Jump to content

Northstreamer

Members
  • Posts

    17
  • Joined

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    James Bagdonas
  • Gear
    Nikon D7000 (+ Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 och Sigma 18-20mm f/2.8), Canon HF S20, Røde VideoMic

Northstreamer's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Ledsen att jag missförstod :) Om jag verkar lite knasig ibland kan det bero på att jag är 14 år och håller på att lära mig. Jag anser att jag kan en hel del hittills, då jag har varit intresserad av cinematografi och TV-produktion ett bra tag. Du får gärna ta en titt på min reel också. Nu blev det här lite av ett introduktionsinlägg också, men det är väl okej? ;)
  2. Ja, men det är väl rätt så uppenbart att jag talar om den senare? Jag menar såklart rörelseoskärpa, och inte hur skarpt objektivet är. Och jo, bilden blir skarpare i mening av rörelseoskärpa vid 1/100 än 1/50.
  3. Hej alla! Om jag inte misstar mig så sänds Melodifestivalen i 50 FPS, så vilken slutarhastighet använder de då? Det dubbla enligt 180-gradersregeln - alltså 1/100 - känns orimligt då bilden skulle vara betydligt skarpare, men vid 1/50 så har man inget "utrymme" att röra sig utan att det blir suddig, om ni förstår vad jag menar. För övrigt så tycker jag att cinematografin har varit väldigt bra hittills :) Johan Sandklef är däremot inte med på Steadicam-fronten.
  4. Vid min flygplats, Umeå City Airport, är det tillåtet om man får tillstånd från flygplatschefen först.
  5. Ibland kan det vara irriterande, men ett exempel där det verkligen funkar med snabba in- och utzoomningar och skak är Modern Family.
  6. För ett tag sedan använde jag en DV-kamera med Firewire-kabel för att få ett direkt live-feed till datorn så att man ser vad som händer. Jag tror verkligen inte att videokameror är ovanliga inom stopmotion, speciellt inte bland amatörer. Ett av problemen som uppstår för mig när jag kopplar min Nikon D7000 (alltså i en i första hands stillbildskamera) till iStopmotion är att filerna är gigantiska och måste komprimeras innan de visas på skärmen. Dessutom finns inget live-feed, även om D7000 stödjer detta. Det var ingen seriös film, men ändå :p Välj vilken kamera du vill, men ta reda på alla fördelar och nackdelar innan du slår till.
  7. Som många andra har nämnt så ska du alltid filma i 1/50, om du inte gör slow-motion. Du kan behöva sänka bländaren eller använda ND-filter om du filmar i väldigt ljusa miljöer.
  8. Visserligen, men om man jämför med, säg en 5D Mark II i samma kvalité (720p) så märks det skillnad ;) Färgåtergivning och knappar känns som lite svaga argument för att den kostar så mycket :l Visst kan man ju inte använda en DSLR för livefilmning, men ändå. Vad jag har märkt så har det både varit distortion och kromatisk aberration på många av de här objektiven till axelkameror. Standarden borde ju vara ganska hög? Jag tror att jag börjar förstå poängen, men frågan är om man skulle märka att t.e.x. ett nyhetsinslag var inspelat med en 5D Mark II och inte en axelkamera? Jag menar, hur stor skillnad gör det egentligen i praktiken? Slutligen så poppade två frågor till upp: Varför har dessa axelkameror så liten sensor? Som sagt så har jag inte hel koll på det här, men jag tycker ofta att det är snålt med oskärpa. Varför spelas många (svenska) program in med så låg slutarhastighet? Det här är en sak som jag "stört" mig på länge. Om man kollar på typ Arga snickaren eller Lyxfällan - där jag antar att de är filmade i 25 FPS, alltså skulle slutarhastigheten vara 1/50, men det är den inte. Istället så är den på typ 1/25 eller 1/30. Tack för alla svar! :)
  9. Hej allihopa! Det här är en sak som jag funderat på länge, men inte kunnat få något riktigt svar på än. För någon vecka sedan så fick jag en katalog från Scandinavian Photo där det bland annat fanns en filmsektion. Jag har alltid varit intresserad av större kameror, typ såna som SVT använder, men jag har aldrig kunnat använda en sådan och jag har inte heller tagit mig tid att sätta mig in på området. Hursomhelst, i katalogen så kikade jag på pro-avdelningen och först då märker jag att priserna ligger runt 100-200.000 kr (!), vilket leder mig till frågan: vad är det som gör att dessa axelkameror i semi-pro/pro-klassen kostar så mycket? Jag själv använder endast DSLR, och ibland en Canon HF S20. Jag sökte efter kameran som var dyrast i axelkameraklassen, Panasonic AJ-HPX3100G (219.995 kr), på YouTube och där hittar jag en exempelvideo med lite korta snuttar filmat i typ Japan. Kvalitén är bara okej, jag hade till och med kunnat få ett bättre resultat med min Nikon D7000. Så vad är det som gör att dessa kameror kostar lika mycket som en ny bil? Som jag har förstått det så kan jag få samma eller bättre kvalité med vilken DSLR som helst. Om man istället vill kolla på användarvänligheten så finns det massor av tillbehör till DSLR-kameror, som till exempel axelriggar, sökare, follow focus, mickar, ljus m.m.
  10. En Canon 5D Mark II med 24-105mm f/4 och 50mm f/1.8 (eller f/1,4) är mitt förslag. Inom den prisklassen äger DSLR ut vilken semi-pro som helst ;)
  11. I inställningarna så kan man välja mellan 50 eller 60 Hz. Lycka till!
  12. Okej, efter ytterligare research så har jag hittat exakt vad det är och hur man får den effekten. Just "flaren" som var med i Super 8-trailern kommer från att ha spelat in med ett anamorfiskt objektiv, och då förändras även bokeh:n. Det finns flera lösningar för att få den anamorfiska looken utan att spela in med dessa objektiv. En lösning är plug-ins. Till Adobe After Effects och Final Cut finns det: Magic Bullet Looks och Optical Flares (från Video CoPilot). Båda funkar, men Optical Flares ger väldigt mycket mer möjligheter. Den andra lösningen (om man använder systemkamera att filma med) är att köpa ett filter som heter CineMorph. Filtret skapar inte bara flares, utan förändrar även bokeh:n. Den enda nackdelen är att det sänker bländaren med två steg, så det är rekommenderat att använda ett ljusstarkt objektiv.
  13. Tack för alla svar! :) Jag kommer nog att försöka leta upp något Magic Bullet-plugin och försöka den vägen.
  14. Hej, hej! Det här är en sak som jag undrat över länge. I många filmer kan man se en "effekt", där det vid starka ljus eller lampor kommer ett blått ljus, liknande CCD-sensorernas blooming fast (oftast) horisontellt. Denna effekt syns inte minst i Super 8, eller Transformers 3. Ett bra exempel är på - vid 0:34 syns ett tydligt blått streck vid lokets lampa. Går den här effekten att få när man filmar (typ med ett filter eller så) eller gör man det efteråt? Min utrustning är Nikon D7000 + 18-200mm f/3.5-5.6, iMovie (som jag redan nu räknar bort :p) och Final Cut Pro X.
×
×
  • Create New...