gonefishing Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Nu står jag i valet och kvalet mellan stillbildskameror och videokameror. Jag ska köpa och påbörja en produktion av en långfilm om två veckor, och det känns som att jag ska börja bestämma mig vad jag ska ha. Jag ska bara filma, och jag är inte intresserad av att ta stillbilder. Så, frågan är: Vad är smidigast? Ur vad får jag bäst bild för minst pengar? Vilka tillbehör är enklast och billigast att få tag på? Med dslr blir min budget för endast kameran ca. 7000kr. Och då nöjer jag mig med en 600d. Om jag ska ha en videokamera sparar jag ca. 3000kr på att inte behöva köpa en zoom h4n, som helt klart är ett plus. Det lämnar mig med 10000kr för en videokamera. Så, är det värt det? Kommer jag få bättre bild på en 600d eller en videokamera för 10000? Filmen ska upp på bioduk senare, så bilden kommer bli rejält förstorad. Om det spelar någon roll. Mycket tacksam för hjälp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julia86 Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Bio för 10k... ljud? ljus? batterier? minne? stativ?.... Känns som du vill ställa krav på din film när du säger att den skall upp på vitaduken... där du sedan drar åt budgeten... Videokamera + allt annat för 10k till ändamålet är att glömma. Du kommer få en skitkamera. Hade du sagt 15k för bara kameran hade jag sagt en Sony 700... men inte ens den håller för vitaduken på långa vägar, beror ju klart på vilket krav du ställer. Jag hade kollat in en 550D + en/två bättre begagnade gluggar... sen är din budget slut tyvärr.. men då får du en OK bild i alla fall.. såvida du sitter på minne, stativ, etc. etc. Men om du är helt tomhänt från början.. då är det inte lätt tyvärr! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted July 8, 2011 Author Share Posted July 8, 2011 Om du läser ser du att jag bara menar för kameran. Jag har ca 20.000 att tillgå, varav 7-10000 för kamera. Och jag menar inte att filmen ska upp på duken världen över, utan att den ska visas på privat bio. Alltså, ingen speciell kostnad för det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 För mig handlar det om pengar. Hade jag 30-40 000 skulle jag utan tvekan köpa en riktig videokamera. Men nu har jag inte det så då blev det DSLR. Sen är inte ljud direkt in i kameran någonsin en perfekt lösning. Man vill ju att ljudavdelningen ska kunna både lyssna, kontrollera och vid behov ändra vid inspelning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted July 8, 2011 Author Share Posted July 8, 2011 Ja, det har du absolut rätt i. Nej, det får bli en dslr tills jag får pengar till att köpa riktig utrustning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julia86 Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 Om du läser ser du att jag bara menar för kameran. Huset då eller? Inkl gluggar? Minnen? Du blanda liksom in en H4a mitt i allt också.. så det är lite svårt att veta... Aja.. end of storry... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted July 8, 2011 Share Posted July 8, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts