Gå till innehåll

Hur blir man "viral"?


Golho

Recommended Posts

Många gånger när jag är inne på Youtube kan jag undra hur vissa filmklipp, som innehåller det mest absurda, har massvis med visningar. De brukar ju även ha ungefär lika många tumma upp som tumme ner. Samtidigt så brukar jag även studera lite ibland varför vissa filmklipp från en viss kanal får mer visningar än andra. I väldigt många fall så är det klart och tydligt hur statistiken är för de riktigt stora kanalerna. En BTS kan aldrig få så många visningar som en Parodi kan. Och om man tar en titt förbi filmerna som man hittar under "I blickfånget", som jag tror endast finns på Youtube-appen i iOS, så kan det komma upp massa slumpvisa klipp, vissa från stora kanaler av blandad stil, många ggr FPS-kanaler, men ibland så har jag halkat in på vloggar som inte haft mer än 1600 visningar, vilket är roligt.

 

Det finns alltså knep för att få flera visningar på sina filmklipp, förutom att publicera dem på diverse forum. Men hur ska man gå till väga när man lägger ut sina filmer på Youtube? Hur stor betydelse har tagsen, thumbnailen och titeln? Nu snackar vi inte bara kortfilmer, utan allt möjligt som folk kan finna intresse av att kolla på. Kan man försöka sprida dem på Facebook, och hur får man filmen att nå ut till fler än de vänner man har på Facebook?

 

Och även om massa visningar känns bra för självförtroendet får man ju tänka på vad man faktiskt vill. Man vill ju ha många som följer en och kollar på alla filmer man lägger ut. Kan man då kanske lägga ut taktiska klipp som gjorts speciellt för att dra till sig tittare till just den videon?

 

Dela mer er era erfarenheter, tankar, åsikter och spekulationer. Jag har själv en del tankar som jag fått över åren man surfat på Youtube och skulle gärna vilja diskutera dem med några andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att en video ska bli viral på riktigt krävs att den sprids väldigt mycket på kort tid. Sidor som exempelvis reddit är väldigt bra på det. Och när en video blir populär på en stor sida så hänger ofta många andra stora sidor på. Men för att en video ska spridas så måste den ha ett viralt värde. Ofta är det videor med sånt som folk inte har sett tidigare som blir virala men även videos som man tycker att det redan finns hundratals av. Och nuförtiden så är det mesta redan gjort så man får försöka tänka innovativt med det som redan finns. Ibland måste man anpassa videon för att den ska få ett mer viralt värde. Saker som är populära på internet brukar ofta gå hem, typ katter och bebisar.

Det handlar mycket om timing och formulering om en video ska gå bra på exempelvis reddit. Är det dock en video som har väldigt högt viralt värde så brukar det ofta gå bra ändå.

 

För att dela med mig av egna erfarenheter så kan jag ju dra exemplet om 8-bit trip. Jag känner han som gjort den och följde den ända från uppladdningsdagen. De första dagarna fick den bara några hundra views. Sen började den delas och några dagar senare hade den över en miljon views. Han som gjort den gjorde inte några större ansträngningar för att sprida den utan det skötte sig själv eftersom att den har ett ganska stort viralt värde. Den var något som inte hade gjorts förut och den hade med gamla tv-spelsreferenser.

 

Känns som jag talar i nattmössan nu med "viralt värde" och skit men jag vet inte hur jag ska formulera mig. Borde lägga mig istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag satte ordet viral mellan citationstecken, för det jag menade mer eller mindre, var att bli uppmärksammad till en högre nivå än tidigare, ungefär. Om man ska satsa på att bli viral och fortsätta att få tittare på det sättet så kan man kanske inte precis göra det man vill. Jag tänkte mig helt enkelt lite mer hur man blir "sverige-viral" så att säga då, och få tittare att få upp intresse för just det man specialiserar sig på. Det måste ju inte alltid vara så att man ska leverera det tittarna vill se, utan övertyga dem att det man har att visa är värt att kolla på. Vi kan ta något exempel.

 

Rackartygarna, uppkörningen:

 

Om vi säger att det jag tänkt satsa på med min kanal sen, är kortfilm av genren humor, lite som Tramsgänget; TRAMSGÄNGET - YouTube

Hur ska jag gå till väga för att få ut videon till de som faktiskt är intresserade av genren och vill se mer av just de filmerna jag gör, än att man lyckas med en "one hit"-are.

Ibland även så kan nog vissa filmklipp nå otroliga höjder av visningar, men responsen från tittarna är negativ. Kanske för att de blivit lurade på att det skulle vara något som de gillade. Detta vill man ju inte som passionerad filmskapare, skulle inte jag tro iaf. Det finns ju knep för att få fler som intresserar sig för filmklippen. Men det kan kännas som man går ner på Aftonbladets nivå och får man några prenumeranter utav det?

 

Alltså, det jag funderar lite på är;

 

För att komma igång med en kanal, och få många tittare så fort som möjligt, vad tror ni man ska satsa på?

Hur gör man för att nå så många som möjligt som faktiskt skulle tycka om ens filmer väldigt mycket?

 

(Förresten, jag kommer jag även ihåg när "8-Bit Trip" faktiskt växte från att ha några tusen visningar, till miljoner. Rymdreglage har inte lyckats slå igen så stort som deras stora hit gjorde, utan har stannat under miljonsträcket på alla andra filmer. De kan ju ha att göra med att den var en engångsföreteelse, och att försöka slå igen är svårt med samma typ av videos.)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att komma igång med en kanal, och få många tittare så fort som möjligt, vad tror ni man ska satsa på?

Hur gör man för att nå så många som möjligt som faktiskt skulle tycka om ens filmer väldigt mycket?

 

(Förresten, jag kommer jag även ihåg när "8-Bit Trip" faktiskt växte från att ha några tusen visningar, till miljoner. Rymdreglage har inte lyckats slå igen så stort som deras stora hit gjorde, utan har stannat under miljonsträcket på alla andra filmer. De kan ju ha att göra med att den var en engångsföreteelse, och att försöka slå igen är svårt med samma typ av videos.)

 

Man kan ju testa att använda exempelvis Facebook-annonser. Jag tror dom går att rikta ganska bra mot den målgrupp man vill. Om man lyckas få många likes på sin facebook-sida så är det iaf en bra början för att få fler views på varje video man lägger upp.

 

Sen om man vill att någon ska följa en och fortsätta kolla på ens videor så handlar det ju mycket om att göra bra material. Det finns ju hundratals p12'or som försöker ta efter rackartygarna, men rackartygarna är ju faktiskt duktiga och producerar bra videor (emellanåt) som är värda att titta på. Kolla på Crazy Pictures t ex, dom gör ju bra kortfilmer och får views därefter.

 

Vi får se hur det går med 8-bit trip 2 sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju testa att använda exempelvis Facebook-annonser. Jag tror dom går att rikta ganska bra mot den målgrupp man vill. Om man lyckas få många likes på sin facebook-sida så är det iaf en bra början för att få fler views på varje video man lägger upp.

 

Sen om man vill att någon ska följa en och fortsätta kolla på ens videor så handlar det ju mycket om att göra bra material. Det finns ju hundratals p12'or som försöker ta efter rackartygarna, men rackartygarna är ju faktiskt duktiga och producerar bra videor (emellanåt) som är värda att titta på. Kolla på Crazy Pictures t ex, dom gör ju bra kortfilmer och får views därefter.

 

Vi får se hur det går med 8-bit trip 2 sen.

Då köper man alltså en plats att annonsera på, på Facebook? Får man utdelning av det tror du?

 

Jo, det jag har också tänkt på stundtals gånger. Folk lägger upp det mest dumma, som ska platsa in lite i vad skulle kunna gå viralt, men det är inte bra gjort eller gjort med omtanke. Jag tänkte länka Crazy också, men de ligger under kategorin professionell enligt mig. Men jag vet ju att det finns massvis med kanaler på internet som har talangfulla människor, och där kommentarerna består av "You're much better then (), I can't understand why you aren't famous", men de som driver kanalerna vet inte hur de ska gå till väga för att få dem där flertalet visningar som de saknar. Helt enkelt så är det inte de som lägger ner mest tid på sina klipp som får mest tittare nu för tiden, men om man inte riktar sig till en gigantiskt publik, stämmer det att bättre material håller i längden.

 

Aa, hörde att de nu ska börja med en tvåa, ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oller Visuals:

 

Ja, det var sånt jag tänkte på. Till exempel så är ju RWJ praktexemplaret på felledande rubriker á la Aftonbladet. Och hans material är ju ren skit också. Men om man gillar det man gör, så vill man ju ha tittare som även gillar att titta på det man gör. Då kan väl felledande rubriker vara något negativt.

 

Men tycker ni det är något fel på att använda lite felledande rubriker för att få fler tittare? Man kanske anses som "billig", eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man ser till just komedi så är det ju något som har ganska stort kommersiellt värde. Och det är väl det som "viral" handlar om på sätt och vis, att göra saker som är nya, men ändå kommersiellt intressanta. Dock, återigen till komedi så är det ju något som engagerat oss sedan urminnes tider, och även om den "stora" publiken är den minst lojala, så är det också den som är lättaste att nå ut till "per gång", men också bland de svåraste att få tillbaks. Då det är så pass stor konkurrens i det "facket" så att säga.

 

Det jag menar är, att även om en video fullständigt exploderar i tittare, så gäller det ha något speciellt som lockar folk tillbaks, det är sällan kanaler har fler videos som rent av exploderar rent kommersiellt. Utan de värvar en lite mindre grupp lojala tittare genom varje video. Istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror ni överanalyserar det här, för ett få många visningar behöver man bara göra sådant som folk vill se. Till exempel så gjorde jag en kortfilm 2010 som hette "Teleported into Minecraft" såklart baserad på spelet Minecraft. I början fick den knappt några visningar alls men nu har det över en miljon. Den kortfilmen är inte särskilt bra alls, den har väldigt många dislikes men jag får ändå in runt en tusenlapp i månaden med reklamintäkter från den. Sen har jag gjort en serie med kortfilmer i samma tema, fast de är av mycket högre kvalité rent produktionsmässigt. Alla dessa har runt 100.000 visningar.

 

Det är ingen vetenskap, man måste bara göra sådant som är relevant.

 

http://i.imgur.com/7ghDQ.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Det mesta har redan sagts här men trots det så undrar även jag ännu ett varv om syftet är att få många tittare eller att göra något bra som många gärna tittar på och var går gränsen, speciellt intressant är det förstås då klipp med många tittare kan generera pengar till upphovsmakaren (likt för Eric) osv.

 

Intressant litet radioreportage: Veckans näthit: brösten som slog ut ett nätsamhälle - Alltid Nyheter

Mer om samma sak: Teknikkaos och bröstfixering - Medierna

 

 

Ta t.ex. Chuck Testas reklamfilm, med stor sannolikhet gjord för amerikansk lokalreklam:

Det vore intressant med en uppföljning och se vad uppmärksamheten lett till i hans fall. Jag kan se varför Chuck lyckats då filmen är helt lysande samtidigt som det är svårt att se hur han lyckades få den sprid initialt.

 

För några år sedan kom både Whats in the Box:

och Panic Attack:

Både rönte uppmärksamhet bland producenter och filmskapare i den amerikanska filmindustrin. Googla artiklar ang dessa två videor, finns rätt mycket skrivet om dem, var bland annat tal om att båda dessa kreatörer skulle få göra rätt stora filmer over there.

 

Både dessa två ovanstående filmer blev spridda med stor sannolikhet beroende på att de var snyggt genomförda. Tar vi dock Crazy Pictures så har deras Övertidskrig och Miljön trots en bra kanal än så länge genererat färre tittar på samma tid som t.ex. Negerboll även om jag misstänker att just Övertidskrig och Miljön kanske rent tekniskt på sikt innebär minst lika stora fördelar för dem då det påvisar väldigt mycket av deras filmtekniska och innovativa kompetens.

 

Övertidskrig:

Miljön:

Negerboll:

 

Anledningen torde dock vara given, d.v.s. namnet Negerboll lockar mer (relevans?).

På samma sätt ar iaf följande film fått många tittare; Portal

Enormt skickligt genomförd samtidigt som namnet på filmen drar per automatik.

 

Även Rebecca black, Die Antwoord, Justin Bieber och Lonely Island m.m. lyckas med bra genomförande d.v.s. man stannar kvar ett tag och tittar, vilket torde vara viktigare än att endast klicka på klippet.

 

Någon slags halvdan kontenta. Stick ut, antingen genom att göra det riktigt djävla bra eller underhållande. Locka med lättsålda koncept d.v.s. sex eller redan etablerade varumärken så som t.ex. Portal.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta t.ex. Chuck Testas reklamfilm, med stor sannolikhet gjord för amerikansk lokalreklam:

Det vore intressant med en uppföljning och se vad uppmärksamheten lett till i hans fall. Jag kan se varför Chuck lyckats då filmen är helt lysande samtidigt som det är svårt att se hur han lyckades få den sprid initialt.

 

Vill bara påpeka att Chuck Testas video var gjord av Rhett & Link i deras program där de gör såna "lokalreklamer" som sedan blir virala på youtube. De har gjort flera stycken, sök efter rhett and link commercial kings.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Okej, ni har gett lite mer material att lägga på bordet och det går upp lite mer ljus i huvudet på mig just nu.

 

Eric, jag tror också att man helt enkelt bara klickar på det som intresserar en mest, men detta kräver ju att man anpassar sitt material mycket också. Jag är inte dum och tror att jag ska göra sånt människor inte uppskattar, men det går ju såklart att skapa sånt som är nytt och intresserar. För nu när du snackar om hur man ska ge folket vad de vill, så handlar det mest om att göra sånt de känner igen. Detta är väl anledningen till den stora upplagan med videoklipp som faktiskt handlar om Minecraft. Ärligt talat tycker jag det är riktigt tråkigt att behöva använda sig av kända varumärken eller liknande för att få uppmärksamhet. Det genererar bara att saker och ting upprepas om och om igen, vilket internet består till typ 50% av; upprepning. Folk tar något som alla känner till och försöker göra något roligt av det. Det är ju detta Parodies oftast står för. Självklart så kan man vara innovativ även om man kopierar delar som andra skapar, men i internet-världen tycker jag det är sällsynt.

 

Det jag försöker få ut av tråden är mer hur man etablerar sig med något helt okänt. Hur man liksom övertygar den potentiella tittaren att det du kan se bara genom att klicka är riktigt bra. Där känns det som man behöver verkligen locka med namn och thumbnail, faktiskt. Och nu snackar jag mer om hur man lockar med vissa ord som Peus beskrev med exemplet "Negerboll". Jag tänkte lite på det när jag skrev rubriken för denna tråd tex. Genom att skriva "Hur man blir", så kan väl det låta som jag sitter med det hemliga facitet i handen och delar nu ut det exklusivt på Voodoo( :P ) och även ordet viral klingar ju rätt bra tycker man.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...