Gå till innehåll

StenR

Recommended Posts

Det känns väl lite som Quicktime X, not ready for prime time...

 

Förresten, om man köper Compressor och gör en systemuppdatering så får du alla ProApp codecs, dvs ProRes m fl. Coolt om man bara har haft FCE innan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu testat den sk. "uppgraderingen" av final cut. Den är helt oanvändbar om man vill arbeta professionellt. Det apple har gjort är att skicka ut en uppdatering av imovie och döpt den till Final Cut Pro X. Försöker nu häva köpet av både final cut och motion och kommer att fortsätta använda det riktiga final cut (7). Om apple fortsätter på denna väg blir det nog en övergång till Avid i framtiden.

 

//Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Läser hur de som köpt FCP X vredgas på Appstore just nu. Ska tydligen vara omöjligt att köra äldre FCP projekt men iMove går att importera. Bara en massa presets och många grundfunktioner som man tar för givna är borta.

 

Ska bli intressant att se vad LAFCPG kommer skriva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som är häpnadsväckande är hur dåligt Apple kommunicerar med den stora massan av FCP-användare, de berättar bara för en utvald grupp användare i USA som verkar rätt så lugnade av beskeden för framtiden men det är väl rätt uppenbart att det med det som är släppt nu inte går att "uppgradera" från FCP7 till FCPX. Frågan är också om alla uppdateringar blir gratis eller om de kommer att ta betalt för version 1.1, 1.2 osv. För mig personligen så innebär detta att jag väljer en "riktig" uppgradering till CS 5.5 istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ganska grått ut i Apple-tältet just nu om man tolkar funktioner och folks erfarenheter.

 

 

Men... och jag säger Men... ...jag skulle inte vara förvånad om Apple sitter lugnt tillbakalutad och gnuggar händerna fnissandes likt Mr Burns - Yess...Everything is going as planed.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste man fortfarande konvertera filer innan man kan redigera det i FCPx?

Det beror på vilket filformat du har. Vilka som stöds native står på deras hemsida. I bakgrunden kan sen FCPX göra om formatet till ProRes för att förenkla redigeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir intressant nu och se vad alla som är Final Cut Pro-användare gör nu. Byter dem till Adobe och Avid istället?

 

En liten video som kanske berättar vad många känner nu (?)

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Sanningen är nog att det kommer att bli bättre med de närmaste månadernas uppdatering, en del gratis, större saker kanske blir add-ons (både från Apple och från andra tillverkare) och FCP plugins kommer att uppdateras för att funka med FCPX (magic bullet jobbar redan på det). Det sorgliga är brist på tutorials och någon slags roadmap för när FCPX kommer att vara ikapp (och om) FCP7, att låta betatestare läcka ut information istället för att själva berätta om tidplanen är fegt. En trial-version vore bra också men det har väl Apple aldrig haft?

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir intressant nu och se vad alla som är Final Cut Pro-användare gör nu. Byter dem till Adobe och Avid istället?

 

En liten video som kanske berättar vad många känner nu (?)

 

/Jesper

Jag byter nog till något annat först när jag känner att 7an inte längre fyller upp mina behov. Då har jag ingen aning om vad jag kommer byta till. Har erfarenhet av Avid men är inte särskilt förtjust... Och har inte fått ett gott intryck av Premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och har inte fått ett gott intryck av Premiere.

 

Lite tråd-hi-jack: Product Development Research Mode - ON: Vad har gjort att detta intryck är dåligt? (Du får gärna PM:a om du vill hålla tråden till ämnet.)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter en helg med FCPX så är jag kluven och förvånad.

Det som är dåligt är:

GUI:t är inte alls så där 64-bitars snabbt som man kan tro. Responsen då man utför vissa moment laggar mer än i FCP7 som kändes mer rappt. Det här är någonting som jag är sjukt kräsen med.

 

Playback i hög kvalitet funkar inte på en hyffsat snabb MBP (core2duo, 4gb minne och 256mb grafikkort)

Att köra 720p i FCP7 i hög kvalitet gick utmärkt om allt var renderat.

Att försöka göra det i det nya 64-bitars FCPX är tröstlöst, vill jag visa något för feedback kommer jag alltid att behöva rendera ut en film om jag vill att det ska se OK ut, även fast vi sitter vid redigeringen.

Eller så får jag väl köpa fetare dator...

 

Att importera film från XF-105 går inte alls. Apple säger att det är Canons fel, samtidigt som det går utmärkt i FCP6 och 7.

 

Mycket öppna och stänga rutor för inställningar i GUI.

 

Även om color corection är lite mer utvecklat i än i FCP7, så är det inte good enough för att man ska klara sig helt utan extern grading...Därför är det lite lustigt att det inte går att exportera till sådana.

 

Och på tal om colorcorrection. Match colorfunktionen är inte som i reklamen!!! Om man har två balanserade klipp, där det ena gradats för effekt, och man vill slänga på samma på det andra så fungerar det, men är det två olika klipp med olika balanser som man vill matcha så kan man glömma det...oftast.

 

 

Även om det nya sättet att redigera är främmande så tror jag faktiskt att jag skulle kunna vänja mig vid det. Helt annorlunda, men faktiskt helt OK. Bara ryggmärgsbeteende som gör att man känner sig vilsen.

 

Jag ska ändå inte grina som en 4-åring, utan göra ett seriöst försök att få till en bra relation med FCPX. Ska köra hårt en vecka till, och sen så får vi se om Premiere ska bli min nya kompis eller inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag har nu skaffat nya FCPX och har ett problem. När jag drar med längs klippen blir det liksom en mörk bakgrund? Detsamma om jag försöker spela upp ett färdigt projekt, vad kan detta bero på? Är nybörjare och kommer från Imovie 11. Passar även på att säga hej till er alla då jag precis gått med i detta forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter några timmar till:

 

Det är seriöst dåligt hantverk bakom GUI, och då menar jag inte designen, utan implementeringen av det.

 

Ibland så går det att skala fönster, ibland inte. Vissa knappar är inte mappade för klick över hela knappen utan bara på ett litet ställe. Kolla exempelvis knappen för mask under color correction. Man måste klicka exakt i mitten på den för att få respons.

 

Jag är inte imponerad....so far.

Fortsätter försöka i morgon igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ju i vanligt fall sjukt för mac och jag men jag kan ge följande utlåtande efter att klippt ihop en snabb grej till Nitro Snowboards här förra helgen med Final Cut X..

 

Programmet är definitivt inte speciellt mycket snabbare, förutom vid export.. Min Quadcore MacPro med 12GB ram kämpade på rejält och det brukar aldrig hända med Final Cut 7..

 

Sen är FCPX helt sinnessjukt oexakt och svårpysslat med! Pen tool är borta och en större mängd reglage är ersatta med mer användarvänligare versioner som långt ifrån motsvarar en professionell redigerares förväntningar.. Jag hade faktiskt svårt att tro på all kritik själv innan jag satte mig med detta och jag gjorde faktiskt hela redigeringen klar i FCPX bara för att verkligen testa..

 

Jag kommer INTE klippa nästa projekt i FCPX, kan direkt säga att det skulle inte gå att göra projekt till ett flertal av mina klienter enbart för att det saknas stöd (eller är stört omöjligt att hitta) för "riktiga" inställningar.

 

Sen finns det plus också! Är du lite mer av en amatör/glad hobby redigerare (kanske sitter i Premiere eller iMovie idag..?)

 

Då skulle jag definitivt titta på denna mjukvara, FCPX är billig och den har native stöd för alla kameror jag provade importera (XDCAM EX, 7D/550D, GoPro HD och Muvi HD) och FCPX blandar dessa hur smidigt som helst! Det mesta är "klicka dra - se resultat baserad" och det kan nog definitivt tilltala en större publik än Final Cut Pro´s små piller som skall göras högt och lågt.

 

Resultatet av min första (och mest troligt sista) upplevelse av FCPX kan du iallafall se här:

 

Denna video beskriver min upplevelse väldigt bra =)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur fan blir man av med det mörka viewer fönstret samt i timelinern när man för markören över.

Har googlat och fler än jag har samma problem, allt från äldre macbook till nya imac så grafikkortet kan väl inte vara problemet.

Måste vara någon inställning som jag med flera inte hittar.

Tacksam för någon hjälp.

 

PS!

 

Event fälten ser riktiga ut tills man för markören (musen) över.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...