Gå till innehåll

Filma mot ljuset (solen)


desiman

Recommended Posts

Filmade första gången med min Hv30 ut över havet förra veckan. Det var mitt på dagen och solen sken, märkte att när jag filmade i motljus över havet så kunde man tro att det var

skymning, hursom helst såg det helt underbart ut.

 

Men frågan är om kameraran tar skada av att filma i motljus, vad säger nu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan bränna ccd chippet på kameran genom att rikta den mot ljuset. Efter detta kan du slänga kameran då ingen garanti täcker detta.

 

Det gäller inte bara din hv30, utan alla digitala kameror dras med detta. Från Sonys f23 till Red. Filma inte mot solen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan bränna ccd chippet på kameran genom att rikta den mot ljuset. Efter detta kan du slänga kameran då ingen garanti täcker detta.

 

Det gäller inte bara din hv30, utan alla digitala kameror dras med detta. Från Sonys f23 till Red. Filma inte mot solen.

 

Gäller inte det bara äldre kameror? Har du någon källa till detta påstående?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig varit med om att CCD-chip tagit skada av att filma mot solljus/in i solen,

däremot de gamla rörkamerorna där det blev inbränningar i bilden.

Sökare kan bli mos om solen ligger på då du får en fokusering av solstrålen rätt in mot den lilla monitorn i sökaren.

Det är dock aldrig fel som tidigare nämnts att använda polfilter samt skärma av ljusinslag i optiken för att undvika att bilden blir blaskig/skymnig...

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan bränna ccd chippet på kameran genom att rikta den mot ljuset. Efter detta kan du slänga kameran då ingen garanti täcker detta.

 

Det gäller inte bara din hv30, utan alla digitala kameror dras med detta. Från Sonys f23 till Red. Filma inte mot solen.

 

Struntprat, det finns ju för sjutton stjärnfilter som endast ger effekt i starkt motljus. Ska kameran ta stryk måste du nog följa solen i typ 3 dagar. Dessutom är det omöjligt för en tillverkare att hävda att du har filmat solen i 3 dagar så en normalt funtad återförsäljare tar det på garantin.

 

Glömde dock at nämna att det är nästan meningslöst att filma i så starkt motljus som solen ger, bilden blir nästan 255 rakt igenom. Stillbildskameror kan dock öka slutartiden till typ 30 sekunder och ändå fånga det som finns bakom ljuset, det kan inte filmkameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, efter att ha googlat lite verkar det som att solljus visst kan skada CCD:n, men det krävs att man utsätter kameran för det under en längre tid. I realiteten verkar det alltså vara ett ringa problem, för jag har inte lyckats hitta något bevis för att en dylik skada faktiskt inträffat, även om det är teoretiskt möjligt.

 

Nedan ett urklipp från http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/414109.stm

 

Camcorder warning

 

But it is not just the human eye that is susceptible to lasting damage from the Sun. David Meyer, service communications manager for Sony United Kingdom said camcorders could also be badly affected.

 

"There have been lots of warnings telling people not to look at the Sun directly," he said. "We are also warning that you should not point your camcorder to the Sun either.

 

"Our camcorders feature a CCD electronic imager. Like the retina of the eye, the intense light of the Sun can burn the imager damaging the camcorder."

 

Camcorder owners with an electronic viewfinder can try to protect their camera with a sufficiently opaque Neutral Density (ND) filter over the main lens (at least 10,000 reduction ratio is recommended). But Mr Meyer said this does not guarantee the camera will remain unharmed.

 

"We cannot guarantee that an ND filter will protect the camcorder - we believe the safe option is not to risk it," he added.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

För att uttrycka det enkelt. En kamera är tillverkad för att spela in ljus. Därför kan den inte ta skada av att ta in ljus. Värme kan dock skada den och som bekant alstrar solen en del värme så solen kan skada en kamera. Var det tillräckligt enkelt?

Länk till kommentar
Share on other sites

En kamera är tillverkad för att spela in ljus. Därför kan den inte ta skada av att ta in ljus.

Det där är förstås inte ett hållbart resonemang. En laser är också bara ljus, och att en laser kan skada en elektronisk bildsensor har jag hört/läst från många olika källor och har ingen anledning att betvivla.

 

Värme kan dock skada den och som bekant alstrar solen en del värme så solen kan skada en kamera.

Ja, och det enklaste sättet att hetta upp bildsensorn är naturligtvis att koncentrera solens strålar genom optiken på den, varav följer att det kan vara skadligt att filma rakt mot solen under en längre tid. Frågan är ju hur lång tid som krävs för en given kameramodell.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är förstås inte ett hållbart resonemang. En laser är också bara ljus, och att en laser kan skada en elektronisk bildsensor har jag hört/läst från många olika källor och har ingen anledning att betvivla.

 

 

Ja, och det enklaste sättet att hetta upp bildsensorn är naturligtvis att koncentrera solens strålar genom optiken på den, varav följer att det kan vara skadligt att filma rakt mot solen under en längre tid. Frågan är ju hur lång tid som krävs för en given kameramodell.

 

/Jakob

 

Tröttsamt men som du vet är optikens jobb att sprida ljuset över hela sensorn inte som när du var barn och satte eld på löv med ett förstoringsglas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tröttsamt men som du vet är optikens jobb att sprida ljuset över hela sensorn inte som när du var barn och satte eld på löv med ett förstoringsglas.

Nja, sensorn är bra mycket mindre än optikens yta, så i viss mån fungerar den som ett förstoringsglas. För att ta ett enkelt räkneexempel. Din XM1:a har en filterdiameter på 58 mm, vilket ger (om vi tar hänsyn till den konvexa formen) en yta på ungefär 3000 mm2. Varje sensor har en yta på 7,7 mm2, vilket ger en totalarea på ungefär 23 mm2. Så vid bländare 1 skulle ljuset vara 130 gånger så koncentrerat som det var innan ljuset hamnade i kameran. Nu blir skillnaden i verkligheten inte så stor eftersom du inte ens kan ha så stor bländare, och prismat som fördelar ljuset till de tre sensorerna käkar också en del ljus, men principen kvarstår, nämligen att ljuset är mer koncentrerat när det når fram till sensorn än det var innan.

 

För att skydda sig kan man förstås blända ned och använda nd-filter, fast det påverkar inte min poäng, nämligen att det är teoretiskt möjligt att skada sensorn med solljus. Vad som krävs i praktiken är en helt annan femma, men det har jag å andra sidan inte uttalat mig om.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tid är det som krävs, jag har aldrig hävdat något annat, filma solen i 3 dagar och sensorn är antagligen kaputt. Filma den för några scener så tar den absolut ingen skada alls. Har du provat att uppnå eld med ett förstoringsglas vet du att det tar tid.

 

Jäklar vad du blev teoretisk. Man får buga till din teoretiska visdom.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att uttrycka det enkelt. En kamera är tillverkad för att spela in ljus. Därför kan den inte ta skada av att ta in ljus. Värme kan dock skada den och som bekant alstrar solen en del värme så solen kan skada en kamera. Var det tillräckligt enkelt?

 

En mikrofon är gjord för att spela in ljud. Ändå finns det mikrofoner som går sönder om det är för hög ljudnivå. Hur förklarar du det då!?!?!? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som redan nämnts så är det meningslöst i att spekulera i hur lång tid processen skulle ta för att kamerans sensor (CCD som CMOS) skulle ta skada genom att filma rakt emot sol.

Rent teoretiskt skulle sensorn ta skada men detta efter en väldigt intensiv och korkad filmning utan någon form utav filter, i huvudsak ND (Neutral Density) under en väldigt lång, kontinuerlig tid.

 

Att filma emot solen skulle inte ge en rak 255 utfrätt bild, allt beroende på personen bakom kameran, även på en videokamera. Videokameror i rätt klass för användarmöjligheter ger bra kontroller över exponeringen, det går att hitta ett fint samarbete mellan bländare och slutare för en perfekt exponerad bild, även i denna situation.

Har gjort ofantligt många inspelningar, bland annat en DVD-meny uppsättning där solens nedgång / uppgång spelade stor roll.

Vilket innebar att videokameran (Canon XL-H1) på ett Vinten stod och fångade uppgången och nedgången under ett par timmar, UTAN skada.

Slutartiden låg på ungefär 1/16000 sek och bländare runt 8.0 vid denna inspelning.

 

Vad jag förstått det som i denna tråd, handlade nog frågan teoretiskt om huruvida personens videokamera skulle ta skada av att under några få minuter, om inte mindre, rikta optiken mot solen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag har läst att man ska ha ett solfilter om man ska filma eller fota solen, men då handlar det väl mer om de gånger man tänker zooma in så pass att solen fyller bilden.

 

Själv fotade jag en timelapse av solförmörkelsen häromdagen med 70mm brännvidd och då tejpade jag fast en svetskåpa på objektivet. Bländaren stog på F22 och slutartiden på 3 sekunder för att få en mjukare rörelse. På 70mm hade jag antagligen kunnat skippa svetskåpan om jag hade kört med mycket kortare slutartid. Kameran fungerar än i alla fall, men sekvensen blev ju aningen matrix-grön av svetskåpan.

 

Det där med att filma solens upp- och nergång är jag också lite nyfiken på. Det har ju gjorts till döds med alla möjliga kameror och jag har aldrig hört någon beklaga sig, så det bör ju vara hyfsat säkert.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Angående det här med att filma soluppgångar/nedgångar så borde ni veta att solen blir betydligt mycket svagare i den vinkeln då mycket av ljuset reflekteras ut från jorden när det träffar atmosfären. Annars tänker jag vara neutral i den här diskussionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...