Gå till innehåll

Melodifestivalen - FPS-fråga


Northstreamer

Recommended Posts

Hej alla! Om jag inte misstar mig så sänds Melodifestivalen i 50 FPS, så vilken slutarhastighet använder de då? Det dubbla enligt 180-gradersregeln - alltså 1/100 - känns orimligt då bilden skulle vara betydligt skarpare, men vid 1/50 så har man inget "utrymme" att röra sig utan att det blir suddig, om ni förstår vad jag menar.

 

För övrigt så tycker jag att cinematografin har varit väldigt bra hittills :) Johan Sandklef är däremot inte med på Steadicam-fronten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla! Om jag inte misstar mig så sänds Melodifestivalen i 50 FPS, så vilken slutarhastighet använder de då? Det dubbla enligt 180-gradersregeln - alltså 1/100 - känns orimligt då bilden skulle vara betydligt skarpare, men vid 1/50 så har man inget "utrymme" att röra sig utan att det blir suddig, om ni förstår vad jag menar.

 

För övrigt så tycker jag att cinematografin har varit väldigt bra hittills :) Johan Sandklef är däremot inte med på Steadicam-fronten.

 

Stor skillnad på 180-gradersregeln och 180-gradersslutarregeln. Sluttarregeln är f.ö till för att få en så "filmisk" rörelseoskärpa som möjligt. Sen blir bilden inte mycket skarpare vid 1/100 slutare om du filmar i respektive frame rate.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stor skillnad på 180-gradersregeln och 180-gradersslutarregeln.

 

Ja, men det är väl rätt så uppenbart att jag talar om den senare?

 

Sluttarregeln är f.ö till för att få en så "filmisk" rörelseoskärpa som möjligt. Sen blir bilden inte mycket skarpare vid 1/100 slutare om du filmar i 50fps.

 

Jag menar såklart rörelseoskärpa, och inte hur skarpt objektivet är. Och jo, bilden blir skarpare i mening av rörelseoskärpa vid 1/100 än 1/50.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, men det är väl rätt så uppenbart att jag talar om den senare?

Att jag gör skillnad på 180-gradersregeln och 180-gradersslutarregeln är för informationssyfte, inte bara du läser på forumet och vi vill ju inte att någon stackare ska läsa ditt inlägg och tro att 180-gradersregeln enbart gäller för slutartid :) Om jag är övertydligen är det inte för att försöka idiotförklara dig ;)

 

Jag menar såklart rörelseoskärpa, och inte hur skarpt objektivet är. Och jo, bilden blir skarpare i mening av rörelseoskärpa vid 1/100 än 1/50.

Bilden blir skarpare men inte mycket skarpare, och skarpt objektiv? Nu är du nog inne på fel spår :D

Den här "regeln" är då som sagt bara en "regel" i oskrivet format - Du kan sätta slutaren hur du vill egentligen, men att använda en slutare på det dubbla av din framerate ger en mer filmisk rörelseoskärpa. 50fps är hur som helst det dubbla av normal framerate och ger oavsett vad en skarpare bild än 25. Högre slutartid är logiskt med tanke på att kameran fångar dubbelt så många frames per sekund, och därför behöver en slutare som arbetar dubbelt så snabbt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att jag gör skillnad på 180-gradersregeln och 180-gradersslutarregeln är för informationssyfte, inte bara du läser på forumet och vi vill ju inte att någon stackare ska läsa ditt inlägg och tro att 180-gradersregeln enbart gäller för slutartid :) Om jag är övertydligen är det inte för att försöka idiotförklara dig ;)

 

 

Bilden blir skarpare men inte mycket skarpare, och skarpt objektiv? Nu är du nog inne på fel spår :D

Den här "regeln" är då som sagt bara en "regel" i oskrivet format - Du kan sätta slutaren hur du vill egentligen, men att använda en slutare på det dubbla av din framerate ger en mer filmisk rörelseoskärpa. 50fps är hur som helst det dubbla av normal framerate och ger oavsett vad en skarpare bild än 25. Högre slutartid är logiskt med tanke på att kameran fångar dubbelt så många frames per sekund, och därför behöver en slutare som arbetar dubbelt så snabbt.

 

Ledsen att jag missförstod :) Om jag verkar lite knasig ibland kan det bero på att jag är 14 år och håller på att lära mig. Jag anser att jag kan en hel del hittills, då jag har varit intresserad av cinematografi och TV-produktion ett bra tag. Du får gärna ta en titt på min reel också. Nu blev det här lite av ett introduktionsinlägg också, men det är väl okej? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ledsen att jag missförstod :) Om jag verkar lite knasig ibland kan det bero på att jag är 14 år och håller på att lära mig. Jag anser att jag kan en hel del hittills, då jag har varit intresserad av cinematografi och TV-produktion ett bra tag. Du får gärna ta en titt på min reel också. Nu blev det här lite av ett introduktionsinlägg också, men det är väl okej? ;)

 

För att vara 14 år är du på god väg! Inte alls en dålig reel med tanke på din ålder.

Sysslar själv en hel del med cinematografi och ljussättning, så om det nånsin är nåt du undrar på den fronten så är det bara att slänga iväg ett PM :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sorry för offtopic, men vad är 180-gradersslutarregeln?!

Hittade inget när jag googlade på det, förutom denna tråd

 

Jag vet vad 180 gradersregeln är.

 

180-gradersslutarregeln (180-degree-shutter-rule) handlar om att slutarhastigheten (shutterspeed) bör hållas på din framerate x2. Spelar du te.x. in i 25fps bör du ha slutare på 1/50, spelar du in på 30 fps är det 1/60, 24fps - 1/48 etc etc :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...