Gå till innehåll

Shutter 2:48


Henks

Recommended Posts

http://img227.imageshack.us/img227/4233/shutter1fk2.th.jpghttp://img139.imageshack.us/img139/265/shutter2ye6.th.jpghttp://img227.imageshack.us/img227/338/shutter5cy2.th.jpg

 

Titel: Shutter

 

En kortfilm om en man med en kamera och om den grå zonen mellan verklighet och fantasi.

 

 

Tid: 2.48 minuter

Format: Flash (Youtube)

Storlek: 48.09 MB

 

Filmen är inspelad på en Arriflex 16mm SR2, på Kodak 250 dagsljusfilm med bländare 8, inga ND filter användes då vädret den dagen var varierat uppehåll/regn. Ljussättningen är i stort sett den befintliga, med några lättningar. Vi spelade först in scenerna med den äldre mannen och flyttade sedan plats för scenerna över parken. Redigeringen är gjord i Adobe Premiere pro cs2, själva "sökaren" är ritad i Adobe Photoshop cs2. Justering av nivåer och enklare färg korrigering är även den gjord i Premiere.

Musiken är skriven och komponerad av Christian Jonson.

 

Om det är något annat ni undrar över så är det bara att fråga. All kritik mottages med öppna armar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller precis med ovanstående inlägg...

Mycket bra och annorlunda, men varför inget "självmordsklickljud" i slutscenen?

 

Vi hade en diskussion om det hela ett bra tag, men det slutade med att vi inte kom överens och då fick det bli utan. Personligen så saknar jag det också, men det blir ändå ett slut som är lite mer öppet för tolkning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hade en diskussion om det hela ett bra tag, men det slutade med att vi inte kom överens och då fick det bli utan. Personligen så saknar jag det också, men det blir ändå ett slut som är lite mer öppet för tolkning!

 

Även ifall jag inte gillar resonemanget "öppet för tolkning" så kan jag se det som nyttjande av isbergsmetoden att lämna ett klickljud ute. Det hade definitivt förstört stämningen.

 

Jag gillade gubben, han var trovärdig. Vinklar och klipp hade kunnat göras snyggare, ni hade kunnat pilla lite på färgjusteringen, men filmen var annars välgjord. Lägg dock inte ut nästa projekt på youtube, utan Vimeo. Youtube sänker bevisligen kvaliteten på uppladdade filmer med cirka 100%. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där var... briljant! Tycker inte man skulle höra något klick i slutet, det fungerade utmärkt som det var just nu. Jag gillar klippningen. Jag tycker inte att det såg konstigt ut med någon färgkorrigering och jag tyckte inte att vinklarna var dåliga. Tummen upp!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra jobbat!

Gillade filmen skarpt då den framförde sitt budskapt i ett bra tempo och utan någon dialog. Sånt är svårt. Keep it up!

 

/Tony

 

p.s saknade en ljusmätar-indikator i sökaren, men det kanske blir för plottrigt med det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig riktigt gillat vanlig 16mm film (färg), Super-16 går väl an, men annars tycker jag nästan att man borde försöka med någorlunda color correction. Känslan blir annars bara för 'dockteaterig', svårt att beskriva men det känns nästan som om man kan sticka in handen i filmen och bara flytta runt på allt och alla. För mig så ger 16mm nästan mer dokumentär-look än DV, varför vet jag ej.

 

Förutom min smak när det gäller filmteknik så är själva innehållet helt fritt från kritik, utmärkt arbete. Bra takt som vem som helst kan följa med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rikitgt bra film, det är alltid lika kul när orginella idéer kommer fram i denna stereotypa värld. 5/5. Vad gällande klickljudet så tycker jag absolut inte det ska vara med. Härlig film, dock så tycker jag att ni kunde ha jobbat med färgerna och ljuset lite mer.

Keep up the good work!

Länk till kommentar
Share on other sites

I approve!

En enkel men originell idé, utförd bra. Och jag sällar mig till "bättre utan klickljud i slutet"-skaran.

 

Så ska vi se den här filmen som ett inslag i kameramärkesdebatten (Nikon VS Canon VS Pentax VS ...) som alltid brukar gå igång så fort ett gäng fotografer möts? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...