min panasonic nvgs11 väger in på knappa halvkilot inklusive band och batteri om ens det...), så har jag tänkt lägga vikter på den också... Men att se en färdigbyggd rigg för det priset ger mig dock lite andra tankar... men nä... sparandet får gå till kameran... axel-stödet bygger jag nog själv ändå bara för skojs skull;)

Postad

Precis de tankarna har jag också, att bygga ett shouldermount och i sinom tid kanske lägga till en 35mm-adapter och min mattebox för att tynga ner det hela och på så vis få den där "handhållna" looken som de stora filmerna har. Det ser ju även lite proffsigare ut än bara en naken HV20 om det nu betyder något. :) Nackdelen är väl att 35mm-adapter inte alltid är så lätt att hantera vid run & gun.

Postad

Naturligtvis menar jag inte effektskakandet i Cross the line.... Kika en gång till på filmsnutten. Det är absolut inte lika tydligt som på din filmsnutt men om du tittar på trähjulet längst till höger i första klippet så kommer du att se att det ser ut som att det går vågor genom det... Typ. Samma vobblande fast mindre...

Elgiganten har kameran... De har öppet köp i 30 dagar, på den tiden lär du hunnit testa den så att du vet om du vill behålla den eller inte.

Postad

Ja fasen du har ju rätt. Jag var tvungen att köra det frame för frame för att se det. Man kan ju bara önska att effekten inte vore mer påtaglig än så på HV20.

Postad
Blir väl att jag köper den snart då :) Hur billigt blir det med studentrabbaten fröestän? clonad du som har koll på de :P?

Om vi ser dagens pris på misco så ligger studentpriset på 9728kr. En försäkring på två eller tre år (vet inte riktigt än, skickat ett mail om det) för 9% av varans kostnad + 175kr= 1050 kr ungefär. Hela paketet för ungefär 10900kr inklusive frakt.

Postad

Mjo, man får ju hålla den med en hand då så att man alltid har en hand ledig till optik och andra inställningar, annars guppar det till lite varje gång du släpper den ena handen om du har tvåhandsfattning.

Jag kollade på lite behind the scenes igår och försökte utgöra hur de gör i stora filmer. Den som bär kameran på axeln verkar inte bry sig om någon fokus alls. I de sekvenser jag såg höll han mest i matteboxen där fram med båda händerna. Har de radiostyrd fokus då eller hur funkar det?

Postad

Hej!

Efter ett att ha ägnat mig totalt åt att skriva två slutuppsatser har jag nu äntligen fått lite tid över att ägna mig åt mina fritidsintressen igen. Tog med mig HV20an till slottsskogen tillsammans med mitt stativ (en gammal, tung sak helt i metall). Väl där testade jag olika sätt att använda stativet som en simple steadycam, och fastän jag fortfarande inte är helt nöjd med resultatet har "skaket" i alla fall minskat markant. Med ännu mer experimenterande kan det säker minskas ännu mer.

Jag har lagt upp en ny filmsekvens där jag springer med kameran så fort jag bara kan. Ta en titt om ni är intresserade - det ser riktigt bra ut, tycker jag.

http://files.filefront.com/SteadyNoOIS_Tripod.m2t/;7681724

Cheers,

Nils

Postad

Jag började undra var du tog vägen, Calaf.

Jättebra att du experimenterar med stabilisering. Det är precis vad vi behöver se mer av här efter Solomons bombnedslag till videoklipp. Tankar filen just nu och återkommer med kommentarer om en stund.

EDIT: Har nu kollat på klippet och du har rätt i att lite av problemet finns kvar, men det där var faktiskt acceptabelt till skillnad från en ostabiliserad HV20. Toppen att se att det funkar för fler än Solomon. Ett stativ är ju inget substitut för en riktig "steadycam" så det är bara normalt att man upplever lite vanliga skakningar. Det verkar vara huvudsaken att man kan dämpa vertikala skakningar för att slippa vobblandet. Förresten, var det filmat i 25p eller 50i? Vet du vilken slutartid du hade?

Nu återstår det bara att se hur en HV20 klarar sig på ett axelstöd. :)

Postad

jag väntar med spänning på axelstödstestet... När man har sånna här klipp(se nedan) som förebild (enligt john woo fanns det inte plats för en steady, så en axel-kamera användes;)) till sitt filmande så vill man ju veta att det fungerar...

Jag gillar den subtila råheten som axelstöd tycks medföra...:)

Postad

Läcker scen, det är mycket som måste klaffa i en sån tagning. :) Hur som helst, jag gillar också den där råa känslan av en axelkamera och den passade bra i just en sån där scen. En steadycam hade varit snyggt iofs men kanske för mycket "hollywood".

Postad
Jag började undra var du tog vägen, Calaf.

Jättebra att du experimenterar med stabilisering. Det är precis vad vi behöver se mer av här efter Solomons bombnedslag till videoklipp. Tankar filen just nu och återkommer med kommentarer om en stund.

EDIT: Har nu kollat på klippet och du har rätt i att lite av problemet finns kvar, men det där var faktiskt acceptabelt till skillnad från en ostabiliserad HV20. Toppen att se att det funkar för fler än Solomon. Ett stativ är ju inget substitut för en riktig "steadycam" så det är bara normalt att man upplever lite vanliga skakningar. Det verkar vara huvudsaken att man kan dämpa vertikala skakningar för att slippa vobblandet. Förresten, var det filmat i 25p eller 50i? Vet du vilken slutartid du hade?

Jo, jag fick lite panik när jag insåg hur mycket arbete de här slutuppsatserna skulle kräva, så jag lade alla fritidssysslor på hyllan ett tag. Men det skall det bli ändring på nu... äntligen! :D

Visste att jag glömde någonting i mitt förra inlägg. Det där var 50i och vilken slutartid jag hade vet jag inte eftersom jag filmade i apperture priority mode (har säkert något trevligt svenskt namn), med bländaren inställd på 8.0.

Problemet skall väl vara mer påtagligt i 25p, eller hur? Skall försöka testa det imorgon, om jag hinner. Shutter priority mode får det bli. Vad sades det förresten om slutartiden? Värra skakningar vid lång eller kort slutartid? Kort sagt, vad tycker ni jag skall testa?

Cheers,

Nils

EDIT: Höll på att glömma bort att nämna att OIS-systemet var avstängt.

Postad

Calaf: Kul att höra att du är back in business. ;)

Ja, man verkar ha kommit fram till att problemet är mest uppenbart i 25p och med långsamma slutartider. Du kan gärna lämna slutaren på 1/50 eftersom det är den slutartid man förmodligen kommer att använda mest.

OIS på eller av tror jag inte gör någon större skillnad när du stabiliserar med stativ. Den verkade inte ha någon positiv effekt på vobblandet i alla fall.

Postad

Offtopic: ( En produkt inne på http://www.jetsetmodels.info/products.htm )

--------------------------------------------

Vibrating GG-Unit for the cheap Canon EOS extension tubes

- includes vibrating motor + one gg-holder plate of your choice

-holds up a 49mm UV-Filter for dust sealing your DIY dof adapter

-easy installation - focal flange ready for Canon EOS mount

Optional interchangeable gg-holders available for different focusing screens:

Nikon D (red dot), Canon Ee-A/Ee-S or custom made gg-holder for wax, acrylic and light shaping diffusor. Each optional gg-holder plate costs EUR 25,-

GG-Unit diameter

------------------------------------

Vad är det för något? Det är en del av en 35mm adapter eller vad?

Imorgon ska jag höra med farsan om man får en hv20 i studentpresent. Wee ;D

Sorry för offtopicen men.. :/

Postad
Vad är det för något? Det är en del av en 35mm adapter eller vad?
Yepp, det är den delen som mattskivan sitter fast i så att den kan vibreras av en motor.

Det är snabba slutartider som ska vara problemet.
Hmm, okey. Jag inbillade mig att snabbare slutartid innebär att det går kortare tid mellan exponeringen av den övre halvan av bilden och den undre.. vilket i sin tur borde betyda mindre förändring i bilden och på så vis mindre förvrängning?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...