Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

det är nackdelen med dessa populära trådar ;)... jag var inne på samma spår några sidor sedan, men fick erkänna mig fel ute... däremot så läser den av sensorn dubbelt så fort med 50i (föga uppseendeväckande ändå;)) jämfört med 25p... så 50i ska ge mindre problem...

Vill förresten se längre klipp... mitt VLC hinner knappt starta upp så jag kan slå på någon slags deinterlacer innan det tar stopp:(

Spännande det här med backwards-engineering:p... försöka lista ut vad som gör Salomons kamera bättre än våra (jag har dock ingen än:().

Postad

Jmalmsten: Då kommer vi till konsperationen igen. Han kanske är anställd av canon :o ! vem vet!?

Clonad: Den du länkade är focuserings "screen" ifall du ska göra en 35mm adapter i tub. Då placerar man den i en tex, Torlabs tube med ett objektiv framför, fouscreenen i tuben typ sedan kameran i andra änden av tuben. Kolla hemsidan så förklarar han det väldigt tydligt med sina Tutorial. Jag själv gör en spinnin adapter som SGpro adaptern är.

Postad

Verkar vara en billig lösning på en 35mm adapter men säkert inte så bra eller vad? Det som behövs är alltså en thorntub eller vad det hette? Behöver man någon mer lins någon slags lins eller något? http://www.jetsetmodels.info/pics/konzept2.jpg

Är detta typisk B kvalite om man skulle försöka sig på det här med min hv20 som jag får snart?

Sorry för offtopic går till 35mm adapter tråden om jag behöver mer hjälp, tack för att ni står ut med mig

Postad

jmalmsten: Snart får vi 25p-klipp så vi behöver inte deinterlaca. :D Jag håller med dig, det är sjukt att kunderna själva ska behöva lista ut vad kameran håller på med i dagens kommunikationskåta samhälle. Det är väl just det att kameran är riktad till just konsumentmarknaden och vanliga konsumenter ställer inte sånna här frågor. Hade det här problemet funnits i till exempel XH A1 så hade nog Canon fått förklara sig för de som använder kameran professionellt.

clonad: Billig och billig, det brukar hamna på runt 2000-3000 kr innan man känner att man har något som man kan använda. Jag byggde en statisk adapter med många delar från thorlabs och nåra delar från fotoaffären och det hamnade på ca 2500 kr. Tilläggas bör då att jag inte ens hade någon riktig achromatlins utan jag använde ett snorbilligt macro istället.

Har man energin att bygga så är det ju fortfarande billigare än många kommersiella adaptrar, men jag kan ju tänka mig att man får något i stil med en Letus när man är färdig, och just Letus kostar väl inte mer än så att köpa heller tror jag? Jag kollade upp det och den kostar $350 med en bättre achromat och frakt, vilket är omkring 2500 kr.

Postad

Ursäkta om jag byter lite samtalsämne med mitt inlägg, men

vilka skillnader finns det egentligen mellan HV20 och föregångaren HV10? Den enda jag egentligen har hört om är att den senare saknar mikrofoningång. En annan nackdel kan ju vara att HV10 är betydligt mindre vilket kan göra att det är svårt att få den stabil utan stativ. Men finns det några större nackdelar rent bildmässigt, som sämre i svaga ljusförhållanden exempelvis... Och hur är det med de manuella inställningarna? Tänker främst på om det går att ställa in bländare & slutartid manuellt.

Har hört från flera håll att ljudet inte alltid blir det mesta när man spelar in det med extern mic till HV20:an, även om micen i sig är helt okej. Funderar då på om man istället ska spara 2 000 på att investera i en HV10 istället och sen slå till med en MD-disk eller liknande och spela in ljudet dit istället. En nackdel är att man då måste synka ljudet i efterhand. Vad säger ni?

Postad
De största skillnaderna jag kan se är att HV20 har 25p, Cine Mode, mickrofoningång, tillbehörsko och en annan formfaktor.

Ok, med formfaktor - menar du form på själva kameran (utseendemässigt)? Vad är "tillbehörsko"?

Postad

Sådär ja, nu är de uppe. Det enda som skiljer de två filerna nedan är slutartiden, allt annat är detsamma.

Har lite brottom just nu, så jag hinner inte annat än länka till filerna och konstatera att det gick hyggligt, även om jag tycker mig kunna se lite mer wobblingeffekt här än i sekvensen från igår.

25p, slutartid 1/50: http://files.filefront.com/Steady_S50_25p_Tripod.m2t/;7691549

25p, slutartid 1/1000: http://files.filefront.com/Steady_S1000_25p_Tripod.m2t/;7691566

Cheers,

Calaf

Postad
Ursäkta om jag byter lite samtalsämne med mitt inlägg, men

vilka skillnader finns det egentligen mellan HV20 och föregångaren HV10?

HV10 är nog ingen föregångare utan mer än nedskuren billigare variant av HV20.

Postad
Ok, med formfaktor - menar du form på själva kameran (utseendemässigt)? Vad är "tillbehörsko"?
Alldeles riktigt. En tillbehörsko är ett fäste för tillbehör på ovansidan av kameran.
Postad
Sådär ja, nu är de uppe. Det enda som skiljer de två filerna nedan är slutartiden, allt annat är detsamma.

Har lite brottom just nu, så jag hinner inte annat än länka till filerna och konstatera att det gick hyggligt, även om jag tycker mig kunna se lite mer wobblingeffekt här än i sekvensen från igår.

25p, slutartid 1/50: http://files.filefront.com/Steady_S50_25p_Tripod.m2t/;7691549

25p, slutartid 1/1000: http://files.filefront.com/Steady_S1000_25p_Tripod.m2t/;7691566

Cheers,

Calaf

Hmm ja, det har du rätt i. Man ser mer vobblande i de här klippen och det verkar se värre ut i 1/1000 om jag inte inbillar mig. I början när du står stilla på 1/1000-klippet kan man dessutom se långsamma vågrörelser i bilden som man inte ser i 1/50-klippet.

Det ser ju fortfarande ganska acceptabelt ut om man jämför med mina klipp. Man tänker nog inte ens på det om man inte tittar speciellt efter den effekten.

Det är hur som helst synd att det blir värre med kortare slutartid eftersom man kanske ofta vill ha snabba slutartider vid snabba rörelser.

Postad

Skulle tipsa Röde micken också. Den ligger på ca 950kr, dessutom har den inte en XLR ingång utan en vanlig teleplugg, Iallafall en sådan ingång som hv20 har.

Postad

Jag tycker kameran klara sig helt ok för att jämföra med andra filmsnuttar. Känner mig inte alls lika oroad för några helt misslyckade tagningar.

Om du ska köpa en Röde mick inom kort begagnad så kan du höra med jamshop som säljer en för 800 kr (Vägen dit jamshop.se -> meny -> mickrofoner tbh. -> gå ganska långt ner på sidan så hittar du både en ny Röde mick och en som säljs begagnad i göteborgsområdet.) Jag skulle rekommendera en "dead cat" vindskydd. Den har gör underverk för många som har testat den här micken med vindskyddet på när de är ute på fältet och spelar in.

Postad

Skrytsson: Jag har faktiskt ingen anning om ifall något sådant funkar. De enda jag trodde man kunde sätta på hv20 eller en liknande kamera, är typ en vidvinkel lins och massa filters.. Dock en 35mm adapter kan man ju sätta på ett objektiv på senare.. kanske de du menade?

Edit:

Såg detta klipp just nu. Underbar liten kortklipp gjord med en HV20. Depht of fielden på detta klipp är underbar plus färgkodningen osv. här är klippet

http://hv20.info/yopu/home%20sweet%20home.mov

Postad

Skrytsson: Det finns stepringar, frågan är om du hittar någon kombinaton av en eller flera sådana föra att matcha upp mellan kameran och objektivet, borde finnas.

Däremot har jag inte någon aning om det funkar rent praktiskt.

Kolla med Scandinavian photo om de kan rekommendera något upplägg. De har hjälpt mig å hitta det jag ville ha. Det gör säkert de flesta återförsäljare om man ställer frågan.

Johan

Postad

Skrytsson: Det går inte utan en 35mm-adapter, och zoomar är tyvärr inte att föredra eftersom de gör att en rackfokus ser onaturlig ut. Proportionerna i bilden ändras när du gör en rackfokus med en zoom. Sedan är bländaröppningen på objektivet du visade (F4.5-5.6) inte så stor som man kan önska. Till en 35mm-adapter behöver man oftast så mycket ljus som man bara kan få tag på, så därför vore det bra om du kunde få en bländaröppning under F2.0 åtminstone.

Ett populärt allroundobjektiv till 35mm-adaptrar brukar vara ett fast 50mm med bländare F1.4 eller F1.8. Utöver det kan det vara bra att ha ett vidare objektiv på kanske 24-28mm samt något åt telehållet, kanske 100mm. Se bara till att objektiven inte är zoomar.

Tomtebo: Såg filmen jag med för någon dag sedan och den var väl inte riktigt vad jag hade hoppats på. Den ser för hemmavideoaktig ut tycker jag. Man kanske kunde ha underexponerat lite för en snyggare look. Du har dock rätt i att skärpedjupet var imponerande på vissa klipp.

Postad

Norbert: Jag håller med dig. Man borde kunnat pillat lite mer i post för att få en fin look till klippet.

Skrytsson: Jag säger som Norbert, Ifall du vill ha ett objektiv, köp eller gör en 35mm adapter. Jag själv håller på med en och ska snart lägga upp en tråd om projektet. Köpte en 50mm canon Objektiv F1.8 :)

Postad

Tack för era svar. Det är tydligen ingenting att satsa på. Undrar ..eh.. vad för 35 mm adapter bör man satsa på i så fall, har ingen aning om hur stort utbudet är.. finns det någon speciell ni skulle rekommendera?

Postad

Skrytsson: Om ditt enda syfte med den extra optiken är att få längre brännvidd så är det lättare och förmodligen billigare att istället bara skaffa en telekonverter som passar kamerans 43mm gänga.

Om du är ute efter just fokusegenskaperna (kort skärpedjup) hos ett objektiv för systemkameror så behöver du en 35mm-adapter och då brukar jag alltid rekommendera SGpro: http://www.sgpro.co.uk eller Brevis: http://www.cinevate.com

Postad

Okej, det börjar klarna. Frågan är bara om det är värt det när adaptern kostar ca 40% av vad man ger för kameran... Hur kort går det att få skärpedjupet med enbart HV20 samtidigt som bilden fortfarande ser acceptabel ut (dvs är inte alldeles för mörk, eller för korning etc.) ? Rainfilmen hade väl hyfsat skärpedjup.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...