Gå till innehåll

Varför är svensk film så dålig?


coleman45

Recommended Posts

Visst händer det att svensk film blir bra ibland... men för varje svensk lyckad film jag ser per år, har jag sett femton fina från hollywood-studiosystemen. Plus några amerikanska indie-filmer utanför systemet och ett halvdussin filmer från resten av världen.

 

Folk får så klart säga vad de vill om hollywood. Men faktum är att det finns en vilja till showmanship där. När jag ser en film därifrån på bio så händer det saker på bild. Är det actionfilm så får jag minst 75procent action. Sist jag såg en ny svensk actionfilm var Johan Falk GSI, och där var det lite action... men inte förrän jag fått sitta igenom 95procent med folk som pratar med varandra. Och det var från en regissör som började sin karriär som lärling åt Mats Helge Olsson och debuterade med detta:

!

 

Detta märks tydligt också i andra filmer som vill verka stora här i sverige. Det satsas en jävla massa miljoner kronor men när det väl kommer till kritan minns jag Arn som en jävla massa tråk-prat där man klippte bort action-scenerna. Tänk er att ni såg Braveheart, men ni fick bara se snacket före och efter slagsmålen. Dom säger att Arn var en jävel på fältet men jag måste tro dom på deras illa uttalade och tråkiga ord, själv såg jag inte ett skvatt.

 

Det finns ingen vilja till showmanship i svensk film. Bara en vilja att "berätta". Inte att "visa".

 

Men jag hoppas fortfarande på en kommande blomstrande skräpfilmrennesans i vårat lilla rike. Och att man tar de fåtalet lyckade filmer man lyckats och satsar på att få till mer produkter liknande dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför är svensk film så dålig? Bra fråga! Har själv funderat och sökt svar, men mest funnit svar som bara ”skrapat lite på ytan”…

 

…”kass dramaturgi”, ”…dålig storys”, ”tråkiga ”spänningsscener”, ”pratar teater istället för vardagsprat” …o.s.v.

 

Några har också dragit paralleller med dansk film och hur mycket bättre och mer intressant den är. Tycker det skulle vara intressant att läsa en gedigen analys av svensk kontra dansk film. Finns någon?

 

En klassiker i svensk film är teatralisk tal och agerande. Vet inte om det är för att många skådespelare är skolade genom teatern, p.g.a. dålig personregi, dåliga manus – eller en kombination. Vad det gäller manusen så är i alla fall konflikterna dåligt uppbyggda (ingen grund och ingen upptrappning) – och ”konflikthärdarna” känns ofta komma helt ”out of the blue”. När de skriker åt varandra och river sitt hår så …känns det inte så trovärdigt och man distanserar sig istället för att involveras (eller lockas till skratt där avsedd effekt förmodligen är en helt annan). En anledning kan ju vara att svenskar generellt sett är ganska ”bra” på att hålla sitt temperament i schack tills det väl brister, men i film är det ju svårare att läsa en karaktärs tankar …än t.ex. i böcker.

 

Ytterligare en vanlig företeelse är att ”prata fram handlingen”… typ…

 

XXX öppnar dörren till YYY’s kontor.

 

XXX

Fan, öhh, jag har precis fått in rapporter …öhh, en bomb har precis smällt på centralen

 

YYY

Några döda?

 

XXX

Det verkar så…

 

YYY

Kontakta ZZZ och ÅÅÅ. Bege er dit omedelbart! …. Du, XXX – se till att ÄÄÄ åker med också.

 

…På centralen senare…

 

(EXT.) Kort intro av centralen – ambulanser, brandbilar, polisbilar, skrik och lätt rökridå.

 

…därefter … (INT.) Poliserna i diskussion

 

YYY

Har vi några spår

 

ZZZ

Ja du, allt jag har hittills är Åke…

 

YYY

Åke?

 

ZZZ

Åke Härbärgsson, 67, pensionerad alkis med extraknäck som vindruteputsare på Vasagatan… Förmodligen helt svart… ÄÄÄ, du kan anteckna det.

 

YYY

…och?

 

ZZZ

Ja, tydligen har han försökt putsa rutorna på en svart Mercedes Benz de senaste dagarna vid ett flertal tillfällen utan att lyckas …lackade tillslut ur tydligen…

 

YYY

Jaha?

 

ZZZ

(slår pennan på anteckningsblocket)

Tog regnummret… Dock inget signalement… Tonade rutor…

 

YYY

Är det allt vi har?

 

ÄÄÄ

Jag har just fått information från Lab. Ett ANFO-sprängämne har används. Basen är gödningsmedel som ju är lätt att få tag på vilket kommer göra det mycket svårt…

 

ZZZ

Spekulationerna kan du lämna till andra. Koncentrera dig på fakta och sköt anteckningarna så växer du nog i den där uniformen innan inlandsisen…

 

YYY

Nu är du tyst ZZZ! XXX, kontakta ÖÖÖ och kolla om du kan koppla det där anfu till bilens ägare.

 

Senare… XXX meddelar att ägaren inte gick att spåra men att stora mängder gödningsmedel stulits och att skoavtryck i storlek 51 har hittats på platsen… o.s.v…

 

 

Intressant? Spännande? Trovärdigt? Knappast… Tänk om de istället visat att hot om bombdåd mot centralen föreligger, men att det inte tas på allvar trotts att flera poliser anser att det borde göras det. Tänk om bilen visas cirkulera runt centralen. Till och med scenariot med Åke kanske skulle funka om han nästan blev påkört av bilen, tog regnumret, ringde polarna med en gammal NMT-telefon och bad dem repa rutorna (eller kanske bättre polisanmälde och lämnade regnumret med bortprioriterades). Kanske olika karaktärer ytligt kunde etableras på tåg eller tunnelbana i scener som parallellklipps med polisen som av högre instanser tvingas fokusera på betydelselösa uppdrag. Sen visas explosionen (och då ska inga poliser se på och titta upp som yra ugglor i mossen som i ”den utvalde” tack) och verkningarna av den. Sen kan det bli konflikter mellan polis och högre instans, poliserna lyder inte order, går egna vägar, blir ertappade, men lyckas ändå lösa fallet.

 

Oj, blev visst sent …får ta resterande 17 punkter nån annan gång.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk om de istället visat att hot om bombdåd mot centralen föreligger, men att det inte tas på allvar trotts att flera poliser anser att det borde göras det.

 

Träffande analys Zarakow!

 

Jag vill se en film där svenska poliser tillika översittare skrattar lite hånfullt åt ett bomblarm mot centralen och sarkastiskt fäller kommentaren "vafan tror du att det här är, någon slags Beckfilm? Hahaha!" och sedan sätter i sig tre flottiga munkar vars fett rinner ned för deras skjorta och byxor. Sedan hör de på nyheterna att femtio personer ligger på sjukhus med bombskador, varefter en haverikommission tillsätts med inkompetens som främsta motiv till illdådet. Därefter uttalar sig någon uppsatt polischef lite klumpigt i medierna och tvingas avgå.

 

Det hade liknat Sverige mer än den här beat-em-up-stilen svenska polisfilmer efterapar just nu. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
jo jag håller med den senaste bra film som gjorts var smala sussie och den var inte ens bra! då ser jag hälldre på Jönssonligan, Drömmkåken och Sällskapsresan.
Just det där exemplet handlar ju bara om smaksak. Vissa har humor och andra inte.

 

Håller däremot med om att man måste gilla Hata Göteborg, coolt att de lyckades skrapa ihop 200.000:- och sen bara satte igång och filmade.

Dom gjorde en grymt dålig film... vad är det som är så coolt med det?

Att dom fick ihop pengar till en så dålig film? Eller att det var oplanerat; vilket resulterade till en dålig film?

 

 

" Jag hatar också svenska filmer... Det sorgliga är att sverige aldrig skulle kunna göra Die hard actions, Jim carey/ adam sandler komedier, mumien/national teasure äventyr, Stephen king skräck, spännande filmer där folk ska sno grejer osv."

Är inte det en BRA sak att Sverige aldrig kommer göra de sortens filmerna? :D

 

Visst händer det att svensk film blir bra ibland... men för varje svensk lyckad film jag ser per år, har jag sett femton fina från hollywood-studiosystemen. Plus några amerikanska indie-filmer utanför systemet och ett halvdussin filmer från resten av världen.

 

Befolkning i:

USA: 301 139 947

SVERIGE: 9 276 509

 

Listan är ifrån Juli 2007

 

 

Sen så måste jag fråga; Är det bara jag som tycker att "jag hatar Svensk film" har blivit en attityd och att ifall man hela tiden intalar sig att det är dåligt - så blir det sämre?

Sverige har gjort bra filmer förr och gör det fortfarande, men eftersom det är så få människor i vårat land så tycker jag att man får acceptera dåliga filmer. Alla länder gör dåliga filmer, men eftersom vi Inte kommer ifrån det landet så märker vi inte av dom lika mycket som i det landet.

 

Jag får hoppas att jag inte låter för luddig (var fredag igår ;) )

 

// nson

Länk till kommentar
Share on other sites

Befolkning i:

USA: 301 139 947

SVERIGE: 9 276 509

 

Listan är ifrån Juli 2007

 

Sen så måste jag fråga; Är det bara jag som tycker att "jag hatar Svensk film" har blivit en attityd och att ifall man hela tiden intalar sig att det är dåligt - så blir det sämre?

Sverige har gjort bra filmer förr och gör det fortfarande, men eftersom det är så få människor i vårat land så tycker jag att man får acceptera dåliga filmer. Alla länder gör dåliga filmer, men eftersom vi Inte kommer ifrån det landet så märker vi inte av dom lika mycket som i det landet.

 

Jag får hoppas att jag inte låter för luddig (var fredag igår ;) )

 

// nson

Sverige gjorde bra film förr i tiden, då Bergman fick härga runt fritt. Sverige har ju verkligen gått ner sig som filmland senaste 20-30 åren. Då och då ploppar det upp någon film som kanske går bra för utomlands, men förr var det ingen ovanlighet vilket det är idag. Länder som Danmark som har mindre befolkning får mer utrymme i världen med sina filmer.

 

Svensk film "är" dålig, och om man inte intalar sig det så kommer inget förbättras med den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självfallet kläcker Sverige ut flera bra filmer, kanske inte per år men det kommer ju åtminstone 1 film per år som förvånar än. Jag tycker personligen att varför svensk film är "dålig" är attityd och att man har fått smak utav rätt kassa filmer. Dessutom är det inte lätt för oetablerade regissörer att få ett hörn av denna marknad och kläcka ut en riktigt bra film. Men man måste dock medge att Svenska filmer är under omvandling och jag hoppas folk på SFI märker det också, eller åtminstone ser att det behövs ändras. De senaste filmerna har ju lekt med olika genre än diskbänks dramerna. tex, Storm, Låt den rätte komma in, frostbiten, mfl (kommer inte på några mer på rakt arm) Grejen är att försöka få en film att vara trovärdig och jag ser då att problemet ligger lite i oss också. Vi är så vana att se hollywood filmer och så fort vi ser något liknande i Sverige så blir vi atomatiskt.. vad ska man säga, vi tror inte helt enkelt på det. Jag menar att vi tror att saker och ting som händer i filmer händer i USA. Någon slags sanning i själva fiktionen.

 

Vi drar några exempel som funkar: Varför funkar det att göra vampyr filmer i Sverige? Jo, svergie är mörkt och dystert och passar utmärkt att göra skrämmande vampyr filmer liksom ryssare för att det är trovärdigt på något underligt sätt.

 

Däremot skulle det inte alls vara trovärdigt att ha någon skallig kille hoppandes på helikoptrar eller riktig grymma explotions filmer. Det skulle gå men vi får en slags avsky ifrån det. Lite svårt att förklara men vi förknippar sådant med USA och inte Sverige. Ibland kan man väl helt enkelt tänka USA som ett låtsas land där saker och ting händer som på film. Men i Sverige där vi bor så blir det liksom inte lika trovärdigt för vi har oftast besökt platserna osv.

 

Jag personligen tror att vi måste införa in lite "hollywood" till våra filmer i en grad att vi börjar vänja oss vid det. Jag tror mycket på att vi blir chockade över när någon försöker korsa gränsen för fort och då blir för skrikig, medan filmer från USA är vi så vana att det är på ett visst sätt.

 

Det gäller bara att man tar klivet och börjar jobba med människorna i Sverige. Men mycket beror också på att vi får något nytt och fräsht från USA medan Sverige är det samma gamla vanliga och det tråkar ut oss.

 

För att svensk film ska lyckas så behövs också förutom de jag har skrivit en bra publicitet. Alltså flera gånger har jag upptäckte filmer som är helt okej i sverige för sent. Varför? jo dålig marknadsföring. När en film kommer från USA till Svenska biografer så är det överallt men så fort det är en svensk film så märks den knappt. När den väl syns så har de oftast klippt en riktigt usel trialer som gör att man tänker: "jaha, ännu en skit film från Sverige" få ut skådespelaren på talkshows etc, prata i radio eller tv vad som helst. Ni förstår min poäng här.

 

Men Sverige kan göra bra film då som nu, Ta bara låt den rätte komma in, Den ligger på top 250 listan på imdb som 210 plats och det är inte helt dåligt. Det är inte många filmer som är från Sverige och ligger där, och som inte är ingmar bergman ;) Vi kan om vi får tillgång till det helt enkelt.

 

 

(ursäkta eventuellt cpe stavfel men jag pallar fan inte rätta. live with it)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som ständigt drar ner filmen i sank, inte bara i Sverige utan i hela Europa, är att vår stat och EU anser att kultur är något man bör föra politik över. Filmstödet tar bort möjligheterna för entreprenörer att bygga upp studios. Istället för brinnande eldsjälar och vinstintresse tillsätts, genom svågerpolitik, konsulenter att välja filmer.

Samtidigt ska den inhemska filmen(läs statens filmer) gynnas genom vansinnig protektionism vilket gör att vi får en likriktning av våra statliga produktioner och det som säljer bäst(amerikansk film).

Vi ser färre europeiska filmer i Europa än man har möjlighet att se om man bor i USA.

 

Sedan slinker det naturligtvis genom bra filmer genom statens nät, men jag är rätt säker på att en sund och fri marknad där vinstgenererande producenter långsiktigt kunde satsa på nya regissörer, författare osv i b-filmsprojekt skulle skapa ett bättre filmland.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dig på många punkter men också måste attityden till allt detta blivit så att folk mer eller mindre har blivit "hjärntvättade" och där efter inte kan förstå att vi i Sverige kan göra coola actionpackade filmer. Visserligen har vi inte kläckt ut någon istill med die hard 4 osv men många okända filmar där ute har ambitionen att ändra samhällets syn på svensk film. Tyvärr är det ju tråkit att EU och Sverige har en sån trång syn på det hela. Denna Kultur attityd om att "oh vad kultur det är när vi ser en person åka runt på en sjö i klädd 1800tals kostym". Många filmer som dom anser är bra och "svensk kulturarv" är oftast inte så jättebra filmer som allmänheten vill se. Som det har nämts tidigare tråden så vill inte folk se diskbänksdramer lika mycket som de vill se Actionpackade thriller movies, varför? Jo bara för att folk flyr ju från sitt vanliga knega liv för att få drömma sig iväg och då vill man ju inte se sitt egna liv på film. Man betalar ju inte 100kr för att se något som man gör och upplever varjedag.

 

När man sedan läser filmerna som har fått bidrag av SFI så vill man ju gå och gömma sig. För det är ju riktigt tråkiga filmer som inte väcker någon som helst intresse i än. Dessuitom känns det som de inte kommer ändra sig bara för kulturnissarna plus alla uppköpta tidingar/kanaler osv är ganska posstivit inställda till sådan filmer och toppar dom i recentioner osv. (inte alla men ganska många) Medan den vanliga svensson anser att filmen är för smaklös för ens pengar.

 

Något måste som sagt ändras radikalt för att svenskfilm ska kunna bli bra,synas mer och för en gång skull genera pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker svensk film är bra. Folk kräver för mycket av svensk film. Kommer det några bra svenska filmer om året får man vara nöjd, anser jag. Många tror att alla svenska filmer som görs angår alla. Så är det inte.

Kom över den teatrala rikssvenskan, som känns irriterande, och ha lite snällare ögon. Om det inte går, kolla på produktioner av "Film i väst" och se på svensk film med hög klass!

 

Sen är ju vi svenskar ganska töntiga i våra desperata försök att verka så osvenska som möjligt. Bara att fnissa åt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker tyvärr att svenska filmer är rätt trista överlag. Det finns några bra, men för varje bra film finns ett par tjog med trista filmer. Det händer för lite, det är för tyst i filmerna. Bara ljudspåret gör jäkligt mycket för inlevelsen, och man kan lätt höra skillnaden på en svensk film och en amerikansk (även om man bortser från rösterna/språket).

 

Jag tror att det är för mycket av en skyddad verkstad, det pumpas in pengar till filmer i en enorm skala och det är nog rätt bra med svågerpolitik om vart pengarna ska gå.

 

Om filmerna inte kan gå med vinst så ska de inte göras, anser jag. Låt filmbolagen ta riskerna, går de i konkurs så var det ju trist. Det finns i så fall utländska filmer att se på. Men det är väl Sverige i ett nötskal egentligen, man pumpar in pengar i något som inte går runt, bara för att "man alltid har gjort så". Eller något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dagens Svenska filmer är helt misslyckade tycker jag! Dom började bli dåliga då t.ex. "Fucking Åmål" kom. (Helt värdelös film) Sedan dess blir det det överlag bara sämre å sämre. Dom här gamla goda klassikerna som det var lite kännsla å feeling i är t.ex. alla Jönssoliga Filmerna, Alla Sällskapsresorna och Repmånad osv. Det är fina filmer det.

 

Det är J*vligt STOOOR skillnad på Svensk & amerikansk filmgenre. Amerika gör allt möjligt, men för det mesta gör dom storslagna äventyr, häftiga actionfilmer å trhillers så grymt regisserade så man sitter på helspänn när man tittar.... Medans lilla Sverige bara gör filmer om mord, droger, våldtäkter osv. Asså det är så sjukt tråkigt å titta på så man börjar nästan må dåligt.

 

Sverige behöver nya regissörer, nya skådisar för i nuläget har vi liksom bara tio olika å välja på varenda gång vi gör en film ..nästan löjligt! Dom vi har som t.ex. Michael Nykvist, Mikael Persbrant, Eva Röse mm är riktigt bra, men det betyder inte att jag vill se dom på varenda ny svensk film jag ser! Dom borde släppa in lite nya skådespelare som borde få chansen! Nu gjorde dom det till "Män som Hatar Kvinnor". Men dom gamla var ändå kvar (jättedålig film det med), jaja ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Dagens Svenska filmer är helt misslyckade tycker jag! Dom började bli dåliga då t.ex. "Fucking Åmål" kom. (Helt värdelös film) Sedan dess blir det det överlag bara sämre å sämre. Dom här gamla goda klassikerna som det var lite kännsla å feeling i är t.ex. alla Jönssoliga Filmerna, Alla Sällskapsresorna och Repmånad osv. Det är fina filmer det.

 

Det är J*vligt STOOOR skillnad på Svensk & amerikansk filmgenre. Amerika gör allt möjligt, men för det mesta gör dom storslagna äventyr, häftiga actionfilmer å trhillers så grymt regisserade så man sitter på helspänn när man tittar.... Medans lilla Sverige bara gör filmer om mord, droger, våldtäkter osv. Asså det är så sjukt tråkigt å titta på så man börjar nästan må dåligt.

 

Sverige behöver nya regissörer, nya skådisar för i nuläget har vi liksom bara tio olika å välja på varenda gång vi gör en film ..nästan löjligt! Dom vi har som t.ex. Michael Nykvist, Mikael Persbrant, Eva Röse mm är riktigt bra, men det betyder inte att jag vill se dom på varenda ny svensk film jag ser! Dom borde släppa in lite nya skådespelare som borde få chansen! Nu gjorde dom det till "Män som Hatar Kvinnor". Men dom gamla var ändå kvar (jättedålig film det med), jaja ...

 

Håller helt och hållet med!

 

Blev väldigt förvånad när "Kopps" kom ut för några år sedan. Sure, det är ingen djup film eller stor äventyrsfilm men jäklar vad det var drag i den! Kändes väldigt osvensk men ändå så pratade karaktärerna svenska =)

 

/ M

Länk till kommentar
Share on other sites

En klassiker i svensk film är teatralisk tal och agerande.

This. ^

Jag kan inte komma på en enda svensk film där skådespelarna inte talar - och agerar - som om de stod på en teaterscen. Att svensk film sedan dessutom envisas med att återanvända samma usla skådisar (visst, de är säkert bra på teater, men rakt inte på film) gång på gång gör ju inte saken bättre.

 

Befolkning i:

USA: 301 139 947

SVERIGE: 9 276 509

 

Listan är ifrån Juli 2007

Befolking i Sverige: 9 276 509

Befolkning i Hong Kong: 7 055 071 [källa: CIA World Factbook, 2009 års uppskattning]

 

Din poäng? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant? Spännande? Trovärdigt? Knappast… Tänk om de istället visat att hot om bombdåd mot centralen föreligger, men att det inte tas på allvar trotts att flera poliser anser att det borde göras det. Tänk om bilen visas cirkulera runt centralen. Till och med scenariot med Åke kanske skulle funka om han nästan blev påkört av bilen, tog regnumret, ringde polarna med en gammal NMT-telefon och bad dem repa rutorna (eller kanske bättre polisanmälde och lämnade regnumret med bortprioriterades). Kanske olika karaktärer ytligt kunde etableras på tåg eller tunnelbana i scener som parallellklipps med polisen som av högre instanser tvingas fokusera på betydelselösa uppdrag. Sen visas explosionen (och då ska inga poliser se på och titta upp som yra ugglor i mossen som i ”den utvalde” tack) och verkningarna av den. Sen kan det bli konflikter mellan polis och högre instans, poliserna lyder inte order, går egna vägar, blir ertappade, men lyckas ändå lösa fallet.

 

Oj, blev visst sent …får ta resterande 17 punkter nån annan gång.

 

/H

 

Jaha, ett johan falkdama.

Det har vi aldig sett

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ska först säga att jag inte läst igenom alla inlägg men har en del att föra in i diskussionen.

 

Var på premiären av den svenska filmen Apan med Ola Sarri i huvudrollen. filmen är producerad och regisserad av killarna bakom Farväl Falkenberg. Innan filmen började stod Tomas Eskilsson, VD för film i väst och spydde hyllningar över filmen, att det var den bästa filmen i år, att den var fantastiskt nyskapande. Jag, min regissörskompis och i pricip alla jag gick ihop med (ca 20 pers med som jobbar eller studerar film) tyckte det var den sämsta skiten vi någonsin sett. det är en film utan handling där kameran har en brännvidd genom hela filmen och sköts av en kille med epilepsi eller nått! man blir åksjuk och fattar ingenting.

 

När jag kommer hem ser jag att recentionerna i svd, dn mfl. hyllar filmen med 4or och 5or. Jag kan bara konstatera att svensk film är en enda stor upprepning av kejsarens nya kläder, där kritiker och "vikitigt filmfolk" inte vill framstå som korkade eller ickekonstnärliga för att de inte förstår filmen och därför hyllar man pretentiösa skitfilmer". Ingen kan tycka att denna filmen är bra.

 

Så varför är svensk film så dålig, jo för att det är en liten inavlad grupp med människor som sitter på pengarna och de tävlar vem som kan vara "svårast" och mest konstnärlig. så när de väl satsar på nya unga producenter och regissörer så ska de vara av samma skrot och korn. I sverige är inte film en underhållningsform utan kultur. Därför finns ingen koppling mellan marknaden och det som produceras. Svenska folket finansierar desa skitfilmer genom sin skattsedel och får NADA tilbaka.

 

Jag ska dock inte dra riktigt alla över en kant. Jag kan tycka att det dyker upp en eller ett par filmer per år som är helt ok, till och med bra. Detta är dock filmer där producent och regissör faktiskt verkar ha en uppfattning om vad publiken vill ha. Det är även de filmer som faktiskt gått skapligt bra ekonomiskt.

 

Gör filmbranschen i Sverige till en vinstdrivande bussinnes istället för en kulturform där "svåra" rödstrumpor får leka med våra skattemedel!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det handlar om att inte tänka så mycket att svensk film bara ska visas för svenskar. Amerikansk film görs för en världspublik, varför skulle inte svensk film kunna göra det? Vi svenskar tänker att ingen kan svenska och därför är vi chanslösa men sanningen är ju att film dubbas så fort du kommer utanför landsgränsen. Det innebär ju att det inte spelar någon roll om de pratar svenska eller engelska.

 

Själv jobbar jag inte med spelfilm och har dessutom inte de ekonomiska resurser som krävs för att ha råd med en långfilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Amerikansk film görs för en världspublik, varför skulle inte svensk film kunna göra det?"

Jag har stor respekt för dig, Bleckert, men detta var en av de dummare frågorna jag sett på länge.

Svensk film idag är vinstdrivande, om man så vill. Dock med stöd, om man så vill (och får). Ut och skjut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för fel på den frågan?

 

Vidare kan jag ifrågasätta hur vida svensk film är vinstdrivande. Visst vill alla som gör film få vinst på sitt projekt men det är inte det som är drivande när de görs. 9/10 filmer som görs idag når inte break even, något som i en vinstdrivande bransch hade varit ohållbart. I filmbranschen spelar det inte så stor roll eftersom att en stor del av finansieringen kommer från statliga organsiationer (typ sfi) och behöver inte betalas tillbaka. det innebär att ett bolag som gör en film för 25 miljoner endast behöver spela in 15-20 miljoner för att bolaget ska göra vinst, resten får skattebetalarna stå för.

 

Då tänker man att, ja men de små produktionsbolagen har ju inte möjlighet att finansiera en film på 20-30 miljoner själva utan måste ju ha stöd. Men sanningen är ju att både SF-produktion och Sonet produktion ägs av stora börsjättar som Bonnier och Schibsteds. Så är det verkligen rätt att vi med skattepengar går in och tar risken åt dessa miljardjättar?

 

Det blir ingen förändring förrän branschen får en rejäl förändring och pengar blir en mer drivande faktor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att det handlar om att inte tänka så mycket att svensk film bara ska visas för svenskar. Amerikansk film görs för en världspublik, varför skulle inte svensk film kunna göra det? Vi svenskar tänker att ingen kan svenska och därför är vi chanslösa men sanningen är ju att film dubbas så fort du kommer utanför landsgränsen. Det innebär ju att det inte spelar någon roll om de pratar svenska eller engelska.

 

Bergmans filmer visas väl i USA textade på arthouse cinemas, tror säkert att t ex Låt Den rätte komma in visades textad också. USA gör väl hellre remakes än dubbar om filmen är framgångsrik. I Europa är det ju annorlunda...

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för fel på den frågan?

 

Vidare kan jag ifrågasätta hur vida svensk film är vinstdrivande. Visst vill alla som gör film få vinst på sitt projekt men det är inte det som är drivande när de görs. 9/10 filmer som görs idag når inte break even, något som i en vinstdrivande bransch hade varit ohållbart. I filmbranschen spelar det inte så stor roll eftersom att en stor del av finansieringen kommer från statliga organsiationer (typ sfi) och behöver inte betalas tillbaka. det innebär att ett bolag som gör en film för 25 miljoner endast behöver spela in 15-20 miljoner för att bolaget ska göra vinst, resten får skattebetalarna stå för.

 

Då tänker man att, ja men de små produktionsbolagen har ju inte möjlighet att finansiera en film på 20-30 miljoner själva utan måste ju ha stöd. Men sanningen är ju att både SF-produktion och Sonet produktion ägs av stora börsjättar som Bonnier och Schibsteds. Så är det verkligen rätt att vi med skattepengar går in och tar risken åt dessa miljardjättar?

 

Det blir ingen förändring förrän branschen får en rejäl förändring och pengar blir en mer drivande faktor.

 

Felet med frågan är naturligtvis att vi aldrig nånsin kan jämföra film som görs på det svenska språket med film som görs på engelska, ur ekonomiskt perspektiv. Behöver jag gå in på de olika språkens utbredning? Amerikansk film dubbas visserligen i europa och asien, men deras hemmamarknad (inkl den amerikansierade världen, bland annat Sverige) gör att deras budgetar (inkl marknadsföring) aldrig någonsin kan jämföras med svenska filmer.

 

SFI och vår filmpolitik går absolut att kritisera. Men faktum kvarstår. Ingenting hindrar dig, och andra, som vill göra vinstdrivande film att gå ut att göra det. SFI är bara stöd, inget hinder.

Det enda negativa som jag ser med SFI är ur skattebetalarens perspektiv, och den diskussionen är jag inte intresserad av här. Här utgår jag ifrån att alla är FÖR att vi betalar skatt till filmproduktioner. Och ja, oavsett om personen vill vara speciell och säga att den är emot SFI.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...