Gå till innehåll

FRA-lagen,tillbaks till förrtiden!!!


AbbeLabbe92

Recommended Posts

Tja!

Som rubriken lyder så tänkte jag att det skulle vara kul o se vad alla tycker om regeringens förslag till den s.k FRALAGEN. Kort och gott så innehåller förslaget (som just nu har flest riksdagsledamöter på sin sida) att din telefon blir avlyssnad, dina mejl blir lästa, din chatt blir lusläst, din webbtrafik registreras och arktiveras "safe" hos FRA (Försvarets Radioanstalt) som vem som helst i regeringen kan komma åt i "förebyggande syfte".

Är vi för eller emot detta. Ska Fredrik Reinfeldt få läsa mina sms? njaee tror knappast det!

Förslaget kommer från alliansen som har flest ledarmöter i riksdagen som kommer att pressas att rösta ja i lagförslaget. Vad händer med den "personliga integriteten" som vi faktiskt oxå har!!!

 

kollade igenom dessa sidor. De är värda några minuter.

http://www.stoppafralagen.nu/

http://www.backendmedia.se/2008/05/31/vi-ar-pa-vag-rakt-in-i-1984/

 

 

vad tycker du? är detta ok.

 

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Förslaget är naturligtvis skitdumt och kommer inte att förhindra ett enda brott.

Tanken är att man genom scanning av sökord på flera språk ska hitta ord som "bom", "placera", "spränga", "jihad" och liknande.

 

Just nu fick Signalspaningen fullt att göra bara genom att jag skrev dem. Tänk på saken.

 

Precis som du inte vill att ditt filmmanus scannas och granskas från liknande ord vill du inte att din mejl gör det. Ingen åtgärd är utan konsekvens, även om många av våra mest idealistiska medmänniskor vill tro så. Eftersom även detta är ett bidrag till en utomstående makts uppfattning om världsläget blir tanken inte lång från signalspaning till "iscensatt dränkning". Kör ned huvudet i muggen, hala in en halvliter och fundera på om förslaget känns bekvämt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, vad jag tycker framgår väl ganska tydligt av min signatur för tillfället. Jag har även skrivit blogginlägget i AbbeLabbes andra länk samt en debattartikel i ämnet.

 

Jag skulle gärna vilja debattera med någon som tycker det är ett bra förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis är det helt fel och ett hot mot demokratin.

 

Jag skulle gärna vilja debattera med någon som tycker det är ett bra förslag.

 

Jag har mina aningar om att en viss person snart dyker upp i tråden och på ren trots hävdar att alla som är emot förslaget är anarkister/"vänsterflum" och idioter. ;) Ska vi slå vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har mina aningar om att en viss person snart dyker upp i tråden och på ren trots hävdar att alla som är emot förslaget är anarkister/"vänsterflum" och idioter. ;) Ska vi slå vad?

 

Du har säkert rätt. Men jag kan väl redan nu påpeka att argumentation utan substans går mig obemärkt förbi. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade lite mer info. HJÄLP! det börjar bli hett om öronen.

 

"Debatt och beslut i riksdagen sker tisdagen den 17 juni. Den nya lagen bör enligt försvarsutskottet börja gälla den 1 januari 2009. FRA ska sedan få tillgång till trafiken från teleoperatörerna från den 1 oktober 2009." // http://www.idg.se/2.1085/1.165676

 

Tur att vi inte är själva. Vi har google och andra stora företag på vår sida i alla fall.

 

"Förslaget har fått hård kritik från flera håll för att vara ett allvarligt ingrepp i den personliga integriteten. Teleoperatörer i Finland har uttryckt oro i och med att det kan bli olagligt för dem att koppla telefonsamtal genom Sveriges nät, eftersom telefonsamtal enligt finsk lag inte får avlyssnas.[3] Google har deklarerat att man inte kommer att investera i nya servrar i Sverige om lagförslaget går igenom.[4] Peter Fleischer, Googles ansvarige för integritetsfrågor, har om förslaget sagt:

"Vi kan helt enkelt inte kompromissa med våra användares integritet och låta svenska myndigheter ta del av data som kanske inte ens rör svensk aktivitet. [...] Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati."[4]

Förslaget har även kritiserats för att urholka meddelarskyddet samt att den stider mot Europakonventionen, som gäller som en del av svensk grundlag[5]." // taget från wikipedia.

 

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Trodde först det var ett skämt :S

Urk och jag som trodde vi levde i ett någelunda trevligt och snällt land.

 

Nej ifall lagen förs igenom ska jag bli motståndsman och spränga radioanstalter och döda kollobratörer ;)

 

 

^^

Du har numera en egen mapp hos FRA. Grattis!

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, detta är den viktigaste politiska frågan för mig, både som privatperson och som ansvarig utgivare. Bannerkampanj mot FRA kommer att finnas på Voodoo Film fram till den 17 juni då riksdagen röstar om lagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

vad kan man göra för att protestera mot dethär? är det bara riksdagen som röstar eller får man som privatperson någon rätt att säga sin åsikt?

ja det är en bra fråga? Vi borde bjuda in någon från riksdagen att diskutera detta här på forumet.

 

du har ju alltid rätt att säga din åsikt men om dom bryr sig tvivlar jag på... tyvär :(

 

Abbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, vi har inget att säga till om. Mer än att folket har valt dom som driver igenom förslaget.

 

Förslaget är sjukt. Yttre hot mot Sverige? Vad skulle det vara? Och om sådana hot uppdagades, vad skulle vi göra åt saken? Sätta in militären? Just det, den är ju mer eller mindre nerlagd? Nationella Insatsstyrkan? Give me a break, dom klarar inte ens av att stoppa fotbollsligister. Bara att inse, vi har inte kapacitet att sätta emot sådant i alla fall. Och vilka skulle det vara som hotade oss? Förmodligen dom som tröttnar på att storebror ser en överallt... Vad vet jag.

 

Att avlyssna ALL trafik är bara rent och skärt storebrorssamhälle. Typ, "Vi samlar på oss allt, så kan ingen säga att vi inte gjort allt vi kunnat". Men dom glömmer hur lätt det kommer kunna missbrukas. Dels av regeringen, för att kartlägga meningsmotståndare (helt lagligt med nya förslaget, om jag inte läst helt galet), dels av folk som kommer försöka lägga beslag på informationen.

 

"Men jag har inget att dölja!". Nähä, kul för dig. Men det handlar inte om det. Det handlar om personlig integritet, att vi lever i ett fritt samhälle och inte en polisstat. Jag ska för fan kunna skicka ett mail eller SMS:a vem fan jag vill utan att nån ska snoka i det.

 

Summa sumarum: Orwell var en profet och siare av rang. Det enda han bommade var årtalet.

 

1984, HÄR KOMMER VI! VI KAN INTE LÅTA BLI!

Länk till kommentar
Share on other sites

vad kan man göra för att protestera mot dethär? är det bara riksdagen som röstar eller får man som privatperson någon rätt att säga sin åsikt?

Du kan skriva insändare till tidningarna och skicka e-post till riksdagsledamöterna. Om du väljer det senare alternativet är det en god idé att hålla en hövlig ton om man vill ha en chans att påverka.

 

FRA-lagen är verkligen bara skit, och den typen av påfund var den främsta anledningen till att jag röstade på Piratpartiet i valet 2006. Jag gastade lite om övervakningshotet i val 2006-tråden på detta forum, men utan att få mycket gehör...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Söndra och härska.

 

Genom att det är viktigare vilken väska tjejen har eller vilka solbrillor killen har, eller vice verca för den delen, så har fokus gått från oss till mig. Det är det som gör att inte kineserna gör revolution, de är för upptagna med att shoppa.

 

Folk går ur facken och spelar guitar hero samtidigt som de dricker tyskimporterad svensk öl, de skiter fullständigt vad som pågår i världen.

 

Den dagen då de är brottsmisstänkta för en åsikt och deras lön går ner 10,000 i månaden för att kunna konkurrera med manpower från öst, då kommer de att reagera. Men då är det redan i det förflutna. Då är det dags att börja om.

 

Några kommer säkerligen flytta ut i skogen i stugor utan kommunikation för att helt enkelt bara leva, men de kommer nog motarbetas av alla myndigheter för att de ska rätta sig i ledet.

 

Sverige är på väg att bli som en svartsjuk pojkvän, som tolkar allt du säger och skriver. Om du använder dig av ett ord som går att tolka, då kommer det tolkas till din nackdel, precis som en svartsjuk pojkvän gör. Så om du vill rätta dig i ledet, diskutera bara brillor, väskor och allt annat bös som trendsidorna uppmanar dig att tycka om. Alla som har något att dölja kommer garanterat att göra det ;)

 

Avvik inte från din flock, var individuell, inga konstigheter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...