Gå till innehåll

Tips, professionell kamera 15- 30.000:-


Narcissius

Recommended Posts

Hejsan.

 

Jag har nu studerat film i 7år och har pysslat med det på egen hand under en längre tid. Jag har alltid haft tillgång till kameror vid behov men nu har examen landat i brevlådan och jag står här med en firma i mitt namn utan en kamera. Jag är väl bevandrad inom kamerateknik men, vad det verkar som, en novis då det gäller att spendera pengar på att få något jag kan trivas med under en längre tid och faktiskt skulle kunna tjäna pengar på att utnyttja. Därför söker jag er expertis och slutar gömma mig i mörkret och bara läsa era trådar och postar själv.

 

Jag söker en kamera med stor manuell påverkan (Ju mer inställningar/knappar/reglage att leka med desto bättre). En kamera som jag kan använda för att faktiskt ta mina flyktiga idéer från papper till riktigt snygg och professionell produktion. En kamera som, helt enkelt, skall vara centrum för mestadels egen produktion men också som kall kunna användas utan invändningar vid kontraktsjobb. Jag har i dagsläget budgeterat för en kamera i prisklassen 15-30 tusen, något som går att tumma på om det finns anledning nog. Vilken kamera är jag ute efter? Jag har väldigt svårt att sätta pris på kvalité då det jag jobbat med hittills alltid varit vad som funnits att tillgå.

 

Mvh

 

//David

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är bara kameran. Alla extra tillbehör kommer att ligga utanför budgeten och köpas antingen med eventuell kamera (Linser, lagringsmedia osv) eller vid behov (Filter m.m.).

 

Jag måste nog påstå att jag trivs bra med mindre kameror (RED är skoj men lite overkill) så som Canons' LEGRIA HF G10. Dock är den rätt strikt i vad man kan leka med gällande inställningar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Den ser absolut ut som en kandidat. Dock ska jag kanske förtydliga mig. Mina personliga preferenser är inte prio #1 utan snarare kameran jag kan få ut mest/bäst produkt med. Storleken spelar egentligen ingen roll om kvalitén ifråga blir bättre.

 

Tack för svaren hittills!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Vet ju inte vad du är van vid...

Men jag kommer från Sony PD-150-tiden. Har haft en i 11 år men alldeles nyligen köpt en Canon XF100. jag kan ha fel, men jag uppfattar faktiskt det som om XF100an har kortare skärpedjup än min PD-150.

En go liten rackare som iallafall för mig ersätter min förra på ett fint sätt. Minneskort är betydligt smidigare, tex...

Länk till kommentar
Share on other sites

Sony HXR-NX70E kanske kan vara något? Sony Videokamera HXR-NX70E Video > Videokameror Pro > köp den hos Scandinavian Photo AB

Vatten och dammtät, bra i dåligt ljus (enligt tester som jag läst), liten, 96GB inbyggt minne, 1080/50p, vidvinkeln börjar från 26,3 mm (motsv 35 mm). Priset är 2 000 kr mer än din budget.

Kan vara nästa kamera för mig men jag gillar att jobba med små kameror som inte drar alldeles för mycket uppmärksamhet till sig. Run and gun, ta tillfället när den kommer, ingen tid till ljussättning och liknande.

 

@Martin

"...om man vill bli tagen seriöst..." hur menar du här? Företagskunder, andra som filmar, TV-bolag...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du inte får alla jobb i världen med en Canon 550D.

 

Det är också sällan man står för utrustningen själv. Det är bra om man har något eget, men inte direkt farligt att hyra för större uppdrag. En DSLR funkar för grundläggande behov, men när det skall vara något mer seriöst så kan man ju alltid hyra den utrustning som passar. Jag själv spelar just nu in kortare informationsfilmer och företagspresentationer med DSLR och det är inte riktigt optimalt alla gånger med ljudsynksproblem på vissa längre klipp och tidsbegränsning osv. Men det fungerar än så länge.

 

Jag funderar dock på att köpa någon billig P2-kortskamera som kanske inte presterar lika snygga bilder men är mer videoanpassat. Har sett HVX 200 för 15 000 och den fungerar nog finfint för mig när jag inte behöver hyra in något vassare. Storgillar vissa billiga Sony-kameror dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...