Gå till innehåll

Får man filma i eller utanför en flygplats?


pretall

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är ny på forumet, men har kikat runt lite och det är ju kanon för mig som precis har börjat filma lite. Jag planerar att göra lite intervjuer med personer som ska flyga. Jag har ett par frågor gällande detta:

 

- Får man filma i en flygplats?

- Får man filma utanför en flygplats, alltså där folk är på väg in till flygplatsen?

 

Ytterliggare en fråga:

- Om det skulle bli aktuellt, får man lägga upp intervjuer med slumpmässigt folk på YouTube?

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

Mvh,

Viktor

Länk till kommentar
Share on other sites

Naah, alltså nu måste ni allt kolla era källor. Många flygplatser (och större hamnar) är skyddsobjekt eller sk. samhällsviktiga anläggningar, och därmed inte allmän plats. Att allmänheten har tillträde dit är inte == allmän plats.

 

Hur det är vid varje enskild flygplats måste man kontrollera med ansvarig säkchef eller infoansvarig. Det finns områden på en flygplats man absolut inte får avbilda.

Här är ett exempel på hur Skavsta Flygplats skriver.

 

Utdrag ur Kap 4 i det Lokala säkerhetsprogrammet (LSP):

”Flygplatsen har ett tillträdesförbud enligt Skyddslagen (2010:305) om skydd för samhällsviktiga anläggningar enligt länsstyrelsens i Södermanlands län beslut 2005-04-01.”

Beslutet innebär också fotoförbud, men flygplatsen får besluta om avsteg och har beslutat att under normal beredskap skall fotoförbudet inte gälla allmänheten. Vid en förhöjd hotbild kan skyddsområdet utökas att gälla även ett yttre skyddsområde och då kan också fotoförbudet aktiveras. Det är alltså inte förbjudet att fotografera eller filma för privat bruk under normala förhållanden, varken för personal eller passagerare.

 

Det är dock inte tillåtet att filma eller fotografera i säkerhetskontrollen, varken passagerare eller bagage.

En del personer vill inte bli avbildade, eller ha sitt företag eller versamhet på bild, så fråga alltid innan ni fotograferar.

Filmning och fotografering - Stockholm Skavsta Airport

Länk till kommentar
Share on other sites

Min förståelse motsvarade tydligen inte vad som faktiskt gäller. Tack för rättelsen således. :)

(Hoppas inte TS sitter i arresten nu för att ha filmat en massa...)

 

Att allmänheten har tillträde dit är inte == allmän plats.

 

Ja, det visste jag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har själv fått tillgång till ett flygplan och både inomhus och utomhus miljöer vid flygplatsen i Trollhättan så det är inte omöjligt. Kontakta flygplatsen och förklara förutsättningarna.

 

Ang. intervjuer så gäller att du har tillstånd från alla upphovsmän bakom verket om inte detta är samlat hos en producent/distributör. Så helt enkelt så behöver du ha tillstånd från både den som filmat, tagit upp ljud och de som medverkar i intervjun. Du kan dock använda intervjun inom din vänkrets.

 

Skulle filmen spridas så är det den som sprider filmen som är banditen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...