Gå till innehåll

Lite testanmering i lera


gorse

Recommended Posts

Jag kom på att jag aldrig visade min första trevande försök att leranimera. Inspirerad av några andras animeringar här på forumet gjordes lite enkla test med min gamla 600 Mhz Compaq deskpro, en Trust lowend webkamera (en riktig skitkamera som ungarna fick när de sålde jultidningar), ett gratis capture-program från http://www.animateclay.com/ och lite modellera från lokala leksaksaffären.

 

Testfilmen har inget ljud, och jag bjuder på klaff-fel och avsaknad av handling. Men det är som sagt bara lite test. Redigeringen är gjord med avsomnade gratisprogrammet ABC-videoroll som jag laddade ner härom kvällen, så jag har noll koll hur man redigerar. Blandannat klurade jag inte ut hur man gör klipp i sekvenserna, så det är därför det är klaff-fel.

 

Det är en liten fågels tappra försök att fånga en liten mask och jga blev heller aldrig klar, så vi får aldrig veta hur det går.

 

http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/test.3gp

 

Kanske blev bilden lite liten, men jag hittade bara två lägen på renderingen, DVD-kvalite eller webb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för de glada tillropen. Kameran jag har saknar alla funktionenatt stänga av autojustering, tyvärr. Det renderade en hel del frustration eftersom var gång man trädde in handen i scenariot så justerade kameran ljuset och det det tog en stund att innan den justerade tillbaka när man tog bort handen. Naturligtvis landade inte justeringen på samma ställe. När jag sätter igång på riktigt tänkte jag använda en Logitech® QuickCam® Pro 4000 enligt inrådan från forumet på animateclay. Det är en dyr rackare, men jag får trösta mig med att om jag kroknar så har vi kvarterets häftigaste webcamera.

vad sägs om;

Videoupplösning: upp till 640×480 bildpunkter (VGA CCD)

Stillbildsupplösning: upp till 1280×960 bildpunkter

Bildrutehastighet: upp till 30 bilder per sekund (med rekommenderat system)

Högklassig VGA CCD-sensor, inbyggd mikrofon

 

Men nu skall jag inte filma med kameran utan bara ta stillbilder. Skulle någon ha förslag på nån annan kamera så är jag ett idel öra.

 

Också listade jag ut att Ikeas halogen läslampor verkar vara riktigt bra belysning för animering, som kostar billigt. Fast man får akta fingrarna för de blir tusan så heta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Oj, kom denna tråd till liv igen? Till leranimatören -> Figurerna är bara ungefär 3-5 cm höga, helt enkelt för att jag inte hade så mycket lera. Leran "försvann" från barnens leksakslåda och är vanlig leksakslera från leksaksaffären, den typen som är stänger i olika färger, monterad på bit kartong och lite transparant plast över. Rätt "oljig" i konstitensen. Det är ca 12 frams per sekund.

 

Ögonen är en kula av cernitlera som fått hål för att man skall kunna sticka in en nål för att justera läget. Runt hålet ritade jag iris med en tushpenna. Cernitleran är bränd i ugnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte så farligt. Varje "klipp" tog väl nån timme att göra, med omtagningar och allt. Så ett par förmiddagar totalt tog det väl. Det är ju ganska enkla figurer och som inte är så stora. Däremot tog det ett par dagar att göra lite enkla tester för att få en uppfattning hur mycket man skall röra på sakerna så de rör sig lagom fort. Men så fort man tränat lite så får man en rätt skaplig uppfattning hur mycket tid som flyter i filmen, och då går det fortare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]

 

Men nu skall jag inte filma med kameran utan bara ta stillbilder. Skulle någon ha förslag på nån annan kamera så är jag ett idel öra.

 

Också listade jag ut att Ikeas halogen läslampor verkar vara riktigt bra belysning för animering, som kostar billigt. Fast man får akta fingrarna för de blir tusan så heta.[/citat]

 

Jag brukar animera med min LOGITECH QUICKCAM COMMUNICATE STX

 

VGA-webbkamera för snabbmeddelanden och videosamtal.

Skarp upplösning på 640 × 480 bildpunkter och upp till 30 bildrutor per sekund.

Stillbilder i 1,3 megapixels upplösning (programinterpolerat).

Inbyggd, högklassig mikrofon för klart ljud.

Stöd för helskärmsvideo.

Intensivt blått sändningsljus.

Kompatibelt med alla stora snabbmeddelandefunktioner.

Ställbar stativklämma för platta skärmar.

USB-anslutning (version 1.1. och 2.0). Windows 98/Me/2000/XP-kompatibel.

Två års garanti.

Heltäckande produktsupport.

 

Den funkar riktigt bra, sen kan man redigera i windows movie maker.

är kan man också spela in ljud.

 

/P.S har du testat den där ikea lampan

 

Har du gjort någon mer, gör en tråd och lägg ut den!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]

 

Ögonen är en kula av cernitlera som fått hål för att man skall kunna sticka in en nål för att justera läget. Runt hålet ritade jag iris med en tushpenna. Cernitleran är bränd i ugnen.[/citat]

 

Jag gör också ögonen i cernit lera men ritar inte irisen med turs penna.

 

kanske bra idé faktist.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tänkte använda vanliga runda pärlor men jag var lite lat för att gå till affären, så det blev cernitlera. Pärlor har för det mesta redan hål och det är ingen konst att hitta två som är lika stora. Faktisk, hela påsen har pärlor som är lika stora. Det är lite svårare att göra ögonglober som är lika stora. Däremot har man förmånen att själv välja exakt storlek, gämfört med pärlor som bara har den storlek som i påsen. Jag ritade iris efter de härdat genom att sätta filtspetsen på hålet och snurra pennan lite. Då blev iris runt och båda bliv lika stora. Det är egentligen inte så petigt. Då hade jag mer problem med att ögonen rullar iväg på bordet, tappas på golver och försvinner, eller att jag blandar ihop de olika figurerna ögon. Det är retligt. Så tomma öppna tändstickaskar med namn på att lägga grejorna i är bra. En annan retsamt problem är att jag glömmer prylar i bild. Det gäller att hålla ordning.

 

Javisst har jag testat ikealampan. Den hör till mitt skrivbords standardutrustning när jag gör räkningarna. Jag behövde inte köpa någon särkillt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, det är är inte så många rutor, egentligen. Först ruta utan fågel, sen en där jag skuggar med handen, en ruta där fågeln hänger i ståltråd. Till sist en ruta där fågeln sitter där den skall. Det syns faktiskt om man kollar noga. I lite skarpare läge skulle jag sudda bort ståltråden med photoshop, men nu struntade jag i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...