Jump to content

HF-S10 och HV40 tråden!

Tomtebo

Recommended Posts

Hej! Jag tänkt att vi kunde ha denna tråd för att disskutera Canons nya kameror.

Igår såg jag på Hv20 forumet att canon hade annonserat HV40.

Självklart blev man jätte intresserad och började genast att hitta information om den.

Men enligt mig så är HV serien död och Hv40 är inte något nytt för oss i PAL länder.

Den är som en HV30 fast har en ny costum knapp som man kan göra en induvell inställning.

Dessutom är varken sensorn större eller har fixat focus roll grejen. De i NTSC länder har däremot en trevlig överaskning.

Dom slipper hålla på med Pulldown med HV40 då den har native 24p.

Men kameran som intresserar mig mest är faktiskt HF-s10.

Trevlig nörd fakta som detta:

Sensor:1 /2.6-inch CMOS, RGB Prmary Color Filter - Större sensor än hv20/30 osv

Pixel: 8.59 Megapixels - Detta är då alltså 3k nedskalad till äkta 1080p enligt hv20 folket och Red. (3264 x 1840)

Cinemode Cinemode kommer med i denna, men som i HV serien så var det istället för TV elelr AV.

Troligen inte med denna utan kanske är en preset och med de kan användas med TV eller AV mode. (inte säkert dock)

Gainkontroll Har man med denna kamera. Alltså man kan höjja och sänka gainen med inställningar på LCD.

1080p: Denna gång med äkta upplösning och inte den nedskalade som vi ha haft med HVserien.

DigicDV III sensor

Läs: http://eugenia.gnomefiles.org/2009/01/06/regarding-the-new-canon-cameras/

för information

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=177&modelid=17993#ModelTechSpecsAct

Canon HF-S10

http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=177&modelid=17996

HV40

Jag hoppas verkligen at det klarar low light. enlgit info så är det 3LUX alltså en LUX mer än HV20/30 serien. Men tanke på Sensorn är större och mer pixlar så hoppas man ju på det bästa. Känns som denna kamera är ett kliv i rätt riktning.

Sämre ju mer LUX den behöver.(mer lux,l mer ljus för att se) Men man får inte glömma att sensorn är större och bättre. Tror faktiskt den kommer klara low light mycket bättre än Hv20. Man brukar inte direkt gå tillbaka i utvevklingen väl :O

Hv40 - Programmerbar knapp och en multifunktionsratt för t ex gain. 'äkta' 25p som på de större canon-kamerorna. Full hd-sensor.

Fler pixlar betyder mindre ljus på varje pixel, vet inte vilken betydelse det har i en videokamera som ju har en fix upplösning ut (ca 2k för hd)

Sämre ju mer LUX den behöver.(mer lux,l mer ljus för att se) Men man får inte glömma att sensorn är större och bättre. Tror faktiskt den kommer klara low light mycket bättre än Hv20. Man brukar inte direkt gå tillbaka i utvevklingen väl :O

Oj då har ju inte en canon xh a1 så bra ljuskänslighet ju!

60i, 1/60 ss = 7 lux, 1/30 ss=4 lux; 24F, 1/48 ss = 6 lux

Är ny på forumet och har aldrig haft videokamera, men har nu tankar på att skaffa en. S10 låter som ett val för mig då jag är snorkräsen stillbildsfotograf och därför inte riktigt fixar dålig bildkvalitet...

Så därför har jag en fråga:

De i NTSC länder har däremot en trevlig överaskning.

Dom slipper hålla på med Pulldown med HV40 då den har native 24p.

Detta förstår jag inte riktigt. S10 har ju tydligen inte "native 24p". Jag har uppfattat att native 24p är viktigt om man vill producera film. Men är detta inget problem för oss i PAL-länder? Har det något att göra med att PAL har 25 bilder/sekund? Kommer s10 att ha stöd för PAL när den lanseras här? Är jag helt ute och cyklar med mina frågor?

Tacksam för svar!!

HF-s10 ser onekligen intressant ut så länge den kan spela in 25p i en 50i-ström som HV-serien, vilket borde vara fallet. Om inte så har de nog förlorat en kundgrupp som de verkar väl medvetna om. Native 24p är bara viktigt för de som annars måste göra en pulldown för att få 24p ur 60i, så för oss i PAL-land spelar det ingen roll.

En annan grej jag väntar med spänning på är att se om cinemodeläget blir oberoende av Tv- och Av-lägena. Det vore jätteskoj. Mindre glad blir jag när jag läser att tillbehörsskon är av standarden Mini, vilket innebär att man får leta andra tillbehör än de som passar HV-serien. Jag blir gladare igen när jag läser om gainkontroll (woho!!).

Hög upplösning i all ära, men sensorn är faktiskt inte sååååå mycket större än HV-serien, så det kommer väl att bli ungefär som med Panasonics GS400/GS500 - många pixlar packade på liten yta. Det behöver inte vara dåligt, men den generella tumregeln är väl att större pixlar på stor yta ger bättre bild, eller åtminstone mer brusfri.

Större dynamiskt omfång läser jag. Det är ju bra, men hur mycket större är det? Är det proportionerligt mot sensorstorleken så att man får bara en väldigt liten knuff eller har Canon hittat på ett cinemode som pressar in ännu mer dynamiskt omfång på 8 bitar (eller hur många bitar det nu är)? Det ska bli intressant att se om någon orkar testa detta sen.

HV40s nya control dial låter mycket intressant, men inte nog för att jag skulle byta upp mig från min HV20.

Hakar på den här tråden.

Står precis i begrepp att köpa en Canon HV30 (ev. att jag avvaktar tills HV40 kommer).

Min fråga är nu:

Canon HV30 + Final Cut Express = sant?

Dvs är det en bra kombination att redigera i HD-format i FCE.

Läste i ett forum där man behandlar HV20-30-40, http://www.h20.com, och blev mörkrädd över de problemställningar som diskuterades där. Fast det mesta handlade om amerikanska förhållanden och NTCS.

No clue. enda ja läste om hv40 var den nya kanppen som skulle vara nytt för oss i PAL länder.(native 24p har vi ingen nytta utav) annars var den ganska onintressant. Var ungefär som om man skulle byta upp sig till hv30 enbart för att få den svart. Dock är s10 väldigt intressant. Vill gärna se en ordentlig review först, samt low light test (tror den kommer prestera bättre än hv20) På bilderna som har släpps (där dom fotograferade med kamerans fotoläge) så såg det inte jätte lovande. Men kan ha varit komprimerings fel, eller någon konstigt inställning. Man måste få hoppas lite!

>cspak71 säger i hv20 forumet:

btw.. I asked the rep at the booth retail price... if I recall correctly:

Canon HFS10- $1499

Canon HFS100- $1299

Give or take a hundred (my memory is crappy).

med andra ord 10-12tusen kronor.

btw: mini fästet på kameran. innebär det tex att rödemicen inte skulle få plats på den?

• 1 month later...