Hybridmats Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Nu står jag i valet och kvalet om vilken kamera jag kommer att inhandla inom en månad Kommer att bli en hel del dokumentärfilmande och action sport (paintball bmx osv) de 3 olika systemen jag har kikat på är Canon legria hf g10 Canon XA 10 Canon XH-A1 hdv Jag har precis gått ifrån att fota professionellt och håller nu på att röra mig in i filmbranschen som ett extra tillbehör inom vårat företag. Det jag är lite skeptisk till med XH-A1'an är att det fortf är bandinspelning och sen har jag inte helt 100 koll på om det är en redig HD kamera elelr inte. Som sagt jag är väldigt grön på området men man kommer ju ingenstans om man inte kikar runt lite och ställer frågor. Så kom gärna med andra förslag om ni vet något bättre system för max 16500:- ej inkluderat tillbehör eller moms. 0 Quote
plf66 Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Nackdelarna med cmos är helt klart större än nackdelarna med band anser jag. Jag skulle välj XHA1 utan att tveka en sekund. Men det är bra att bandkamerorna faller i pris, så kan jag köpa en XHA1s snart. :-) 0 Quote
Pehrbau Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Jag håller med plf66 om cmos men är mer tveksam om jämförelsen med band. Den stora fördelen med band är ju att man har kvar sitt källmaterial till en mycket låg kostnad - ca 25kr/kassett som innebär 63 min video. Nackdelen med band är att det är ett mekaniskt system och därmed känsligt för slitage, damm mm. Visserligen kommer säkert kassetter att finnas kvar åtskilliga år till men priserna kommer att stiga pga fallande efterfrågan och färre tillverkare. HDV formatet innebär en aning sämre HD än full HD genom att pixelformatet inte är kvadratiskt utan en aning rektangulärt - jämför 1440 mot 1920 horisontellt. Knappt märkbart men ändå! Jag tycker också att den är en aning känslig för vibrationer som kommer genom stativet om det inte är dämpat med lämplig stötdämpare mot underlaget. Detta har jag haft en del problem med men underlaget har vibrerat rejält dels från tunga maskiner och dels från skarvar på järnvägsräls. I övrigt är XH A1 en utmärkt kamera med ett bra objektiv och många inställningsmöjligheter. Om du är låst av 16.500kr så kanske du kan ha tur att hitta en begagnad för det priset. 0 Quote
plf66 Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Jag har ibland funderat på P2-kamera, Panasonic 171. Men efter att nyligen tillbringat nästan 2 veckor i Lappland, och filmat ca 30 band HDV, så inser jag att det hade varit ett "visst" problem med minneskort. Vissa dagar var det svårt att hinna med att läsa mail, hur skulle man då hinna tömma P2-kort i fält... Så band har stora fördela vid dokumentärfilmning, och hemma kan ju en dator och HDV-spelaren stå och ladda in materialet på hårddisk medan jag jobbar med annat. Troligen är det ingen kamera med optisk bildstabilisering som klarar att stå invid en järnvägsskarv. Gamla sony DV-kameror med megapixelchip och elektronisk bildstabilisering klarade det riktigt bra. Numera ska det ju alltid vara optisk bildstabilisering och det är inte bra mot snabba stötar. Det är samma med mina Z1-kameror att de inte klarar stötat i marken, så man får hitta plats en bit från en skarv. Däremot blir det ju aldrig gele-bild som det blir från många cmos-kameror. 1440 vs 1920 tror jag är ett överskattat problem, många väljer ju en 1920-kamera med dålig optik istället för en 1440-kamera med bra objektiv. Här måste XHA1 med tämligen bra objektiv i sin klass stå sig enormt bra jämfört med många enchip CMOS som spelar in 1920 i bredd? PS. Men trots allt ska jag beställa en Gopro här nån dag, för att kunna fånga lite nya bildvinklar. Så där får man väl leva med cmos och ta de scener som blir bra. 0 Quote
Kimster Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 För action-delen så är nog minneskortkamera mycket trevligare. Jag har haft ett par framedropps när det börjar bli för mycket hastiga rörelser. Kamera fastbunden på en pall som fälls med fallskärm var inte så bra för bandformatet. Extremt kanske men ändå. Jag slår nog ändå ett slag för minneskort. Kanske inte P2 om man nu inte har den ekonomin, men det finns många där ute med SD och CF. Framförallt gillar jag numer Canons XF-serie med CF-inspelning. XF100 är som gjuten för det mesta. Bra bild, bra codec och man kan ställa ner till 35mbit om man verkligen behöver platsen på korten. CF/SD är inte dyrt i längden. Räkna på hur mycket band man måste köpa in totalt jämfört med hur ofta man kan återanvända ett minneskort. I det långa loppet får banden se sig slagna på många områden. 0 Quote
Hybridmats Posted July 5, 2011 Author Posted July 5, 2011 är redigt tacksam för alla svar som dyker in .. Problemet med en xf100 är att den tyvär ligger en bra bit över budget i dags läget. Band kamera jag är lite kluven men det skulle nog gå fint iaf. Med framereate drops jag tvivlar på att det skulle vara några större problem själv men jag vet inte då jag alldrig har hållt på med film innan. Väldigt många produktioner inom paintball innan hd blev stort var filmade med canon Xm1 och XM2 var lite inne på en sådan först men jag har insett att HD är ett måste i dagsläget. Någon mer som tror på problem med bandkameror? det här systemet kommer att köras i 1-3 år sen ska det bytas upp om produktionerna vi gör går som de ska. 0 Quote
plf66 Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 De väl egentligen enda "problemen" som finns med bandkamera är mycket kraftig fukt, rejäl blåst och extremt skit miljö. Men samtliga dessa fall kan reduceras rejält med regnrock på kameran. Jag filmade nyligen på ett stort norrländskt gruvföretag, som lastar och lossar slig och pellets ut malmtåg. Det kan damma extremt mycket av magnetiskt damm, men de scenerna blev riktigt bra. Men regnskyddet på kameran fick dammsugas, skuras och tvättas efteråt. Även på fartygslastningsutrustningen låg det magnestiskt slig överallt, och man visst inte var man skulle våga sätta ned händerna. Så band är inga större problem, men inte lika hippt som minneskort idag. Reservdelar till kameror lär nog finnas många år till, men jag har haft lite problem med delar till U-matic-spelare från 80-talet när det gäller delar. .-) HDV är ju sålt i mycket större upplagor. Accepterar du lite större kameror så kan du nog hitta Canon XHA1 och framförallt Sony FX1 inom din budget. 0 Quote
Julia86 Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Om du skal ha en bandkamera så skall du tänka på en sak. Gå inte och köp vanliga miniDV band. Visst, dessa funkar jättebra några gånger etc. Men köp dig ett par riktiga HDV band med bättre magnetskick. Eller skulle jag ge dig ett riktigt råd, kolla på små DVCAM band. Dessa funkar i HDV kameror, och det finns numera även för HDV. DVCAMbanden är riktigt robusta och går inte att jämföra med miniDV eller leksaks HDV banden. Kolla på ME modellerna (de med internt minne, som du inte kan använda), men dessa är snuskigt bra. Har PDV taper sedan slutet av 90-talet som har spelats in om och om och om... Det är helt otroligt vad dessa taper kan prestera utan bandskador. Har runt 20 band, varav 3 eller 4 (minns inte nu) har börjat få bandskador. Och jag kan säga dig... köper du några ME taper så kommer de hålla de där 1-3 åren, oavsett hur mycket du spelar in (beror klart på skicket av kameran, dessa taper här kommer från en kamera i bra kondition och välvårdad med fullservice vart år.. det gör man ju inte på en skabbig HDV kamera precis). Med vanliga miniDV kan du ju inte spela in mer än 5-6 gånger, sen börjar skadorna kommer om du har otur. HDV håller en aning längre... DVCAM går non stop. Nackdelen med DVCAM är att du får hosta upp lite slantar.. men å andra sidan... det tjänar du fort in beroende på hur mycket kameran skall rulla. Så gör dig en tjänst... skaffa riktiga taper om du skall köra tape. 0 Quote
Hybridmats Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Om du bara rekommenderar hdv banden för att det går att återinspela på de så spelar det inte mig någon roll då jag antagligen kommer att köpa nya band konstant istället för att återinspela. 0 Quote
Pehrbau Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Jag har över 200 band med källmaterial och återanvänder dem aldrig. Han några kassetter liggande för prov av olika slag som jag återvänder men aldrig när det gäller sådant som ska bli källmaterial. För övrigt behöver jag ibland material från kassetter ända tillbaka till slutet av 90-talet och har aldrig haft problem att läsa dem. 0 Quote
Julia86 Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Nää, det är klart! Skall man arkivera så kan man ju inte återvinna dem! :) Men då är det också viktigt att ha bra magnetskikt. Det går ju inta att jämföra gamla BetaSP, USP, DigiBeta taper eller liknande mot ett billigt miniDV band av dagens kvalité. Är det arkivering av HDV material hade jag kört med HDV taper som minst, dock mer gärna med DVCAM. Men det är ju jag det... 0 Quote
Hybridmats Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 frågan kvarstår dock är det värt att läga 160:- på hdv band om man gämför med dv band som ligger på 35-40 :- ? 0 Quote
Kimster Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Lever du på att filma och vill återanvända banden -ja Har du pengarna och svårt att lägga dem på annat -ja/nja Är det en kul hobby och spara gärna till t.ex. en nyare kamera längre fram -ne :) 0 Quote
Hybridmats Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 om man lever på att fota/filma och skiter i att återanvända banden? 0 Quote
Kimster Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Om du lever på det så tjänar du pengar på ditt filmande. Då budgeterar du för inköp av band till en viss kostnad. Vilket innebär att om du förlorar material pga. dåliga/billiga band så förlorar du inkomst, och i värsta fall en kund. Så i princip ja. 0 Quote
Dark_tree Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Förlåt jag snor tråden lite men...XH A1(s) är av vad många säger en bra kamera..Dock spelar den inte in i full HD.. 0 Quote
Pehrbau Posted July 8, 2011 Posted July 8, 2011 Nej den spelar in i 1440x1080i. Det är alltså en liten skillnad genom konvertering mellan 1440 till 1920 (pixel ändring från 1,33 till 1,0). Räkna sedan in 3 CCD 1/3" (ej CMOS) och ett bra objektiv så står den sig ganska väl mot jämförbara kameror av den årgången och i den prisklassen. Jämför med 4:3 till 16:9 för SD (eller 768 till 1024). 0 Quote
Recommended Posts