Gå till innehåll

Ett inlägg i Mac vs. PC debatten


beta75

Recommended Posts

Helt klart intressant jämförelse. Enda den möjligen haltar på är möjligheten till framtida uppgraderingar - ex byta grafikkort eller att sätta i 3-4 nya diskar. Pajar skärmen måste dessutom hela datorn lämnas in.

 

Men den är egentligen enormt prisvärd.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vad ska man göra som en inbiten gamer? Visst, du kan köra bootcamp med valfri version av Windows, men byte av graffekort (som ju krävs lite föööör ofta) går ju inte... Kan ju inte byta dator varje gång ett nytt spel kommer - man vill ju alltid ha allt som har med grafiken på "MAX" i alla spel... ;)

 

Kom igen Apple - gör en lågbudget MacPro... (som om det skulle hända...)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vad ska man göra som en inbiten gamer? Visst, du kan köra bootcamp med valfri version av Windows, men byte av graffekort (som ju krävs lite föööör ofta) går ju inte... Kan ju inte byta dator varje gång ett nytt spel kommer - man vill ju alltid ha allt som har med grafiken på "MAX" i alla spel... ;)

 

Kom igen Apple - gör en lågbudget MacPro... (som om det skulle hända...)

 

//Max

 

Sista bra spelen gjordes på NES... :bire

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken dröm! En ny Alucube, m-atx alt. mini-itx-storlek på chassi, några expansionsplatser mm...

 

Det är är faktiskt lite PC-tänk, att hålla på och uppdatera hårdvara.

I skälva verket är det inte så intressant på mac. När en del blir gammal så vill man byta allt ihop. Det tar ofta 2-3 år istället för 6 mån på PC.

Klart ballaste "nya" produkten är ju Mac-Mini server. Den fyller ju verkligen en funktion. Och i ett segment som inte fanns.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min första PC 1996, jag var inte så gammal då. Jag har kört med Windows ändra fram tills nu. Jag har varit rätt nördig och lagt ner mycket pengar på att ha bra hårdvara och moddat och byggt en hel del burkar själv.

 

Men nu när jag köpte min första Mac i slutet av -09 så har jag nog aldrig varit så nöjd med någon dator. Det blev iMac 21,5", den lättare versionen för 11,495:-

 

Jag har flera gånger lagt runt 20,000:- på hårdvaran till en PC exklusive skärm och aldrig har jag blivit så nöjd som jag blev med min nya iMac.

 

 

Det är en helt annan grej med Mac tycker jag, allting flyter bättre, det hänger sig nästan aldrig. Allting är mer logiskt, allting är mycket vackrare.

 

Jag är så tacksam att jag vågade köpa en Mac och inte PC nu senast (lätt att fastna i gamla vanor), det ändrade hela min datorupplevelse :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är är faktiskt lite PC-tänk, att hålla på och uppdatera hårdvara.

I skälva verket är det inte så intressant på mac. När en del blir gammal så vill man byta allt ihop. Det tar ofta 2-3 år istället för 6 mån på PC.

Klart ballaste "nya" produkten är ju Mac-Mini server. Den fyller ju verkligen en funktion. Och i ett segment som inte fanns.

 

/KN

Håller inte riktigt med. Det jag vill ha möjlighet till är att ha en dator med flera HDs och möjlighet att pula dit t ex ett E-SATA-kort. Resten bryr jag mig inte så mycket om.

 

Ska man köra SSD som systemdisk i en Imac så finns ju inte plats för annan disk. Möjlighet till RAID 0 finns varken via plats i datorn eller utanför då man ändå har FW800 som flaskhals.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller inte riktigt med. Det jag vill ha möjlighet till är att ha en dator med flera HDs och möjlighet att pula dit t ex ett E-SATA-kort. Resten bryr jag mig inte så mycket om.

 

Ska man köra SSD som systemdisk i en Imac så finns ju inte plats för annan disk. Möjlighet till RAID 0 finns varken via plats i datorn eller utanför då man ändå har FW800 som flaskhals.

 

Ja men har man den typen av behov, vilket de allra flesta inte har, så finns ju Mac Pro.

Det är lite av en "ha kvar kakan och äta upp den utan att behöva betala"-situation.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min första PC 1996, jag var inte så gammal då. Jag har kört med Windows ändra fram tills nu. Jag har varit rätt nördig och lagt ner mycket pengar på att ha bra hårdvara och moddat och byggt en hel del burkar själv.

 

Men nu när jag köpte min första Mac i slutet av -09 så har jag nog aldrig varit så nöjd med någon dator. Det blev iMac 21,5", den lättare versionen för 11,495:-

 

Jag har flera gånger lagt runt 20,000:- på hårdvaran till en PC exklusive skärm och aldrig har jag blivit så nöjd som jag blev med min nya iMac.

 

 

Det är en helt annan grej med Mac tycker jag, allting flyter bättre, det hänger sig nästan aldrig. Allting är mer logiskt, allting är mycket vackrare.

 

Jag är så tacksam att jag vågade köpa en Mac och inte PC nu senast (lätt att fastna i gamla vanor), det ändrade hela min datorupplevelse :-)

 

Hängning? Kom igen - jag minns inte ens när jag hade en hängning sist.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men har man den typen av behov, vilket de allra flesta inte har, så finns ju Mac Pro.

Det är lite av en "ha kvar kakan och äta upp den utan att behöva betala"-situation.

 

/KN

 

Mac Pro är väl ändå inte ett alternativ då den börjar på 24 lax? Ska man behöva betala det för att få plats med en enda sketen disk till? Visst, det kostar ungefär lika mycket att bygga en PC om man ska följa samma specar men varför välja t ex en Xeon och långsamma ECC-minnen när det inte behövs. På en server - javisst. Men jag har inga problem utan ECC.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mac Pro är väl ändå inte ett alternativ då den börjar på 24 lax? Ska man behöva betala det för att få plats med en enda sketen disk till? Visst, det kostar ungefär lika mycket att bygga en PC om man ska följa samma specar men varför välja t ex en Xeon och långsamma ECC-minnen när det inte behövs. På en server - javisst. Men jag har inga problem utan ECC.

 

Precis!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mac Pro är väl ändå inte ett alternativ då den börjar på 24 lax? Ska man behöva betala det för att få plats med en enda sketen disk till? Visst, det kostar ungefär lika mycket att bygga en PC om man ska följa samma specar men varför välja t ex en Xeon och långsamma ECC-minnen när det inte behövs. På en server - javisst. Men jag har inga problem utan ECC.

 

Bara för att ni har de behoven så betyder inte det att alla andra har dem. Och de flesta som inte klarar sig med 2TB internt klarar sig ganska bra med firewire 800.

 

Det är en strategi av apple att hålla ner antal produkter för att alla ska vara av hög klass och ibland hamnar man i mellan. Jag svor ordentligt när Macbook Alu kom utan firewire och köpte en ändå. Jag svor ännu mer när Macbook Pro 13" kom ett par månader senare med firewire, men i ärlighetens namn har jag klarat mig väldigt bra utan firewire.

Ibland är det mer av ett mentalt hinder än ett faktiskt problem.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker bara synd med uppdaterings hållet på Macarna, sedan visst 27tums skärm som har den upplösningen men det har ju min 23tums skärm också. den kostade 2k. And yeah den har säkert inte über imba fantastiska spec som 27tumaren men för 2k fungerar den alldeles utmärkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara för att ni har de behoven så betyder inte det att alla andra har dem. Och de flesta som inte klarar sig med 2TB internt klarar sig ganska bra med firewire 800.

 

Det är en strategi av apple att hålla ner antal produkter för att alla ska vara av hög klass och ibland hamnar man i mellan. Jag svor ordentligt när Macbook Alu kom utan firewire och köpte en ändå. Jag svor ännu mer när Macbook Pro 13" kom ett par månader senare med firewire, men i ärlighetens namn har jag klarat mig väldigt bra utan firewire.

Ibland är det mer av ett mentalt hinder än ett faktiskt problem.

 

/KN

 

Absolut, dom flesta klarar sig nog med en 10" Netbook - egentligen ;-) Själv är jag allergisk mot externa diskar med kablar och elände och använder det så lite det bara går. Kör med intern "docka" för SATA-diskar istället.

 

Dock tror jag att det är en stor miss av Apple att INTE erbjuda en enklare version av Pro'n. Lägg resurserna på det istället för utvecklingen av en förväxt iPod eller 18 varianter av iMac...

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, dom flesta klarar sig nog med en 10" Netbook - egentligen ;-) Själv är jag allergisk mot externa diskar med kablar och elände och använder det så lite det bara går. Kör med intern "docka" för SATA-diskar istället.

 

Dock tror jag att det är en stor miss av Apple att INTE erbjuda en enklare version av Pro'n. Lägg resurserna på det istället för utvecklingen av en förväxt iPod eller 18 varianter av iMac...

 

Utvecklingen av den förväxta ipoden smittar ju av sig på t.ex. styrplattan på macbook. På samma sätt kan man se synergieffekter inom andra områden.

 

Och ska man vara ärlig, de flest klarar inte av att installera en intern hårddisk i sin dator utan att fråga en bekant, support, barns kompis eller annan. Det är en ren fröjd att ha iMac i utbildningslokaler.

 

Sen passar det ju inte alla alltid. Med deras siffror visar ju att de gör något rätt. Det jag saknar i deras sortiment är en netbook och jag hoppades lite på iPad. Det är nog Air som det är meningen att jag ska ha. Tänk om den varit 11 eller 12 tum istället...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Utvecklingen av den förväxta ipoden smittar ju av sig på t.ex. styrplattan på macbook. På samma sätt kan man se synergieffekter inom andra områden.

 

Och ska man vara ärlig, de flest klarar inte av att installera en intern hårddisk i sin dator utan att fråga en bekant, support, barns kompis eller annan. Det är en ren fröjd att ha iMac i utbildningslokaler.

 

Sen passar det ju inte alla alltid. Med deras siffror visar ju att de gör något rätt. Det jag saknar i deras sortiment är en netbook och jag hoppades lite på iPad. Det är nog Air som det är meningen att jag ska ha. Tänk om den varit 11 eller 12 tum istället...

 

/KN

Jag är övertygad om att Apple vet vad dom gör. Dom är mästare på marknadsföring och känner sin kundgrupp. Ipad kommer förmodligen fylla ett tomrum. Ska man vara allvarlig är den inte dyrare än en e-bookläsare, men kan faktiskt mycket, mycket mer. Dessutom vet de att de inte behöver släppa en billigare Pro, jag kommer köpa deras datorer ändå! Genom att hålla koll på sin hårdvara slipper Apple många av de problem Windows dras med. Apple vet att hårdvaran är nyckeln till framgång. Se bara hur de ger sig på Psystar. Dock kan jag ändå inte sluta önska mig en mini-pro...

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med det mesta Beta skrev, en iMac är inte till för folk som alltid måste ha det fetaste direkt det kommer ut. iMac är till för oss som gärna köper en kraftfull dator som tar minimalt med plats, som mer än gärna köper ett schysst grafikkort som vi kör med i flera år, samt folk som inte har nåt direkt behov av att uppgradera så länge burken funkar.

Mitt ex, exempelvis, som jag fortfarande umgås mycket med, har ett gammalt X1900XTX-kort som funkar hur fint som helst även till nya spel. I studion kör jag med ett ännu äldre Matrox Parhelia APVe-kort som aldrig kommer behöva bytas ut alls förren det går sönder eller jag köper ett moderkort som inte stödjer PCIe. Hemma har jag ett HD4870 jag inte tänker byta ut på VÄLDIGT länge :-)

Håller man på mycket med grafik på hög nivå, speciellt 3D, så kanske inte en iMac ett bra val, även för mig som designer & producent så är den lite för begränsad för att ha i studion (vilket inte hindrar att jag har en gammal G4 med dito Cinema Screen stående där jag fick av en kompis!) men för, bland många andra, musiker, utbildning eller vanliga hemma-pulare så är den guld värd. Tar ingen direkt plats, strular nästan aldrig, & gör sitt jobb väl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...