Gå till innehåll

brinnande händer?


Limeduff

Recommended Posts

Hur lång ska tagningen vara?

 

Jag har testat att doppa händerna i etanol och sen tända på och sen fort som f*n doppa händerna i vattnet. Fast det är inget som jag rekomenderar pga. att det är väldigt farligt (brännskador etc.) och lite andra grejor. Men det finns ju alltid oljer som man kan köpa som är gjord för det ändamålet. Kolla lite på internet! = D

Länk till kommentar
Share on other sites

Ren etanol brinner med såpass ljussvag låga att det skulle vara helt bortkastat på film.

Och vad gäller övrigt man skulle kunna använda så har jag visst fått moral på gamledar, för jag vill plötsligt inte uppmuntra uppenbart minderåriga att sätta eld på sig själva...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga: Är det värt att göra något så farligt som att leka med eld för den här filmens skull? Bara en tanke..

 

Hehe, har använt en sprayburk och tändare som eldkastare i en film en gång, och en gång råkade jag tända eld på min lugg i en film etc. men det är väl bara jag som är dum antar jag ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa nedkylande gel som du smor in händerna med, sen applicerar du ett runt lager med brändvätska.

 

Om du tycker att digitala effekter för sånt här blir för dåligt så kanske du ska öva upp dig i digitala effekter istället?

 

För övrigt så är det sällan som hollywoodproduktioner sätter eld på sina skådespelares händer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kontaktar någon som har erfarenhet av "brandstunt" och rätt utrustning.

 

Kolla t.ex. på http://www.stuntgruppen.se/ - under "utrustning" så ser man en bild på när man använder en silikonhandske som brinner.

 

I USA använder man nuförtiden ibland en speciell gel som kan appliceras direkt på huden och som brinner själv, vilket gör att man bl.a. kan göra helkroppsbrinningar utan nomexdräkter och annat skydd. Jag har dock inte sett det utanför USA, och även där är det dock både dyrt och ovanligt vad jag vet...

 

Eller så gör du som Mega skriver - tränar mer på att få digitala effekter att se bra ut! :)

 

M.v.h.

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Med all respekt, som amatör är det här en av dom dummaste saker man kan göra näst efter att leka med sprängämnen, tyvärr.

Vad du dock KAN göra, & det GANSKA riskfritt, är att tillverka handproteser som ni tuttar eld på & filmar hyfsat nära.

För att poängtera: FÖR HELVETES JÄVLAR - TÄND INTE ELD PÅ DIG SJÄLV...eller någon annan...

Länk till kommentar
Share on other sites

hej jag och mina kompisar håller på med en superhjälte film och har eld krafter men jag tycket att det ser fult ut om man använder digitala effekter så att händerna brinner jag vill ha mer realistik men hur gör man behöver hjälp!!

 

Detta funkar men kan vara riskabelt. Jag har dock gjort det flera gånger när jag var ung för att impa på kompisar. Se till att du har en hink isvatten närvarande och helst inte är inomhus.

 

Alla känner känner väl till det gamla tricket när man formar handen till en behållare och fyller den med gas från en tändare, tänder sedan på och öppnar näven snabbt så att en liten eldboll uppstår. Öppnar man inte handen så bränner man sig så det är bra att öva på detta innan man provar det jag föreslår.

 

Istället för en tändare använder du en flaska tändargas som du fyller handen med, prova först med ett riktigt kort sprut för det här ger jäkligt mycket mer effekt än en tändare då gasen som kommer ut är mycket kallare så fastnar den i handsvett och fett.

 

Direkt efter du tänt på måste du öppna näven och skaka den som en galning, då brinner det ca 3 sekunder innan du skadar dig. Håller du näven still så brinner det längre men då får du räkna med ett besök till sjukhuset och kanske en del ärr på näven. Är du riktigt hårig på underarmen måste du även raka den innan.

 

Jag har kört detta som partytrick kanske 50 gånger så jag vet hur det ska kännas i näven när man sprutar in gasen, det ska kännas lagom kallt. Men som sagt öva ett 50-tal gånger med en vanlig tändare innan du ens funderar på att gå över till en flaska.

 

Kanske tom dumt att tipsa om detta? Har inga problem med att detta inlägg raderas om det anses för riskfyllt, det är dock ett tips som fungerar om man gör det rätt.

 

En sista sak vill man att klippet ska vara längre så går det inte att filma samma sak med samma hand samma dag för då sabbar man huden, det går inte heller att smörja in näven med handkräm eller vaselin för då brinner det FÖR länge och skada är garanterad och glöm inte hinken med kallt vatten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

ta en slang fylld med någon brinnande vätska slangen får max vara fem centimeter i diameter och måste vara cirka fem meter lång den måste också ha ett litet munstycke som kan spruta ut en dimstråle av den brinnande vätskan. sätt nu munstycket så det riktas utåt från handflatan ta slangen mellan pek och långfingret bak upp i en tröjas ärm ner i byxorna och ut vid skorna bort till en kompressor. när slangen är full så sätter man på kompressorn tänder på dimman och låter elden flöda.tipps ha handskar och klipp bra, filmen alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Båda ovanstående ideerna är rent ut sagt dumma.

Jag vet att jag är ny här men jag har erfarenhet av explosiva och brandfarliga ämnen.

Att ta brandfarlig vätska i en slang och koppla in en kompressor kommer bara framkalla ett eldklot som kommer bränna dej som f-n.

 

Och att ta tändargas från en butangas tub direkt i handen är Idiotiskt med stort I.

Testade ta butangas på en bummuls tuss det släcks inte äns med vatten, tänk om det var din tröja eller din hand, inte nog med det det brinner också jääkligt varmt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är ett av de största pluginsen som används på marknaden för att skapa just den effekt du är ute efter. Det heter FumeFX och är ett plugin till 3DS Max. Dyrt som fan plus att man behöver 3DS Max som plattform. Men hursomhelst blir det jäkligt snyggt. Använder det själv en del och måste säga att man kan bara på några minuter få en effekt som är lika snygg och trovärdig som om du satte eld på dig själv. Dock måste man vara ganska insatt i 3D-grafikens underbara värld.

 

http://www.afterworks.com/FumeFX.asp?ID=14

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...