Gå till innehåll

Varför är svensk film så dålig?


coleman45

Recommended Posts

SFI och vår filmpolitik går absolut att kritisera. Men faktum kvarstår. Ingenting hindrar dig, och andra, som vill göra vinstdrivande film att gå ut att göra det. SFI är bara stöd, inget hinder.

Det enda negativa som jag ser med SFI är ur skattebetalarens perspektiv, och den diskussionen är jag inte intresserad av här. Här utgår jag ifrån att alla är FÖR att vi betalar skatt till filmproduktioner. Och ja, oavsett om personen vill vara speciell och säga att den är emot SFI.

 

Ett stöd som totalt obalanserar (läs: förstör) marknaden. Hade filmer fått tävla på lika villkor här i Sverige så hade vi kanske börjat se lite intressant film, men i dagsläget så krävs det i princip att du har filmstöd för att komma upp på biografer/bli distribuerad - du tävlar ju mot x andra svenska produktioner som har det. Och då får vi se samma skit gång på gång igen: något mjäkigt politiskt korrekt manus som blidkar bidragsgivarna, uppspelat av samma gamla skådisar som man "måste" ha.

 

Och nej, jag är då rakt inte för att vi betalar skatt till filmproduktioner. Jag starkt emot att staten skall hålla någon yrkesgrupp med arbete "bara för att" - finns det inget behov av det som görs så är det rent slöseri; finns det behov av det så kommer det på sikt att bli lönt att göra det privat. Även om antagandet "inget filmstöd = ingen svensk filmindustri" skulle stämma så är det lika vansinnigt att fläska ut miljoner i filmstöd som att betala "stråtaksstöd", "isutkörarstöd" eller "strippstöd"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ganska simpelt. Mindre pengar till film innebär färre antal filmer eller/och filmer för mindre budget. Jag är totalt ointresserad av det, både som skapare och tittare.

Om ni tror att det går att göra bättre svensk film utan SFI:s stöd så varsågod. Det är ju som sagt bara att ge sig ut. Eller är detta gnället bara en ursäkt till att slippa? Offermanteln är behaglig?

Jag är visserligen övertygad om att det går att göra bra film utan SFI. Däremot är jag lika övertygad om att det INTE går att försörja en hel svensk filmmarknad på detta sätt. Detta måste alla ansvarsfulla debattörer ta med i sin kalkyl.

 

Nej, grabbar. Det är bara att inse att Sverige som filmland är, och kommer alltid att vara handikappat (om vi inte skrotar svenskan eller erövrar Europa). Ungefär som att vi är enbenta. Vi kan antingen hoppa fram på ett ben med den filmpolitik som rådde innan 1963. Det skulle bli förkrosssande för svensk film, speciellt nu med den amerikanska konkurrensen i både TV, film, internet etc. Eller så kan vi hoppa fram på ett träben(filmavtalet). Då kan vi fortfarande inte konkurrera med friska länder, men vi kan åtminstone vara med i matchen. Vi gör ändå ett gäng skitbra filmer om året.

 

Den som vill göra en seriös jämförelse bör studera andra länder med lika stor målgrupp. Rumänska (dock dubbelt så många talare)? Tjeckiska? Holländska? (också dubbelt så många, men ändå).

Det vore bra för debatten. Men det troliga är att även i dessa småspråkiga länder finns kids med internet som tycker att det internationella är mycket tuffare och bättre. Det finns också bittra filmskapare som skyller sin uteblivna framgång på politik (ingen nämnd här).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt och hållet med. Bra svenska biorullar finns inte idag! Men, jag tror den tiden är nära. Inte för att se ner på dagens svenska skådespelare men deras agerande i film har helt enkelt funnits för länge och det behövs nytt! Kolla på Persbrandt som exempel, visst är han jäkligt bra i alla filmer! Men om du sätter dig och tittar på 3 lite nyare filmer i rad där Persbrandt är i bild, så ser du helt enkelt bara en person. Han har slutat utvecklas. Detta gäller för de flesta kända svenska skådespelare.

 

Nya idéer! Sluta upp med alla dessa jäkla deckare och skriv någonting nytt! Vi skulle behöva ett par regissörer från t.ex. USA som kommer och höjer ribban lite.

 

Det här med dåliga och stela uttal i manus kan ju inte vara så svårt? Kan skådespelarna seriöst inte höra själva hur dåligt det låter?

 

Svensk film är helt enkelt för teatralisk

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker inte svensk film är så jävla dålig längre. Inte som de var för 10 år sedan i alla fall. Låt den rätte komma in, darling, snabba cash, de ofrivilliga, är alla bra till väldigt bra. Sen finns det hyffsade filmer som män som hatar kvinnor, ping pong kingen, bröllopsfotografen, i skuggan av värmen. Och det är är endast de senaste 2-3 åren.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Problemet är att alla bra regissörer och manusförfattare säljer sina arbete till Hollywood.

Alla vet att svenskar är bland de bästa i musikbranschen.

Det är inte alls konstigt att man vill sälja sitt manus för en miljon dollar till USA, istället för att sälja den till Sverige för en miljon kronor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Håller helt och hållet med.

Gruppen med särskilda insatser låter som en specialklass i sundbyberg.

 

Men jag känner i fingertopparna att jag bara måste få delge mina favoriter, inom svensk film.

 

Fyran nyanser av brunt

Farväl Falkenberg

Vinterviken

Nattbus 807

Sökarna

30:e November

Dom kallar oss mods

Barnen från Jordbro

Änglagård

Så som i himelen

En Kärlekshistoria

Mitt liv som hund

Den bästa sommaren

Tomten är far till alla barn

Göta kanal

Black Jack

Sällskapsresan

Stockholmsnatt

Besökarna

Repmånad

Vägen ut

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
Och nu finns det 175:) Eftersom alla här jobbar eller vill jobba med film och kanske inom svensk film så är det väl bara bra. Vore värre om det fanns 175 trådar som hyllade svensk film. Då hade man blivit lite orolig:)

 

..och borde finnas fler för att filmproducenter i Sverige ser att en bra del av sveriges befolkning tycker svensk film suger :P finns ju inte bättre statisktisk än internet..

 

Problemet är att alla bra regissörer och manusförfattare säljer sina arbete till Hollywood.

Alla vet att svenskar är bland de bästa i musikbranschen.

 

Stopp och belägg omedelbart...Sverige har nog bra musikproducenter och artister, men i slutändan är det vad gäller vad som är bra musik i Sverige är lång värre än vad svensk film suger..Finns ju artister som hade kunnat bli mycket bättre erkända, bra musik som hade kunnat spelas i radio som inte kommer alls fram. Om man ser t.ex. swedish house maffia så är de stora utomlands sedan hur längesen..Endast nu kom de fram i P3 genom någon sorts magisk förtrollning de fick..

Länk till kommentar
Share on other sites

Utländsk (läs: amerikansk) film går mycket bättre och därför finns det naturligt heller inget intresse i att "pröva vingarna" med svensk film, och då lutar man sig hellre tillbaka på sitt kulturarv á Bergman och fortsätter smutta på baileys till Beckfilm numero åttiofem en kväll framför TV4.

Länk till kommentar
Share on other sites

Procentuellt sett tror jag personligen inte det är så stor skillnad. Alltså det görs nog ungefär lika mycket skit i hela världen. Det är ju för det mesta den bra utländska filmen vi ser här, vi missar all skit som görs i hollywood för den kommer inte hit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Procentuellt sett tror jag personligen inte det är så stor skillnad. Alltså det görs nog ungefär lika mycket skit i hela världen. Det är ju för det mesta den bra utländska filmen vi ser här, vi missar all skit som görs i hollywood för den kommer inte hit.

 

"Ninety percent of everything is crud."

http://en.wikipedia.org/wiki/Sturgeon%27s_Law

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Var på premiären av den svenska filmen Apan med Ola Sarri i huvudrollen. filmen är producerad och regisserad av killarna bakom Farväl Falkenberg. Innan filmen började stod Tomas Eskilsson, VD för film i väst och spydde hyllningar över filmen, att det var den bästa filmen i år, att den var fantastiskt nyskapande. Jag, min regissörskompis och i pricip alla jag gick ihop med (ca 20 pers med som jobbar eller studerar film) tyckte det var den sämsta skiten vi någonsin sett. det är en film utan handling där kameran har en brännvidd genom hela filmen och sköts av en kille med epilepsi eller nått! man blir åksjuk och fattar ingenting.

 

När jag kommer hem ser jag att recentionerna i svd, dn mfl. hyllar filmen med 4or och 5or. Jag kan bara konstatera att svensk film är en enda stor upprepning av kejsarens nya kläder, där kritiker och "vikitigt filmfolk" inte vill framstå som korkade eller ickekonstnärliga för att de inte förstår filmen och därför hyllar man pretentiösa skitfilmer". Ingen kan tycka att denna filmen är bra.

 

Lite lustigt det där, min uppfattning av Apan är mer eller mindre tvärtom. :)

Enligt min mening en av de bästa svenska filmerna som gjorts på länge, riktigt bra skådespelarinsats av Ola Sarri. Jag fick inte alls intrycket att filmen är pretentiös, snarare att den är väldigt avskalad och går rakt på sak.

 

Och jag har inte sett så många hyllningar, de flesta recensioner jag läst har gett den halvbra betyg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade också svårt för Apan, men är ändå sugen på att se om den någon gång när jag är mer...pigg :) och se om jag ändrar uppfattning.

Har lättare att gilla snygga filmer som låter bra, måste inte vara cleant och putsat. Men Apan blev jag mest trött av att titta på, samtidigt fixar jag Push som också är skakig och mycket POV handkamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

bergmansyndrom/komplex

svensk film överdriver alltid, det ska alltid vara djupt men samtidigt komiskt och hårt och och och de trycker in för mycket komplexitet och vill åt det djup som t.ex bergman har i vissa filmer. over doing it heter det fint på engelska. störande och jobbigt och verkar ju inte ge extra pengar i kassan

 

har ni t.ex lagt märke till att det finns väldigt få svenska filmer där ingen spyr? det är alltid någon som spyr, synligt och hörligt! varför? jo för om någon spyr så mår de dåligt djupt inne och då blir filmen bra...

nej men jag har fastnat på det här och det slår väldigt sällan fel, i svenska filmer spys det!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Victor Sjöströms stumfilmsklassiker "KÖRKARLEN" kallar jag mästerverk. Ingmar Bergmans favoritfilm och där finns även en viss scen som Stanley Kubrick kopierade rakt av. Vad gäller dagens svenska filmer har jag inte så mycket övers för. Millennium-trilogin är sevärd tycker jag, trots de facto att den första filmen regisserades av en dansk. Skådespelet i ONDSKAN var ju stelaste laget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror snarare problemet ligger i en komplex av allt. tex så ser vi allt skit som sverige producerar, där kanske en film är bra, medan vi får se allt bra som kommer ut i alla länder och sen drar jämförelsen. "fan vad vi suger på göra film". Vi får ju inte se alla skitfilmer som görs i de länder direkt, det är ju alltid bland de bästa som vi får höra om. Dock ska jag inte påstå att vi gör bra film. Jag läser flera gånger på filmnyheterna om vilka som ska få produktionsstöd och bara tänker "WHY? varför skulle den filmen göra så att svenska folket skulle lyfta sina arslen och betala 100kr för att se på den?" Sen tror jag vi har drabbats av bergmans vrede/magi. Att man på något sätt försöker komma upp i den storhet som Bergman lyckades och med det försöka skapa sådan filmer, fast det är verkligen inte anpassad för 2011. Men sen är det säkert många jävla faktorer. Bland annat på att film Sverige gärna satsar på "säkra" kort än tex någon som ingen vet om men har en skitbra idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Det finns ju bara några bra filmer som är svenska. Det är "Drömkåken", "Besökarna", "Kopps" och "Strandvaskaren". Den sistnämnda var rent filmiskt skit, men jag gillar idén. Det är när svenskar försöker att bräcka det svenska som det går åt skogen. När de ska försöka sig på såna filmer som amerikanerna gör bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra svenska filmer finns det, visst inte så speciellt mycket men det finns :). Ta till exempel Män som hatar kvinnor, enligt mig en av de bästa filmerna som kom ut år 2009. Den lider däremot av krystad dialog, som ofta i svenska filmer. Mindre diskbänksrealism filmer, herregud det är ju så sjukt trist. Skakig kamera och gråa färger, oinspirerat foto och regi.Sen så är ju skådespelarna lite för stela, beror oftast på usel dialog och att Sverige inte har insett att film är bättre än teater. Angående Män som hatar kvinnor så känns den knappt svensk. Fotot är ruskigt snyggt, musiken är faktiskt bra, atmosfären är som tagen ur en valfri David Fincher Thriller; t.e.x Se7en. Sen så är filmen välregisserad, skådespelarna sköter sig dessutom stundtals riktigt bra. Men, allt som är bra med filmen är egentligen inte svensk, det är danskt. Regisörren, kompositören, fotografen, filmklipparen/filmklipparna är danska. Kan ju vara därför filmen är så bra? Nejdå :P

Uppföljarna var gjorda av Daniel Alfredsson och de kändes just, svenska. Gråa och trista med ingen stämning/atmosfär eller spänning.

 

Ulf Malmros Bröllopsfotografen var en ganska bra film, inget speciellt men absolut en förbättring om vi jämför med till exempel Beck film nr 47.

 

Sen så har vi ju regissörer som Mikael Håfström som arbetar i Hollywood, knappast en av de bättre där borta men han gör okej filmer, för det mesta. Ondskan, trots stelt skådespeleri är en bra film. Hans rysare 1408 är också en bra film, lite bortglömd verkar det också vara.

 

Lasse Hallström, flerfaldigt oscarsnominerad regissör som har stått för filmer som Ciderhusreglerna, Gildbert Grape och Mitt liv som hund. Så jodå, det finns talang.

 

Jan Troell, också oscarsnominerad som har stått för mästerverk som Utvandrarna och andra bra filmer som nu senast Maria Larssons eviga ögonblick.

 

Thomas Alfredsson går det också bra för just nu, jag var en av de få som tyckte att Låt den rätte komma in var överskattad. Men något annorlunda var det trots allt. Alfredssons nya film Tinker, tailor, soldier,spy ser riktigt bra ut. Imponerande skådespelarnamn också; Tinker Tailor Soldier Spy (2011) - IMDb

 

Långt inläng; Talangen finns, men tyvärr så satsas det alltför sällan. Därför så får vi nöja oss med massproducerade Beck och Wallander filmer, tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker absolut inte att all svensk film är dålig. Då och då kommer det också bra filmer.

Men tror att lite kan beror på hur SFI och andra Filmcentrum ger ut bidrag.

De satsar oftast på de säkra korten, några Wallander-filmer eller liknande. De vinner inga filmfestivaler eller blir succéer, men de säljer ett antal DVD:er, visas på TV och tjänar tillräckligt för att gå i vinst.

Marknaden för svensk film är hyfsat liten och i jämförelse med många andra länder så finns det färre filmskapare vilket också bidrar till att många sorters film aldrig får göras i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...