beta75 Postad 26 februari 2009 Postad 26 februari 2009 Hakar på den här tråden. Står precis i begrepp att köpa en Canon HV30 (ev. att jag avvaktar tills HV40 kommer). Min fråga är nu: Canon HV30 + Final Cut Express = sant? Dvs är det en bra kombination att redigera i HD-format i FCE. Läste i ett forum där man behandlar HV20-30-40, http://www.h20.com, och blev mörkrädd över de problemställningar som diskuterades där. Fast det mesta handlade om amerikanska förhållanden och NTCS. HV20 och Final Cut Express funkar riktigt bra. HV30 är ingen skillnad i det fallet. 0 Citera
filmnisse Postad 26 februari 2009 Postad 26 februari 2009 nu blir jag konfunderad då jag tänkt köpa en HV30 snart, men blev extremt sugen på en HF-S10 då den verkar vara helt jäkla underbar. Av alla underbara tekniska spec. så är det bara en jag inte riktigt har koll på: formatet. HV kör på band och HDV, medan HF kör på minneskort och AVCHD. Mbit/s skiljer inte så mycket, men jag undrar vad som är bäst helt enkelt. Och hur blir det med redigeringen? Jag kör på adobe premiere pro och after effects (CS3). För jag gillar verkligen det här med minneskort och slippa tanka in real-tid med band. Jag väntar naturligvis tills kameran släpps o testats ordentligt då det är till sommarn jag behöver den. Men frågan är ju hur mycket som skiljer och hur mycket HV30 kommer sjunka i pris när HF-S10/S100 kommer. 0 Citera
beta75 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 HV40 lanseras ungefär samtidigt som HF-S10/100. /KN 0 Citera
j3n5 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 nu blir jag konfunderad då jag tänkt köpa en HV30 snart, men blev extremt sugen på en HF-S10 då den verkar vara helt jäkla underbar. Av alla underbara tekniska spec. så är det bara en jag inte riktigt har koll på: formatet. HV kör på band och HDV, medan HF kör på minneskort och AVCHD. Mbit/s skiljer inte så mycket, men jag undrar vad som är bäst helt enkelt. Och hur blir det med redigeringen? Jag kör på adobe premiere pro och after effects (CS3). För jag gillar verkligen det här med minneskort och slippa tanka in real-tid med band. Jag väntar naturligvis tills kameran släpps o testats ordentligt då det är till sommarn jag behöver den. Men frågan är ju hur mycket som skiljer och hur mycket HV30 kommer sjunka i pris när HF-S10/S100 kommer. Av vad jag vet så är cs3 inte så jättebra på avchd. Det fungerar efter lite trixande, men cs4 är lite bättre. Problemet för Premiere är att programmet redigerar avchd i sitt ursprungliga format, till skillnad mot ex. Final Cut som kodar om materialet till mer lättredigerat. Det finns dock en uppsjö program som kan koda om avchd-format för att sedan lättare redigera dessa i olika program. Jag tycker att det är en fröjd att jobba med minneskort (Pana AG-HMC151) mot gamla DV-band. Men för tillfället jobbar jag mest i CS3 och premiere elements 7. Begränsningen sitter i dessa program och inte i avchd-formatet. Jag upplever kvalitén från kameran lätt jämförbar med DVC pro HD kameror. Det är bara lite jobbigt innan programtillverkarna och datorkraften kommit ikapp formatet.. 0 Citera
filmnisse Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 jo, det verkar riktigt tungt att redigera avchd om man inte gör som i final cut. och min burk klarar just nu inte systemkraven för cs4. men HDV är ju ingen direkt hit heller om man ska in i after effects (vilket jag gör i varje projekt). och cineform och liknande har jag inte tyckt funkat nåt vidare. oh the agony.... 0 Citera
StenR Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 jo, det verkar riktigt tungt att redigera avchd om man inte gör som i final cut. och min burk klarar just nu inte systemkraven för cs4. men HDV är ju ingen direkt hit heller om man ska in i after effects (vilket jag gör i varje projekt). och cineform och liknande har jag inte tyckt funkat nåt vidare. oh the agony.... På vilket sätt funkade inte cineform bra? 0 Citera
j3n5 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 När jag sitter vid min gamla Powerbook G4/1,6Ghz/2Gb så konverterar jag avchd med Toast 9 till DCV Pro HD 1080p25. Sedan stoppar jag in det i Final Cut Pro. Segt, men dock möjligt att redigera med lite tålamod. 0 Citera
filmnisse Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 På vilket sätt funkade inte cineform bra? när man skulle konventera till AVI fick jag bara ljudet med grön bild. och när jag prövade MOV gick det extremt segt i Ppro. Sen fick AE för sig att sluta fungera med båda cineform alternativen, men också HDV native. 0 Citera
StenR Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 när man skulle konventera till AVI fick jag bara ljudet med grön bild. och när jag prövade MOV gick det extremt segt i Ppro. Sen fick AE för sig att sluta fungera med båda cineform alternativen, men också HDV native. Har du uppdaterat Cineform till den senaste versionen? 0 Citera
filmnisse Postad 28 februari 2009 Postad 28 februari 2009 tror det är senaste. laddade hem trail för några dagar sen. 0 Citera
Naike Postad 20 mars 2009 Postad 20 mars 2009 Angående diskussionen om ljuskänslighet hittade jag en recension av Sanyo Xacti VPC-HD2000 där man använder en HF20 och en HF S100 som referens, enligt den artikeln så var HF S100 bättre än HF20. Finns även lite bilder att kolla på om man följer länken. http://www.camcorderinfo.com/content/Sanyo-Xacti-VPC-HD2000-Camcorder-Review-36280/Low-Light-Performance.htm 0 Citera
rsh Postad 30 mars 2009 Postad 30 mars 2009 Blir det tillbehörande ljudet så där snuskigt ruskigt dåligt som för hv20/hv30? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.