Gå till innehåll

Hyresgästen , en kortfilm producerad juni 2012.


Brutalfilmz

Recommended Posts

Titel, Hyresgästen (The Tenant)

Inspelad i Osby,skåne, sverige.

Filmed in Osby, Skåne, Sweden

 

9 min lång.

 

Regisserad och Producerad av Zoran Stankovic och Magnus Bergman.

Medverkande Zoran Stankovic och Magnus Bergman.

Ijud och Musik Magnus Bergman.

 

Directed & Produced 2012 by Zoran Stankovic and Magnus Bergman.

Starring Zoran Stankovic and Magnus Bergman.

Audio & music Magnus Bergman & Thomas Bergman

 

Handling.... Du kan stoppa fiction när du vill men du kan inte stänga av verkligheten, eftersom den finns bland oss dagligen ...

Story.....You can stop fiction whenever you want but you can not turn off the reality because it exists among us daily.......

 

[video=youtube_share;ptS4-BmwPio]

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag såg hälften innan jag gav upp tyvärr. Kan bero på trötthet men det kändes inte som den hade kommit någonstans efter nästan 4:30 in i filmen. Foto var ju inget jättespeciellt, ljudet var väl vanliga kameraljudet (?) och musiken kändes inte särskilt motiverad. Jag har inget emot filmer som saknar "super-teknik" men i sådana fall måste resten av filmen vara något extra. Helst ska man ju ha allt. Men här kändes det inte som ni ens hade etablerat någon huvudkonflikt efter hälften och då ska man åtminstone nått en vändpunkt och en konflikt. Jag föreslår en rejäl nedklippning och sedan lägga upp den på nytt så kanske jag ser andra halvan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja.

Jag kände samma sak som Quantum, efter halva filmen hade knappt nånting hänt så jag var nära på att stänga av, men jag kollade vidare bara för att jag själv vet hur det kan vara, man kanske har en poäng i slutet som "förklarar" allt på ett så jävla bra sätt att publiken verkligen går miste om något när de inte ser hela.

 

Att korsklippa som ni gjort mellan mannen i trapphuset och mannen i bilen, det är ingen dum idé. Det kan ställa frågor och öka intresset. Men det pågår i två minuter. Gå, bil, gå, bil.

Sen har ni en minut till där snubben går från bilen till lägenheten. När han väl kommer upp i lägenheten tillbringar vi nästan en minut till med honom när han packar upp. Nu är vi nästan uppe i fyra minuter, och egentligen har ingenting hänt förutom att en "mystisk" person går genom gångar och andas lite freaky, samt att en snubbe har kommit fram till en lägenhet.

Och ni filmar bara den ena karaktärens underkropp, ger det verkligen någonting? Jag menar, twisten ligger ju inte i att han ser ut på något speciellt sätt... Kanske ser han riktigt jävla läbbig ut och då kanske man funderar på vad som ska hända snubben i bilen om han ev springer på den här galningen.

 

Idén med att en hyresvärd dödar hyresgäster: awesome. Lite splatter på det och jag tror att ni har nånting.

Men när det tar sex minuter och tjugo sekunder, av typ åtta minuter, innan någonting egentligen händer så tycker jag att man måste fundera på hur man kan göra det mer effektivt.

 

Sen måste jag säga att jag tycker att musiken bitvis är riktigt bra och passar väl in i det suggestiva ni försöker åstadkomma, men på något sätt tycker jag att musiken liksom tar slut när den egentligen borde trappas upp eller fortsätta tugga. Ibland kände jag att ni hade "shit, nu jävlar händer det grejer"-moment, men då klipper ni bort, i både musik och bild. Det gör på något sätt att stämningen/spänningen dör av.

 

Hoppas man får se fler av era filmer. Kör hårt och leta efter kärnan i vad ni vill berätta så kommer säkert nästa bli kanon.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag såg hälften innan jag gav upp tyvärr. Kan bero på trötthet men det kändes inte som den hade kommit någonstans efter nästan 4:30 in i filmen. Foto var ju inget jättespeciellt, ljudet var väl vanliga kameraljudet (?) och musiken kändes inte särskilt motiverad. Jag har inget emot filmer som saknar "super-teknik" men i sådana fall måste resten av filmen vara något extra. Helst ska man ju ha allt. Men här kändes det inte som ni ens hade etablerat någon huvudkonflikt efter hälften och då ska man åtminstone nått en vändpunkt och en konflikt. Jag föreslår en rejäl nedklippning och sedan lägga upp den på nytt så kanske jag ser andra halvan.

 

Med tanke på tidpunkten på dygnet då denna film har betraktats/kritiserats så bör det ha berott på trötthet när vederbörande gav upp efter de så kallade nästan 4:30:D

 

Mvh Brutalfilmz

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på tidpunkten på dygnet då denna film har betraktats/kritiserats så bör det ha berott på trötthet när vederbörande gav upp efter de så kallade nästan 4:30:D

 

Mvh Brutalfilmz

 

Nu är klockan bara 1:50 nu när jag börjar skriva, är du nöjd då? Jag såg tre kortfilmer efter denna samma kväll och gav inte upp på någon av de andra förutom er. Denna film höll helt enkelt ingen standard. Gör om och gör rätt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på tidpunkten på dygnet då denna film har betraktats/kritiserats så bör det ha berott på trötthet när vederbörande gav upp efter de så kallade nästan 4:30:D

 

Mvh Brutalfilmz

 

Ärligt talat. Om det är så ni tänker svara på kritik så är det dumt att be om bedömningar, eller överhuvudtaget lägga upp det här.

 

Jag säger som de andra - filmen är alldeles för lång och händelsefattig. Med tanke på vad som händer i filmen så skulle den lika gärna kunnat vara 3 min lång, om ens det.

 

För att ge ett exempel, så behöver vi inte se hela sekvensen när han packar upp väskan. Det hade räckt med en kort inklippsbild där han öppnar väskan och tar ut tröjan, om ni ändå parallellklipper mellan mördaren och hyresgästen.

 

Istället för dessa segdragna klipp, när han går upp och ned i trappor och mördaren andas tungt, så skulle ni kunna fyllt det med händelser. Hyresgästen börjar ana att något är fel för att någon dörr står öppen när han kommer hem en dag, eller att någon har rotat igenom hans saker. Som det är nu så går han omkring och plötsligt får han ett slag i skallen. Ert argument för detta skulle kunna vara att ni vill skildra detta exakt som det skedde, men då kanske man får acceptera att historien inte gör sig så bra på film, och välja något annat. Det finns en anledning till att filmer är baserade på sanna historier, och inte tagna rakt av.

 

Sista scenen när man "får reda på" att det är hans hyresvärd som är mördaren känns inte heller så kraftfull och överraskande som jag tror att ni ville att den skulle vara. Vi har i princip ingen relation med någon av karaktärerna sedan innan och att det är hans hyresvärd är inte tillräckligt överraskande i sig för att vi ska få den där omtumlande känslan som ofta uppstår i twister i de filmer som har utfört det på ett bättre sätt. Jag har en känsla av att det var det ni ville uppnå.

 

Förutom de saker jag tagit upp så finns det massor med saker som brister i denna film. Foto, ljud, klippning (det värsta som finns är förhandsskapade klippeffekter som sveper över skärmen), berättarstruktur är några av de saker som är viktiga i skapandet av en film. Något kan brista, men när inget håller måttet så blir det för jobbigt att kolla på. Mitt tips till er är att gå igenom era manus mer, hitta en intressant historia och hitta vägar att göra den ännu mer intressant för tittarna. Samla på er tips om den tekniska biten av filmer, på internet eller genom erfarna filmskapare.

 

Jag förstår att det är en av era första filmer, men ta åt er av kritiken ni får, analysera filmer ni gjort och fortsätt jobba på, så kommer ni utvecklas och göra bättre filmer i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi tror att det är så med de flesta bra filmer som kanske är lite svåra att förstå, i början kanske man hatar dom men efter ett tag så inser man att det är verkligen en bra film.

 

 

Obs...det här är ingen film gjord efter filmskolans och konstens alla regler......vi valde att ha ett långsamt tempo filmen igenom och vi är helt klart nöjda med den.

 

Mvh Brutalfilmz

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi tror att det är så med de flesta bra filmer som kanske är lite svåra att förstå, i början kanske man hatar dom men efter ett tag så inser man att det är verkligen en bra film.

 

 

Obs...det här är ingen film gjord efter filmskolans och konstens alla regler......vi valde att ha ett långsamt tempo filmen igenom och vi är helt klart nöjda med den.

 

Mvh Brutalfilmz

 

Kul att ni är nöjda med den! Men inte en särskilt bra inställning när kritik efterfrågas. Den är inte svår att förstå enligt mig, den håller helt enkelt inte måttet. Jag har aldrig gjort radikala förändringar i mina åsikter kring filmer, jag vet vad jag tycker från början.

 

En film behöver inte vara gjord efter konstens alla regler för att vara bra och det är för att konstens så kallade regler inte är optimala. Idén med att undvika dessa regler är att man kanske åstadkommer något bättre. I detta fall tycker jag inte det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man måste göra reglerna till sina egna och inte förhålla sig till dom, spelar ingen roll om man dissar dom eller följer dom - problemet ligger i om man på ett tvunget sätt förhåller sig till dom. För att vara neggig - ni gör faktiskt det. Filmen följer normal dramaturgi i såväl handling som bilder som i klipp. Inget fel i det, men så är det.

 

Jag tycker mig ana den gamla klassikern man gör och som jag också gjorde. En snubbe går och det händer / kommer hända saker för honom. För mig som filmare och baserat på mina egna känslor är det stenklart vad han känner och varför osv när han går där, vad som kommer ske och etc. Min första film hade många moment med en snubbe som gick omkring.

Ni glömmer att visa _varför_ han går sådär, _vad_ han känner och så vidare. Sekvenserna måste laddas med någonting som gör att man förstår hans inre liv (eller kanske brist på inre liv?), att man förstår varför han blir tagen på sängen och överrumplad, vem den andre är (och om han är mystiskt och man inte skall få veta vem det är är detta faktiskt också något man måste få veta. Alltså - få veta att man inte skall få veta.)

 

Det behövs inte massvis med info och pekfingertjosan - men det behövs någonting som gör gåendet, stillaståendet relevant och som ställer detta i all form av kontrast till mordet.

 

Filmen har helt klart potential att lyckas med det och ärligt talat - ni vet vad det är för innehåll som finns där och som uppenbarligen inte lyckades förmedlas. Jag föreslår att ni helt enkelt gör 2 dagars extrafilmning nu på en gång. En dag planera vad, en dag skjuta det. Sen prova lägga in det och se om det kommer någon förändring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi tror att det är så med de flesta bra filmer som kanske är lite svåra att förstå, i början kanske man hatar dom men efter ett tag så inser man att det är verkligen en bra film.

 

 

Obs...det här är ingen film gjord efter filmskolans och konstens alla regler......vi valde att ha ett långsamt tempo filmen igenom och vi är helt klart nöjda med den.

 

Mvh Brutalfilmz

 

Nej. Filmen är inte bra. Den brister i allt. Det finns små ljuspunkter, men dessa blir aldrig mer än något som skulle möjligtvis kunna ha lite potential. Det är nivån ni når upp till i denna film. Storyn är inte ett dugg svår att förstå, så det är inte heller en faktor som gör filmen bättre. Den sjunker inte in i efterhand som ni påstår att den måste göra för att man ska tycka om den.

 

Ingen har sagt att filmen är bra, och det är inte för att vi alla bestämt oss för att gadda ihop oss emot er och säga att er film är dålig. Vi är inte heller ett gäng idioter som inte klarar av er fantastiska nivå av intelligens som ni valt att förmedla i er film. Vi säger som vi gör för att ni bad om ärlig kritik.

 

Filmen är inte bra. Inte det minsta. Ta kritiken ni har fått, analysera filmen tillsammans med kritiken, fortsätt träna och så kommer folk uppskatta era filmer, och i all ärlighet skriva upphöjande ord om den.

Länk till kommentar
Share on other sites

kollade in denna kortfilm och tycker att den är bra....håller med om att bild o ljud kanske ej är av bästa kvalitet men gillar klippen o mystiken samt musiken.

tror ni har blivit lite missuppfattade när det gäller kritiken...detta är ju en händelse ni skildrar och ej en film vilket ni gör bra.

betyg blir en 3 av 5.

good work...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror jag kollade i cirka 30 sekunder utan att börja spola och hoppa fram i filmen. Som övriga kommentarer lyder så håller jag med om att denna film inte håller måttet. Det är svårt att göra perfekta filmer när man inte är riktigt inne i branschen, tro mig jag vet. Men man måste göra sina fel innan man kan börja göra rätt. Ta åt er av kritiken, sätt er tillsammans och kolla på filmen och kom överens om det som ni kan göra bättre tills nästa gång, det är vad jag alltid gör.

 

Mvh Anton

Länk till kommentar
Share on other sites

kollade in denna kortfilm och tycker att den är bra....håller med om att bild o ljud kanske ej är av bästa kvalitet men gillar klippen o mystiken samt musiken.

tror ni har blivit lite missuppfattade när det gäller kritiken...detta är ju en händelse ni skildrar och ej en film vilket ni gör bra.

betyg blir en 3 av 5.

good work...

 

Tackar så mycket för betyget och det var skoj att du gillar den...sant som du säger att det har blivit en hel del missuppfattad kritik om denna film men alla får ju ha sin uppfattning.Mvh Brutalfilmz

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja.

Jag kände samma sak som Quantum, efter halva filmen hade knappt nånting hänt så jag var nära på att stänga av, men jag kollade vidare bara för att jag själv vet hur det kan vara, man kanske har en poäng i slutet som "förklarar" allt på ett så jävla bra sätt att publiken verkligen går miste om något när de inte ser hela.

 

Att korsklippa som ni gjort mellan mannen i trapphuset och mannen i bilen, det är ingen dum idé. Det kan ställa frågor och öka intresset. Men det pågår i två minuter. Gå, bil, gå, bil.

Sen har ni en minut till där snubben går från bilen till lägenheten. När han väl kommer upp i lägenheten tillbringar vi nästan en minut till med honom när han packar upp. Nu är vi nästan uppe i fyra minuter, och egentligen har ingenting hänt förutom att en "mystisk" person går genom gångar och andas lite freaky, samt att en snubbe har kommit fram till en lägenhet.

Och ni filmar bara den ena karaktärens underkropp, ger det verkligen någonting? Jag menar, twisten ligger ju inte i att han ser ut på något speciellt sätt... Kanske ser han riktigt jävla läbbig ut och då kanske man funderar på vad som ska hända snubben i bilen om han ev springer på den här galningen.

 

Idén med att en hyresvärd dödar hyresgäster: awesome. Lite splatter på det och jag tror att ni har nånting.

Men när det tar sex minuter och tjugo sekunder, av typ åtta minuter, innan någonting egentligen händer så tycker jag att man måste fundera på hur man kan göra det mer effektivt.

 

Sen måste jag säga att jag tycker att musiken bitvis är riktigt bra och passar väl in i det suggestiva ni försöker åstadkomma, men på något sätt tycker jag att musiken liksom tar slut när den egentligen borde trappas upp eller fortsätta tugga. Ibland kände jag att ni hade "shit, nu jävlar händer det grejer"-moment, men då klipper ni bort, i både musik och bild. Det gör på något sätt att stämningen/spänningen dör av.

 

Hoppas man får se fler av era filmer. Kör hårt och leta efter kärnan i vad ni vill berätta så kommer säkert nästa bli kanon.

 

Tackar för kritiken och tipsen och att du har tagit dig tid analysera denna film.Mvh Brutalfilmz

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror jag kollade i cirka 30 sekunder utan att börja spola och hoppa fram i filmen. Som övriga kommentarer lyder så håller jag med om att denna film inte håller måttet. Det är svårt att göra perfekta filmer när man inte är riktigt inne i branschen, tro mig jag vet. Men man måste göra sina fel innan man kan börja göra rätt. Ta åt er av kritiken, sätt er tillsammans och kolla på filmen och kom överens om det som ni kan göra bättre tills nästa gång, det är vad jag alltid gör.

 

Mvh Anton

 

Tackar för visat intresse i 30 sek men tycker att filmen hade gjort sig mer om man orkar se 9min och bilda en egen uppfattning?

Mvh Brutalfilmz

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för visat intresse i 30 sek men tycker att filmen hade gjort sig mer om man orkar se 9min och bilda en egen uppfattning?

Mvh Brutalfilmz

 

Det är aldrig tittarens fel att ni inte lyckas hålla intresset uppe. De 30 sekunderna var alltså för tråkiga. Om du tror att resten av filmen är en magisk upplevelse borde du nog klippa bort dessa 30 sekunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inlägg :2

I'm betting on a self-post :bire

 

Jepp. Om man ska starta en ny användare för att ge sin egen film kritik, borde man inte tänka på att försöka forma språket annorlunda jämfört med sin "vanliga" användare? "...." mellan meningar, stava "Ijus" med stort "i" liknande stavningen av ordet "Ijud" från filmen...

 

Vill inte vara en douche, men... Lite märkligt är det allt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp. Om man ska starta en ny användare för att ge sin egen film kritik, borde man inte tänka på att försöka forma språket annorlunda jämfört med sin "vanliga" användare? "...." mellan meningar, stava "Ijus" med stort "i" liknande stavningen av ordet "Ijud" från filmen...

 

Vill inte vara en douche, men... Lite märkligt är det allt! :)

 

Oj, det stavfelet märkte jag av i filmen men inte i kommentaren :D Snacka om öga för detaljer där ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...