Gå till innehåll

Söker bra (stereo) kameramikrofon.


Julia86

Recommended Posts

Tänkte jag skulle uppgradera min allroundmik och söker en bra stereomik. Har kollat på ett par alternativ, men har ingen erfarenhet av dem eller sett någon jämförelse. Kommer använda miken för främst grundljudupptagning vid dokumentärfilminspelningar (miken skall sitta på kameran), men även (i nödfall) till intervjuer (1-2 meter från kameran/mikrofonen) där jag inte kan eller har möjlighet att rigga någon annan mikrofon.

 

De jag har tittat på är:

- Shure VP 88

- Audio Technica BP4025

 

Jag söker en bra mik med låg brusnivå och naturtrogen upptagning. Bra stereoupptagning måste den ha. Inte allt för stor och inte heller för tung. Phantom är klart, men även batteri är plus. Stort plus är om den klarar högt ljudtryck, men absolut viktigare att kunna fånga svaga ljudkällor utan allt för mycket brus.

 

Jag kommer inte använda någon extern preamp, utan köra den till kameran direkt (Sony EX1, NX70 etc.).

 

Någon som har testat dessa två mikar?

Någon som kan rekommendera någon annan som är bättre (men inte dyrare, dessa är dyra nog)?

 

Ljuvliga hälsningar

/Julia

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna kanske faller, men jag vet dessvärre inte priset på de två du tar upp:

Audio-Technica BP4029. Jag har två BP4029, en som vanligen sitter på kameran alltid (och den andra blev köpt för mycket och är till salut till rätt pris).

Bra, tydlig ljud, klarar kraftiga ljud, lågt brus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...