Gå till innehåll

Canon Legria HF G10 eller Sony HXR-MC50?!


isssaa

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är ute efter en semiproffskamera med diverse manuella funktioner för att filma lite allt möjligt med, och har hittat två stycken som jag väljer mellan.

 

Dessa är: Canon Legria HF G10 och Sony HXR-MC50.

 

Länkar:

Canon Legria HF G10 Professionell Full HD-videokamera!

Sony HXR-MC50

 

 

Tyvärr har jag inte råd med alltför dyr utrustning eftersom jag är student, så jag tar vad jag kan få, så att säga.

Minimumkravet är att kameran ska ha hårddisk och kunna filma i Full-HD, därför hamnade jag i slutänden i valet och kvalet mellan dessa två.

 

Så, om ni har någon erfarenhet av eller vet något om dessa kameror; vilken ska jag välja?

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju kolla in den här också: Sony videokamera NEX-VG20 Video > Videokameror > Minneskort > köp den hos Scandinavian Photo AB om du vill ha en spännande videokamera (obs, objektiv kostar extra).

Men du kanske ska sätta en prisgräns innan vi ger flera råd. Och hårddisk har ingen av de kameror du räknar upp, nästan alla kör på minneskort idag, en del har både och (men inte proffskameror, de brukar köra med extern SSD-disk istället). En bra billig videokamera med hårddisk är denna: Sony Handycam HDR-XR550VE - Videokamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du någon erfarenhet av Nex-kameran? På vilket sätt är den spännande? :-)

Att ha en kamera med möjligheten att byta objektiv precis som på en DSLR-kamera vore ju häftigt.

 

Det jag är ute efter är en kamera som är snäppet bättre än en konsumentkamera, men ändå inte kostar alltför mycket. De två kamerorna ovan var de billigaste jag kunde hitta i den kategorin, och mitt maxpris måste jag tyvärr sätta där någonstans, runt 12-13 000 (säg plus eller minus någon tusenlapp).

 

Okej, ja minneskort menade jag väl egentligen. Dvs ej DV-band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara läst recensionerna, och sett föregångaren VG10 på nära håll. VG20 kombinerar den fina sensorn från NEX-5N med bättre ergonomi fast enligt testerna så tillför den alldeles för lite för priset man får betala för det ser jag nu. Det var ordet semiproffs jag triggade på och då måste man komma upp i de pengarna för att få bra ljudingångar osv men det som gör VG20 riktigt unikt för en videokamera är de utbytbara objektiven, synd om Sony schabblat bort det. Men priset på MC50 (som är en konsumentkamera med en semipro-mik och motljuskydd och utan progressiv inspelning) är högre än länken visar eftersom moms tillkommer. Canon XA10 och Panasonic HMC41 är två andra semipro-kameror i samma prisklass. Allt billigare än det är konsumentkameror men det kanske är ok för dig också? Jag skulle nog valt G10:an som bästa kosumentkaerma (fast du behöver en extern mik till den så då blir den lika dyra som Sonyn) men Panasonicen är mest proffsig (men inte så ljuskänslig).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...