Gå till innehåll

Varför är svensk film så dyr?


peppeeng

Recommended Posts

Jag har aldrig arbetat med film. Inte ens på hobby nivå. Men jag är intresserad. Och jag tycker det är intressant att läsa om filmskapandet, men även buisness sidan.

 

Jag läste någonstans om wallander filmerna och hur de hade pressat produktionskostnaderna till de låga priset 15 miljoner per styck. Jag har bara zappa förbi filmerna på tv. Så jag kan ha fel. Men som jag uppfattar det innehåller de inga speciella special effekter. Utan är rätt lågmälda detektiv dramer.

 

Jag vet att 35 mm film är dyrt. Men enligt imdb skall de vara filmade digitalt, med red. Och det kostar naturligtvis massor att bygga kulisser .. osv..

 

Men ändå..För att sätta 15 mille i lite perspektiv. 15 miljoner är ca 430 svenska månadslöner(25k/m) med alla sociala/arbetsgivaravgifter och försäkringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så dyrt för att det är mängder av människor, både skådespelare, tekniker & mer coachande människor som ska va både lön, logi & mat, samt cateringen, frakt, locationscouting, det juridiska, studiotid, lokalhyra, osv osv...

Sen har vi utrustningen. Vill minnas en Red, & då snackar vi enbart kamerahuset, ligger på ungefär 5000:- per dag, vill jag minnas. Till den behövs en helvetisk massa prylar till för att man ska kunna jobba ordentligt med den. Till detta vill vi ha dolly, rails, steadycam & kanske en schysst carmount. Plus vanliga ställ. Sen har vi ljussättningen, massor av dyra lampor & filter blir det. Vad gäller ljudet så jobbar de flesta av oss ljudtekniker enbart med egen utrustning, men även den kostar en massa kosing som vi absolut vill ha tillbax. Fieldrecorder, boomar, mickar (inte ovanligt med runt 20 mickar på set), kablar, sync, com, stativ, magic arms, barracudas, molton, osv osv...

Sen har vi snickare, attributmakare, smink, kostym, scripta, logistik, osv osv. Även de kräver lön.

Bara vad maten till ett helt team kostar kan få en häpna. Det går åt MYCKET RedBull & kaffe per dag, för att inte tala om vanlig mat för att orka hålla stenhårt focus under så lång tid. Bensinen tänker jag inte ens gå in på...

 

SEN...kommer vi till efterproduktionen!

Då har vi klippning, dialogredigering, ljudläggning, ADR, foley, effektläggning/3D, compositing, färgkorr, screening, spotting (ett grymt viktigt men plågsamt förbisett element...), syncning, mixning, (ibland) gravering, försäljning (om det inte redan är gjort), osv.

Till detta tillkommer bla, & nu snackar jag enbart ljudläggningen; studiotid, transport & logistik till effektinspelningar & location-foley, assistenter, rekvisita (kan vara allt från bilar att mosa till sprängämnen & ammunition), dubbingstage-tid (en dubbingstage är en sal gjord för att efterlikna en bio där hela härligheten mixas), kranar (för de tillfällen man behöver dem). ADR (att lägga om dåliga repliker i studio), för att nämna några saker.

Har lämnat en hel del åt sidan både för produktionen & efterproduktionen, men det finns gränser för hur långt jag orkar skriva...

 

Det GÅR att göra en schysst långfilm för snudd på inga pengar alls, men det tar en rent sinnessjukt massa tid, kräver att alla jobbar gratis, & kräver omänskligt mycket planering om det ska bli bra.

För en amatör så kan det vara sjukt kul att bara spela in & göra sitt bästa. Då är det värt det för man har inga direkta krav på sig, kan ta chansen att lära sig massor, har tiden att lägga iom att det inte finns några deadlines, samt, som sagt, det är kul :-)

Bad Taste är ett paradexempel på snusk-bra film med löjligt låg budget! :-D

Men ska man göra en professionell film avsedd för massvisning, så har man HELT andra krav på sig. Då kostar det pengar, & det krävs mycket folk. Vill man ha bra folk så brukar dom även ta vad dom förtjänar i lön. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får jämföra med en hollywood rulle där budgeten för en svensk film knappt räcker till kaffebordet. För att få lite perspektiv :)

Det är inte så många som förstår hur mycket folk som behövs för att färdigställa en långfilm. Väldigt många som jobbar i skymundan med saker som svensson inte har en aning om att man trixar och donar och gör om på film. Sen finns det givetvis undantag där folk har lyckats med väldigt små medel, men då har det oftast tagit väldigt lång tid, väldigt mycket gratisarbete, och sen kanske inte tekniken är pressad till max utan man har en råbra historia som man berättar på ett enkelt sätt, som ibland tom blir bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting kostar. Christian van Caines utmärkta uppräkning borde säga allt. En filmbudget är ju inte bara lön till en handfull synliga inblandade och en kartong videokassetter.

 

Gå till frisören, bygg ett hus eller ät en bit mat på restaurang. Man kommer förmodligen få betala för lite mer än bara kilopriset på kött o potatis samt 10 minuter medellön inkl sociala avgifter och moms.

 

Min arbetsgivare tar runt 800/timme för mig t ex, trots att jag har någon slags medellön jag med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och så har teaterförbundet inte precis låga minimilöner. Eller vad sägs om 4 226:- första dagen för skådespelare/artister.

 

Det sjunker ju följande dagar. Och så beror det väl på om arbetsgivare och artister är omfattade av avtalet, men också på projektets ekonomi och syfte, finns ju fall där artister frivilligt sänker sitta arvode, och vissa (t ex filmskolefilmer) där ersättningen är minimal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allting kostar. Christian van Caines utmärkta uppräkning borde säga allt. En filmbudget är ju inte bara lön till en handfull synliga inblandade och en kartong videokassetter.

 

Gå till frisören, bygg ett hus eller ät en bit mat på restaurang. Man kommer förmodligen få betala för lite mer än bara kilopriset på kött o potatis samt 10 minuter medellön inkl sociala avgifter och moms.

 

Min arbetsgivare tar runt 800/timme för mig t ex, trots att jag har någon slags medellön jag med.

 

dom lönerna jag skrev var med arbetsgivaravgiften och försäkring inräknat..tror jag hamna runt 400kr i timmen. Vilket är ungefärligt svenskt snitt, alltså runt 25k ut före skatt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Just Wallander har som nämnts sjuka logistikkostnader för att det är i ystad man spelar in. Flyg, taxi, hotel, per diem. Sen har de ju förutom de fasta karaktärerna med ett par kända ansikten per avsnitt.

 

Men ja, LÖNERNA och skatterna (sociala avgifter) samt allt annat i Sverige är sjukt höga vilket är en av anledningarna att så få utländska filmer spelas in här. Åk till Rövmänien, Thailand, Mexico, så sjunker lönerna för below the line, logistik och annat nåt otroligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vill bara säga att Wallander kostade inte 15 mille per styck att göra. Tror det var högst 2 mille per styck eller 1 mille. Tänk på att det är rätt många i crew. Och casten är dyr. Krister "fucking alkoholistslyna" Henriksson tar ungefär 900.000 kronor per Wallanderfilm. Och den lilla bögen bränner ju allt på sprit ju. Otaliga gånger har man gått förbi han på stan när han var dyngrak...

 

 

Hursomhelst, Wallander-filmerna är inspelade så fattigt att det inte är sant. 2-3 gånger har jag klivit mitt in i en tagning. Under sista tagningen i sista filmen gick jag fram till inspelningsplatsen och sa rätt o slätt "ni suger". Det är liksom, ja, man kan bara vandra rätt in i shotten om man känner för det. Det fulaste är när man står bredvid och de tycker de är så professionella. Fast som filmskapare ser man att ljuset sätter de upp lite snabbt och sånt. Inget speciellt. Det värsta är när de sitter o säger "oj dessa filmerna är så bra"... shit, jag tror antingen att vi alla som håller på med film i Sverige är typ CP-störda eller så gillar Svenska filmindustrin att kasta bort pengar. Jag menar... inte EN endaste gång under produktionen av de 30 wallander-filmerna sa någon "fy fan... detta är inte bra". Jag menar, om du köper ett paket med 30 ägg och du börjar äta äggen. Nån gång när du ätit 12 stycken ruttna ägg borde man ju fatta att man inte ska fortsätta äta av paketet?

 

 

 

Tillbaka till tråden: Film är inte dyrare än vad du gör det. Ofta är det så att ju mer pengar du får, desto mer stoppar du, producenten m.m. i fickan för ert "tuffa arbete".

Länk till kommentar
Share on other sites

14,6 miljoner är ju under snittbudgeten för svensk film så det 190 mille delat på 13 filmer är väll inte så mycket! De senaste åren har ju faktiskt ett flertal filmer fått stora budgetar, bla. Mammoth på ca 100 milj, och filmen Simon och Ekarna som filmas på Film I väst just nu med ca 50 milj.

 

De stora budgetarna tror jag kan vara nödvändiga för att få fart på svensk film. Det ställer högre krav på att landsera utomlands eftersom att det är mycket svårt för an film att spela ihop sina kostnader enbart i sverige!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...