Tomtebo Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Svensk film är urkass för att i sverige så vågar man inte göra något nytt. Man kör mer på "safe" saker än att våga sticka ut som folk har skrivit om. Jag personligen är lite trött på alla jävla realisk drama grejer. Jag tittar på film för att komma bort ifrån vardagen. Då vill man ju se en action rulle eller något liknande. Inte något tråkit vardagligt. Sedan håller jag med att SFI är ju de som bestämmer vad som görs och att dom kör "safe" spelet också. Sedan släpps inte nya talanger fram riktigt ordentligt. Känns som det är en så lång väg för att folk ska ta en på allvar och sluta säga att bli filmreggisör är en löjlig dröm. Dom måste släppa fram oss som vill göra så mycket bra film men kan inte pågrund utav budget och liknande. Sedan bör man försöka satsa lite mer på bra manus och produktioner. Gör en reserces vad folk vill se. Dessutom måste man försöka annonsera filmerna som kommer. Kommer många filmer man vet inte ett skit om förutom 1min trailer på tv som inte säger något direkt. Annonsering, nya talanger, våga satsa på ny fräsh film och inte gamal sketna "safe" filmer som görs nu. Jag menar, först beck och sen Wallander.. vad är skillnade... 0 Citera
High1ander Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Svensk film är kass. Som tur läste jag igår på en artikel från SVD.se ( http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14344255.asp ) att man nu vill satsa på "stora visuella filmer". Jag tycker det är helt rätt väg att satsa på kvalité istället för kvantitet. 0 Citera
Ronnie Postad 31 december 2006 Postad 31 december 2006 Svensk film är kass. Som tur läste jag igår på en artikel från SVD.se ( http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14344255.asp ) att man nu vill satsa på "stora visuella filmer". Jag tycker det är helt rätt väg att satsa på kvalité istället för kvantitet. Vem bestämmer vad som är kvalité? Du? Jag? SFI? 0 Citera
High1ander Postad 1 januari 2007 Postad 1 januari 2007 Vem bestämmer vad som är kvalité? Du? Jag? SFI? Med kvalité så innebär det väl i det här fallet att filmerna kan få möjligheten till mer "production value" eftersom de som väl får finansiering får mer än vad de skulle fått tidigare. Sen är kvalité självklart subjektivt, och visst, vi kan säga att det är jag som avgör vad kvalité är om det gör dig lycklig. 0 Citera
Headman Postad 1 januari 2007 Postad 1 januari 2007 Jag tycker det finns bra svensk film, det beror ju på vilken filmsmak man har. Så klart det finns bra svensk film! se bara på Strandvaskaren, och när man ändå säger strandvaskaren så är Håfström en bra regisör, och inte är beck filmerna dåliga och inte heller Noll tollerans dåligt! hur kan man säga att svensk film e dålig! skäms! Johannes 0 Citera
Norbert Postad 1 januari 2007 Postad 1 januari 2007 Nja, egentligen är det väl inte så att svensk film är dålig, den är bara enformig, och så fort svenskar försöker göra något annorlunda så blir det nästan bara larvigt eftersom det tydligen inte går att göra något trovärdigt av det med tanke på vår svenska mentalitet. Jag tror någon nämnde tidigare att man inte ser mycket svensk film om hjältemod, patriotism (är det ett ord?) eller fantasi. Vi svenskar har ju vemod, pinsamheter och kriminalitet som vi gör film om. Jag skulle vilja se ett bredare utbud. Jag har sett endast två svenska filmer på bio och det vittnar om att svenska filmmakare kan göra bättre för att fånga i alla fall mitt intresse. :) 0 Citera
PepeLogu Postad 1 januari 2007 Författare Postad 1 januari 2007 Så klart det finns bra svensk film! se bara på Strandvaskaren, och när man ändå säger strandvaskaren så är Håfström en bra regisör, och inte är beck filmerna dåliga och inte heller Noll tollerans dåligt! hur kan man säga att svensk film e dålig! skäms! Johannes Ursäkta mig men om man använder Strandvaskaren som ett exempel på hur svensk film är när den är som bäst ligger vi verkligen illa till... Hu... Dock håller jag med om att Håfström är en lovande regissör, Ondskan var helt okej. 0 Citera
jmalmsten Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Själv är jag inte imponerad av Håfströmmen... Ondskan var i mina ögon bara en efterapning av någon amerikansk highschool-film... med en huvudrollsinnehavare med messias-komplex... Strandvaskaren? hoho... såg kanske 4 minuter av den innan jag zappade vidare då den inte visade tecken på att ta sig efter förtexten... och då ska ni veta att jag i övrigt är VÄLDIGT tollerant när det gäller film... Frostbiten ska jag väl inte ens tala om, jo jag såg hela, men så hade jag ju betalat för den också... made less sense than Uwe Boll för mig... :( Så jo, svensk "genre"-film har lång väg att gå... MEN! En jämförelse jag brukar dra är med sydkorea, ett litet land i asien, inga hollywood-budgets där inte, men dom gick väldigt snabbt, iallafall när det gäller det som vi får se därifrån, från dussin-svärd-äventyr till stora publiksuccéer. Kan sydkorea så borde väl vi kunna? Fasst vi har ju inte gått förbi våran dussin-svärdproduktion aka Beck/Wallander/VanVeteren. Det leder mig till nästa fråga som jag ställt otal gånger här... Varför inte satsa filmpengar på våra egna samurajer, Vikingarna? Har vi ingen Toshiro Mifune eller Kurosawa här som väntar på stordåd? Sen är det ju också som någon nämnde att svensk action aldrig når riktig action... "vi har inte hollywoods pengar" gnäller de flesta över... men vad hindrar oss från att köra old-school-metoder med modeller och liknande. När såg vi sist en svensk som inspirerats av Cameron eller Woo? Jag gillar ju iockförsig JohanFalkTrilogin men det är inte action, det är Thriller. När jag läser "action" på en film så vill jag se något som Schwarzenegger, Cruise eller Sylvester Stallone hade kunnat vara med i. Men svensk film har många guldkorn så det är ju inte kasst alltihop... Vi behöver bara fler som tar stegen från b-film-produktion till storbudget. James Cameron var inte regidebutant i Terminator som redan där hade väldigt blygsam budget, Spielberg började inte med E.T., Han höll på med TV-deckare och liknande innan han gjorde sin lågbudgets-made-for-tv The Duel... Mastodontbudget hjälper... men är inte helt essential för framgång Nä nu ska jag väl hamra ut det där superduper-action-manuset jag tänkt på ett tag nu... och med eller utan CGI (helst utan, mer spännande så) så tänker jag göra den ;) istället för att sitta här och babbla menar jag som någon sade... 0 Citera
Headman Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Ursäkta mig men om man använder Strandvaskaren som ett exempel på hur svensk film är när den är som bäst ligger vi verkligen illa till... Hu... Dock håller jag med om att Håfström är en lovande regissör, Ondskan var helt okej. Strandvaskaren är väll bra! den gillar jag Ondskan är även bra! Men har ni sett den svenska skräck klassikern Besökarna med Kjell Bergqvist då är svensk film som bäst! Sen finns ju Mitt liv som hund, om ni inte tycker det är en bra film så är kraven lite förstora! Jag tycker inte det är nåt fel på svenska film. fast ZOZO gav inte den stora kicken som jag förväntade mig av den men den var faktiskt helt okej! 0 Citera
Headman Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Själv är jag inte imponerad av Håfströmmen... Ondskan var i mina ögon bara en efterapning av någon amerikansk highschool-film... med en huvudrollsinnehavare med messias-komplex... Strandvaskaren? hoho... såg kanske 4 minuter av den innan jag zappade vidare då den inte visade tecken på att ta sig efter förtexten... och då ska ni veta att jag i övrigt är VÄLDIGT tollerant när det gäller film... Frostbiten ska jag väl inte ens tala om, jo jag såg hela, men så hade jag ju betalat för den också... made less sense than Uwe Boll för mig... :( ... Frostbiten var ju inge mästerverk men Strandvaskaren var faktiskt bra. Inte imponerad av Håfström! (herregud) mm, men smaken är som baken, delad............... lr vad det är man brukar säga. i vilket fall är det inge fel på svensk film. angående ACTION så är Noll Tolerans, Livakterna är bra men dom är mer åt thriller, men den senaste Tredje vågen så är den helt okej för att vara en Action film. Men som sagt om svensk film ät bra får man nog avgöra själv. //Johannes 0 Citera
joli91 Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Ondskan var i mina ögon bara en efterapning av någon amerikansk highschool-film... med en huvudrollsinnehavare med messias-komplex... Ondskan är väl OK (läs: inte kass) men även där käns det som om skådisarna läser direkt från manus utan att mena det. Frostbiten ska jag väl inte ens tala om, jo jag såg hela, men så hade jag ju betalat för den också... made less sense than Uwe Boll för mig... :( Handlingen var väl OK men som ondskan, DE LÄSER JU DIREKT FRÅN MANUS. Jag hade svårt att hänga med i handlingen på den för att jag satt och tänkte på det hela tiden... Jag håller med de flesta i den här tråden att det finns ju några riktigt bra svenska filmer men de flesta är bara samma sak alltihop, som om man skulle äta varmkorv till middag varje dag året om, men 3 dagar om året får man en stor tallrik med jönsonliganköttbullar som omväxling! 0 Citera
High1ander Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Frostbiten var ju inge mästerverk men Strandvaskaren var faktiskt bra. Inte imponerad av Håfström! (herregud) mm, men smaken är som baken, delad............... lr vad det är man brukar säga. i vilket fall är det inge fel på svensk film. angående ACTION så är Noll Tolerans, Livakterna är bra men dom är mer åt thriller, men den senaste Tredje vågen så är den helt okej för att vara en Action film. Men som sagt om svensk film ät bra får man nog avgöra själv. //Johannes Jag håller med om att strandvaskarn är bra (för att vara sömnpillar så är den väldigt effektiv). Jag tyckte den var pinsamt dålig. En sådan film som skådespelet är bara skit, och sen är det "ska det vara drama, ska det vara skräck, ska det vara thriller, ska det vara monster, ska det vara psykopater". Det är jobbigt med filmer där det inte verkar veta vad det är för film egentligen, vad gör genre eller stil den ska använda. Visst den vill vara "spännande" men inte ge bort allt, men problemet är att den är varken läskig, spännande, bra drama, rolig, intressant, djup eller något: förrutom slöseri med tid. 0 Citera
High1ander Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Frostbiten var ju inge mästerverk men Strandvaskaren var faktiskt bra. Inte imponerad av Håfström! (herregud) mm, men smaken är som baken, delad............... lr vad det är man brukar säga. i vilket fall är det inge fel på svensk film. angående ACTION så är Noll Tolerans, Livakterna är bra men dom är mer åt thriller, men den senaste Tredje vågen så är den helt okej för att vara en Action film. Men som sagt om svensk film ät bra får man nog avgöra själv. //Johannes Kommer inte ihåg vilken av filmerna, antingen den andra eller sista så är det bara jättefina effekter då folk springer runt i skogen och en snubbe blir skjuten i huvudet (jag kan göra verkligare hjärnsplatter gif-animationer om jag vill). Regel: om det ser ut som skit, klipp ut det. 0 Citera
Miss_Emma Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Men som sagt, kan någon komma på vad som skulle behövas göras åt svensk film. Det verkar ju faktiskt vara så att publiken inte kräver något av sina filmskapare här i Sverige. Man kan ju inte hota folk till att gå på rätt sorts film. Vilket ioch försig vore en intressant tanke, men i längden blir det inte bra för filmerna själva heller. Hur får vi folk att vilja se andra än Mikael Nykvist och Kjell Bergkvist till exempel. Och hur kan vi få folk att vilja se en svensk Quentin Tarantino-film eller en svensk skräckmusikal? 0 Citera
qwertyunion Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Men sitt inte här och klaga på svensk film - gå ut och gör film istället! Det är ju ni som är Sverige´s film framtid. Visa var skåpet ska stå! Varfor utesluter du dig sjalv:)? 0 Citera
tuco Postad 3 januari 2007 Postad 3 januari 2007 Varfor utesluter du dig sjalv:)? För att jag bor i Danmark :) Men jag ska göra mitt bästa. Lovar! En del kul på gång men mer om det en annan gång... 0 Citera
High1ander Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 Men som sagt, kan någon komma på vad som skulle behövas göras åt svensk film. Det verkar ju faktiskt vara så att publiken inte kräver något av sina filmskapare här i Sverige. Man kan ju inte hota folk till att gå på rätt sorts film. Vilket ioch försig vore en intressant tanke, men i längden blir det inte bra för filmerna själva heller. Hur får vi folk att vilja se andra än Mikael Nykvist och Kjell Bergkvist till exempel. Och hur kan vi få folk att vilja se en svensk Quentin Tarantino-film eller en svensk skräckmusikal? Varför måste man slänga in nya skådespelare? Om det är nått som behövs så är det unga med utrstrålning och skådespelartalanger, vilket det är knapert om i Sverige. Men man ska självklart ha kvar väl fungerande skådisar som Mikael och Kjell. 0 Citera
Rabies Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 Bigmackorgen Haha du vet inte mycket om effekter du. Gratis, haha. Ja kanske om du vill ha kalle anka effekter så kan du sitta och göra det själv men för bra effekter så krävs kunskap och skills och sånt får man pröjsa för, närmare bestämt runt en sisådär 16000:- om dan ifall det ska va 3d, sen så tillkommer ju compen på runt en 5000:- i timmen på det. så du kan ju glömma det där med gratis. 0 Citera
Headman Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 men jag tycker faktiskt att det inte är nåt fel på Strandvaskaren eller Ondskan. har sett mycket sämre filmer från hollywood bland annat. men Franska filmer är ofta jätte bra (wasabi, Håll käft, gosskören) men Ondskan var faktiskt oscar nominerad och om man inte tycker filmen är bra så är det väll så. Men som sagt filmer som Mitt liv som hund och besökarna är ändå bland dom bästa svenska filmerna jag har sett. 0 Citera
Java ex Machina Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 men jag tycker faktiskt att det inte är nåt fel på Strandvaskaren eller Ondskan. har sett mycket sämre filmer från hollywood bland annat. men Franska filmer är ofta jätte bra (wasabi, Håll käft, gosskören) men Ondskan var faktiskt oscar nominerad och om man inte tycker filmen är bra så är det väll så. Men som sagt filmer som Mitt liv som hund och besökarna är ändå bland dom bästa svenska filmerna jag har sett. det är som att säga att både House of the Dead och Gudfadern II är bra filmer. 0 Citera
Jawo Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 Bigmackorgen Haha du vet inte mycket om effekter du. Gratis, haha. Ja kanske om du vill ha kalle anka effekter så kan du sitta och göra det själv men för bra effekter så krävs kunskap och skills och sånt får man pröjsa för, närmare bestämt runt en sisådär 16000:- om dan ifall det ska va 3d, sen så tillkommer ju compen på runt en 5000:- i timmen på det. så du kan ju glömma det där med gratis. Läs om hans post. 0 Citera
High1ander Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 Jägarna är ganska bra, ja men inte toppklass, Lust och Fägring Stor har jag inte sett och Smala Sussie - är den verkligen så bra :S Jägarna har hög kvalité, den utnyttjar vad svensk film bör utnyttja, dvs. svenska saker som svenskar kan. Det är bara fjantigt med actionfilmer som inte är bättre än ett vanligt avsnitt av CSI eller 24. Skriva om saker man kan är att föredra. Jägarna slår så himla rätt på så många saker. Skådespelet är toppklass, tvisterna, karaktärerna, ofullkomlig resolution, etc. Lust och fägring stor är simpel men vacker (foto) storyn är simpel men bra. Den är verkligen "less is more". Smala Sussie trodde jag skulle hata den innan jag såg den, men den var så himla egen och rolig, plus en massa sköna karaktärer och småhistorier som vävs samman (jag kommer från en riktig håla, så den tilltalar mig mer). Den är ungefär Sveriges version av Garden State, killen som kommer hem till sina konstiga loserkompisar som han faktiskt tycker om. 0 Citera
Tomtebo Postad 4 januari 2007 Postad 4 januari 2007 strandvaskarn var ju så dålig det kan bli. Alltså intressnat ide men det saknades massa bitar som de tappas på vägen. Tyckte det skulle vara mer mystik inte komma på skiten på 5 min, Iallafall. Jag håller med när ni nämner att vi är så vana med vanlig film att när någon sticker ut så blir det lite larvigt. Vi är också jävligt vana att Ufo bara attackerar USA och om den ska förhandla med världen så vänder de sig till USA's president. Vi har tagit för vana av massor av saker i filmens värld att när vi försöker göra det blir det knäppt. Ni nämner också att dom i Asien kan göra film med liten budget och med samurajer. Dom lyckas med det pågrund utav att det är ju deras usprung grej. Att de hade samurajer och då blir filmen intressant för det är inte nutid utan dåtid. Dom har funnit något som säljer och sticker ut för de övriga världen som vi tycker är rätt bra att titta på. Det jag menar att vi måste utnjuttja vårat arv på vad som kan bli bra film. Som tex nu så håller de på filma Arvet efter Arn. Det är visserligen en bit av vår historia fast själva grejen är påhittad. Såg Snapphanarna under juletiden och jag skulle gärna vilja se fler svenska filmer om våran storhets tid. jag menar vi skulle kunna göra skitbra film om de 30åriga kriget, sveriges stormaks tid iallmänhet. finns ju mycket att gå på och mycket som man kan använda. De jag vill säga att vi har mycket i vårat kulturarv som man kan filma. Dessutom kan man ju gå tvärtom och göra SFi filmer m.m säger ju inte de ;) 0 Citera
DanielSjöström Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Man kan alltid göra en lågbudget variant av sin idé för att sedan få de som sitter på pengarna att nappa. Spela in på DV tillexempel. Det går att göra det bra, bara man vill. Jag tycker att man alltför ofta har för stora krav på "kvalité", dvs hur det ser ut och låter. Kan man inte tänka i mindre skala för att kunna förverkliga sin vision? Originalitet får man ju inte av pengar, eller hur? 0 Citera
Headman Postad 5 januari 2007 Postad 5 januari 2007 Strandvaskaren är ingen klar 5 + men det är en bra film, från skala 1-5 så är det en 3, men då är ändå filmen bra. tydligen är jag den ända som tycker om den. men så är livet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.