Gå till innehåll

Vilket program använder ni när ni skriver manus?


stefanerlinghotmail.com

Recommended Posts

Jag använder "notepad" i windows. Då kan jag ha med mig textfilen var som helst och skriva när jag har lust. Dock bryr jag mig inte alls om någon som helst formatering utan skriver helt fritt i beskrivande form. När berättelsen börjar ta form sätter jag lite rubriker och låter texten få helt vänsterställd manusform. Om jag blir klar, då börjar jag fundera över om man skall trolla in texten i något formateringsprogram som word. När det blir rätt är det minimalt arbete att justera vänstermarginalerna och indragen, och sätta rätt font. Det är kanske inte det mest optimala arbetssättet, men det har visat sig bra för min creativitet. Jag som har mycket svårt att få saker gjorda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är då torsk på manusprogram och använder final draft. Tyvärr så är det ett ganska dyrt program, men det är ju även microsoft word ifall man ska vara petig. Notepad är då helt gratis, där skriver jag html istället.

 

Har inte så mycket koll på de andra rena mansuprogrammen, en kollega till mig kör movie magic screenwriter. Jag har aldrig fastnat för det och har inte för avsikt att punga ut med ytterligare en hög pengar för ett snarlikt program så som final draft.

 

Känner du inte till programmen så finns de här,

 

http://www.finaldraft.com

 

http://www.screenplay.com

 

Även om jag förespråkar manusformateringsprogram så är jag helt emot alla typer av struktur, bollplank och partnerprogram. För ska man skriva så måste man lik förbannat ha något att berätta. Även om ett program kan ställa 120 strategiska frågor så anser inte jag att det är till någon hjälp på något vis. Men det är helt min personliga åsikt.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

[citat=stefanerling@hotmail.com]Vilket program använder ni när ni skriver manus?[/citat]

Jag använder nu Movie Magic och är väldigt nöjd med det men tidigare använde jag notepad bara för att flöda mina ideer i mängd och kunna skriva massor utan att behöva tänka, plus att jag var då inte så data kunnig.

Det tog ett tag att läsa manual till programmet och slå upp en del ord och så, men det var det defintivt värt. Nu kan jag skriva fort med det. Men jag kan lika gärna om jag åker bort, skriva på ett notepad på min lap osv.

Huvudsaken är ju att man känner sig bekväm med sitt verktyg.

Alla hantverkre byter ju verktyg tills de hittat ett de passar ihop med.

Det viktiga är ju ändå att vänja sig att skriva massor och mängder.

Om man nu tänkt ha detta som yrke.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=stefanerling@hotmail.com]Vilket program använder ni när ni skriver manus?[/citat]

 

Än så länge använder jag Word, men det krånglar lite, vilket kanske beror på att jag inte är så insatt i hur det fungerar :/

 

Vilken program använder du själv när du skriver manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

I word är det bara att ställa tabbar så får man korrekt formatering. Det jag inte vet hur man gör i word är att fixa så att olika tabbar har olika högermarginaler också, eftersom det är olika stopp i högerkant beroende på vad man skriver.

 

Det som gör det underbart med final draft som jag då använder och har licens till är att man i stort sett enbart använder tab och return knapparna. Dubbelreturn gör att man får upp en lista med genvägar, trycker man då "T" så kommer man till transition direkt.

 

För länge sen så skrev jag också i word men lite krasslig formatering eftersom mina kunskaper var i nybörjarstadiet. Jag skrev bara sceneheadings, actiontext helt vanligt vänsterställt och repliker var centrerade. Detta gjorde att det åtminstone liknade ett manus och folk som läste klagade inte så mycket.

 

Men ett sådant manus läses in i formateringsprogrammen rätt bra ifall man på ett senare stadie tänkt att köpa ett sådant.

 

Men word är faktiskt några dollar dyrare än final draft om man kollar på amazon i alla fall. Dock så skiljer ju sig programmen markant.

 

Men om någon är en jävel på att programmera mjukvara så har jag ett förslag på utformning som skulle piska skiten ur de formateringsprogram som jag har stött på. Kanske inte med revisionegenskaper och sammankoppling till budgeteringsprogram, men som skaparverktyg och formateringsverktyg i alla fall.

 

Jag tror, helt appropå ingenting, att de flesta i Sverige använder Movie Magic. Inom TV världen är det i alla fall så. Och de som faktiskt försörjer sig på sitt manusförfattande som jag känner har både final draft och movie magic.

 

tjing,

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips är att avända papper och penna samt någon enkel notepad-liknande sak när du skriver manus. Få ner hela texten först, och renskriv i notepad. Skit i formateringsregler tills vidare. Jag upplever det som mycket lättare att formatera hela manuset när det är färdigt, om du t.ex. vill skicka runt det till folk för att få det producerat eller ska filma själv eller vad som helst. Formatering är inte viktigt förrän någon annan ska ta del av manuset. Och för formatering kan du ju använda vad som helst, t.ex. Word eller TextEdit eller Pages för att ge några exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett bra (det gör det jag behöver) manusskrivningsprogram som är opensource (dvs, gratis) heter Celtx och är riktigt trevligt. Bra om du vill vara laglig och snål på samma gång.

Kan hända att det innehåller lite buggar, har bara provat att skriva några sidor i det än så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då ska jag ladda ner och testa celtx, verkar vara en beta dock så det är bäst att man är försiktig.

 

Sophocles har jag testat demon på, men eftersom jag innehar licens till final draft så vill jag inte betala mer. Dessutom så är jag van vid final draft så min arbetshastighet när jag är i ett stim är betydligt högre. Och det är det som räknas för mig.

 

Men celtx verkar vara lite roligt med tanke på funktionen att peta in bilder och annat i vad jag tolkar som karaktärsbeskrivningar, så jag tittar vidare och kanske återkommer jag om jag vill uttrycka mig för eller emot.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag kollat första gången och känt på Celtx.

 

Mina kommentarer är som de är. Ni måste ha översyn med att jag är inkörd och klar i Final Draft, vilket gör att det är bökigt att lära om.

 

Programmet har liknande tab - return funktioner som final draft men saknar mycket av ett färdigt program i min mening. Får man kläm på det så kan det nog fungera.

 

Jag kikade snabbt i deras forum och såg att det är mycket arbete kvar innan de känner att de har sin version 1.0. Förslagen haglar i sådana mängder att jag inte orkade läsa många.

 

Men den har i nuläget ingen automatisering av "more" och "continued" när texten flödar över på sidan. Visst går det att göra manuellt, men då är det ingen vits med programet. Dessutom när man gör förändringar som påverkar textens position så kan dessa då hamna lite var som helst.

 

Jag hittade i min snabba genomgång ingen möjlighet att få till (V.O) (O.S) osv.. Utan fick skriva det manuellt, och då la den detta till namnet i den meny som skapades. Så om jag sen bara ville ha namnet så fick jag skriva det en gång till och sen ha olika versioner av namnet beroende på vad jag önskade för resultat.

 

FADE IN: som ska stå i vänsterkant i början av manus hade den ingen förståelse för utan tyckte det skulle vara sceneheading eller action text.

 

Scene Headingen var inte fullt så bra. Den skippade mellanrum och hade ingen automatisk funktion för att hoppa vidare till tidsangivelse.

 

Hittade heller inga möjligheter att på egen hand gå in och påverka programmet att bete sig så som jag önskar att det skulle göra. Kunde inte hitta några inställningar överhuvudtaget.

 

För mig är den i nuläget inget att ha men jag är nyfiken på hur det kommer att utvecklas. Att det inte kostar något är enormt bra och den kan säkert hjälpa många att få betydligt bättre formatering än vad de har idag.

 

Sen verkar den ha möjligheter att fungera som en produktionsbas för ett helt team online. Och här tror jag det finns enorma möjligheter för amatörer att hämta. Dock så har jag bara kikat på manusdelen.

 

Men att det dyker upp ett sådant här program tycker jag är bra. Om inte annat så kommer det tvinga final draft och movie magic att bli bättre. För hur ska de annars motivera sina priser om det finns något som är gratis.

 

Mycket möjligt att jag har missat saker, men då var det inte så enkelt som det borde vara för optimal skrivhastighet. Tanken är ju att man inte ska behöva ägna energi åt formateringen när man skriver.

 

Nu är det så sent så att jag har hunnit fylla 30.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst, word funkar, men det går 10 gånger snabbare med ett filmmanusprogram. Jag använder Final Draft, men man måste ju inte köpa ett sånt dyrt om man inte vill (även om det finns många asbra funktioner). Hollywood screenwriter är billigt, enkelt och smidigt. Jag skulle lugnt föredra det framför Word.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Caroline]Visst, word funkar, men det går 10 gånger snabbare med ett filmmanusprogram. Jag använder Final Draft, men man måste ju inte köpa ett sånt dyrt om man inte vill (även om det finns många asbra funktioner). Hollywood screenwriter är billigt, enkelt och smidigt. Jag skulle lugnt föredra det framför Word.[/citat]

 

Hur kommer det sig att du lägger så stora pengar på sånt? Jag frågar mig själv vad du får ut av det? Är du aktivt verksam inom filmbranschen? Får du nåt tillbaka ut av att betala för dessa manusprogram? Skriver du professionellt? Eller handlar det mer om en statusgrej ;) ? Själv vet jag inte ens vilket program jag använder, tror att det är Words. Det svåra är att komma på vad man ska skriva ner, och inte var man gör det. De flesta av mina idéer kommer inte längre än till skisstadiet i ett skrivhäfte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...