Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ser verkligen fram emot RedOne och deras lansering. På mig har bilderna jag sett impat stort! Kommer starta ett företag inom snar framtid, och en RED-kamera är vad jag komm sikta på att köpa in. Mycket billig kamera med otrolig bild. I Like!

Postad

fan vad sugen man blir på den alltså. Den släpps ju liksom strax, nu är den inte någon grej man trodde var ett skämt eller en grej som aldrig skulle komma ut. NU är den verkligen på väg. :O

Men liksom hur fan får man fram 125tusen? :P

Postad
Men liksom hur fan får man fram 125tusen? :P

Sen kommer man inte långt med ett kamerahus med ett fett CMOS i...

Säger också: Hyr!

(Tur att Adobe har två på order :) - synd att dessa två hamnar i USA :( ) .

/Max

Postad

fast då verkar det lite fånigt att köpa en om man inte har råd med allt runt om kring? Då verkar det bättre att hyra en, eller köpa en billigare kamera. Fast iofs kanske det inte finns ngn billigare att tillgå med tillräckligt bra kvalle.

Postad

Om man vill äga sin kamera så är man antagligen en hobbyfilmare som vill känna sin utrustning och då skadar det inte att börja smått och uppgradera eftersom. Det är det som är halva nöjet i en hobby. Filmar man professionellt i planerade och/eller betalda projekt så hyr man med fördel.

Postad

Octavianus: Så ifall du hade chansen att äga någon, skulle du då inte ta det? Alltså ifall du hade tillräckligt med pengar för att köpa red kameran. Jag har inte påstått att jag ska köpa den, jag bara önskedrömmer om att jag vill ha den.

Postad

Jag kanske inte är rätt person att säga det här, men... Är det inte ändå så att tekniken ofta är lite (för att inte säga mycket) överskattad? Själv drömmer jag om att få ner alla mina tankar och idéer på papper och få ihop ett manus med något jag verkligen vill berätta...

Postad
Jag kanske inte är rätt person att säga det här, men... Är det inte ändå så att tekniken ofta är lite (för att inte säga mycket) överskattad? Själv drömmer jag om att få ner alla mina tankar och idéer på papper och få ihop ett manus med något jag verkligen vill berätta...

Du har helt rätt. för mycket "köpa kamera" och "göra matrix effekt" tjaft nu förtiden.

Postad
Fortfarande lika besatt av teknik, och jag gissar att du inte hyr dina kameror;)

Nja, det lönar sig nog inte i länden :p fast jag har seriöst tänkt att hyra filmcentrums beeulie s8. När jag filmar på video lånar jag av poolen (gärna red såklart om dom skaffade en sådan). Klart att det är kul med teknik. Jag höll bara med posten ovan mig (skrytsson). Alltså ingen medveten pik till nätets alla kännslosamma redofiler.

Jag mer intresserad av berättande, bildspråk, kännsla, och skådespel och annat trams. Jag tror inte att räddningen är svensk film är "bätre specialeffekter" som någon uttryckte det i en annan tråd. Tillbaks till topic och tack för mig :bire

• 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad
hmm...jag är kanske lite tappad nu, men, vad är det som gör den här kameran så himla speciell ?

För att den i fantasin kan vara precis hur bra som hellst. t.om bättre än 120mm film negativ vars silverkorn färdats genom ett svart hål.

Postad
hmm...jag är kanske lite tappad nu, men, vad är det som gör den här kameran så himla speciell ?

Smaken är som baken. Det finns ingenting som är bra eller dåligt på papperet. Tycker just du att det ser bra ut så är det bra. Och tvärtom.

Det enda jag hittills gillat med Red är prislappen på den som HD-kamera med utbytbar optik och att den går att ställa i 2,35:1. Det kameran genererar ser alldeles för mycket ut som det jag traditionellt förknippar med den där typiskt kliniska videolooken. Kan inte beskriva det bättre. Sedan är skärpan för mig ett stort problem. Jag tycker att alla exempel från kameran som tagit halvbilder och närbilder på människor har alldeles för skarp återgivning av huddetaljer. I en skitig och brutal film som Soderberghs Che Guevara-dramatisering kan jag tänka mig att det kan ha en rätt cool effekt - men det lär nog dröja innan han gör en Oceans-film med Red med tanke på att en sån film ska se lyxig och glamorös ut. Pormaskar och fjell i näsvingesvecken i 4K är inte så glamoröst.

Postad
Ja det är ju iaf mer trovärdigt än "hunden åt upp den"

Absolut mer än sant... bilden tagen av en RED-anställd som råkar vara polare med en på Adobe i USA.

/Max

Postad
Absolut mer än sant... bilden tagen av en RED-anställd som råkar vara polare med en på Adobe i USA.

/Max

Jag är visserligen extremt trött. Men nu har jag läst meningen fem gånger och fattar fortfarande inte.

Postad

Den spelar ju också in i RAWformatet. Så det finns nog väldigt mycket information att hämta i bilderna.

Såg att de blåst upp lite REDmaterial på film, skulle vara kul att se det projicerat. Men snart kommer ju den där Che Guevarafilmen iaf.

Hur många kameror finns ute nu? 100st eller så?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...