Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Filmade solen i några minuter mitt på dagen med HV30, och nu är kameran helt död i Record-läget.

Jag trodde det var harmlöst att filma direkt mot solen med dagens kameror...?

Postad
Garantin täcker tyvärr inte det heller

det dom inte vet... jag skulle nog hålla masken och lämna in den. eller syns det att man filmat mot solen när man gör felsökning?

riktigt trist i vilket fall. filmade du rakt på solen? och under hur lång tid?

Postad

Filmade 10 min för att fånga solförmörkelsen.

Kameran fungerade dock direkt efteråt också, det var först när jag kom hem och packade upp den som jag upptäckte att skärmen var svart.

10 min, borde inte en digitalkamera klara det?

I vilket fall, hoppas att det går under garanti. Annars är det 10.000 riksdaler i sjön... :)

Postad
går INTE på garantin om du säger vad du har gjort med den iaf.

Varför inte? I manualen varnar de för att linda in strömadaptern i tyg, men inte för att filma solen (vad jag sett, och jag lusläser manualer). Om det var fel att filma solen så skulle det ju stå nånstans.

Postad
Filmade 10 min för att fånga solförmörkelsen.

Kameran fungerade dock direkt efteråt också, det var först när jag kom hem och packade upp den som jag upptäckte att skärmen var svart.

Det är ju inte omöjligt att kameran pajade av någon helt annan anledning än att du filmade solen. Typ att du tappade den i sjön på vägen hem?

Postad
Det är ju inte omöjligt att kameran pajade av någon helt annan anledning än att du filmade solen. Typ att du tappade den i sjön på vägen hem?

Men sen så kanske dom ser att chippen är brända och undrar hur det gick till?

men man kan säkert komma på något fiffigt som funkar som ursäkt..

Postad
Men sen så kanske dom ser att chippen är brända och undrar hur det gick till?

men man kan säkert komma på något fiffigt som funkar som ursäkt..

Jag menade snarare att kameran faktiskt kanske gick sönder av någon annan anledning som inte har något med att han filmade solen att göra. Sammanträffanden händer. Till exempel att jag kliar mig bakom örat när jag tittar ut genom fönstret, och då krockar en bil nere på gatan. Då kan jag ju tolka det som att bilen krockade för att jag kliade mig bakom örat. Capish? :)

Postad

Nu vet jag inet vad du har för hemförsäkring, men täcker inte garantin den, brukar det vara så att man får pengarna av de, fast man måste betala självrisken på kanske 1500kr, så så kokt i bajs är du nmog inte.

Postad

Om dom lyckas felsöka fram att det är en solfilmning som orsakat krashen så lär du ju inte få nån ny kamera/betalad reparation, då det står i manualen; "do not leave the camcorder pointed at a bright subject.".

Postad

Det är möjligt att bränna sensorn vid "fel" zoom om man filmar mer än några sekunder men vid "rätt" zoom ska det vara säkert att filma direkt in i solen. Det går att få en varning i displayen. Börjar den bli helt vit får sensorn för mycket ljus, täck då genast linsen med handen. Men att filma en person som står mot solen ska inte vara något problem för då uppnås aldrig brännpunkten. Om du liksom jag tyckte det var kul att skriva saker på parkbänkar etc med ett förstoringsglas när du var liten vet du vad jag menar.

Jag har fotograferat solen med min stillbildskamera med lång slutartid massor med gånger och tekniken bakom är i grunden densamma. Visserligen har jag nästan gjort mig själv blind då jag kikat i sökaren direkt mot solen men att jag ibland är en idiot hör till en annan tråd.

Postad
Om dom lyckas felsöka fram att det är en solfilmning som orsakat krashen så lär du ju inte få nån ny kamera/betalad reparation, då det står i manualen; "do not leave the camcorder pointed at a bright subject.".

Skönt att någon efter många vaga antaganden äntligen bekräftar att det står i manualen. (Jag hittade det inte själv.)

Postad
Skönt att någon efter många vaga antaganden äntligen bekräftar att det står i manualen. (Jag hittade det inte själv.)

Sid 92 i den amerikanska manualen (kapitlet Do's and Don'ts, Handling Precautions...)

Postad

Och ännu en anledning till att filmkameror är bättre än digitalkameror. Nej nu ska vi inte vara sådana, jag tror du kommer få tillbaks den på garantin faktiskt. Beror kanske på vem man hamnar hos, men Canon brukar vara rätt schyssta.

Postad
Jag menade snarare att kameran faktiskt kanske gick sönder av någon annan anledning som inte har något med att han filmade solen att göra. Sammanträffanden händer. Till exempel att jag kliar mig bakom örat när jag tittar ut genom fönstret, och då krockar en bil nere på gatan. Då kan jag ju tolka det som att bilen krockade för att jag kliade mig bakom örat. Capish? :)

Post hoc ergo propter hoc :P

(Efter det, därför pågrund utav det)

Ursäkta, kunde inte låta bli :)

För att återgå till solproblemet dock. Månn ej helt i linje med tråden, men finns det ingen tumregel om att solen är säker att fotografera (och filma?) om den står så lågt att man utan obehag kan se in i den med ögat? Jag vill minnas att jag fick lära mig det när jag började intressera mig för fotografering för ett antal år sedan.

Cheers,

Calaf

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...