Gå till innehåll

H4n zoom + NTG-2, vilken är svagaste länken?


metrochief

Recommended Posts

Filmar med 7D och tar ljud med en H4n zoom och en XLR-kopplad NTG-2. Är dock rätt missnöjd med ljudnivåerna. T.ex. dialog är svårt att få riktigt bra utan att behöva dra upp gain på zoomen, eller att man gör det i post. Oavsett hur jag gör så blir resultatet allt för lågt, eller/och brusigt. Har ändå läst mig till optimala inställningar och har hyfsad koll på hur man handskas med grejerna vid inspelning...

 

Är medveten att det inte är proffsgrejer och är villig att betala en slant för att förbättra resultatet, men då är frågan, vad ska jag lägga pengar på i första hand? Ny mic eller inspelare? Bör jag skaffa en förstärkare emellan?

 

Finns det någon klassisk uppsättning av utrustning som ljudtekniker använder sig av för att t.ex. göra en enklare tv-inspelning?

 

Tips om detta och förslag på andra kit uppskattas!

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur nära kommer du med miken, det spelar inte så stor roll hur bra och dyr mik eller inspelningsapparat du har om den sitter på kameran och man spelar in i en ganska roddig miljö. Det allra viktigtaste att komma så nära skådespelaren med miken som möjligt. Och följa med i rörelser så man får ett tajt dialogljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på batteri i mikrofonen och inte fantommatning. Fantommatningen i zoomen är förmodligen boven i dramat. Fantommatningen är inte fullt ut 48v enligt vissa; och detta gör att gainen dämpas och därmed S/N-ration blir sämre när du höjer.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror det hänger på din mic teknik som Luzer syftar på...Jag har kört med samma setup som du har och fått grymt bra ljud. Man måste vekligen komma så nära det bara går. Det är därför många ljudtekniker råkar få mic dopp. Dom håller sig precis vid bildkanten. Gör massa tester så tror jag du hittar rätt läge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör på batteri i mikrofonen och inte fantommatning. Fantommatningen i zoomen är förmodligen boven i dramat. Fantommatningen är inte fullt ut 48v enligt vissa; och detta gör att gainen dämpas och därmed S/N-ration blir sämre när du höjer.

 

Aha! Jag får även ut riktigt låg ljudnivå. Måste göra ett test då, så får man se om det kan bli nå bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för input.

Men om vi förutsätter att det inte är avståndet objekt/mic det är fel på, skulle en bättre mic eller bättre ljudinspelare göra mest skillnad? Har sett andra förslag på ljudinspelare i andra trådar, men tror ni t.ex. en NTG-3 skulle göra någon större skillnad om jag fortsätter med zoomen?

 

StenR: Tack för givande inlägg. Jag är medveten om det du säger och det är ju lite därför jag frågar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Både bättre mickar och inspelare gör enorma skillnader, men kan man bara lägga pengarna på en sak till att börja med så är micken ett bra val.

Jag har visserligen bara jobbat med H4n en gång, när min FR2 behövde lagas, och då var det med en Sennheiser MKH40, men objektivt skulle jag säga att det är en helt okey recorder för sitt pris.

Dock förstår jag inte riktigt frågan. Hur mycket måste du dra upp gainen egentligen? Alla mickar måste förstärkas kraftigt, dynamiska till och med mer än så. Hur långt ifrån nollan brukar dina peakar vara?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...