Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan.

Jag är en 17-åring, snart 18 om någon bryr sig om det, som sysslar med film på gymnasiet. Men jag skulle även vilja börja att filma på fritiden. Men jag är helt klart en amatör när det kommer till kamerafronten, så jag har ingen större aning om vad jag borde köpa för kamera. Efter lite snabba sökningar så förstod jag att DSLR-kameror är något jag borde kika närmre på.

Sagt och gjort, jag fortsatte leta schyssta DSLR-kameror och hittade Canons 7D. Den verkade väldigt bra och det är den jag, fram tills igår, jag var rätt bestämt på att införskaffa. Sedan hittade jag dock detta fina forum, och dess 550D-tråd. Jag läste genom den och insåg att 550D var väldigt lik 7D när det kommer till videoinspelning.

Dilemma.

Vilken av dessa kameror borde jag egentligen köpa?

Jag må ha en rätt begränsad budget, men jag vill helst inte köpa något som man kommer vilja byta ut efter något år. Kameran ska användas till kortfilmer av olika slag och i princip uteslutande video, möjligtvis lite stillbilder.

Uppskattar alla svar.

Mvh Joel

PS. Har ingen koll på objektiv, så om du får för dig att hjälpa till, ha gärna med det i beräkningarna. ;)

Posted

Fast jag själv har en 550D så skulle jag råda dig att kolla in Panasonic GH2 också, objektiven är dyrare men den är klart mer gjord för video, finns trådar här på forumet om den kameran också. Om du vill köpa Canon så är 7D proffsigare men 550D har hack som gör att den får finesser som 7D aldrig verkar få. 60D är en annan Canon att titta på, ligger mitt i mellan de andra vad gäller pris och funktionalitet.

Posted

Jag har filmat med både 550d och 7d, och de Är väldigt lika, bortsett från att 7D känns lite bättre i handen. Med Magic Lantern hacket sitter 550D väldigt bra däremot - Så det är ju där du vill gå isåfall :)

Posted