Désirée
Moderatorer-
Inlägg
961 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
3
Allt postat av Désirée
-
Man kan kort säga att om du deklarerar det som inkomst av hobby så betalar du samma skatt som du skulle göra för enskild firma, men du får inte lov att göra avdrag för investeringar till firman. Så här, låt oss säga att du ska tillverka gratulationskort. Om du har det som hobby så köper du papper och klipper till och säljer. Sen deklarerar du inkomsten som hobby. Då får du betala momsen på pappret du köpt och skatta för alla intjänade pengar. Har du enskild firma så kvittar du momsen på pappret mot momsen du tar ut för dina sålda kort och skattar för inkomsten minus kostnaden för pappret. Men det är värt att komma ihåg att pengarna är fortfarande dina och du blir i personlig skuld. Man tar dessutom inte ut någon lön i ordets juridiska bemärkelse från en enskild firma, i och med att pengarna är dina egna.
-
Du behöver inte skriva datum. Versionsnummer är intressant först när ett manus ska gå i produktion och omskrivningar görs sedan inblandade personer har fått en version. Tempot bestämmer du med luften. Det vill säga, ska en scen gå långsamt, så lämnar du mycket luft - tomrum på sidan. En snabb scen skrivs med korta meningar i ett kompakt stycke text. Tänk dig att en sida motsvarar en minuts film, så blir det lite begripligare. Här är ett exempel: One page = one minute | Me, a writer of movie scripts
-
Nej. Det här blev så himla komplicerat och överdrivet. Var och en har sina erfarenheter och sitt liv som gör att de har de uppfattningar de har. Och även hur de tolkar och reagerar på vad andra skrivit. Problemet jag har stött på med gratisarbete utifrån min synvinkel och mina erfarenheter är att man är mindre noga med att klargöra vilka krav som gäller. Om jag får en uppgift vill jag göra den så bra som möjligt, men jag vill också att det ska vara klarlagt hur mycket arbete jag kommer att lägga ner. Om producenten förväntar sig att jag ska göra omskrivningar och jag inte är medveten om det, så blir det inget bra samarbete när jag säger att jag inte har tid och möjlighet att göra det. Och ett dåligt fungerande samarbete är inte bra för nån, eftersom ingen kommer att rekomendera den andre. Självklart finns det gratisjobb som fungerar jättebra, och folk som vill jobba gratis. Det jag framförallt protesterar mot är när etablerat folk förväntar sig gratisjobb och försöker tala om för mig att mitt jobb inte är värt nått. Det är rent utnyttjande av andras dåliga självförtroende. Jag vill inte på något vis säga att den som jobbar gratis gör ett sämre jobb.
-
Låter spännande. Skicka din e-post till mig som privat meddelande så mejlar jag över några exempel på vad jag skrivit, så får du bilda dig en uppfattning om duglighet.
-
Oj, det tänkte jag faktiskt inte på. . . Skulle jag förståss gjort. Tyckte bara premissen verkade lovande och blev intresserad av att läsa. Om det är onödigt eller ej beror på var i processen man befinner sig antar jag. Jag har fått lära mig att aldrig skriva versionsnummer på manus jag visar för potentiella köpare, dels för att den versionen de läser är för dem den första versionen, och dels för att det inte ser bra ut om det krävts tjugoåtta omskrivningar för att bli det kanonmanus det är. Jag brukar skriva månad och årtal för att hålla isär dem, men å andra sidan ser det inte så bra ut att visa upp ett manus från januari 2008 heller. Ge inte upp hoppet. En dag tittar du på manuset igen och får en enorm lust att göra något av det.
-
Jag gillade överlag manuset. Jag läste diskussionerna om budskap och jag tycker det är uppenbart att du vill säga till oss att våga ta kontakt, att inte vara fega. Det är var jag tolkar in i historien. Med budskap skulle jag mena skälet till att man vill berätta en viss historia, och det skulle jag säga är nödvändigt att det finns. Om läsaren/tittaren uppfattar andra budskap är en annan historia. Lite mer negativ kritik: Infouppgifter bör vara på en egen förstasida, inte överst på första sidan. Det ser snyggare ut och har antaligen någon praktiskt aspekt. Det är onödigt för alla, utom möjligen dig själv, att skriva ut vilken version det är på manuset. Tvärtom så kan det uppfattas negativt. Nu ska du, vad jag förstår, producera den själv, så då kvittar det ju. Det är lite slitet med alla snygga personer i manus. Det skulle vara trevligt med lite mer varierade adjektiv. Jag hoppas att filmen inte upplevs som rörig. Det är skapligt lätt att hänga med när man läser, men jag är lite fundersam om det blir tydligt som film. Antaligen funkar det. Lycka till.
-
Att du orkar bry dig. Du ska väl vara glad att det är det enda jag har att gnälla på. De flesta här gnäller på mycket mer än så. Men nu råkade du väl känna dig träffad av att jag tyckte att manusförfattare inte ska jobba gratis. Jag var inte etablerad när jag fick ett erbjudande om att skriva ett manus mot ersättning, men som jag också har skrivit så är det upp till var och en. Jag får tycka att det är osolidariskt att jobba gratis, utan att du behöver hålla med. "Mycket betalt", nja, men jag får betalt. Arg för vissa inte vill betala? Nej, inte direkt. Jag tycker mest synd om alla författare utan självförtroende. Det jag vände mig emot var att han kunde sagt "glad amatör" med en gång.
-
Jag hakade inte upp mig på ordet krav. Det var Tolin som gjorde det. Jag frågade bara om ersättning - ursprungligen. Sedan blev jag påhoppad och Tolins och mitt inlägg blandades ihop.
-
Som jag har sagt tidigare i andra trådar och även på min blogg så finns det självklart produktioner där ingen får betalt, inklusive manusförfattare, och det är självklart upp till var och en att bestämma om man vill ställa upp på detta. Det finns kompisar som gör film ihop t ex. Om jag är producent som vill göra en noll-budget-produktion med folk utan lön, så behöver jag ju inte anställa alla som vill ställa upp, lika lite som jag skulle behöva publicera alla inskickade noveller på mitt webbmagasin. Jag förstår inte liknelsen alls. Det är väl ganska naturligt att man som producent bör vara tacksam att det finns människor som vill jobba gratis? Det är väl ändå inget man ska förvänta sig alltid ska finnas till hands? Om jag skriver ett manus gratis, men sen upptäcker att det förväntas att jag ska skriva om det X antal gånger för att göra producenten nöjd, då ställs krav som jag anser orimliga, om detta inte klargjorts i förväg. Jag har inte sagt att gratisjobb är skräp. Jag menar att man som producent och mottagare av ett gratismanus inte kan ställa krav på resultatet och kräva omskrivningar. Om man får ett manus man inte gillar, kan man BE om en omskrivning, men inte förvänta sig det. Jag skrev att man inte kan ställa krav - dvs den som vill ha ett manus ska inte ställa krav på manusförfattaren - inte att arbetet var kravlöst - dvs att manusförfattaren kan skriva vilket strunt som helst. Det är två olika synvinklar du blandar ihop.
-
En kanonbra trailer. Allvarligt, den var riktigt bra! Den lockar mig verkligen att vilja se mer. Heja!!!
-
!!! Sture, jag gillar dig! Fast du det finns en viss risk att du skrämde bort Jakethesnake och Tomgrejs nu :-) Men dom kanske kan tacka nej till pengarna?
-
Det handlar inte om girighet, det handlar om försörjning. Som du vet är Ica, Coop och alla de andra "giriga" och vill konstigt nog ha betalt för sina varor. De skiter fullständigt i om jag har mitt namn i Creditlistan på en okänd liten kortfilm. Det framgick inte vad det var för typ av filminspelning, det bara önskades ett manus, med vissa riktlinjer. Eftersom jag strävar efter att kunna försörja mig som manusförfattare, var jag givetvis intresserad av övriga förutsättningar. Det betyder väl att vi alla här har ambitionen jobba med film. . .??? Eller har jag missat nått? Som ni vet innebär "jobba med" att man får en inkomst. . . Så du menar att så fort man har fått en inkomst på sitt filmjobb så ska man dunsta från denna sidan? Personligen skulle jag se att det fanns fler proffs här som kunde dela med sig av sina erfarenheter, men de tjänar ju pengar så de kanske är farliga kreatur. Bäst att se till att alla håller sig på mattan. Personligen tycker jag att man ska sticka upp Jantelagen nånstans där bak. Varför skulle jag se mig som bättre bara för att jag frågar om det utgår ersättning?!? Vilken värld lever du i? Man kan inte ställa krav på gratisjobb, eftersom man gör en tjänst av välvilja. Man ställer inte krav på någon som vill vara snäll och hjälpa till. Krav kan man bara ställa när man betalar för tjänsten. (Så faktum är att den blivande regisören vinner på att betala för då har denne större förutsättningar att få det han eller hon vill och är mindre utlämnad till författares välvilja.) Edit: Ok, jag erkänner att ordet "välvilja" var ett dumt ordval. Det missuppfattades vad jag menade, och jag förstår det, för ordet var olämpligt. Beklagar detta. Det jag menade var något i stil med: om du ber grannens barn att skotta din uppfart fri från snö, så klagar man inte över deras jobb.
-
Språkligt: Försök att skriva ”sits” istället för ”is sitting”, ”touches” istället för ”is touching” och så vidare. ”Friends” är vänner i plural, ”friend’s” betyder vännens. ”It’s” är en förkortning för ”it is”, ”its” betyder dess. Det är snyggare att skriva mer ”akademiskt” i beskrivningarna, dvs ”it is” istället för ”it’s” osv, men det är en detalj. Annars upplevde jag språket som skapligt bra. Format: Undvik att skriva allt viktigt med stora bokstäver. Första gången en karaktär introduceras och viktiga ljud, men annars bör du undvika det. Använd komma mellan Hotel och Elevator etc, istället för snedstreck. Övrigt: Det finns inget som heter än mindre är tidlös akritektur. Hitta på något mer fantasieggande. Dina beskrivningar är för detaljrika. Vi behöver inte veta färgen på bilarna t ex. Ta bara med det som är intresstant för historien. Det är inget riktigt flyt i läsningen nu. Du använder ”Man” som beteckning på två olika personer. Försök undvik det. Det är bara förvirrrande. Jag kan omöjligt bilda mig en uppfattning om storyn av det du har skrivit. Jag upplevde det mest som förvirrande. Det kan ju i och för sig vara din avsikt. Men ganska snart i storyn måste vi nog få veta lite mer för att få grepp om vad det är som pågår. Lycka till.
-
Jag har fått intrycket att det här är en sida för folk som vill jobba med film och bli proffs och inte hålla på i sandlådan hela livet. Om man inte tar betalt är och förblir man amatör. Jag har inte tagit illa upp. Jag frågade om det utgick någon ersättning för manuset. Det är ingen idé att jag lägger ner tid förän jag vet förutsättningarna. Ja, jag tar betalt för mitt arbete. Nej, det är inte tillräckligt för att utgöra en full försörjning (än). Nej, jag kan inte ta anställning på ett produktionsbolag därför att de normalt inte anställer manusförfattare, utan köper manus från egenföretagare, som jag. Nej, jag bor inte i Hollywood för att jag har familj och släkt här, gillar Sverige och har sålt manus till USA ändå. Det handlar inte om "fackligt tänk" utan om sunt förnuft. Det handlar inte om gratis eller miljonbelopp utan en skala därimellan. Det kostar pengar att göra film och att inte grunden skulle vara värd att betala för när man kan lägga pengar på resten av huset, är ett konstigt sätt att tänka enligt mig. Världen är inte svart-vit. Du är inte antingen proffs och tjänar multum eller en amatör som gör gratisjobb. Alla som blivit proffs har börjat någonstans och någonstans längs denna bana har de fått betalt - små summor, men ändå bekräftelse på att de gör ett bra jobb.
-
Att flytta sig mellan olika rum i samma hus.
Désirée svarade på ämne startat av StrikerLee i Filmmanus
Jag håller med Tolin. Är det en ny plats, så ska det vara en ny scen. Ibland är det svårare, som när man följer en person som går genom ett hus, men i det här fallet är det klockrent scenbyte, tycker jag. Jag skulle inte beteckna ett scenbyte som "osmidigt". Det är ju där för att göra det tydligt. -
Ersättning?
-
Hur avslöjar man ens bakgrund i en kortfilm.
Désirée svarade på ämne startat av Trickrider i Filmmanus
En karakärs nuvarande livsstil säger alltid något om personen och dennes bakgrund. Det behöver inte innebära att en fattig person inte kan ha varit rik. Du skriver lite dubbeltydigt. Om han utger sig för att vara fattig uteliggare, menar du då att han är det, eller att han bara utger sig för att vara det, dvs att han bara låtsas, spelar ett spel, av någon anledning. Vem säger att han måste gått en dyr kurs? Han kan lika gärna ha lärt sig av en förälder eller ett äldre syskon eller någon annan som kan tänka sig att lära ut gratis. Nej, det ter sig inte orealistiskt att en fattig person kan kampsport, men det säger ju något om hans bakgrund (inte bak grund), precis som du ville. -
Ja, jag är en av dem, men jag får ändå betalt för mina manus. Skriv inte att du vill ha någon som är riktigt bra för att sen säga att du inte är intresserad av att betala för prestationen. Skriv istället med en gång att du vill ha ett gratisjobb. Först ger du ett seriöst intryck med att du vill göra en riktigt bra film för att ha din sin showreal = framtida betalda jobb, men sen visar det sig att du är en amatör ändå. Ja, självklart är det upp till var och en om man vill jobba gratis. Själv tycker jag att det är osolidariskt mot alla som försöker försörja sig på det, oavsett yrkeskategori, att skänka bort jobb. Men det handlar ju också om självförtroende. Tror man inte att det man skriver är bra, så skänker man bort det för man tror att det är enda sättet att få det filmat. Till alla ni som skriver gratis: skriver ni bra, är seriösa producenter beredda att betala för ert arbete. Ett bra manus utgör grunden för en bra film. Är en producent inte intresserad av att betala är manuset inte bra, eller så utnyttjar producenten ditt dåliga självförtroende. Om producenten lägger så mycket som en spänn på produktionen så ska du också ha betalt, även om det är en symbolisk summa.
-
Ädelt mål, men du sökte en riktigt bra manusförfattare, och sådana kostar pengar. Du kan inte förvänta dig att få bra material gratis. Ett bra manus är ju själva grunden för en bra film.
-
Aktiviteten är i vår privata grupp, Fredrik :-) Jag har symaskin och kan sy ihop, men det förutsätter timing med semestrar. Kan vara lite riskabelt.
-
Hur ger man karaktärer personlighet på papper?
Désirée svarade på ämne startat av StrikerLee i Filmmanus
Beskriv vad vi ser: kille som titta på nyheterna. Sen skriver du vad nyhetsuppläsarens säger som vanlig dialog, möjligen markerat (på TV) eller liknande om det är risk för missförstånd (om andra pratar i rummet t ex). -
Man får ju lov att citera i text om man anger källan. Borde inte samma sak kunna gälla i detta sammanhang?
-
Vi bestämde att köra på The Teddy Bear, med modifierat slut av Fredrik1234, om vi kan få till en greenscreen. Jag har kollat på Gårda Textil och de har klargrönt, enfärgat bomullstyg för 80:- metern, ca 120 brett. Planerade inspelningstillfällen är de två första helgerna i augusti. En av två roller är tillsatta, en man i valfri ålder saknas.
-
Min första kommentar var i all välmening. Hasses själv efterlyste ärlighet, men kunde inte ta det. Det står var och en fritt att tycka att jag är en idiot, men det är inget skäl till att vara ohyfsad. Självklart handlar ett manus om att ha något viktigt att berätta, men kan man inte förmedla det i text är det inget manus. Everybody can develop a great story | Me, a writer of movie scripts
-
Hur ger man karaktärer personlighet på papper?
Désirée svarade på ämne startat av StrikerLee i Filmmanus
Om alla i en scen pratar ett annat språk brukar jag skriva det i den beskrivande texten, för det blir så plottrigt att ha (tyska) under varje namn innan det som sägs, men jag vet inte om det är riktigt korrekt att göra så.
