Gå till innehåll

Ett inlägg i Mac vs. PC debatten


beta75

Recommended Posts

Om det ändå var så väl att det bara var grafik etc som saknade utbyggnadsmöjligheter - etter värre är ju som sagt att man inte får in en disk till ens :-( Visst, maskinen tar liten plats i grundutförande, men ska man börja med externa diskar till höger och vänster blir det snabbt minst lika kluddigt som vilken miditower som helst... Vi har ju gång på gång enats om att det är vettigt (prestandamässigt) att exportera till en annan disk än den källmaterialet ligger på, dessutom tar det ju sjukt mycket plats om man först ska konvertera AVCHD till något annat format vad-det-nu-hette så det dröjer ju inte länge förrän man springer in i väggen.

 

Nåja, sjukt häftig design på iMac håller jag med om, skulle funka bra som surfburk i köket t ex ;-) Skulle gärna ha ett chassie med Mac Pro's exteriör om det såg ut som ett Antec P18# inuti :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

dessutom tar det ju sjukt mycket plats om man först ska konvertera AVCHD till något annat format vad-det-nu-hette så det dröjer ju inte länge förrän man springer in i väggen.

 

iMac, Final Cut Pro och en JVC HM-GY100/700 så har du löst de problemen också. ;-)

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Que? Förmodar att det INTE är AVCHD ut från den och således behövs ingen konvertering, eller?

 

Nä dem skriver mpeg2 i qt (.mov) filer som det bara är att släppa i timeline och redigera. Fungerar ypperligt och man slipper alla versioner av filer att spara. Jag spar endast originalfilerna och projektfilen som det är nu. Riktigt skönt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä dem skriver mpeg2 i qt (.mov) filer som det bara är att släppa i timeline och redigera. Fungerar ypperligt och man slipper alla versioner av filer att spara. Jag spar endast originalfilerna och projektfilen som det är nu. Riktigt skönt.

 

/KN

Om du kör filerna från en extern HD, hur funkar överföringen med flera videospår och effekter? Funkar det via USB eller behövs FW800?
Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kör filerna från en extern HD, hur funkar överföringen med flera videospår och effekter? Funkar det via USB eller behövs FW800?

 

jag kör de projekt jag jobbar med på intern HD. En timmes material är ca 20GB i högsta kvalitet. Så det är inga problem att har allt aktivt där. Men jag har med bra resultat haft hela projekt på USB-minne ock flyttat mig mellan olika datorer, hemma och på jobbet, och det har funkat. Men 8 videospår och 93 effekter så funkar det väl inte så bra med USB.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kör de projekt jag jobbar med på intern HD. En timmes material är ca 20GB i högsta kvalitet. Så det är inga problem att har allt aktivt där. Men jag har med bra resultat haft hela projekt på USB-minne ock flyttat mig mellan olika datorer, hemma och på jobbet, och det har funkat. Men 8 videospår och 93 effekter så funkar det väl inte så bra med USB.

 

/KN

 

Ofan! Det funkar bra med 35Mbit ström på interna HDn samtidigt som Final Cut rullar? Du får inte problem vid export från FC då HDn både läser och skriver samtidigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ofan! Det funkar bra med 35Mbit ström på interna HDn samtidigt som Final Cut rullar? Du får inte problem vid export från FC då HDn både läser och skriver samtidigt?

 

Det funkar förvånansvärt bra. Jag har filmat hela föreläsningar i 720p25 och tryckt ihop 3-4 timmar på en gång till mp4 / h264 och scalat ner och det har inte varit några problem. Macbook med fcp6 och 500gb 5400rpm disk 4gb minne. Går sjukt mycket bättre än tidigare med AVCHD filer konverterade till AIC.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det funkar förvånansvärt bra. Jag har filmat hela föreläsningar i 720p25 och tryckt ihop 3-4 timmar på en gång till mp4 / h264 och scalat ner och det har inte varit några problem. Macbook med fcp6 och 500gb 5400rpm disk 4gb minne. Går sjukt mycket bättre än tidigare med AVCHD filer konverterade till AIC.

 

/KN

Det var som tusan! Kanske oroar man sig för mycket kring lagring..!? Annars är jag väldigt förtjust i hur smidigt ProRes-materialet är att klippa. AVCHD native på en bärbar mac är ju inte något att tänka på för tillfället...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...