Jump to content

Julia86

Members
  • Content Count

    56
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Lite sent svar... Men du har en peakknapp (höger om zebraknappen) som du slår på peakningen, om den inte är på. Sen i menyn under screen kan du ställa in färgnyanser etc. på peaken. Därefter bör du ställa ner skärpan etc. i profile för att passa DoF. Så kommer det funka för dig.
  2. Från vänster till höger: 1) F70 med studiobakstycke. Dvs. denna kan du inte använda på fält. Du skulle inte vilja ha den ändå. 2) Likande Sonys 300 BetaSP kamera. Helt "OK" kamera.. men.. inget du vill ha idag, för gammal + riktigt dyr i drift. 3) Någon MS modell. SVHS.. inget du vill ha. 4) Nån riktigt gammal Video8 kamera eller nått... inget du vill ha.. Så svaret på frågan, nej, inget du vill ha....
  3. Som tråden lyder i början så var det även för mig mycket negativt med FCPX. Det var idiotiskt helt enkelt! Den första testfilmen tog extremt mycket tid för mig att klippa, och fel blev det hela tiden medan jag rev mitt eget hår. Jag förkastade FCPX under en lång stund då det var skräp. Låg där i flera månader då jag körde på min trotjänare FCP7. Men tiden kom och jag ville ge det en chans... och en till.. och en till.. och tillslut började lossna. Nu har jag använt det under mer än 7 månader och jag måste säga att jag gillar det riktigt mycket, men det finns fortfarande saker som jag sakna
  4. Tänkte jag skulle uppgradera min allroundmik och söker en bra stereomik. Har kollat på ett par alternativ, men har ingen erfarenhet av dem eller sett någon jämförelse. Kommer använda miken för främst grundljudupptagning vid dokumentärfilminspelningar (miken skall sitta på kameran), men även (i nödfall) till intervjuer (1-2 meter från kameran/mikrofonen) där jag inte kan eller har möjlighet att rigga någon annan mikrofon. De jag har tittat på är: - Shure VP 88 - Audio Technica BP4025 Jag söker en bra mik med låg brusnivå och naturtrogen upptagning. Bra stereoupptagning måste den ha. I
  5. Jo! Det är det den har! Skumt nog... :) När jag kör miken med en videokamera så blir ljudet platt och fångar upp över alla håll och kanter. Som du nämner, ingen riktverkan alls. Spelar ingen roll om jag riktar miken mot källan eller nått annat håll. Sen att den lowcutar själv har gjort att jag har hatat denna mik många gånger. Men nu när jag körde den på 550in, en helt annan bild med ett riktigt brett stereoomfång, och en riktigt bra riktverkan. Spelade in både tal och musik (liveuppträde) igår, som jag har gjort många gånger innan med miken, men då med en EX1 som alltid har blivit platt
  6. Spelade in med min nya 550 för första gången (på riktigt) idag. Är ju inte helt nöjd med användarvänligheten, men bilden är riktigt bra (i solljus). Men det var inte det jag skulle ta upp. Tänkte rekommendera en mik som jag körde med. Är en Sony ECM-MS957 som jag har vart väldigt missnöjd med till EX1an då den inte ger bra ljud enligt mitt krav (av någon anledning ger ett rätt platt ljud). Slängde på den på 550 idag då jag ville har stereoupptagning (körde utan ML) och fick ett riktigt bra resultat! Mycket bättre än på någon videokamera jag har testat den på. Det är ju en stereomik till "MD" e
  7. Huset då eller? Inkl gluggar? Minnen? Du blanda liksom in en H4a mitt i allt också.. så det är lite svårt att veta... Aja.. end of storry...
  8. Bio för 10k... ljud? ljus? batterier? minne? stativ?.... Känns som du vill ställa krav på din film när du säger att den skall upp på vitaduken... där du sedan drar åt budgeten... Videokamera + allt annat för 10k till ändamålet är att glömma. Du kommer få en skitkamera. Hade du sagt 15k för bara kameran hade jag sagt en Sony 700... men inte ens den håller för vitaduken på långa vägar, beror ju klart på vilket krav du ställer. Jag hade kollat in en 550D + en/två bättre begagnade gluggar... sen är din budget slut tyvärr.. men då får du en OK bild i alla fall.. såvida du sitter p
  9. Det intressanta med filmen... om vi nu tala om Canon så är ju 550D väldigt lik 7D, då 550in har lånat en hel del från 7an. Så frågan är hur bra 550 är mot en 7a i ett sådant här test, vad är skillnaderna etc. Nog inte så mycket...
  10. Nää, det är klart! Skall man arkivera så kan man ju inte återvinna dem! :) Men då är det också viktigt att ha bra magnetskikt. Det går ju inta att jämföra gamla BetaSP, USP, DigiBeta taper eller liknande mot ett billigt miniDV band av dagens kvalité. Är det arkivering av HDV material hade jag kört med HDV taper som minst, dock mer gärna med DVCAM. Men det är ju jag det...
  11. Om du skal ha en bandkamera så skall du tänka på en sak. Gå inte och köp vanliga miniDV band. Visst, dessa funkar jättebra några gånger etc. Men köp dig ett par riktiga HDV band med bättre magnetskick. Eller skulle jag ge dig ett riktigt råd, kolla på små DVCAM band. Dessa funkar i HDV kameror, och det finns numera även för HDV. DVCAMbanden är riktigt robusta och går inte att jämföra med miniDV eller leksaks HDV banden. Kolla på ME modellerna (de med internt minne, som du inte kan använda), men dessa är snuskigt bra. Har PDV taper sedan slutet av 90-talet som har spelats in om och om och o
  12. Som Martin säger, hyresägaren är det som kan ge tillstånd för distribution, och jag är nästan helt säker på att detta krävs eftersom det är en privat/kommunal egendom (om du tar din film seriöst och inte en "skabbig" YouTubefilm). Länsstyrelsen har hand om tillstånd för fasta och rörliga övervakningskameror, dvs. inga tillstånd för filminspelningar.
  13. Aaa... läste om det där Technicolor Cinestyle innan för ett tag sedan. Snappade upp det på forumet för ett tag, klart intressant. Hur är det med dessa Nikon gluggar, där måste jag ha en adapter till det. Är det bara en ring eller är det med lens också som med den EOS->FD jag har idag? Då tar den också lite ljus. Har adaptrarna AF-confirm? Känner faktiskt igen den där gluggen. Tror en vän har en sådan.. måste kolla efter. :) Skall ta och låna en plast 50/1.8II nästa vecka och se hur det blir.
  14. Aa... skall kolla in den när nikkor ai 50. När du säger gammal så misstänker jag att den inte finns i handeln, utan beg.? Det där med adaptern tänkte jag inte på! Dumhuvud mig.. Samma som med DoF ju.. :/ Provade lite video nyss.. 200 funkar, men de mörka partierna blir bluriga och färgerna rinner in i varandra. Dock körde jag i rätt mörkt rum just nu... men ändå. Sen jämför jag ju också 550in med EX1an som jag normalt kör med, och den är ju klart bättre.. Testade en ny sak.. linsskyddet på och spela in från 100-6400. Kolsvart, ingen grynighet. Skumt.. hade bländaren öppen etc.
  15. Har nu spenderat hela dagen.. eller kvällen och fotat och fotat (inte video)... och nu börjar bilderna se grymt bra ut med FD gluggarna. Älskar dem! Varför jag vill köra dessa gluggar även till video är p.g.a. att de är snabba (1.4, 1.8 och 2.8), men framför ger de väldigt fin bild (till DoFen och EX1, samt nu till stilbildaren). Sen har jag en del gluggar... så det vore synd att inte använda dem. Har märkt att det är mycket svårare på en DSLR än med en DoF (med samma gluggar). EX1an har också en 3" display, men där kan man ställa in sjukt mycket både i bilden och på själva displayen so
×
×
  • Create New...