Jump to content

Golho

Members
  • Posts

    41
  • Joined

Personlig information

  • Name
    Olov

Filmskapande

  • Gear
    Zoom H1
    Sony Vegas Platinum Home Edition

Golho's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Jag tänkte mer vad som är vanligt inom kretsar i Hollywood mer eller mindre. Jag fotar mycket själv både stillbilder och film så jag vet hur det fungerar med olika brännvidder, men jag tänkte om det var hyfsat allmänt känt om det finns några standarder inom filmografi som kanske utmärker sig.
  2. Hejsan! Jag sitter och redigerar lite stillbilder och försöker få till lite cinematiska filter i photoshop. Om man får till det bra kan det nog se ut lite såhär: Favorite Things | Flickr - Photo Sharing! Men en sak som slog mig är valet av brännvidd i långfilmer. Jag filmer en del på fritiden och vet att vissa brännvidder inte är särskilt snygga och ger inte den här känslan av professionellt fotoarbete. Vanligtvis så brukar man sällan ändra på brännvidden under ett klipp, alltså att zooma - det har jag fått lära mig, och märkt av dessutom(såklart förekommer det ibland). Men vilka brännvidder kör man normalt sett med i en professionell långfilmsproduktion, tex en blockbuster-action. Är det skillnad mellan genrer, brukar regissörer eller fotografer förälska sig i en viss brännvidd eller går man mest efter vad som passar bäst i sammanhanget? Kan dessutom passa på att fråga vilket märke som är vanligt på objektiv. Vad brukar det vara för sorts objektiv som används etc?
  3. Haha! Jag har sett en hel del Hitler Rant Parodies genom tiderna, men det där var den första med en sjungande Hitler.
  4. Härlig lite nördig vlogg. Jag fattar upplägget direkt, vilket är riktigt bra(man kan väl beskriva det som ett kvalitetsgodkänd utplock från reddit?). Det finns flertalet liknande vloggar som jag bara smått känner till, som till exempel Mikes vSauce(du hänvisade till honom i slutet), men det känns ändå som du kan nischa dig lite mer och därmed kanske bli en kanal svenskar känner sig mer hemma att kolla på. Ta kanske med mer material som kan vara extra intressant för en svensk, som exempel. Sen måste jag komplimera den rena videon. Det är så enkelt det kan bli; du står framför kameran med ett vitt lakan i bakgrunden. Men det känns också lite tomt. Jag kan tycka man antingen ska använda sig av blandade miljöer när man gör dessa typer av videos, eller kanske använda sig av mer grafik.
  5. Aha! Jag får även ut riktigt låg ljudnivå. Måste göra ett test då, så får man se om det kan bli nå bättre.
  6. Jag gillade den. Det var inte någon tung handling, vilket passar riktigt bra för en kortfilm på den längden och det var bra kvalitet på både bild, ljud och klippning(introt med musiken i börjar gillades). Men det känns som man skulle varit lite mer kritik till personernas agerande. Några scener, som till exempel i början när "Snobben"(man kan ju inte beskriva honom som en snobb dock, enligt mig) går förbi luffaren. Helt plötsligt står det en person framför en luffare och man vet inte vem han är eller kom ifrån. Sen scenen i tunnelbanan, helt plötsligt dyker luffaren upp där och börjar skriva i hans pärm och snobben reagerar inte så aggressivt som egentligen var meningen. Hur reagerar man om man ser någon räcka över en sin plånbok? Man tror väl direkt att personen lyckats komma ner i ens ficka och ta den, vilket jag inte tyckte snobben reagera på. Motiveringen till varför han sedan ska leta redan på luffaren skulle ju framgå bättre om han hade skrikit elaka saker till honom tidigare, han kände alltså inte ångest för att han inte gav så mycket pengar tilhonom, utan för att han var respektlös mot honom. Vilket skulle väldigt fint visa att luffaren är lika mycket människa han med känslor. Vad kan du berätta om produktionen, för det var ju som sagt bra kvalitet och intressanta platser.
  7. Okej, ni har gett lite mer material att lägga på bordet och det går upp lite mer ljus i huvudet på mig just nu. Eric, jag tror också att man helt enkelt bara klickar på det som intresserar en mest, men detta kräver ju att man anpassar sitt material mycket också. Jag är inte dum och tror att jag ska göra sånt människor inte uppskattar, men det går ju såklart att skapa sånt som är nytt och intresserar. För nu när du snackar om hur man ska ge folket vad de vill, så handlar det mest om att göra sånt de känner igen. Detta är väl anledningen till den stora upplagan med videoklipp som faktiskt handlar om Minecraft. Ärligt talat tycker jag det är riktigt tråkigt att behöva använda sig av kända varumärken eller liknande för att få uppmärksamhet. Det genererar bara att saker och ting upprepas om och om igen, vilket internet består till typ 50% av; upprepning. Folk tar något som alla känner till och försöker göra något roligt av det. Det är ju detta Parodies oftast står för. Självklart så kan man vara innovativ även om man kopierar delar som andra skapar, men i internet-världen tycker jag det är sällsynt. Det jag försöker få ut av tråden är mer hur man etablerar sig med något helt okänt. Hur man liksom övertygar den potentiella tittaren att det du kan se bara genom att klicka är riktigt bra. Där känns det som man behöver verkligen locka med namn och thumbnail, faktiskt. Och nu snackar jag mer om hur man lockar med vissa ord som Peus beskrev med exemplet "Negerboll". Jag tänkte lite på det när jag skrev rubriken för denna tråd tex. Genom att skriva "Hur man blir", så kan väl det låta som jag sitter med det hemliga facitet i handen och delar nu ut det exklusivt på Voodoo( :P ) och även ordet viral klingar ju rätt bra tycker man.
  8. Oller Visuals: Ja, det var sånt jag tänkte på. Till exempel så är ju RWJ praktexemplaret på felledande rubriker á la Aftonbladet. Och hans material är ju ren skit också. Men om man gillar det man gör, så vill man ju ha tittare som även gillar att titta på det man gör. Då kan väl felledande rubriker vara något negativt. Men tycker ni det är något fel på att använda lite felledande rubriker för att få fler tittare? Man kanske anses som "billig", eller?
  9. Jag undrar också lite vad mixern gör för syfte under en inspelning. Lagras ljudet normalt hos kameran eller använder man något annat lagringsmedium? Och används mixern till något mer än att justera ljudnivåer? Kan de ändra vilka frekvenser som ska lagras tex osv? Annars har jag trott att ljudteknikern som står vid mixern har haft mycket mer att hålla koll på än vad som egentligen stämmer. :)
  10. Jag har en H4n, vilket jag anänder i kombination med en shotgun-mikrofon. Jag använder den för att kunna styra ljudnivåer och i allmänhet ha bättre komtroll över ljudet. Den har även en stereo-mikrofon som fungerar lite som en diktafon. Så, man kan nog säga att det är både en mikrofon och en mixer(då den kan ta emot flera kanaler samtidigt). Om du vill veta mer om vad Zoom H4n har för funktioner så kan du nog hitta den mesta informationen på deras site.
  11. Då köper man alltså en plats att annonsera på, på Facebook? Får man utdelning av det tror du? Jo, det jag har också tänkt på stundtals gånger. Folk lägger upp det mest dumma, som ska platsa in lite i vad skulle kunna gå viralt, men det är inte bra gjort eller gjort med omtanke. Jag tänkte länka Crazy också, men de ligger under kategorin professionell enligt mig. Men jag vet ju att det finns massvis med kanaler på internet som har talangfulla människor, och där kommentarerna består av "You're much better then (), I can't understand why you aren't famous", men de som driver kanalerna vet inte hur de ska gå till väga för att få dem där flertalet visningar som de saknar. Helt enkelt så är det inte de som lägger ner mest tid på sina klipp som får mest tittare nu för tiden, men om man inte riktar sig till en gigantiskt publik, stämmer det att bättre material håller i längden. Aa, hörde att de nu ska börja med en tvåa, ja.
  12. Jag satte ordet viral mellan citationstecken, för det jag menade mer eller mindre, var att bli uppmärksammad till en högre nivå än tidigare, ungefär. Om man ska satsa på att bli viral och fortsätta att få tittare på det sättet så kan man kanske inte precis göra det man vill. Jag tänkte mig helt enkelt lite mer hur man blir "sverige-viral" så att säga då, och få tittare att få upp intresse för just det man specialiserar sig på. Det måste ju inte alltid vara så att man ska leverera det tittarna vill se, utan övertyga dem att det man har att visa är värt att kolla på. Vi kan ta något exempel. Rackartygarna, uppkörningen: Om vi säger att det jag tänkt satsa på med min kanal sen, är kortfilm av genren humor, lite som Tramsgänget; TRAMSGÄNGET - YouTube Hur ska jag gå till väga för att få ut videon till de som faktiskt är intresserade av genren och vill se mer av just de filmerna jag gör, än att man lyckas med en "one hit"-are. Ibland även så kan nog vissa filmklipp nå otroliga höjder av visningar, men responsen från tittarna är negativ. Kanske för att de blivit lurade på att det skulle vara något som de gillade. Detta vill man ju inte som passionerad filmskapare, skulle inte jag tro iaf. Det finns ju knep för att få fler som intresserar sig för filmklippen. Men det kan kännas som man går ner på Aftonbladets nivå och får man några prenumeranter utav det? Alltså, det jag funderar lite på är; För att komma igång med en kanal, och få många tittare så fort som möjligt, vad tror ni man ska satsa på? Hur gör man för att nå så många som möjligt som faktiskt skulle tycka om ens filmer väldigt mycket? (Förresten, jag kommer jag även ihåg när "8-Bit Trip" faktiskt växte från att ha några tusen visningar, till miljoner. Rymdreglage har inte lyckats slå igen så stort som deras stora hit gjorde, utan har stannat under miljonsträcket på alla andra filmer. De kan ju ha att göra med att den var en engångsföreteelse, och att försöka slå igen är svårt med samma typ av videos.)
  13. Många gånger när jag är inne på Youtube kan jag undra hur vissa filmklipp, som innehåller det mest absurda, har massvis med visningar. De brukar ju även ha ungefär lika många tumma upp som tumme ner. Samtidigt så brukar jag även studera lite ibland varför vissa filmklipp från en viss kanal får mer visningar än andra. I väldigt många fall så är det klart och tydligt hur statistiken är för de riktigt stora kanalerna. En BTS kan aldrig få så många visningar som en Parodi kan. Och om man tar en titt förbi filmerna som man hittar under "I blickfånget", som jag tror endast finns på Youtube-appen i iOS, så kan det komma upp massa slumpvisa klipp, vissa från stora kanaler av blandad stil, många ggr FPS-kanaler, men ibland så har jag halkat in på vloggar som inte haft mer än 1600 visningar, vilket är roligt. Det finns alltså knep för att få flera visningar på sina filmklipp, förutom att publicera dem på diverse forum. Men hur ska man gå till väga när man lägger ut sina filmer på Youtube? Hur stor betydelse har tagsen, thumbnailen och titeln? Nu snackar vi inte bara kortfilmer, utan allt möjligt som folk kan finna intresse av att kolla på. Kan man försöka sprida dem på Facebook, och hur får man filmen att nå ut till fler än de vänner man har på Facebook? Och även om massa visningar känns bra för självförtroendet får man ju tänka på vad man faktiskt vill. Man vill ju ha många som följer en och kollar på alla filmer man lägger ut. Kan man då kanske lägga ut taktiska klipp som gjorts speciellt för att dra till sig tittare till just den videon? Dela mer er era erfarenheter, tankar, åsikter och spekulationer. Jag har själv en del tankar som jag fått över åren man surfat på Youtube och skulle gärna vilja diskutera dem med några andra.
  14. Jäklar vilket liv det kunde bli om en liten kortfilm. Allt som Brutalfilmz vill ha verkar det som, är ju tittare. För de verkar ju inte vilja ha kritik i alla fall. ;)
  15. Det såg och kändes riktigt bra. I början så fanns verkligen känslan av att filmklippet var direkt från kameran och oredigerade. Dock så tyckte jag att det försvann sen vartefter. Det skulle ju vara prima om det fanns lite bättre motivering till varför man egentligen får se videomaterial från när Nina försvinner och frammåt, för jag tror inte de är fokuserade längre på att fullfölja arbetet med dokumentären efter att det skedde. Jag skulle rätt accepterat om kameran ramlade i golvet under någon inspelning så att den slår på sig själv utan förvarning, för då skulle det vara förklarligt varför man får se allting.
×
×
  • Create New...