Gamepost Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Hej! Ja, som titeln säger, varför använder man mixer? Jag kollade att någon använde Audio technica shotgun mick och Zoom h4n, hur funkar det och vad är skillnaden? Liksom jag har en shotgun mick som använder xlr kabel men har en adapter kabel som tar den direkt in i kameran... saken är, ljudet låter inte alls sååå bra men duger, killen använder samma mick men i kombination med zoom h4n, aldrig förstått mig på Zoom h4n riktigt :/ Anyway, jag har hört att man kan koppla flera mickar till mixern och det är det som gör att jag blev intresserad av att skaffa en, liksom ljudet ändras när man stoppar och filmar och stoppar osv... vilken teknik använder ni, jag har sett många spela in filmer där karaktären pratar och man filmar på andra personen och han pratar fortfarande, använder de flera kameror? Kan man göra det med en kamera och flera mickar, jag vill följa ett system, jag gör bra filmer men ljudet är messed up totalt, backgrunds ljud och vind... Jag använder mig också av Rode VideoMic Pro men hjälper inte... (Canon 550D) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Mixer använder man för att kvalitetssäkra ljudet. Kopplar du en mixer mellan kameran och mikrofonen så får ljudteknikern större möjlighet att påverka ljudet under inspelning. Samma sak med en digitalporta som Zoom H4N till viss mån. Ljudteknikern kan styra ljudet bättre utan att störa kameramannen/fotografen. Om du skall koppla in micken direkt i kameran; se till att ha manual auto gain så att kameran inte justerar ljudnivåerna automatiskt. Detta skulle då öka bruset i tystare partier osv. beroende på vilken nivå som är referens. På 550D så behöver du Magic Lantern för att få Manuella ljudnivåer. Din ljudundring över filmer handlar nog mer om klippning än ljudteknik. Man kan spela in så med en kamera också; man lägger bara över ljudet från den ena inställningen på den andra när man klipper. Standard. Flerkamera kan behövas isf om karaktärer pratar i mun på varandra och man vill att det blir så naturligt som möjligt för att bibehålla samma intensitet osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gamepost Posted August 4, 2012 Author Share Posted August 4, 2012 Tack så mycket, mycket bra svar! Jag undrar vad en Zoom h4n är, är det en mixer eller mikrofon, jag har hört att många använder de i kombination med en shotgun mick eller liknande, varför gör man det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Golho Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Tack så mycket, mycket bra svar! Jag undrar vad en Zoom h4n är, är det en mixer eller mikrofon, jag har hört att många använder de i kombination med en shotgun mick eller liknande, varför gör man det? Jag har en H4n, vilket jag anänder i kombination med en shotgun-mikrofon. Jag använder den för att kunna styra ljudnivåer och i allmänhet ha bättre komtroll över ljudet. Den har även en stereo-mikrofon som fungerar lite som en diktafon. Så, man kan nog säga att det är både en mikrofon och en mixer(då den kan ta emot flera kanaler samtidigt). Om du vill veta mer om vad Zoom H4n har för funktioner så kan du nog hitta den mesta informationen på deras site. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Golho Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 Mixer använder man för att kvalitetssäkra ljudet. Kopplar du en mixer mellan kameran och mikrofonen så får ljudteknikern större möjlighet att påverka ljudet under inspelning. Samma sak med en digitalporta som Zoom H4N till viss mån. Ljudteknikern kan styra ljudet bättre utan att störa kameramannen/fotografen. Jag undrar också lite vad mixern gör för syfte under en inspelning. Lagras ljudet normalt hos kameran eller använder man något annat lagringsmedium? Och används mixern till något mer än att justera ljudnivåer? Kan de ändra vilka frekvenser som ska lagras tex osv? Annars har jag trott att ljudteknikern som står vid mixern har haft mycket mer att hålla koll på än vad som egentligen stämmer. :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted August 4, 2012 Share Posted August 4, 2012 En mixer är vad det låter som, en burk man kan mixa olika signaler med varandra. Sen är det inte alltid man använder själva mixfunktionen i en mixer då det ofta är fler funktioner i en mixer än bara mixfunktionen. Ta tex den lilla mixen sounddevice 302, 302 Compact Production Mixer | Sound Devices, LLC , Så har den 3 ingångar och två utgångar. Det är mikförstärkare på varje ingång med +48v, och även annat lullull såsom en bra limiter (som gör att du typ inte kan överstyra signalen) och hp filter (skär basfrekvenser). Innan signalen går vidare ut så bestämmer du vart den ska skickas L C R, alltså antingen ut på kanal 1 eller 2 eller båda ©. Det är både en gain (mikförstärkaren) på varje kanal men även en ratt som bestämmer utsignalen, så du kan vara med och ducka under tiden du spelar in om du vet att det kommer höga ljud etc. Nu är imitern på sounddevices prylar helt outstanding så dom är väldigt lätta att använda och om det slår över så tar limitern hand om detta väldigt snyggt även om du kommer ganska högt över. Sedan har mixern i sig inget lagringsmedium. Men det finns inspelningsapparater som har allt inbyggd, både lagring + mixerdel. Sedan kan man ofta kombinera detta som man vill. Vissa gillar att köra med separat mixer för att ha rejäla reglar man kan åka med. Och man använder bara en separat lagringsburk. Den som sitter vid ljudpirran ska göra ganska mycket mer än bara trycka på rec och lyssna, även om detta är huvuduppgiften. Ofta gör man en myggmix som man skickar till klippningen, så klippningen får inte alla 6-7 kanaler myggor utan bara en kanal där alla myggor är livemixade. Sedan tar man in de rena myggkanalerna först vid ljudläggningen. Från ljudpirran ska även ljud skickas till scripta och regi, och dessa ska ofta ha en annan separat mix oberoende av vad ljudkillen lyssnar på. Oftast bara bommen om den får bra ljud, eller en kombination av bom och de aktuella myggorna. Sedan ska den som bommar ha en egen mix, så från ljudpirran krävs en mixer som kan skicka ut olika mixar på olika kanaler. Alla produktioner är ju inte så stora men det kan se ut så här. På större produktioner lägger man aldrig ljudet på kameran, dels är det roddigt med fler kablar till kameran, dels så har du inte sista kontrollen på ljudet om du inte drar en retur från kameran tillbaka till mixen och lyssnar på denna. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts