Gå till innehåll

Senaste film du köpte eller såg?


Cjwk

Recommended Posts

Såg några avsnitt. Ruskigt fint gjort, och ruskigt fin natur!

 

Såg "Den blå planeten" då det begav sig. Riktigt schysst den också... Det var väl också BBC?

 

 

Absolut... Planet Earth tog typ 5 år at filma och varje avsnitt har en egen producent och ett par olika filmteam. varje avsnitt har ca 10-15 filmare.

 

Den blå planeten tog 10 år att filma, det är en sån sjuk production, BBC har så ruskigt stora budgetar. Jag vet inte om du tänkt på det men de har alltså en helt symfoniorkester som spelar in all musik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cannes-vinnaren "4 månader, 3 veckor och 2 dagar" på Stockholms Filmfestival. Seeeeeeeegt rumänskt drama om en abort i 1987-års Rumänien. Misär och på tok för långa scener. 2 av 5 kanyler.

 

Roligaste med hela visningen var att en piketstyrka stormade in efter visningen och grep en snubbe som verkade vara kompis med regissören. Dom fick slita ut honom med våld. Det var kvällens behållning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det har de flesta produktioner med budget iofs =)

 

 

Jo, det är helt riktigt.. men det jag menar är att BBC har en orkester som är anställd. Vad jag vet så är det inte många produktionsbolag som har en EGEN orkester som de spelar in all musik.

 

Fast orkestern är kanske inte det speciella med produktionen... utan bilderna som är helt unika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vertigo - Hitchcock

Tittade enbart på den för att få se den berömda vertigoeffekten. Men denna film håller än idag. Otroligt skickligt filmad och att se James Stewart och den vackra Kim Novak som skådespelare är helt underbart. Denna film kan jag rekommendera till alla som vill lära sig att filma. Spana in bildvinklar, zoomningar, klipp etc, så enkelt, så långsamt men ändå så jävla bra. Det är rent och tydligt på något sätt. Till och med bilscenerna, där man rullar en film i bakgrunden, känns relativt moderna. Filmen är från 1958 och det kan man inte tro.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Wes Anderssons nya, The Darjeeling Limited - Snygg, rolig och bra. Får 4 glada indier av 5.

http://www.imdb.com/title/tt0838221/

 

Gus van Sants nya, Paranoid Park - Snygg, men lite väl endimensionella karaktärer. Blir 3 hårda kryptonit av 5.

http://www.imdb.com/title/tt0842929/

 

Jason Reitmans nya, Juno - Snygg, rolig, grymt bra skådisinsatser. Bästa film hittills på festivalen. Får 4,5 preggomagar av 5.

http://www.imdb.com/title/tt0467406/

 

Och så Chan-Wook Parks "nya", I'm a Cyborg But That's Ok - Snyggt, roligt och skruvat. Får 4 rice-megatrons av 5.

http://www.imdb.com/title/tt0497137/

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg min nyinköpta In The Mouth of Madness häromdagen... Mer skruvad blir nog inte Carpenter;)

 

Hyrde Swartboek för att det var en Verhoeven-film... ska bli kul å se...

 

andra filmen jag hyrde var Dog Bite Dog... inte sett den heller... kinesisk actionraffel modell skitig verkar det som... men men...

 

tredje är The Hitchhiker vol 1... mest för att första avsnittet är regisserad av just Verhoeven...;)

 

Också såg jag nyss Battle Royale på directors cut idag igen innan jag nu ska se senaste Heroes... Jag tror fortfarande inte på att ungarna är i 15årsåldern... Men Kitano äger skiten ur dom i sin sista scen:e

 

nemo... ja... jag tror jag köpte min för 59 kronor... det är ju inte riktigt vad man tänkte när dom kom... med Parks berömmelse å allt... det fråntar ju lite av charmen att äga de här limiterade utgåvorna:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag lyckades ju missa "No Country For Old Men" (som tydligen ska vara det bästa Cohen bröderna gjort), och kunde inte utnyttja mina biljetter till "Control" (som jag såg fram emot som fan). Så "Eastern Promises" tillsammans med "Juno" blev festivalens stora behållning.

 

Den va det alltså? Kul och höra, den är min mest emotsedda film just nu.
Länk till kommentar
Share on other sites

Längsta tråden får ju inte falla i glömska;)

 

Köpte just:

 

Inglorious Bastards ... Ska se den ikväll som förberedelse för Tarrantinofilmen;)

 

Twin Peaks: Definitive Gold Box Edition ... Har skippat att köpa de andra för att jag alltid antagit att det skulle komma en komplett box :p... Och ja... för er som undrar... Jag fick vykort nr:

 

4

15

18

22

25

27

31

40

45

47

52

59

 

Och nej... jag tänker inte köpa fler boxar för att få tag i resten;)

 

Dessutom hyrde jag häromdagen:

 

Tekon Kinkuriito... Halvskön Studio 4C rulle... inte deras bästa (svårt att slå Mind Game;))... och intressant att se en amerikan som regissör för en anime... även om nu denne amerikan har varit japan de senaste 12 åren om jag förstått det hela rätt...

 

Black Christmas aka Stilla Natt Blodiga Natt (enligt IMDB)... ej att förväxlas med Silent Night Bloody Night... eller??? Har svenska översättarna fuckat till det då igen precis som med James Bond med rätt att döda? jaja... löjlig och dålig skräckis från det glada 70talet iallafall... fann mig själv vid skissblocket under större delen av slutet... det är inte ett bra tecken...

 

Och på Biblan har jag lånat Riget I och II... och för att citera svensken där... "DANSKJÄVLAR!!!"... varför ska Zentropa lyckas med en sjukhusserie och inte sverige? och varför har jag inte upptäckt Von Trier förrän för ett halvår sedan? Och var kan jag få tag på EUROPA???

 

Många frågor... många frågor...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har sett Guldkompassen, Black Book och Eastern Promises.

 

Guldkompassen var bättre än jag trodde den skulle vara, men inte något speciellt. Kändes väldigt stressad och man tog sig aldrig tid att stanna upp och ge publiken lite karaktärsfördjupning och liknande. Fattar inte varför de inte gav den lite längre längd, två timmar kändes alldeles för lite.

 

Sen att filmarna inte verkar veta vad 180 gradersregeln är för något kändes skitirriterande =)

 

Black Book var så mycket bättre,man skulle ju kunna tro att vi fått nog av ww2-filmer, men det verkar inte så, den var riktigt jävla bra, Paul Verhoeven är grym.

 

Eastern Promises var så bra som jag trodde den skulle vara, den överraskade inte och den gjorde mig inte besviken, grym film helt enkelt. Ett riktigt fint hantverk med riktigt bra skådisar.

 

De senaste filmerna jag köpte var några från amazon uk. Predator 1 och 2, Braveheart, AvP och Alien. Alla i steelbook definitive edition utgåvor.

Länk till kommentar
Share on other sites

hyrde just:

 

Black Snake Moan... hmmm... riktigt bra... inte alls så mycket "Nu ska Sam Jacksson tukta en liten blond tjej"-som jag trodde... på gott och ont... Inte så Grindhouse som omslaget utlovar men riktigt fin ändå.

 

Behind The Mask, The Rise of Leslie Vernon. Kul liten rulle som tar teen-slashern med en twist. Rekommenderas... Att allas vår favorit-Englund var med på ett hörn gav en extra krydda då filmen tar alla skräckis-legender på allvar som om dom hänt i verkligheten.;)

 

Innan dess hyrdes:

 

Zodiak... Riktigt spännande rulle, men inte alls så högt slående som Finchers bästa... men få seriemördarrullar är så här realistiska ändå så det har jag överseende med;)

 

Gangster... för att citera den kortaste recensionen jag någonsin läst (då var det för Rånarna) så vill jag bara säga... "Skitfilm, Hyr Ej!"

 

Såg idag:

 

À bout de souffle... hmmm... var säkert ny, spännande och fräsch när den kom... men jag tappade intresset av den hemska alltjämt närvarande musiken och en handling som jag sällan riktigt fick motivation att överhuvudtaget följa... Humorn var dock det enda som ungefär fungerade...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har sett Beowulf och Knocked up, eller "På smällen" som den så fint heter på svenska.

 

Beowulf sög. Fattar inte varför de gjorde den animerad? Alla idioter i filmen ser ju blinda ut.

Sista fighten var det enda som var bra med den.

 

Knocked up var grym. Vilken jävla överraskning, flickvännen ville se den och jag gick med på det. Men vilken film! Riktigt bra och riktigt rolig.

 

Sen när jag kollade upp den på imdb så såg jag att det var Judd Apatow som gjort den, inte konstigt att den var så bra då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg Superbad för några dagar sen. Superbad är skriven av Seth Rogen "Knocked Up" och hans polare. Jag blev helnöjd med den, svintypisk highschoolfilm med överdrivna sammanträffanden och överdrivet korkade människor. Men den var trots det värd att bränna en fredagkväll på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och på Biblan har jag lånat Riget I och II... och för att citera svensken där... "DANSKJÄVLAR!!!"... varför ska Zentropa lyckas med en sjukhusserie och inte sverige? och varför har jag inte upptäckt Von Trier förrän för ett halvår sedan? Och var kan jag få tag på EUROPA???

 

Europa, finns på välsorterade DVD butiker: http://www.badlands.se/003.php?ID=39

 

Såg "Strange Days" av Kathryn Bigelow (1995) med manus av Jamed Cameron.

Inte helt jämn, men en okej rulle som tar upp misshandeln av en färgad kille som vart misshandlad av Los Angeles polisen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...