Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har kommit fram till att jag är beredd att lägga upp emot 100 000 kr på en bättre videokamera. Dock är frågan om vilken... Jag har lagt ned hur många timmars jobb som helst på att leta runt, kikat på specifikationer osv.

 

Alternativen så här långt (utan prioritering):

 

1. Sony EX3

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9462777

Fördel 1/2" sensor och sökaren, nackdel dyra minneskort

Nya EX1R kan vara lite intressant och billigare. Nackdel sökaren

 

2. JVC GY-HM700E

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8977948

Fördel ergonomi och axelkamera, nackdel 1/3" sensor och filmformat (om man har PC)

 

3. Panasonic AG-HPX301E

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9074644

Ny intressant kamera! Fördel AVC-intra, axelkamera. Nackdel 1/3" sensor och dyra P2-kort

 

Några spontana tankar eller reaktioner? Gissar att många andra också tittar runt - så jag hoppas att det här kan bli en bra tråd för diskussion!

 

Mina önskemål/målsättningar: Full HD, gärna axelkamera, dock inget måste. Ser gärna bättre DOF-möjlighet - vilket talar för större bildsensor. Helst ljuskänslig med lågt brus om möjligt. Bra arbetsflöde i NLE utan konverteringar. Vill helst filma i 25P (även 50P), gärna bättre än 4:2:0 och möjlighet till 4:2:2 till extern lagring.

 

CMOS/3MOS eller CCD? Spontant tror jag CCD, men alternativen är få i denna prisklass. Någon som har erfarenheter av dyrare CMOS-kameror? Nackdelar/fördelar CMOS-CCD?

 

Någon som vet andra alternativ eller kameror som är på gång? Canon ligger ju efter just nu och borde vara näst på tur med bra alternativ!

Postad

undrar samma sak som j3m5.

 

om du inte filmar typ varje dag skulle jag rekommendera att du lägger pengarna på att hyra grejer till varje projekt istället. jobbar heltid på eger produktionsbolag och om man bortser från lite friggor och filter så äger inte mitt bolag en enda filmpryl. Det innebär att jag kan filma på precis vilken kamera jag vill och kan därför anpassa alla olika projekt efter det.

 

Det är ju dock annorlunda om du ska filma dokumentär eller frilansar som reporter/fotograf och behöver kameran dagligen.

Postad

Dels vill jag nog alltid ha en kamera till hands och dels bor jag i Umeå.

Det senare gör att det finns ytterst begränsade möjligheter till att hyra bra kameror häromkring.

 

Filmar idag huvudsakligen med vår Canon XHA1, vilket jag iofs är förhållandevis nöjd med - men känner att det är dags att "gå vidare".

Postad

Jag tycker det är för mycket pengar. Tänk på att du måste köpa en del optik + kanske en 35mm adapter, followfokus rig. mm. för att utnyttja möjligheten till objektivbyte. Där ligger lika mycket pengar till. Ska du inte ha extra optik tror jag det finns andra kameror som ger mer för pengarna.

 

Vill du ändå ha en dyr kamera tycker jag EX3 verkar vara mest mångsidig. När vi spelade in Kents nya video "Töntarna" körde vi med EX3, pro35-adapter och div.fast optik (hyrd). Den verkade fungera bra till detta.

Postad

Vi har redan en hel del övrig utrustning som kommer att kunna användas även för en ny kamera (i vissa fall med byte av fästen dock):

 

- 35mm-adapter SGPro3 med rails

- follow focus

- mattebox

Postad
Utanför topic - Vad ger det för fördelar med en follow focus och mattebox?

 

Vissa menar att det är penisförlängare (kameran ser "maffigare" ut)... Men om jag säger så här:

 

Mattebox: Du skärmar av ljus från sol eller ljuskällor så att störande ljus inte kommer in i kameran. Det du vill fånga med kameran är ju själva objektet. Men nu kommer finalen (som jag längtat efter att beskriva): enkelt - jämför med när du kör bil och det är soligt och du fäller ned solskyddet...

 

Follow focus: Efter att ha provat min 35 mm-adapter ett tag så inser man snabbt två saker: (A) det är ganska svårt att ändra fokus (på objektivet man sätter på adaptern) utan att riskera visst skak i kameran. Ja, jag har lite tröga gamla Canon-objektiv.

(B) med en follow focus kan du sätta markeringar på dina olika fokuspunkter, vilket gör det mycket lättare att träffa rätt utan korrigeringar.

 

Angående follow focus så tycker jag att detta klipp illustrerar det mycket bra. Observera dock att i klippet används en kugghjulslös variant (vilket inte är optimalt).

Postad

Har kört rätt mycket med EX3an och tycker det är en rätt bra kamera. Dock kan den kännas lite klumpig att hålla ibland.

Fast sedan så är det ju alltid skönt att jobba med axelkameror. Och sen håller jag med flera andra här om att det nog är bättre att hyra kamera.

Postad

Har du redan prylar som passar så kan EX3 vara en klok investering Det finns ju adaptrar för att köra SD-kort istället för SxS. Dessutom finns det ju en uppsjö bra axelstativ som man kan använda.

Postad

Klarar man verkligen av att köpa en Hdcam-kamera, inkl batteri, optik och en Hdcam-bandare inom en budget på 100.000 kr?

 

Man kanske klarar sig utan bandare, kan men "enkelt" ta in Hdcam i dator direkt från kamera?

Postad

Martin Öbergs förslag var ju klockrent tycker jag även om HD-Cam inte är full HD och chansen kanske inte är så jätte stor att hitta en begagnad HD-Cam kamera. Banden är ju även de lite dyra och jag antar att det är det ni vill slippa d.v.s. band.

 

Jag som jobbar mycket med post skulle absolut undvika CMOS, men det är jag det.

Lite info om CMOS: http://www.dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

Ev nackdelar:

Blixtar/strobb: http://www.youtube.com/watch?v=N1pFadXOboA&NR=1&fmt=22

Skak: http://www.youtube.com/watch?v=UEaDrS-yzIE&fmt=22

 

Skakexemplet var dock lite orättvist då han har allt i ofokus på CMOS kameran och exponeringen är kanske sämre också. Hur som helst.

Vad som talar för CMOS är en mer dynamisk bild om man skakar kameran måttligt när man skjuter i 25 ell 24 helbilder i sekunden. 35mm film känns ju mer dynamiskt än 24p i video, just p.g.a. den rullande slutaren och dynamiken/artefaktarena den genererar, i likhet med CMOS-chip. Över huvud taget så blir filmkänslan mer övertygande med CMOS, men det är inte för inte man ofta använder dollys och kranar etc för 35mm.

 

RED (http://www.red.com) är CMOS baserad, bara en sådan sak.

Men som sagt, själv tycker jag CCD-genererade bilder är underbara då de är så mycket lättare att jobba med i många post production situationer d.v.s. trackning, set extensions etc.

 

Har inte P2 korten gått ned rätt mycket i pris nu?

Av de tre kamerorna skulle jag nog föredragit Panasonic-kameran bara så här utan att veta något mer om kamerorna. Gillade iofs JVCs HDV kamera och Sony brukar ju göra bra grejer så tja svårt. Själv väntar jag på Scarlet (RED igen) men det kanske jag gör om ett år med.

 

Lycka till med kameraköpet iaf, m.v.h. /Pontus W

 

Mer om CCD vs CMOS:

http://www.videomaker.com/article/14183/

http://www.dalsa.com/corp/markets/CCD_vs_CMOS.aspx

Postad

Jag skaffade just JVC modellens lillebror och jag är grymt nöjd med filflödet. Jag jobbar iofs på Mac i Final Cut.

 

En positiv sak är att alla filerna från kameran, mp4 och mov genererade av kameran går att spela upp i VLC på både PC och Mac.

 

Ett tips är att hyra alla modellerna och prova. Det som känns rätt är ofta rätt.

 

/KN

Postad
Klarar man verkligen av att köpa en Hdcam-kamera, inkl batteri, optik och en Hdcam-bandare inom en budget på 100.000 kr?

 

Man kanske klarar sig utan bandare, kan men "enkelt" ta in Hdcam i dator direkt från kamera?

 

Hmm med bandaren nämnde du något. Det kostar en hel del dock. Man kan inte konvertera SDI rakt till datorn så enkelt nej.

Postad

Att få in HD-SDI borde inte vara så stort problem om man nu väljer en HD-Cam kamera, då är nog överföringen ett marginellt problem, om man nu inte kör t.ex. Avid Media Composer utan hårdvara.

 

Bandare är ju en bekväm lyx i dag, speciellt då man oftast undviker att hålla på med batchningar o med off-line och online etc.

 

Därtill är det rätt enkelt och förhållandevis billigt, om än inte gratis, att fånga HD-SDI om man använder Final Cut Pro eller Premiere Pro, Avid däremot, ja det är som det är med Avid…

http://www.blackmagic-design.com/

DeckLink SDI - Ca: 2 000 sek om man kan slippa tull och dylikt d.v.s. känner någon som har vägarna förbi USA. Vet inte vad LRTV tar för kortet dock… Säg 2 500:- exkl moms kanske.

 

Mvh /Pontus

Postad

Eftersom jag kommer att använda kamera 3-4 dagar per vecka så är knappst hyra ett alternativ. Och visst, RED SCARLET är intressant - men hur länge till kommer vi att få vänta på den - och vad kommer den att kosta?

 

För närvarande har JVC:n plockats bort från listan. Ergonomin är bra, men delat chip och att den är plastig ger den för många minus.

 

EX3 (EX1R) står kvar ett tag till. På plussidan är 1/2" chip och på minussidan "plastig" och att det inte är en axelkamera samt "bökigare" filmformat/redigering.

 

Etta på listan är Panasonic AG-HPX301E

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9074644

 

Utökar listan på hur jag vill använda kameran:

- TV-reklam

- Dokumentärer/kortfilmer

- Musikvideos

- Green screen

- Stock shoots

 

Jodå, jag är öppen för begagnat också. Har en Canon XHA1 och söker mest något som är bättre än den och ett bättre arbetsflöde (än band).

 

Bland begagnat så har jag möjlighet att köpa en Sony XDCAM PWD330L som är ganska intressant. http://www.sony.co.uk/biz/view/ShowProduct.action?product=PDW-F330L&site=biz_en_GB&pageType=Overview&imageType=Main&category=XDCAMCamcorders

Postad
undrar samma sak som j3m5.

 

om du inte filmar typ varje dag skulle jag rekommendera att du lägger pengarna på att hyra grejer till varje projekt istället. jobbar heltid på eger produktionsbolag och om man bortser från lite friggor och filter så äger inte mitt bolag en enda filmpryl. Det innebär att jag kan filma på precis vilken kamera jag vill och kan därför anpassa alla olika projekt efter det.

 

Det är ju dock annorlunda om du ska filma dokumentär eller frilansar som reporter/fotograf och behöver kameran dagligen.

 

Du snackar i nattmössan, vet du ens va det kostar att hyra en kamera? en 100 000 kr kamera för en dag går på 5000kr/dag hyra (MINST) det blir 20 dagar han får ha kameran.

 

Köp en kamera, köp en kamera med icke fast lins så du kan byta lins på den.

Postad

Jag ställer mig bakom EX1R den är magisk som kamera. Kolla exempelvis nya Maiden filmen då den verkligen sätts på prov i mörka miljöer och allmänt chaos.

 

Med budget på 100k får du ju EX1R + 35mm adapter och kanske även ett extra batteri =)

 

Sen är HD-SDI och externa inspelningsmöjligheter ett grymt plus. Skulle våga sätta pengar på at EX1R kommer ligga med samma codec som deras 700 om nån månad också som en mjukvaru uppdatering

 

Gjorde en lowbudget musikvideo i sommras med den och är kanonnöjd. Hör mkt bra från den och den rullar på MTV, BBC, American Airlines =) Även tv4 morgon körde den när bandet spelade live där i slutet av september.

Postad
Gjorde en lowbudget musikvideo i sommras med den och är kanonnöjd. Hör mkt bra från den och den rullar på MTV, BBC, American Airlines =) Även tv4 morgon körde den när bandet spelade live där i slutet av september.

 

La Fleur Fatale? :)

Postad
Du snackar i nattmössan, vet du ens va det kostar att hyra en kamera? en 100 000 kr kamera för en dag går på 5000kr/dag hyra (MINST) det blir 20 dagar han får ha kameran.

 

Köp en kamera, köp en kamera med icke fast lins så du kan byta lins på den.

Tycker knappast han snackar i nattmössan. Olika projekt har olika krav på bildmaterial. När man hyr kan man givetvis anpassa detta efter uppdragsgivaren. I ett projekt har man oftast en budget där hyra av kamera knappast är den största utgiften.

 

Jobbar man på frilansbasis med kamera, flera dagar i veckan är det självklart en helt annan sak. Då kanske man är beroende av ett slimmat arbetsflöde för att minimera bearbetningstiden. Då kan det underlätta att känna sin utrustning.

 

Jag tycker att det var ett otroligt lyft för mitt arbetsflöde att gå över från HDV (band) till Minneskort (Panasonic HMC151). Det är helt enkelt så mycket enklare arbetsflöde, trots AVCHD-formatet.

 

Allt beror på vad man ska jobba med...

Postad
Du snackar i nattmössan, vet du ens va det kostar att hyra en kamera? en 100 000 kr kamera för en dag går på 5000kr/dag hyra (MINST) det blir 20 dagar han får ha kameran.

 

Köp en kamera, köp en kamera med icke fast lins så du kan byta lins på den.

 

1700 plus moms/per dag kostar EX-3 på Ljud & Bildmedia - där jag brukar hyra, när det inte räcker med en EX-1 och en Z7.

 

Panasonic har utan tvekan den tekniskt sett bästa kameran. Men det finns ett skäl till att de flesta försöker kopiera Sonys färger. Jag personligen skulle köpa en EX-3 och köpa till en HPG10 eller HPG20 om du prompt vill ha AVC-Intra. Då får du det bästa av två världar - bättre codec och bättre färger.

Postad
Du snackar i nattmössan, vet du ens va det kostar att hyra en kamera? en 100 000 kr kamera för en dag går på 5000kr/dag hyra (MINST) det blir 20 dagar han får ha kameran.

 

Köp en kamera, köp en kamera med icke fast lins så du kan byta lins på den.

 

Jag jobbar heltid som producent med att göra film och har hyrt kameror som kostar betydligt mer än 100 000 kr så jag vet mycket väl vad de kostar.

 

en 100 000 kr kamera kostar inte 5000 spänn om dagen, speciellt inte om du hyr den i 20 dagar. Dessutom är kameran en mycket liten del av tekniken. Ett projekt jag gjorde för ett tag sedan gick tekniken på 40 000 för en dag, av det gick kameran (red) på ca 10 000. skulle vi köpt motsvarande teknik tror jag inte vi skulle hamna under 2 miljoner.

 

Dessutom är fördelen med att hyra sina grejer att du alltid kan använda precis de grejer du behöver till just den inspelningen. Vi filmade på en höghastighetskamera för ett tag sedan och då behövde vi mycket starka lampor (5000w/st) för att ljuset inte skulle pulsera. Hade vi suttit på en egenägd kamera och ljus hade den produktionen/idén varit värdelös eftersom att vi hade fått anpassa oss efter den utrustningen vi i så fall hade ägt.

 

Kan säga att det finns många anledningar till att inga professionella produktionsbolag (då menar jag inte "jannes foto och film" som gör lokalreklamer på tv4) som både jobbar med både reklam och långfilm äger sin utrustning utan hyr den.

 

För casino83 som öppenbarligen bor på en ort där det inte finns hyrteknik tillgänglig kan jag förstå att man måste köpa och jag dömer inte ut honom för det. Jag ville endast göra honom uppmärksam på att det kan finnas alternativ.

 

Så jag vet inte vem det är som snackar i nattmössan men jag lever ganska gott på mitt företag, utan att äga en 100 000kr-kamera!

Postad

Tack för engagemang i tråden!

 

Eftersom jag håller på med olika typer av filmjobb (utöver allt annat jag håller på med) - så vill jag helst äga en kamera som är mångsidig.

 

Visst, som Bleckert säger - för vissa arbeten så bör man/måste man hyra den utrustning som är mest lämpligt för uppdraget. Men i många lägen gör man också bäst i att kunna sin kamera väl för att få ut mesta möjliga ur den.

 

Zoosuit: Jag har självklart ännu inte dissat EX3, men föredrar ergonomin hos 301E. AVC-Intra är definitivt inget måste, men däremot ett så smidigt arbetsflöde som möjligt - och där menar många att EX3 har en nackdel i redigeringen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...