Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan.

Jag är en 17-åring, snart 18 om någon bryr sig om det, som sysslar med film på gymnasiet. Men jag skulle även vilja börja att filma på fritiden. Men jag är helt klart en amatör när det kommer till kamerafronten, så jag har ingen större aning om vad jag borde köpa för kamera. Efter lite snabba sökningar så förstod jag att DSLR-kameror är något jag borde kika närmre på.

Sagt och gjort, jag fortsatte leta schyssta DSLR-kameror och hittade Canons 7D. Den verkade väldigt bra och det är den jag, fram tills igår, jag var rätt bestämt på att införskaffa. Sedan hittade jag dock detta fina forum, och dess 550D-tråd. Jag läste genom den och insåg att 550D var väldigt lik 7D när det kommer till videoinspelning.

Dilemma.

Vilken av dessa kameror borde jag egentligen köpa?

Jag må ha en rätt begränsad budget, men jag vill helst inte köpa något som man kommer vilja byta ut efter något år. Kameran ska användas till kortfilmer av olika slag och i princip uteslutande video, möjligtvis lite stillbilder.

Uppskattar alla svar.

Mvh Joel

PS. Har ingen koll på objektiv, så om du får för dig att hjälpa till, ha gärna med det i beräkningarna. ;)

Posted

Fast jag själv har en 550D så skulle jag råda dig att kolla in Panasonic GH2 också, objektiven är dyrare men den är klart mer gjord för video, finns trådar här på forumet om den kameran också. Om du vill köpa Canon så är 7D proffsigare men 550D har hack som gör att den får finesser som 7D aldrig verkar få. 60D är en annan Canon att titta på, ligger mitt i mellan de andra vad gäller pris och funktionalitet.

Posted

Jag har filmat med både 550d och 7d, och de Är väldigt lika, bortsett från att 7D känns lite bättre i handen. Med Magic Lantern hacket sitter 550D väldigt bra däremot - Så det är ju där du vill gå isåfall :)

Posted
Fast jag själv har en 550D så skulle jag råda dig att kolla in Panasonic GH2 också, objektiven är dyrare men den är klart mer gjord för video, finns trådar här på forumet om den kameran också. Om du vill köpa Canon så är 7D proffsigare men 550D har hack som gör att den får finesser som 7D aldrig verkar få. 60D är en annan Canon att titta på, ligger mitt i mellan de andra vad gäller pris och funktionalitet.

Jag kikade lite på GH2, och även den verkade riktigt schysst. Men jag måste ändå säga att jag är mer sugen på en Canonkamera, det kanske låter löjligt, men så är det. Jag uppskattar däremot tipset.

Jag kollade även upp 60D, och jag säger bara såhär - dilemmat blev inte lättare direkt. Nu är det ytterligare en kamera som jag sneglar på.

Jag har filmat med både 550d och 7d, och de Är väldigt lika, bortsett från att 7D känns lite bättre i handen. Med Magic Lantern hacket sitter 550D väldigt bra däremot - Så det är ju där du vill gå isåfall :)

Hur den känns och själva byggkvalitén är något som jag tycker är rätt viktigt, kanske borde nämnt det i första inlägget. Nåväl. Jag vill helst inte lägga ut tusenlappar på något som känns plastigt, så kameran får gärna kännas rejäl.

Och angående diverse hack - det är gärna något som jag undviker.

Jag uppskattar era svar, förövrigt.

Men om vi säger såhär:

Hur skulle jag få bäst resultat - genom att köpa en 550D/60D med dyrt objektiv eller genom att köpa en 7D med billigare objektiv?

Posted

7D har HD feed till extern monitor & vädertätning, är ingen av de två relevant så är 60D ett bättre val

Det är glas som kostar. Budgetera därefter. Jag använder mellanbudget zoom och gammalt glas från 70-80 tal, strax under 10.000 räknat på fingrarna. De flesta spenderar mycket, mycket mer än så.

Posted

Jag skulle vilja säga att om du har lite tålamod så tycker jag att du ska spara pengarna o vänta tills den nya rebelen,. (Canon 600d) Den är inte offeciellt publicerad. Den kommer troligtvis nångång mellan Februari-april. Jag väntar med att köpa 550d , Känns värdelöst att köpa en '' ny kamera '' och sedan en månad efter släpps ( kanske ) den nya versionen.

Just saying ;)

Posted
Hur den känns och själva byggkvalitén är något som jag tycker är rätt viktigt, kanske borde nämnt det i första inlägget. Nåväl. Jag vill helst inte lägga ut tusenlappar på något som känns plastigt, så kameran får gärna kännas rejäl.

Och angående diverse hack - det är gärna något som jag undviker.

Jag uppskattar era svar, förövrigt.

Men om vi säger såhär:

Hur skulle jag få bäst resultat - genom att köpa en 550D/60D med dyrt objektiv eller genom att köpa en 7D med billigare objektiv?

Du skulle få bättre resultat med bättre optik. Videofunktionen är nästintill likvärdig på 550D, 60D och 7D.

7D känns mer gedigen, sen får man fundera på om man tycker det är värt merkostnaden.

Ta en titt på MagicLantern innan du förkastar det helt. Det finns en hel del intressanta funktioner i det.

Posted
7D har HD feed till extern monitor & vädertätning, är ingen av de två relevant så är 60D ett bättre val

Det är glas som kostar. Budgetera därefter. Jag använder mellanbudget zoom och gammalt glas från 70-80 tal, strax under 10.000 räknat på fingrarna. De flesta spenderar mycket, mycket mer än så.

Feed till monitor är inget som är jätteintressant, men vädertätning är såklart bra. Hur klarar sig en kamera, t.ex 60D, som ej har vädertätning i lite tuffare väder?

Du skulle få bättre resultat med bättre optik. Videofunktionen är nästintill likvärdig på 550D, 60D och 7D.

7D känns mer gedigen, sen får man fundera på om man tycker det är värt merkostnaden.

Ta en titt på MagicLantern innan du förkastar det helt. Det finns en hel del intressanta funktioner i det.

Efter att ha läst på ytterligare - 550D verkar vara rätt plastig. Däremot ska 60D tydligen vara lite rejälare, så den är helt klart mer intressant än 550D nu.

Kikade även på MagicLantern, och precis som du säger, det finns en hel del intressanta funktioner. Men enligt deras Wikia verkar de vara på gång att få hacket att fungera på 60D.

Ang. objektiv - Tips på schyssta objektiv för video? Finns det något schysst all-round-objektiv som passar(till 60D och 7D då)?

• 2 weeks later...
Posted
hm. MagicLantern, vad är det för någon funktion? vad gör den för nytta? någon vänlig själv som skulle vilja förklara? :)

Magic Lantern är ett hack som gör att man får fler ISO-steg (10-tal istället för från 200 direkt till 400, etc.), fler vitbalanseringsalternativ, rack focus, manuell nivåinställning för ljud och en massa annat gött.

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Med Magic Lantern blir 550n mer lik 7an i funktioner. Så det spelar i princip ingen roll vilken du väljer av dom, om du inte som Martin Oller skrev, vill ha HD monitor och tätat hus. Då är det 7an.

Väsrt att tillägga; vill du hålla på seriöst med film finns ingenting i Magic Lantern som är av nytta, förutom de funktioner som redan finns till 7Dn.

Posted

Funderar också på en kamera av dessa (endast till video). Men hur är det med sensorn egentligen?

Är det någon som vet hur länge man kan filma nonstop mellan de olika? Och hur länge man måste vänta innan den har svalnat?

På Scandinavianphoto kan man läsa "Max filmlängd 29 min 59 sek" på 550D, men detta kan väl inte stämma. De måste mena något annat. Sensorn blir ju varmare långt innan detta.

5D II klarar ju runt 10-15 min beroende på hur varmt det är i omgivningen.

Nån som har testat detta?

Posted

med nya firmwaren har jag då aldrig stött på det problemet. tror inte det är så farligt i sverige heller.

så du kan filma en hel dag utan problem med alla canons kameror. det är nog mer minneskortets begränsning på 4gb som avgör hur länge du kan filma.

Posted
med nya firmwaren har jag då aldrig stött på det problemet. tror inte det är så farligt i sverige heller.

så du kan filma en hel dag utan problem med alla canons kameror. det är nog mer minneskortets begränsning på 4gb som avgör hur länge du kan filma.

Jupp. I och med att 550D kör med SDHC-kort så är filsystemet ett FAT-system.. Lite lustigt att Magic Lantern inte lyckats lösa det med någon slags spanning (dela upp i flera filer) ännu.

Posted
Magic lantern kan dela upp, finns val som gör att inspelning startar på nytt när någon gräns är nådd

Wowowow. Detta måste jag kolla upp! Missar man någon frame eller blir det helt utan problem?

Posted
Wowowow. Detta måste jag kolla upp! Missar man någon frame eller blir det helt utan problem?

Det blir ett glapp mellan filerna, ca. 1,5s, så det är inget att förlita sig på om man måste få med allt. Men det är en bra funktion om man har flera kameror som man kan klippa mellan.

4GB är ca. 12 minuter i normal komprimering av HD-video. Med MagicLantern kan man öka komprimeringen och på så sätt få in längre video på samma utrymme. Tidsbegränsning på 29:59 är pga skatteregler, längre så räknas det som videokamera och får högre skatt/tull. Med inspelning över flera filer kommer man runt det.

Ett 32GB-kort räcker följaktligen till 8*12min inspelning i HD= 96min i normal komprimering.

Posted
Det blir ett glapp mellan filerna, ca. 1,5s, så det är inget att förlita sig på om man måste få med allt. Men det är en bra funktion om man har flera kameror som man kan klippa mellan.

Ah! Tack för infon. 1.5sek kan ju fungera ändå när man kör med tre kameror..

Posted

Wow!! så man kan alltså spela in runt 12 min på en gång, några sekunders fördröjning, sen starta om en 12 min inspelning etc. utan att sensorn blir varm... det är klart intressant detta!

Hur ljuskänsliga är en 550d alt. 7d med ISO X? Funderar på ett 24-70/2.8L USM objektiv.

Hur väl funkar objektiv med F4L?

Posted

En kort fråga till alla i tråden bara, vad filmar ni för något som är längre än 12 minuter? Har aldrig vart med om att man behöver filma så länge i en enda tagning.

Posted

Filmen jag håller på med nu är filmad primärt i tre tagningar. Det är järnvägslinjen Kiruna-Narvik filmad från ett malmtågslok. Först tagningen är Kiruna-Björkliden på lite över 2 timmar. I Björkliden var det stopp för förarbyte. Sen är det Björkliden till Katterat, drygt 1 timmar. Sen Katterat-Narvik på under 1 timma.

Då förslår inte 12-min-tagningar så länge. :-)

Posted

För min del så filmar jag inte i 12 min, endast korta scener. Men att man kan filma mer eller mindre nonstop betyder ju att sensorerna har blivit riktigt bra och att man kan använda dessa till video.. utan att vara rädd för att de skall överhettas precis när man behöver kameran.

Men då kommer min nästa fråga, hur pass videovänliga är de att filma med egentligen? Det är ju inte som att stå med en videokamera och ha samma reglage.