Gå till innehåll

Rek. glugg till 550 för video/foto? samt Grynig bild...


Julia86

Recommended Posts

Ok.. köpte mig en 550 häromdagen ju.. fick måndagsexemplar som jag bytte in i dag, och nu funkar allt. Så... massa fotande har det varit idag, och eftersom jag inte äger något EF-S objektiv men därmed massa FD gluggar så köpte jag mig en adapter från EOS till FD. Givetvis av bättre modell i metall samt med AF-confirm. Men det är ju inte helt lätt att få alla bilder exponerade rätt.. men det är bara att lära sig..

 

Första frågan:

 

Vilken glugg rekommenderar ni för video. Många kör med dessa 50mm 1.8 II gluggar.. nono... plast.. fingrade på modellen större idag, 1.4.. men är inte helt nöjd. Funderade på om man skulle ner på 30mm eller liknande.

Är ute efter ett bra objektiv där man har en bra fokusring. Detta är ett krav då jag kör dokumentärt med rörligt mål, så ingen liten undanstoppad plast ring.

 

 

Den andra frågan är mer intressant..

Jag kör ju FD gluggar just nu, har ju inga EF. Tog lite tid att komma på inställningarna för att få stillbilderna bra. Men nu kommer vi till video.. som jag inte får rätt på. Under dagsljus/bra ljusförhållande så blir bilden OK.. Som vilken semiPRO kamera som helst... Men under lite mörkare förhållanden... inte natt, typ inomhus med vardagsljus blir bilden seriöst katastrof! Blurig, grynig och jag vet inte vad. Helt oanvändbara. Har ju sett dessa YouTubefilmer i mörker med 550... jag är inte ens i närheten ifrån dessa då min bild är gigantiskt grynig som om jag körde med en mikroskopisk liten 250 EIA sensor som jag över gainar sjukt mycket. Färgerna blir katastrofa och blandade som en Flip eller Samsung U-20 under samma förhållande..

 

Det är ju inte kameran... det måste vara operatören... MIG! eller att kameran som inte gillar FD gluggar i videomode. Har testat samma inställningar som de nattfilmer som är uppe på Tuben, men mina bilder blir katastrofa. Går inte använda till något.. Lika bra jag tar upp den gamla Hi8 kameran från källaren.. den ger 100 gånger bättre bild... :I

Skall ta ock köpa med en lite bättre EF-S glugg nu (zoomglugg som jag tänker använda som allround glugg) och hoppas på bättre resultat, men det vore grymt att kunna spara igång dessa FD gluggar då många av dem jag har är riktigt bra.

Men då kommer frågan, vilken EF-S glugg skall jag köpa för videomode... som är fråga 1.

 

Nån här som har kört med FD gluggar på en 550 och fått bra resultat? (Fråga 2)

 

Har provat olika ISO, bländaröppningar, slutartider... Men jag misstänker att videomode gillar inte mina FD gluggar.. kameran ställer sig automatiskt på F1.4 (både under video och foto), och jag tror det är där felet ligger.. men men..

 

 

Är själv öppen på vilt vatten (så säger man väl inte?) när det gäller EOS gluggar.. så tips mottages gärna! Både billigare och dyrare.

Funderar på en 24-70mm 2.8L USM glugg.. kostar apa, men är ruskigt bra glugg både nu och i framtiden då 550 blir gammal. Så det är en bra investering. Toppbetyg över allt... även på en 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rörligt dokumentärt, är ju inte ett drömscenario med en DSLR-kamera till att börja med. Då ska man ha bra optik, helst med rails och follow focus , köra f8-10 och vara tränad på att dra i fokusringen. FD har jag aldrig kört själv så vet ej hur de presterar. Men ska du köra allt annat än utomhus i dager så behöver du snabb optik. Gäller inom allt egentligen. Givetvis blir det samtidigt svårare att hålla skärpan om man tvingar ligga på f1.4 hela tiden. Det är inte lätt att göra något rörligt då utan hjälpmedel. Framförallt inte mot en liten tiny 3" LCD-skärm.

 

EOS 24-70 är en bra glugg. Lite tung men funkar mycket till alround-grejer. 24-105 är en annan bra som jag kört mycket med själv. Bara f4.0 dock. Sen är 50mm 1.4 bra, bildmässigt. Men helt riktigt så är inte 35mm-optiken byggd för film-fokushantering. (Där är faktiskt Nikon-gluggar bättre tycker jag) Oavsett, här vinner en follow focus många poäng.

Kanske du ska titta på en sådan istället får ny optik. Bara som förslag.

 

Och som alltid, är dig din utrustning. Ta reda på när det börjar brusa; vilken ISO, vilket ljus/tid på dygnet är det och med vilken optik. Gå in i fotoaffärer och jämför lite, be att få prova någon snabbare optik och jämför på plats vad som är felande faktorn, du eller kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu spenderat hela dagen.. eller kvällen och fotat och fotat (inte video)... och nu börjar bilderna se grymt bra ut med FD gluggarna. Älskar dem!

Varför jag vill köra dessa gluggar även till video är p.g.a. att de är snabba (1.4, 1.8 och 2.8), men framför ger de väldigt fin bild (till DoFen och EX1, samt nu till stilbildaren). Sen har jag en del gluggar... så det vore synd att inte använda dem.

 

Har märkt att det är mycket svårare på en DSLR än med en DoF (med samma gluggar). EX1an har också en 3" display, men där kan man ställa in sjukt mycket både i bilden och på själva displayen som hjälper en extremt mycket under fokuseringen. Där är det inget problem att köra utan FF där, men med DSLR... där verkar det vara ett måste om det skall bli bra. Dock har jag ingen rods gjord till 550in, men har några olika som jag använder till videokamerorna. Kanske skall testat göra nått hemsnickeri för att testa. Köra DSLR rakt upp och ner i handen + fokus.. kräver träng om det inte skall bli skakigt. Men så är det med allt. Första gången jag kör video på DSLR.. så.. kan ju inte bli bra första gången.

Funderade på en ring till 550in i ställer för rods.

 

Vad som är extremt störigt är att man inte kan vida skärmen. Ett återkommande problem.. :) Hitta en bra liten monitor.. men då kommer nästa problem VGA upplösning under inspelningen till monitorn.. så det låter ju inte så där sexigt precis.

 

 

För mig brusar det i vardags ljuds inomhus oavsett ISO, bländare etc. Men.. skall snäppa en EF glugg och testa, så jag vet. Testat mer med FD gluggarna och se om man kan komma runt bruset.. för nått orsakar det. Testade med Dörr 128 LED lampa inomhus på kameran.. blir bra.. men då är det också ljust.

Men tycker kameran måste kunna prestera bättre än detta även i "mörker".. Men skall leka mer med videon imorgon.

Försöka ta mig in till nån butik och klämma lite på gluggar.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aa... skall kolla in den när nikkor ai 50. När du säger gammal så misstänker jag att den inte finns i handeln, utan beg.?

 

Det där med adaptern tänkte jag inte på! Dumhuvud mig.. Samma som med DoF ju.. :/

Provade lite video nyss.. 200 funkar, men de mörka partierna blir bluriga och färgerna rinner in i varandra. Dock körde jag i rätt mörkt rum just nu... men ändå. Sen jämför jag ju också 550in med EX1an som jag normalt kör med, och den är ju klart bättre..

 

Testade en ny sak.. linsskyddet på och spela in från 100-6400. Kolsvart, ingen grynighet. Skumt.. hade bländaren öppen etc. så nån grynighet hade jag förväntat mig, men nada.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aaa... läste om det där Technicolor Cinestyle innan för ett tag sedan. Snappade upp det på forumet för ett tag, klart intressant.

 

Hur är det med dessa Nikon gluggar, där måste jag ha en adapter till det. Är det bara en ring eller är det med lens också som med den EOS->FD jag har idag? Då tar den också lite ljus. Har adaptrarna AF-confirm?

Känner faktiskt igen den där gluggen. Tror en vän har en sådan.. måste kolla efter. :)

 

Skall ta och låna en plast 50/1.8II nästa vecka och se hur det blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...